Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
  1. #1
    VWC-Lid TryMike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 juni 2013
    Berichten
    995
    Thanks
    2.152
    817 waarderingen in 405 posts

    Cool Tripreport Malta Augustus 2017 - Tower of Light

    Beste vuurwerkcrew,

    Beloofd is beloofd, hierbij dan eindelijk mijn verslag van onze vuurwerktrip naar Malta. Ga er lekker voor zitten en lees over onze ervaringen, of scroll gewoon even door de foto’s en videos. Beide is prima!

    Malta augustus 2017
    Afgelopen zomer ben ik samen met mijn vriendin (ook op het forum onder de nickname Jaim) naar Malta geweest. Natuurlijk om te genieten van het land, maar vuurwerk was wel een grote reden om voor Malta te kiezen. In dit verslag lees je onze ervaringen met Malta als vuurwerkland. Ik maak het verslag lekker uitgebreid omdat ik zelf veel zelf heb moeten ontdekken, maar ook omdat ik veel heb gehad aan alle tips van een aantal forumleden hier. Super heren!! HEEL ERG bedankt!! Mochten er meer mensen zijn die van plan zijn te gaan, dan hoop ik dat jullie hier wat aan hebben.

    Planning
    Het begon vorig jaar met dit topic over het Internationaal vuurwerk festival in Malta. Ik vroeg in het topic om tips. En die kreeg ik! Nogmaals bedankt! Een van de tips was om juist in de zomer naar Malta te gaan, tijdens de Saint MaryÂ’s FestaÂ’s. Mooie tip van Pyromovies HD. Saint Mary valt meestal tussen 10 augustus t/m 15 augustus. We kozen daarom om onze zomervakantie te boeken tussen 7 en 17 augustus. Het eerste deel om te snorkelen in het Noorden en het tweede deel voor vuurwerk in het Zuiden.

    Eerste dagen: hitte, OV en snorkelen
    We vlogen met Ryanair vanaf Brussel. Makkelijk en redelijk goedkoop lang parkeren en scheelt een hoop geld met vliegen. We kwamen midden in de nacht aan.
    “Wat is het heet hier!” zei Jaimy toen we het vliegtuig aan de achterzijde verlieten.
    - “Dat is de warmte van de motoren.” Antwoordde ik zelfverzekerd.
    Dat had ik dus fout. Het was een plakkende 38°C om 12 uur ’s nachts. Malta had net een hittegolf gehad. Niet vreemd voor Malta in Augusust.

    Er was ons geadviseerd om een auto te huren, maar ik hoorde dat ze op Malta nogal ruig zijn op de weg en las ook goede verhalen over het OV. OV it is dus. Vanaf het vliegtuig pakte we de vooraf geregelde taxi. Holy shit, niets gelogen over het weggedrag van de Maltezers. Met hoge snelheid gierde we over de wegen van Malta naar onze eerste bestemming: MÄ¡arr (Uitgesproken: Im Jar). Daar hadden we een AirBnB. Die zag er bij aankomst goed uit, maar helaas zonder Airconditioning. Mocht je ooit nog naar Malta gaan in de zomer, op die Airco zou ik zeker niet bezuinigen.

    De eerste dagen hebben we vooral steden bezocht en gesnorkeld. We deden dit allemaal met de bus. De Tallinja. Je koopt in de grote steden een Tallinja Explorer card voor €21 p.p. Je kunt hiermee 7 dagen onbeperkt reizen. Via de app die je kunt downloaden stippelde ik elke dag onze reis uit. Houdt er wel rekening mee dat de bussen niet altijd op tijd komen en vaak maar rijden tot een uurtje of 10 s avonds.

    We hebben het niet zo op de hele toeristische plekken, dus we hebben de Oostkant niet zo druk bezocht (hoewel je de hoofdstad even bezocht moet hebben). Verder hele mooie plekken bezocht. Onze thuisbasis was de baai Ghajn Tuffieha Beach. Daarnaast is het eiland Gozo (bereikbaar met de boot) zeker een aanrader voor een dagje. Maar ons absolute hoogtepunt was om met de boot de baaien van Comino te bezoeken. Aanrader is de kleine boot van English Rose Tours, veel leuker dan de grote afgeladen boot vol toeristen (lijkt ons). Goede te betalen ook.

    Tijdens de eerste dagen hoorde we elke avond wel in de verte gerommel.
    “Gaaf, onweer!” merkte Jaim op. Maar ik had iets teveel Youtube-filmpjes gekeken zodat ik wist dat het om de beroemde Maltese Baraq-shells ging. Dat beloofd wat.

    Mdina en Mosta: Vuurwerk!
    Op de 9e gingen we naar Mdina. Een middeleeuws stadje waar ook delen van Game of Thrones zijn opgenomen. Een leuk klein stadje waar je geweest moet zijn. Mis dan ook vooral niet de Fontanella Tea Garden! Heerlijke koffie’s, milkshakes en vooral cheesecakes daar. Daar was ook gelijk onze eerste echte vuurwerkmomentje. De klokken sloegen 12 uur, en daarmee zagen we boven de stad op diverse plekken salutes de lucht in gaan. Een fantastisch uitzicht op een heerlijk terras. De echoÂ’s boven de stad kondigde het vuurwerk voor de komende dagen aan. Want we gingen na een aantal dagen beginnen aan ons vuurwerk deel van de vakantie in het Zuiden, op naar Zurrieq.

    De 10e gingen we Â’s avonds naar Mosta. Wat een sfeer! Super gezellig in de straten, keiharde Beraq-shells net buiten de hoofdstraat en onwijs veel kraampjes met lekker eten. Geeft toch wel een mooie sfeer om in die versierde straten te lopen terwijl de salutes over de stad galmen.

    Vuurwerk Traditie
    De vuurwerktraditie in Malta zit diep. Veel dorpen hebben een eigen vuurwerkfabriekje. En proberen elkaar elk jaar de troef af te steken, met als hoogtepunt het Santa Maria Festa. Wij zaten in het centrum daarvan tussen de twee grootste rivalen Mqabba (uitspraak: Mabba) en Qrendi (uitspraak: Rendi). Het is vergelijkbaar als de rivaliteit van voetbalclubs, de naam Qrendi mocht je in Mqabba eigenlijk niet zeggen. Tijdens de pauze’s van de vuurwerkshow in het ene dorp, werd de vuurwerkshow van het andere dorp door de bewoners genegeerd. Het zit dus redelijk diep. Mocht je er ooit heen gaan, ff onthouden dus

    Vuurwerkdeel van de vakantie: Mqabba
    De laatste dagen van onze vakantie stond echt in het teken van vuurwerk. Hoewel het St. Mary festival al vanaf de 10e echt begint, hebben wij ervoor gekozen het festival alleen op het hoogtepunt mee te pakken, dus vanaf de 13e.

    In Zurrieq hadden we wederom een AirBnB, dat werkt perfect.. maar je zit natuurlijk wel bij iemand anders in huis (met eigen kamer en badkamer trouwens). De 10e gingen we gelijk naar Mqabba om te kijken bij de Tower of Light. Die zagen we tijdens onze busrit in de verte opdoemen. Eenmaal aangekomen waren er mensen van St Mary vuurwerkfabriek bezig met de opbouw. Voorzichtig betraden we het veld en vroegen of we en aantal foto’s mochten nemen. Dat mocht, als we maar niet op de draden stonden. Bizar dat dit kan en mag!

    Naam: 20170813_112915_HDR.jpg
Bekeken: 502
Grootte: 96,6 KB
    Naam: 20170813_114331_HDR.jpg
Bekeken: 506
Grootte: 198,6 KB
    Naam: 20170813_114421_HDR.jpg
Bekeken: 478
Grootte: 225,2 KB
    Naam: 20170813_115323_HDR.jpg
Bekeken: 501
Grootte: 154,6 KB

    Vuurwerk is meestal om 08:00, 12:00 uur en dan Â’s avonds weer. Maar verder kun je er niet echt lijn op trekken. Om 12:00 uur zouden ze ook in Mqabba beginnen, dus wij liepen weer weg van het veld. Toen kwamen er twee auto’s aanrijden met daarin twee Nederlandse stellen (o.a. de misschien wel bekende vuurvrouw). Die waren al bekend met de vuurwerktraditie in Malta en we mochten met ze mee lopen naar een goed plekje. Tijdens de vakantie heel veel gehad aan deze lui trouwens, echt top! Mocht jullie meelezen, nogmaals bedankt.. mede dankzij jullie een echte topvakantie gehad!

    We liepen met ze mee naar een top plekje. Daar zagen wij de eerste salutes en herkenbare Baraq-shells de lucht in gaan. Wat een geluid en wat een gevoel! Kippenvel. Mijn vriendin is meer van de sier, maar vond dit toch ook wel heel erg gaaf.

    Helaas die middag precies mijn camera vergeten, dus we moeten het even doen met wat korte filmpjes van de mobiel.



    We mochten ook nog even in de bunker kijken. Daar stonden al wat shells klaar voor die avond. Naam: 20170813_121200_HDR.jpg
Bekeken: 590
Grootte: 109,3 KB

    Die avond zijn we terug gegaan en vanaf half 8 tot een uurtje of 10 begonnen ze te schieten. Niet echt een show, maar gewoon steeds losse shells. Heel veel van de multi-break berraqÂ’s shells, maar ook de siershells (kulur-shells). Onwijs gaaf om vuurwerk te kijken op het randje van het veld, in je t-shirtje met wat lekker eten en drinken erbij. Topavond! Ziehier de korte compilatie van die avond.



    Na afloop liepen we nog even Mqabba in. Maar goed ook, want daar werden we nog even getrakteerd op een korte pyromusical met single-shots en daarna ontstaken ze nog de traditionele Irdieden of Catherine wheels. Een heel gaaf toetje. Nog nooit zo harde fluit gehoord, al komt dat op video natuurlijk niet echt over.



    14 augustus; de grote show!

    De 14e is de grote show van St. Mary. In het vliegtuig lasen we al op de facebookpagina van St. Mary dat het thema dit jaar Disney was. Gelukkiger kon je mijn vriendin niet maken, dus dat was een goed begin. Overdag (12:00) was het vuurwerk meer en heftiger dan de vorige dag. De straten waren afgesloten voor verkeer en er stonden overal etenstentjes. Heel gezellig allemaal. Hier een kleine compilatie van het vuurwerk van overdag.



    We wilde eigenlijk naar een fabriek toe, wat heel goed mogelijk was volgens de bevolking. Maar ze zijn niet zo blij als je op 14 augustus aankomt en vraagt om een rondleiding, dat is voor hun de dag der dagen natuurlijk. Dus als je naar een fabriek wilt, gewoon een paar dagen eerder gaan.

    Na een verfrissende duik bij de Blue Grotto (aanrader!) gingen we aan het einde van de dag weer naar Mqabba. Dat duurde iets langer dan gepland, want de straten waren hier en daar afgesloten. Omdat we met de bus waren, betekende dit voor ons een eindje lopen. Hierbij kwamen we langs Qrendi, die ook al flink bezig waren met hun shows. Maar wij hadden al besloten dat we de grote show van Mqabba wilde meemaken. Dus dat werd nog even doorlopen. Gelukkig kwamen we ruim op tijd aan, hebben we lekker iets te eten gehaald en zijn we langs het veld gaan staan.

    De show begon traditioneel met wat losse shells. Mooie opwarmer. In de verte zagen we andere dorpen ook los gaan. Bizar wat er in de verte de lucht in ging, links – rechts – recht voor ons. Niet alleen qua hoeveelheid, maar vooral ook qua grootte!

    Toen begonnen de Pyro-muscials, met als thema: Disney. Nummers als Pirate of Caribean, Star wars en Indiana Jones kwamen even langs. Heel gaaf! Let vooral op de shapes waar St. Mary Firework Factory bekend om staat. De man achter de shapes nog even ontmoet. Ze noemen het zelf ‘printing in the sky’. Letters, figuurtjes.. noem maar op! Geweldig!



    De eind-show viel helaas tegen. Achteraf hoorde we van onze Nederlandse vrienden dat er een heel deel niet was afgegaan. Bij St. Mary baalde ze enorm, en wij natuurlijk ook. Niets aan te doen. Let wel even op de letters in het begin! Ze begonnen zonder waarschuwing, dus kreeg ze er nog net op.



    Omdat er veel was bleven staan, schoten ze de grote shells nog even los af. Zitten ook nog onwijs gave dingen tussen, zeker de moeite om even te bekijken. Let vooral op de smiley en de ster.



    We konden nog snel even meerijden met onze vrienden naar Qrendi, waar nog een onwijs leuke pyromusical met Catherine wheels en girandola's was. Halverwege stopte me camera ermee (zoveel gefilmd, dat de batterij op was), dus het laatste stukje met de mobiel. Zoals altijd vanuit het losse polsje gefilmd.



    15 Augustus: Qrendi

    De laatste dag van het festival hebben we overdag nog even gekeken naar wat mooie Berraq’s. Ik probeerde de vlucht van de kokers te volgen met de camera. De grote shells zijn soms bijna 2 meter lang en ik was benieuwd naar de vlucht van zo’n ding. Nog aardig gelukt al zeg ik het zelf.

    ’s avonds hadden we de keuze om bij Mqabba te blijven, of om een keertje bij Qrendi te gaan kijken. In Mqabba zouden ze het deel van de show die de dag ervoor niet was afgegaan ontsteken. Daar bleken nog hele gave dingen tussen te zitten hoorde we van het team. Maar in Qrendi zouden ze geen show houden, maar juist met grote ballen gaan schieten. Tot 24” werd ons verteld. Dat gaf de doorslag, op naar Qrendi.

    We waren net op tijd en namen plaats aan de zijkant van het schietveld waar het heel erg rustig was. We zaten naast een wat ouder Maltees echtpaar die ons nog snel even leerde hoe je de vruchten van de cactus moest bereiden en eten. Ze werden erg enthousiast toen ze hoorde dat we speciaal voor het vuurwerk naar Malta waren gekomen. En dan speciaal Qrendi kozen! Wat waren ze trots. Heel erg leuk.

    Geen spijt van Qrendi gehad. We zaten op veel minder dan 100 meter van de buizen vandaan. Geheel eigen risico werd ons verteld. Dat namen we graag, want het uitzicht en gevoel was geweldig. Alleen al de druk die je voelde bij het opstijgen van sommige shells was enorm. Bij de grote kregen we soms een beetje zweethandjes, maar het is allemaal goed gegaan. Qrendi bouwde de show met losse shells op, waar ze steeds groter schoten. Vooral de laatste shell-in-shells waren zo overweldigend groot, dat komt op de film niet helemaal goed over.. maar man, wat was dit gaaf!!

    De hele video hieronder heeft een mooie opbouw, maar als je weinig tijd heeft. Kijk dan vooral even de laatste paar shells (van 21" tot 24"!!!) Vanaf 17:00.



    Daar eindigde onze reis in Malta. Dagje bijgekomen en de dag daarop naar huis. Hele vriendelijke mensen, geschifte bestuurders, heet, prachtige baaien en vooral prachtig vuurwerk. Lang niet alles gefilmd, lang niet alles op youtube gezet. Maar hopelijk hebben jullie een klein beetje meegekregen wat je kunt verwachten in Malta. En wie weet heb je wat aan het verslag, mocht je ooit besluiten te gaan. Ik zou niet twijfelen ;)

  2. Deze 22 gebruikers waarderen TryMike voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Wat een geweldig verslag, en fantastische beelden. Dank voor deze bijdrage! Dit topic gaat mij helpen mijn vrouw te overtuigen een vakantie als deze te boeken. Geweldig!

  4. Deze 2 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 december 2007
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    56
    Thanks
    0
    46 waarderingen in 17 posts
    Bedankt voor je uitvoerige verslag en de gave beelden

  6. Deze gebruiker waardeert Frederik voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Hendtje Contentje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2014
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    648
    Thanks
    556
    921 waarderingen in 272 posts
    Dude! Wat een gaaf verslag! De beelden ga ik straks thuis even bekijken, maar kan je al wel vertellen dat de voorpret nu wel heel sterk aanwezig is!
    Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

  8. Deze 2 gebruikers waarderen Hendtje Contentje voor het bericht:


  9. #5
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.232
    Thanks
    12.599
    13.059 waarderingen in 3.425 posts
    Wat een geweldig verslag en wat een tijd heb je erin gestoken! Leest echt heel prettig weg, met veel info en tips waar leden weer gebruik van kunnen maken. Heb even rustig de tijd genomen voor alle films, maar heb echt van het begin tot het eind genoten. Op film komen die fluiters ook al bizar hard over, mooi spul. En wat een effecten zeg uit die shells. Echt adembenemend en respect voor de mensen die dat allemaal bedenken en uitwerken. Ik zou graag eens het fenomeen 'printing in the sky' live willen zien, echt indrukwekkend. Je hebt me nog enthousiaster gemaakt over Malta en het komt op het lijstje te staan!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. Deze 2 gebruikers waarderen pyrofan#1 voor het bericht:


  11. #6
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.003
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Wat een geweldig verslag zeg, erg leuk geschreven. Staan erg veel en goede tips aan. Deze trip moet er tog eens gaan komen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  13. #7
    Banned
    Geregistreerd
    10 maart 2015
    Berichten
    880
    Thanks
    840
    1.387 waarderingen in 519 posts
    Mooi verslag, leuk dat je wat aan mn tips hebt gehad. Malta is het Mekka van Europa voor de liefhebber

  14. Deze gebruiker waardeert Pyromovies HD voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid F_Dogg28's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 november 2008
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    219
    Thanks
    65
    103 waarderingen in 54 posts
    Super verslag, had inderdaad begrepen dat het bizar warm kan zijn.

    Dank...

  16. Deze gebruiker waardeert F_Dogg28 voor het bericht:


  17. #9
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Bedankt voor dit enorme verslag, leest heerlijk weg en die beelden zijn fantastisch!
    Bij die toren ook die Smiley en vervolgens met die ster, te vet! Heb qua shows wat zitten skippen, maar heb echt genoten van dit topic!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  18. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid TryMike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 juni 2013
    Berichten
    995
    Thanks
    2.152
    817 waarderingen in 405 posts
    Bedankt voor de leuke reacties
    Hopelijk volgen er meer van dit soort verslagen

  20. Deze gebruiker waardeert TryMike voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid Vuurwerkkoning's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 augustus 2009
    Locatie
    West-Brabant
    Berichten
    10.027
    Thanks
    875
    9.465 waarderingen in 2.740 posts
    Prachtig verslag, geweldige foto's en schitterende films. Puur genieten daar. Bedankt!
    https://www.youtube.com/user/Originallover

  22. Deze gebruiker waardeert Vuurwerkkoning voor het bericht:


  23. #12
    Super Moderator pyrofan#1's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Berichten
    4.232
    Thanks
    12.599
    13.059 waarderingen in 3.425 posts
    Heb in mijn eerdere reactie niet eens het smiley effect en de ster genoemd. Ik heb wel eens een smiley pijl gezien, maar dat dit mogelijk was had ik nooit gedacht. Zelfs met crackling hebben ze een smiley kunnen toveren, echt indrukwekkend hoe ze die effecten zo nauwkeurig kunnen plaatsen. Tijdens het kijken van de films kreeg ik de indruk dat deze shells (smiley en ster) niet gelanceerd werden. Klopt dit of komt dit verkeerd over op film?
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  24. #13
    VWC-Lid TryMike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 juni 2013
    Berichten
    995
    Thanks
    2.152
    817 waarderingen in 405 posts
    Dat klopt Pyrofan, deze shells waren gemonteerd op de top van de toren (tower of light). Zo weten ze zeker dat het effect zichtbaar is voor het publiek. Ze lanceerde wel een aantal keer een shell met Maltese ster (blauw/rood), die kwamen toch ook wel mooi uit. Heb hem ergens op film staan, maar dat wordt even zoeken.

  25. Deze gebruiker waardeert TryMike voor het bericht:


  26. #14
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.753
    Thanks
    3.294
    11.366 waarderingen in 5.121 posts
    Wat een schitterend verslag, ik kreeg gewoon zin om op vakantie te gaan naar Malta ( door jouw verslag voelde het net als of ik er zelf was haha ).
    Vuurwerk, zon, zee, terrasjes ...... ideale vakantie
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  27. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  28. #15
    VWC-Lid YorickT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 oktober 2010
    Berichten
    2.090
    Thanks
    1.883
    3.886 waarderingen in 1.196 posts
    Beter laat dan nooit, bedankt voor het verslag en de gave filmpjes! dit komt zeker op mijn verlanglijstje.

  29. Deze gebruiker waardeert YorickT voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •