Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts

    Urkers over wekelijks ritueel: ‘Ons vuurwerk is nog lang niet op’

    Urkers over wekelijks ritueel: ‘Ons vuurwerk is nog lang niet op’

    Urk krijgt op zondagavond weer te maken met vuurwerkshows, afkomstig van de zogenaamde ‘vuurwerkvereniging’. Leden van de fictieve vereniging steken op Urk op zondagavond bij verrassing grote stukken vuurwerk af op verschillende locaties - puur voor de sensatie en om de Christelijke moraal van Urk op de proef te stellen.

    ‘Het Ruim’, meldt een persoonlijk bericht via Twitter de locatie waar ik me deze zondagavond kan melden om het vuurwerk van dichtbij te zien. ‘Welk nummer’? vraag ik nog - maar als ik de Urker straat in kom rijden, zie ik het vuurwerk al losbarsten.

    Eerder die dag heb ik via Twitter contact gelegd met de vuurwerkvereniging, die zichzelf met de naam @vuurwerkshow10 profileert als ‘ZondagavondRitueelUrk’.
    Om 21.55 gaat er weer vuurwerk de lucht in, belooft het account. En een minuut of tien van tevoren krijg ik te horen waar het gaat gebeuren. En dus sta ik even voor tien uur op een pleintje achter een rijtje huizen aan Het Ruim te filmen hoe twee aan elkaar geluste vuurwerk-cakes hier hun werk staan te doen.

    Geen drukte
    Opmerkelijk genoeg zorgt het vuurwerk er niet voor dat Urkers op deze zondagavond massaal naar buiten komen: gordijnen en deuren blijven dicht, niemand lijkt zich druk te maken om de knallen en de kleuren.

    Als de cakes zwijgen (‘Texas Hold'm Poker Cakes’, lees ik later op de verpakking) komt een zestal jongeren tevoorschijn, van wie eentje zich voorstelt als degene met wie ik via Twitter contact heb gelegd.
    ,,Even verderop gaan staan”, loopt hij verder terwijl de rook tussen de bomen wegwaait. Niet dat hij veel te vrezen heeft van eventuele politie, denk hij. ,,Anderen steken het aan, ik steek zelf niks aan. Ik sta er alleen maar bij te kijken, dan kunnen ze je niks maken.”

    Kosten: 400 euro
    Hij spreekt over ‘we’ als vuurwerkvereniging. ,,De organisatie is twee tot drie personen, de uitvoerders twintig tot vijf en twintig.” De liefhebbers waren een paar jaar wat rustiger, maar de laatste weken zijn ze weer wat actiever. ,,Het kost ook veel geld natuurlijk, en er was wat gedoe met de leveranciers”, meldt de Urker desgevraagd.

    ,,Vanavond gaat er wel voor zo'n 400 euro de lucht in.”
    Het Twitter-account laat zien dat er nog een heleboel vuurwerk staat te wachten voor toekomstige zondagavonden. ,,Onze voorraad is nog lang niet op”, staat er bij een foto van metershoog opstapelde cakes. Waar die voorraad zich precies bevindt laat, de
    woordvoerder van de vereniging in het midden. ,,Maar het is professioneel opgeslagen, in een bunker.”

    Ritueel
    De keuze voor de zondagavond is ‘een ritueel’, laat hij weten. ,,Dit heeft niets te maken met geloof of dergelijke. Jaren geleden werd er een keer een doos afgestoken op zondag, sindsdien is dat zo gebleven iedere zondagavond.”

    Terwijl we in het donker staan te praten, knalt een paar straten verderop ineens ook een flink stuk vuurwerk uit elkaar, hoog in de lucht. De Urker vuurwerkman (21, voorzien van een Urker oorbel) ziet het genietend aan. ,,Ik zei toch: we zijn met meer dan 20 personen.”

    Reactie gemeente
    Het Urker vuurwerk dat zondagavond werd afgestoken bij Het Ruim is volgens de doos afkomstig van de Haagse vuurwerkhandel ‘De Tientonner’. Die vuurwerkzaak mocht in december 2017 de deuren niet openen van de rechter, omdat er eerder dat jaar professioneel vuurwerk was aangetroffen.

    Het is lastig om de vuurwerkshows aan te pakken, erkent gemeentelijk woordvoerder Marianne Heida. ,,Omdat het door heel Urk is, en niet standaard op dezelfde plek.” Wel raadt de gemeente Urkers aan de oren en ogen open te houden. ,,Zie je dingen, geef
    dat dan door en doe aangifte.”

    Ook de politie is ervan op de hoogte dat de ‘vuurwerkvereniging’ weer actief is. ,,Het maakt ons alert dat het weer gebeurt”, aldus en woordvoerder. ,,Maar we weten niet wie dat doen, dat zijn we aan het onderzoeken.”

    https://www.destentor.nl/urk/urkers-...t-op~a437f96d/

  2. #2
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Vreemde gewoonte, heb er een dubbel gevoel over
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  3. #3
    VWC-Lid roelwijngaarden's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 juni 2007
    Berichten
    400
    Thanks
    537
    1.213 waarderingen in 220 posts
    Tsja, vuurwerk inzetten om de overwegend religieuze inwoners van Urk te treiteren of op z'n minst de moraal op de proef te stellen zoals ze het zelf noemen is nou niet echt waar het voor bedoeld is. Beetje sneu gebeuren dus.
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

  4. #4
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Vreemde gewoonte, heb er een dubbel gevoel over
    Inderdaad, dit soort dingen zorgen alleen moor voor negativiteit en gezeik!

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Wat een raar idee. Zo zet je mensen tegen deze hobby op. Waarom iedere week zeg?
    Jeder Schuss ein Genuss

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Haha, toffe en onschuldige actie! Leuk! Dacht dat ze 2 jaar terug al gestopt waren.

  7. #7
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Een beetje wat er gaat gebeuren als er een landelijk verbod komt. Kan me wel voorstellen dat sommige dit niet opnprijs kunnen stellen, ouders met jonge kindere bijv. Het lijkt een trend te worden want hier gaat tegenwoordig elk weekend ook wel zwaar spul de lucht in.
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •