COLUMN

Ze zullen wel op hun achterste benen gaan staan, al die sneue mannen die een jaar lang krom liggen om er in de nacht van oud op nieuw, in hooguit een paar uur tijd, voor duizenden euro's aan vuurwerk doorheen te jagen. Ik zie ze altijd staan als ik hun verwaarloosde vrouwen kus, een gelukkig nieuwjaar wens en hen de aandacht geef die zij verdienen.

Een paar weken geleden deed CDA-minister Grapperhaus het rotje in de ban en nu wil hij gemeenten de vrijheid geven om een totaalverbod op vuurwerk in te stellen. Liever had hij dat totaalverbod gewoon opgelegd, maar dat mag niet van grote broer VVD. Wat vanuit democratisch oogpunt vreemd is. Er zijn namelijk meer vuurwerkhaters dan -liefhebbers.
Ik ben heel benieuwd wat de gemeente Alphen gaat besluiten.

Eerlijk? Ik denk niet dat het nieuwe college de ballen heeft om een totaalverbod op te leggen. In de wandelgangen hoor ik wie de wethouders worden. Als ik hen goed taxeer hebben zij geen zin om eindeloze discussies te voeren met die zogeheten oer-Hollanders
die vinden dat niemand aan 'onze' tradities mag komen. ,,Zwarte Piet wordt ons al door de neus geboord. Dat mag met ons vuurwerk niet gebeuren!''

Toch heb ik zeven redenen om hoop te houden. Ten eerste omdat GroenLinks het Alphense college komt versterken. Ten tweede omdat vuurwerk in de gemeente Alphen elke jaarwisseling gemiddeld vijf ogen en twaalf vingers kost en een twintigtal gehoorbeschadigingen oplevert. Ten derde omdat elke traditie vroeg of laat sneuvelt en dit lijkt voor wat betreft vuurwerk een mooi moment.

Ten vierde omdat we onze dieren met al die bommen en granaten hartverzakkingen bezorgen. Ten vijfde omdat vuurwerk onze politie handenvol werk bezorgt met jaarlijks meer dan 300 meldingen van overlast. Ten zesde om het illegale vuurwerk terug te dringen.

En ten zevende, eergisteren werd bekend dat de VVD in Alphen de komende vier jaar een bijrol krijgt. Geen coalitie en dus geen VVD wethouders. En iedereen weet, dan mag je wel meepraten, maar heb je niets te vertellen.

https://www.ad.nl/alphen/er-zijn-mee...bers~ad63cbba/