Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 21
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    401
    Thanks
    243
    253 waarderingen in 116 posts

    Regeringspartijen ruziën over verbod op knalvuurwerk

    De regeringspartijen ruziën over strengere regels voor vuurwerk. Minister Grapperhaus (Justitie) en staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) hebben een voorstel gedaan om knalvuurwerk zoals rotjes te verbieden. Regeringspartij VVD heeft echter al laten weten daar niet mee te zullen instemmen.

    Afgelopen december kwam de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) met het advies om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. De OVV onderzocht de oorzaken van de extreme overlast die elk jaar oud en nieuw teistert. Elk jaar raken er met de jaarwisseling te veel mensen gewond. ook valt er jaarlijks minimaal één dode. Het kabinet heeft toegezegd met een reactie te komen op het OVV-advies. Maar die reactie laat nu al maanden op zich wachten.

    De twee verantwoordelijke bewindslieden hebben meerdere opties in kaart gebracht. De meest haalbare optie is volgens Grapperhaus en Van Veldhoven een verbod op rotjes en de verplichting om bij vuurpijlen ook stabiele afschietbuizen en veiligheidsbrillen te verkopen. Die laatste maatregel is niet omstreden. De eerste wel. Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

    'Afbreuk van traditie'

    Leo Groeneveld, voorzitter van vuurwerkbranchevereniging Pyrotechniek Nederland, zegt dat een verbod op knalvuurwerk een enorme domper zou zijn. ,,Qua omzet weliswaar niet zo, knalvuurwerk is acht procent van de totale vuurwerkverkoop. Maar dit doet zou wél enorme afbreuk doen aan de vuurwerktraditie van oud en nieuw. En het is een schijnoplossing. Het helpt qua veiligheid niks. Sierpijlen knallen ook. We wonen hier in Nederland ook niet op een eiland. Knalvuurwerk kun je overal om ons heen krijgen. We waren trouwens allang op de goede weg. De overlast afgelopen jaarwisseling was al een stuk minder dan voorgaande jaren.''


    https://www.ad.nl/binnenland/regerin...werk~abc545b9/

  2. Deze 5 gebruikers waarderen Jorn89 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Hahaha, groot gelijk VVD. Echt ziekelijk dit eind maart. Ga iets zinnigs doen ofzo!

  4. Deze 5 gebruikers waarderen vuurwerkfreakk voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Hoewel ik het er absoluut mee eens ben dat er maatregelen moeten worden genomen om illegale knallers zoals Cobra's tegen te gaan, zou dit natuurlijk betutteling ten top zijn. Pak de handelaren en de slopers aan..

    Nu kan ik best begrijpen dat het voor handhaving lastig is om te onderscheiden wat nu een legale en een illegale knaller is, maar dat doe je niet door alles maar te verbieden. Dan kunnen de knalerwt en het trektouwtje er ook wel uit. En het grootste probleem met knalvuurwerk speelt af vóór de verkoopdagen, en hoe meer je gaat verbieden, hoe mee illegaal spul er in de omloop zal geraken. Als dit er door komt zal het averechts gaan werken.

    Ik ben zelf niet van het knalvuurwerk, nooit geweest, maar serieus zeg, gun die kinders hun rotjes. Het knalt al niet hard.. Dat die rot babypijltjes zijn afgepakt, soit, maar ze hebben al de onschuldige romeinse kaarsen afgenomen van het grut.

    Wat ik wél een top initiatief vind is het verplicht leveren van vuurwerkbrillen bij een vuurwerkbestelling. Dat had 10 jaar geleden al moeten gebeuren.

  6. #4
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.047
    Thanks
    4.076
    8.894 waarderingen in 3.143 posts
    Allemaal weer veel te voorbarig. Ik ga bijna zover om het Fake News te willen noemen. De allerbelangrijkste paragraaf uit alle media-artikelen die vanavond zijn verschenen is de volgende:

    Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

    Dat betekent dat er dus binnen het Kabinet eerst nog over gesproken gaat worden waarbij de VVD, de grootste van het stel, dus al heeft aangegeven hiermee niet akkoord te gaan. Zonder hen kan een wetsvoorstel nog steeds wel worden ingebracht in de Kamers maar niet zonder Kabinetscrisis. En dat zie ik over dit onderwerp niet gebeuren.

    Stel dat zelfs dat wel gebeurt, dan moet het eerst nog over diverse schijven zoals de Tweede én Eerste Kamer voordat het aangenomen wordt en de wet officieel aangepast kan worden. Dat duurt dan zowieso nog even. Maar zoals gezegd is de eerste schijf, de VVD en daarmee het Kabinet, het dus niet met elkaar eens. Erg voorbarig nieuws dus...
    www.huismanvuurwerk.nl

  7. Deze 2 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Beetje dom zo n voorstel .
    Los van dat je het nog gewoon bij de zuiderburen krijgen kan, heb je ook de kans dat
    mensen zelf gaan knutselen .
    Als dat gebeurt heb je kans dat er alleen maar meer gewonden zullen vallen .

    Laat ze eerst maar eens goed diep na denken voor dat ze en verbod op knalvuurwerk instellen .
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  9. #6
    VWC-Lid remcus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    496
    Thanks
    152
    415 waarderingen in 208 posts
    Lopen de legale matten zoals de 90shots, 500shots enzovoort ook gevaar?

  10. #7
    VWC-Lid hout86's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    857
    Thanks
    528
    567 waarderingen in 301 posts
    Dit gaat steeds verder naar een totaal verbod, triest land zijn we toch, geen vuurwerk meer straks, geen sinterklaas feest meer, zo kan ik nog wel door gaan.

  11. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
    Beetje dom zo n voorstel .
    Los van dat je het nog gewoon bij de zuiderburen krijgen kan, heb je ook de kans dat
    mensen zelf gaan knutselen .
    Als dat gebeurt heb je kans dat er alleen maar meer gewonden zullen vallen .

    Laat ze eerst maar eens goed diep na denken voor dat ze en verbod op knalvuurwerk instellen .
    Meer knutselaars geeft meer gewonden. Is dat niet precies wat ze willen? Een sterk argument om iets te verbieden, is gewonden en doden die ergens bij vallen. Kijk naar de betutting op roken, daar is gezondheid ook in een breed begrip gebruikt, inclusief doden.

    Maar alle gekheid om een stokje, ik lees een paar hele belangrijke dingen. De belangrijkste heeft Gizmo er al uit gehaald; het is nog verre van definitief en de grootste partij gaat er niet in mee. Maar ik lees nog wat anders: het gaat om een verbod voor komende jaarwisseling. Hoewel erg kortdag met zoveel tegenstand binnen de regering, stel dat het lukt, dan is het een verkoopverbod, want burgers moeten altijd de gelegenheid krijgen hun materialen op te maken. Zelfde geldt overigens voor de legale verkooppunten, dus wellicht hebben we het hier slechts over een halfzwak importverbod, omdat anders de verkoper een (grote?) financiële klap krijgt als hij al het knalvuurwerk moet afvoeren via de officiële wegen.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  12. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 juli 2005
    Locatie
    Melkweg - Zonnestelsel - Aarde
    Berichten
    327
    Thanks
    536
    326 waarderingen in 111 posts
    @Kamikaze Het vuurwerk afvoeren via de officiele weg is gezien het enorme gevaar een taak van de EOD
    Wie zoekt zal vinden

  13. Deze 2 gebruikers waarderen duitje voor het bericht:


  14. #10
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Vuurwerk

  15. #11
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.983
    5.189 waarderingen in 2.007 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remcus Bekijk bericht
    Lopen de legale matten zoals de 90shots, 500shots enzovoort ook gevaar?
    Ja is ook knalvuurwerk.
    December Will Be Magic Again!!

  16. #12
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    de eerste stap is gezet, prepare for the STOP. Onze hobby wordt kapot gemaakt.
    Vuurwerk Nederland kijkt toe en doet niets, ik hoor ze niet, ik zie ze niet.... en dit terwijl wij dit al 3 jaar geleden aan zagen komen...... dit is de eerste stap en de volgende is de laatste

  17. #13
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    de eerste stap is gezet, prepare for the STOP. Onze hobby wordt kapot gemaakt.
    Vuurwerk Nederland kijkt toe en doet niets, ik hoor ze niet, ik zie ze niet.... en dit terwijl wij dit al 3 jaar geleden aan zagen komen...... dit is de eerste stap en de volgende is de laatste
    Mee eens. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat onze hobby over een paar jaar volledig klaar is. En dat heeft me name vuurwerkbranche aan zichzelf te danken.

  18. #14
    VWC-Lid Komkommer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2017
    Berichten
    1.522
    Thanks
    1.212
    1.024 waarderingen in 556 posts
    De beperking van de afsteektijden (die waarschijnlijk vast wel doorgaan) raakt ons allemaal, een verbod op een deel gelukkig niet allemaal.
    Maar als dit doorgaat in zo’n korte tijd, dan zal volgend jaar weer een stap gezet worden. De single shots staan ook immers nog steeds op rammelen..

  19. #15
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Wel ja, straks gaan we gewoon naar afsteek tijden van 23.00 tot 1.00 uur ofzo. Dan heb je nog twee legale uurtjes. Dan is de lol er gewoon af. Sta je dan lekker met stress in je lijf te stoken omdat er elk moment politie je straat kan binnenrijden.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •