Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 21
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Rijksoverheid: Verloop jaarwisseling 2017-2018

    Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
    der Staten-Generaal
    Postbus 20018
    2500 EA DEN HAAG

    Datum 5 februari 2018

    Onderwerp Verloop jaarwisseling 2017-2018

    Inleiding

    In mijn brief van 18 december jl. over de jaarwisseling 2017-2018, die ik mede
    namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan uw Kamer heb
    gestuurd, heb ik gesteld dat ik de ervaringen van de jaarwisseling 2017-2018 bij
    de brief over de toekomstige (landelijke) aanpak van de
    jaarwisselingsproblematiek zal betrekken.1

    Onderstaand zal ik uw Kamer, mede namens de staatssecretaris van
    Infrastructuur en Waterstaat, wel al berichten over het verloop van afgelopen
    jaarwisseling op basis van de gegevens die de betrokken instanties inmiddels
    hebben uitgebracht. In deze brief geef ik u de belangrijkste eerste bevindingen
    van politie, OM, brandweer, ambulancezorg en de cijfers over letsel van VeiligheidNL.

    Cijfers verloop afgelopen jaarwisseling

    De afgelopen jaarwisseling kende ten opzichte van de vorige een afname van 19
    % van het aantal door de politie geregistreerde incidenten. Deze zijn als volgt
    uitgesplitst.
    2

    Incidenten 2016-2017 2017-2018
    Zwaar mishandeling/bedreiging 1.571 1.513
    Aantasting openbare orde 79 52
    Brand/ontploffing 1.482 1.307
    Hulpverlening aan instanties 483 426
    Vernieling/zaakbeschadiging 2.328 1.622
    Vuurwerk 3.573 2.674
    Overig 514 531
    Totaal 10.030 8.125

    Het aantal door de politie verrichte aanhoudingen is ten opzichte van de vorige jaarwisseling met 25% gedaald naar 423, waarvan de politie in totaal 262 personen bij het OM heeft aangeleverd op verdenking van een misdrijf dat verband houdt met de jaarwisseling. Ook dit aantal levert een daling op ten opzichte van vorig jaar; toen werden er op 1 januari 2017 340 verdachten aangeleverd bij het OM. De meeste feiten betroffen geweld, waarvan 59 keer geweld tegen personen met een publieke taak (zowel fysiek als verbaal) tegen 83 bij de vorige jaarwisseling.

    Brandweer Nederland meldt dat de brandweer afgelopen jaarwisseling in totaal in de 25 regio’s 3.485 meldingen heeft gekregen. Dat is een afname van 539 meldingen en betekent een daling van ruim 13% ten opzichte van de vorige jaarwisseling.

    De ambulancezorg meldt één incident van verbaal geweld jegens ambulancepersoneel.

    Zoals bekend, zorgt VeiligheidNL elk jaar voor cijfers over persoonlijk letsel in samenwerking met spoedeisende hulp-artsen. Deze jaarwisseling zijn 434 slachtoffers van een vuurwerkongeval behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis.

    Ten opzichte van de vorige jaarwisseling betekent dit een daling van 8 procent. Het aantal slachtoffers jonger dan 15 jaar is gestegen: 119 deze jaarwisseling versus 99 vorig jaar.

    Deze cijfers van genoemde instanties (die op hun websites uitgebreide informatie bieden) geven een landelijk beeld en houden geen rekening met de (grote) lokale en regionale verschillen, de context en de oorzaken. Wel plaatsen ze de afgelopen jaarwisseling in een meerjarig perspectief.

    Conclusie

    Het verloop van de afgelopen jaarwisseling laat derhalve over het algemeen een daling zien van incidenten en persoonlijk letsel ten opzichte van vorig jaar, die past in de trend van de afgelopen jaren. Desalniettemin onderstrepen de cijfers van de afgelopen jaarwisseling dat de jaarwisseling een te onveilig evenement is en blijft.

    De boodschap van de OVV, die ik met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat in mijn brief van 18 december jl. aan uw Kamer heb onderschreven, blijft ook met deze cijfers overeind: “[d]e jaarwisselingsproblematiek is te divers om door één overheidslaag te worden aangepakt. Om het tij te keren en daadwerkelijk vooruitgang te boeken in termen van een substantiële reductie van het aantal vuurwerkslachtoffers en ordeverstoringen, zijn dan ook stevige maatregelen nodig. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat bij alle betrokken partijen een gevoel van urgentie aanwezig is dat aansluit bij de aard een ernst
    van de jaarwisselingsproblematiek”. De daartoe te treffen maatregelen zal ik u – zoals toegezegd – in het voorjaar doen toekomen.

    Ik besluit deze brief graag met een woord van dank en respect voor al diegenen, werkzaam bij onder meer politie, brandweer, ambulancezorg en gemeenten, die zich tijdens de jaarwisseling actief voor een veilige jaarwisseling hebben ingezet. Zij hebben er voor gezorgd dat de jaarwisseling voor veel Nederlanders een feest heeft kunnen zijn.



    De Minister van Justitie en Veiligheid,


    Ferd Grapperhaus

    1 Kamerstukken II, 2017/18, 28 684, nr. 514.
    2 Nationale Politie, Dienst Landelijke Informatie Organisatie, “beeld jaarwisseling 2017-2018
    in Nederland”, 8 januari 2018.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 2 gebruikers waarderen Scav voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Mooie cijfers, mindere conclusie. En ze zijn er snel bij met de maatregelen dit jaar, dus dat kon wel eens spannend worden....

    Laten we hopen dat het draagvlak in de tweede kamer te klein is, zoals dat nu ook lijkt te zijn. Welke maatregelen er genomen dienen te worden is ook nog een vraagteken, maar uit de conclusie maak ik al op dat het vooral vuurwerk gerelateerd zal zijn. Bye bye single shot, knallers en pijlen?

  4. #3
    VWC-Lid Komkommer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2017
    Berichten
    1.522
    Thanks
    1.213
    1.025 waarderingen in 556 posts
    Dat ziet er inderdaad niet goed uit..

  5. #4
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.979
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Veel dalingen in het aantal vernielingen en incidenten maar toch is het niet goed en ik vrees eigenlijk het ergste...

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Rhenen
    Berichten
    413
    Thanks
    2
    140 waarderingen in 89 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Mooie cijfers, mindere conclusie. En ze zijn er snel bij met de maatregelen dit jaar, dus dat kon wel eens spannend worden....

    Laten we hopen dat het draagvlak in de tweede kamer te klein is, zoals dat nu ook lijkt te zijn. Welke maatregelen er genomen dienen te worden is ook nog een vraagteken, maar uit de conclusie maak ik al op dat het vooral vuurwerk gerelateerd zal zijn. Bye bye single shot, knallers en pijlen?
    Maar dat verbod zal dan waarschijnlijk over een jaar of twee zijn, 2019 import verbod 2020 oude voorraad verkopen 2021 verboden!Dat gaat hamsteren worden!! Dit jaar al beginnen!!

  7. #6
    VWC-Lid Komkommer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2017
    Berichten
    1.522
    Thanks
    1.213
    1.025 waarderingen in 556 posts
    Een geheel vuurwerkverbod is natuurlijk makkelijker handhaven dan de jacht op het verbod. (Pijlen, knal, romeinse kaarsen, babypijlen, mortiertjes en illegaal).
    Hooguit nog CAT1 toestaan voor het 12uur moment en de 365 dagen..

  8. #7
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Komkommer Bekijk bericht
    Hooguit nog CAT1 toestaan voor het 12uur moment en de 365 dagen..
    Of met veel geluk nog een uurtje van 0.00 uur tot 1.00 uur cakeboxen toestaan aangezien de branche daar het meeste aan verdiend. Stukje bij beetje ziet het er slecht uit, ik vind dit helemaal niks begin februari. Bah.....

  9. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Rhenen
    Berichten
    413
    Thanks
    2
    140 waarderingen in 89 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Of met veel geluk nog een uurtje van 0.00 uur tot 1.00 uur cakeboxen toestaan aangezien de branche daar het meeste aan verdiend. Stukje bij beetje ziet het er slecht uit, ik vind dit helemaal niks begin februari. Bah.....
    We gaan het meemaken... denk dat ik dan met oud en nieuw vakasnties gaat boeken naar landen waar het wel mag! Je kan je wel druk maken, maar je gaat het toch niet tegenhouden in je eentje!!

  10. #9
    VWC-Lid fompert's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2016
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.973
    Thanks
    2.153
    2.985 waarderingen in 986 posts
    In het ergste geval vier ik Sylvester over een paar jaar. Bier, braadworst en vuurwerk... Prosit Neujahr!
    Well, that depends...

  11. #10
    VWC-Lid MrXtremeFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Berichten
    650
    Thanks
    245
    1.061 waarderingen in 322 posts
    Grappig om te zien dat vuurwerkincidenten met een kwart zijn gedaald, terwijl zware mishandeling en bedreiging nagenoeg hetzelfde is gebleven (slechts 3.7% gedaald, en daarmee het minste van t.o.v. alle andere categorieën). Wat is hier dan écht het probleem? Denk daar maar eens over na.

  12. Deze 4 gebruikers waarderen MrXtremeFireworks voor het bericht:


  13. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Rhenen
    Berichten
    413
    Thanks
    2
    140 waarderingen in 89 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrXtremeFireworks Bekijk bericht
    Grappig om te zien dat vuurwerkincidenten met een kwart zijn gedaald, terwijl zware mishandeling en bedreiging nagenoeg hetzelfde is gebleven (slechts 3.7% gedaald, en daarmee het minste van t.o.v. alle andere categorieën). Wat is hier dan écht het probleem? Denk daar maar eens over na.

    Denk dat alleen wij freaks deze cijfers op deze manier bekijken, de rest kijkt alleen naar het totaal plaatje!

  14. #12
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Of met veel geluk nog een uurtje van 0.00 uur tot 1.00 uur cakeboxen toestaan aangezien de branche daar het meeste aan verdiend.
    Uit die droom kan ik je helpen: dat interesseert ze geen snars in Den Haag...
    www.huismanvuurwerk.nl

  15. #13
    VWC-Lid Komkommer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 januari 2017
    Berichten
    1.522
    Thanks
    1.213
    1.025 waarderingen in 556 posts
    Het is meer een business case, 16-18 miljoen omzet en alle BTW en overige inkomsten van belasting e.d. Moet je afzetten tegen de kosten en risico’s van het hele geheel.

    Denk persoonlijk dat ze eerst een deel gaan beperken en de afsteektijden nog meer gaan inperken.

  16. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 oktober 2006
    Berichten
    1.148
    Thanks
    1.607
    596 waarderingen in 305 posts
    Wat wordt bedoeld met "Hulpverlening aan instanties"? Hulp verlenen lijkt me goed toch?

  17. #15
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Komkommer Bekijk bericht
    Het is meer een business case, 16-18 miljoen omzet en alle BTW en overige inkomsten van belasting e.d. Moet je afzetten tegen de kosten en risico’s van het hele geheel.

    Denk persoonlijk dat ze eerst een deel gaan beperken en de afsteektijden nog meer gaan inperken.
    Precies dat: over 16-18 miljoen gaan ze zich nog niet eens druk maken in Den Haag. Dat is voor de Overheid wisselgeld zoals voor ons een paar losse muntjes in de broekzak. In Den Haag praat en rekent men in honderden miljoenen en miljarden. Vergeet in de hele vuurwerkdiscussie het onderwerp geld maar want dat speelt voor hen echt geen rol (dat geld natuurlijk wel voor de Branche en de werkgelegenheid).
    www.huismanvuurwerk.nl

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •