Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
  1. #1
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts

    Enschede herdenkt vuurwerkramp

    Enschede herdenkt vuurwerkramp
    ENSCHEDE - Deze zondag is het 18 jaar geleden dat de vuurwerkramp plaatshad in Enschede. De herdenking van de ramp is zondag om 15.00 uur in Roombeek.


    Plaats van handeling is het terrein waar vuurwerkfabriek SE Fireworks stond. De explosies hadden plaats in de middag van 13 mei, nu achttien jaar geleden.

    Bloemen
    Voorzitter Distel van de Stichting Herdenking Vuurwerkramp en burgemeester Van Veldhuizen leggen bloemen op de herdenkingsplek, waarna belangstellenden tussen 15.00 en 15.25 uur de gelegenheid krijgen bloemen te leggen. Aansluitend luiden de klokken van 15.25 tot 15.30 uur.

    Voorafgaand aan de herdenking zijn de vrijwilligers van het Huis van Verhalen vanaf 13.00 uur aanwezig in de huiskamer in Prismare.

    Slachtoffers
    De vuurwerkramp, zoals de tragedie van 13 mei 2000 in Enschede de geschiedenis in zou gaan, eiste 23 levens. Bijna duizend mensen raakten gewond, 200 huizen werden compleet vernield, en 1.250 mensen waren in één klap dakloos. De wijk Roombeek werd compleet weggevaagd.


    Bron: https://www.tubantia.nl/enschede/ens...ramp~abf49654/

  2. #2
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts
    Buiten de kip die het songfestival won en Moederdag nog een reden waarom dit een bijzondere dag is.
    Goed om weer even bij stil te staan, weet jij nog waar je was toen je dit nieuws hoorde 18 jaar geleden?

  3. #3
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Ja zeker, op slechts 2 a 300 meter er vandaan. Een dag om nooit te vergeten, verschrikkelijk.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  4. Deze 7 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts
    Ja, was aan het barbecuen, toen een maat van me belde met het nieuws.
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  6. #5
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    ik was aan het werk.....bijbaantje..en zag van ver de rookpluim van wat we dachten dat de grolsch in de brand stond...maar dat was toch even niet zo....echt bizar hoor,,,en of we ooit achter de waarheid komen?

  7. #6
    VWC-Lid Airforce's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2013
    Berichten
    1.326
    Thanks
    655
    974 waarderingen in 487 posts
    Niet meegemaakt, daar was ik veel te jong voor.
    Ik volg nu echter een opleiding Forensisch onderzoeker, en krijg hier bepaalde informatie en interpretatie van mensen die aan het onderzoek hebben meegewerkt. Ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken, maar dit heeft een impact gehad op iedereen.

    Aan iedereen die dit heeft meegemaakt, de inwoners van de stad Enschede, de nabestaanden, de slachtoffers, de hulpdiensten en de onderzoekers wil ik mijn diepste respect uitspreken. Mijn gedachten gaan specifiek uit naar de slachtoffers en nabestaanden.

  8. Deze gebruiker waardeert Airforce voor het bericht:


  9. #7
    VWC-Lid ddfirework's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 november 2007
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    2.601
    Thanks
    2.242
    2.669 waarderingen in 1.010 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Ja zeker, op slechts 2 a 300 meter er vandaan. Een dag om nooit te vergeten, verschrikkelijk.
    Dat moet heel heftig geweest zijn.. Bizar. Denk heel onwerkelijk.
    16e jaar op vuurwerkcrew!!

  10. #8
    Banned
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Berichten
    2.444
    Thanks
    2.118
    3.155 waarderingen in 1.183 posts
    Deze beelden zijn me altijd bijgebleven, deze kwamen meteen in het nieuws voorbij.

  11. #9
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Ik heb deze tijd niet bewust meegemaakt, was toen net 3 jaar oud. Maar het lijkt me echt onwerkelijk wat er op dat moment door mij heen zou gaan, zeker als je in de buurt woont. Een zwarte dag in de historie. Ik hoop dat er ooit nog meer duidelijkheid komt over de ramp.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. #10
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Djaimy Bekijk bericht
    Ik heb deze tijd niet bewust meegemaakt, was toen net 3 jaar oud. Maar het lijkt me echt onwerkelijk wat er op dat moment door mij heen zou gaan, zeker als je in de buurt woont. Een zwarte dag in de historie. Ik hoop dat er ooit nog meer duidelijkheid komt over de ramp.
    Ik was 15, en weet nog dat het songfestival werd onderbroken voor dit nieuws. En het maakte enorm veel indruk, al moet ik toegeven dat de échte impact me pas jaren later duidelijk werd. Zo immens groot, niet te bevatten. We lopen vaak te zeiken over de pietluttige regels voor bunkers en opslag, maar het mag duidelijk zijn dat dit wel een harde les is geweest.

  13. #11
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.534
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Ik was er nog niet toen de ramp plaatsvondt. De eerste keer dat ik er over hoorde moet op school zijn geweest. Het is echt verschrikkelijk wat daar gebeurd is, vooral voor nabestaanden en hulpverleners, wat er ook in die containers heeft gezeten. Ook kan ik er met mijn verstand niet bij waarom er zoveel vuurwerk midden in een woonwijk lag. Maar gelukkig zijn de veiligheidseisen nu een stuk verbeterd, helaas zijn er nog steeds een paar gekken die Enschede er bij halen als er ergens een klein bunkertje geplaatst wordt.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  14. #12
    VWC-Lid mikeyy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 augustus 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    519
    Thanks
    590
    507 waarderingen in 155 posts
    Ik was toen 8 jaar oud, ik weet het nog goed. Ik was aan het voetballen buiten met een kameraadje toen die tijd. Bij de eerste knal hadden we zo vermoeden dat het onweer was, omdat het zo donders warm was op die dag. Bij de 2de knal ben ik samen met kameraadje na men huis gerend. Men ouders waren ondertussen al aan het schreeuwen. Waar ben je ... Men moeder dacht eerst dat het zonnescherm na beneden was gekomen. Even later deden men ouders de tv aan. En toen zagen we het. Men vader heeft toen die tijd de fiets gepakt en is na het rampgebied gegaan om mensen proberen te helpen. Maar hij kon verder niks betekenen omdat alles toen al afgezet was door de politie. Een dag om niet te vergeten. Ook al ben ik een {Vuurwerkliefhebber}

  15. Deze gebruiker waardeert mikeyy voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •