Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 23
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    6.228
    Thanks
    1.915
    2.215 waarderingen in 1.023 posts

    Welke straf of boete krijgt een winkel als er echt vuurwerk tussen de dummies ligt?

    De winkel waar ik werkte had afgelopen verkoopdagen op de laatste dag een echte cake ingezet omdat we er geen dummy van hadden en de cake niet goed verkocht. Ik vond dit dom maar er werd niet geluisterd maar zelfs gedreigd dat ik ook wel naar huis mocht gaan... Uiteindelijk was er ook geen controle meer die het is opgevallen. Nu wil ik het er toch over hebben met de winkel over de onverantwoordelijkheid tegenover de medewerkers bijvoorbeeld. Maar ik weet niet welke straf er op staat.

    Krijg je een boete? Mag je open blijven? Of hangt dat af van het soort vuurwerk? Het ging in dit geval om een 500 grams 20mm cake.

    Alvast bedankt voor alle antwoorden.

  2. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.087 waarderingen in 1.485 posts
    Ik denk dat het bij 1 cake zal worden afgedaan met een waarschuwing. Foutje. Als je hele showroom alleen maar uit echt vuurwerk bestaat zal dat anders zijn. Als de tip van jou uit zou komen met het verhaal dat de winkelier opzettelijk voor gevaar heeft gezorgd, zal de handhaving de betreffende winkelier volgend jaar wel extra onder de loep nemen gok ik...

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2005
    Berichten
    295
    Thanks
    41
    260 waarderingen in 123 posts
    Echt vuurwerk als dummy gebruiken is gewoon toegestaan. Mits je niet over bijvoorbeeld de toegestane aantal kilo's (maximaal 500 kg) in de winkel heen gaat, alles binnen bereik van de sprinklers staat etc.

  4. #4
    VWC-Lid Bizzle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 juli 2009
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.353
    Thanks
    146
    1.629 waarderingen in 578 posts
    Gevalletje paniek om niets als ik het zo lees. Waarom zou je het willen. Niets aan de hand toch.

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firekwakkers Bekijk bericht
    Echt vuurwerk als dummy gebruiken is gewoon toegestaan. Mits je niet over bijvoorbeeld de toegestane aantal kilo's (maximaal 500 kg) in de winkel heen gaat, alles binnen bereik van de sprinklers staat etc.
    Er zitten wat mitsen aan inderdaad, maar het wordt in de regel geloof ik meegeteld in de kilo's van de verkoopruimte.En ja, daar kunnen ze (hoe moeilijk ook) in principe op handhaven.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    833
    Thanks
    600
    1.269 waarderingen in 477 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firekwakkers Bekijk bericht
    Echt vuurwerk als dummy gebruiken is gewoon toegestaan. Mits je niet over bijvoorbeeld de toegestane aantal kilo's (maximaal 500 kg) in de winkel heen gaat, alles binnen bereik van de sprinklers staat etc.
    Mits de klant niet bij het vuurwerk kan komen, daar moet een x afstand tussen zitten namelijk.
    Www.vuurwerkhuizen.nl - vuurwerk huizen

  7. #7
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Waarom is dat onverantwoordelijk? Je mag 500 kilo in de verkoopruimte hebben liggen dus ik zie het probleem niet zo. Het is geen F4 wat er ligt.

    Paniek om niets inderdaad.

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    6.228
    Thanks
    1.915
    2.215 waarderingen in 1.023 posts
    Ah okee, maar in dit geval lag het op zeker meer dan 6 meter van de sprinklers in de verkoopruimte en slechts armlengte van de consument.


    Ik vraag het omdat ik er verder niks over weet en alleen van horen zeggen heb dat een winkelier er eens voor is gestrafd. Ik ben dus benieuwd of dit klopt en welke straf er op zou kunnen staan.

    De onverantwoordelijkheid die ik bedoel is als de winkel bijvoorbeeld moet sluiten en de medewerkers niet meer betaald krijgen. Of dat de klanten geen vuurwerk meer op mogen halen.
    Ik weet dat allemaal niet dus vandaar mijn vraag.

    Maar als ik het zo lees had het niets uitgemaakt als de RUD er achter was gekomen?

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Als het niet zou mogen (dus niet binnen bereik van de sprinkler etc) verwacht ik het volgende:
    Over het algemeen (ligt aan de RUD) wordt er eerst een dringende waarachuwing gegeven. Als het dan op te lossen is, dan is het goed. Aantekeningetje en klaar. Bij herhaling is het een boete. Sluiting volgt volgens mij alleen in extreme gevallen, omdat de RUD dan eem heel goed verhaal moet hebben om juridisch gedekt te zijn
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  10. Deze gebruiker waardeert kamikaze voor het bericht:


  11. #10
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.046
    Thanks
    4.075
    8.894 waarderingen in 3.143 posts
    Het zit 'm hier in de details, hierbij de paragraaf uit het Vuurwerkbesluit:

    4.2 Het in een verkoopruimte aanwezige consumentenvuurwerk wordt zodanig opgeslagen dat het zich niet onder handbereik van het publiek bevindt en dat het bereikbaar is voor het water van de automatische sprinklerinstallatie.

    Echt vuurwerk mag dus enkel in gesprinklerd gebied liggen. De sprinklers in bunkers bedienen uiteraard de hele bunker maar in verkoopruimtes hoeft dat helemaal niet het geval te zijn. Sterker nog: in 9 van de 10 gevallen is dat niet zo. Dat zou ook erg kostbaar zijn, bovenop de al grote investering en jaarlijkse (onderhouds)kosten die een dergelijke installatie met zich meebrengt. Over het algemeen is het gebied bij/achter/rondom een verkoop-/meegeefbalie wel voorzien van sprinklers maar de rest van de verkoopruimte/showroom niet. Het is dan niet toegestaan om in de showroom echte exemplaren neer te zetten. Daarnaast kan het publiek vaak wel bij dit exemplaar en dat mag dus ook niet. Het is dus afhankelijk van jullie verkoopruimte.

    Boetes is een wat lastiger verhaal. In het Vuurwerkbesluit wordt er wel e.e.a. over vermeld onder de noemer Strafvorderingen maar tot nog toe heb ik niet de strafvordering bij overtreding van het hierboven genoemde artikel terug kunnen vinden. Wel staan er verschillende strafvorderingen in die te maken hebben met de verkoopruimte en opslag van het vuurwerk. Het is aan de Verbalisant om te bepalen welk artikel wordt overschreden en onder welke strafvordering dat dan valt. De boetes voor winkeliers beginnen allemaal zo rond de EUR 650,00 en lopen op tot duizenden Euro's, (tijdelijke) sluiting en eventueel vervolging.

    Of een Verbalisant overgaat tot het opleggen van een boete en hoe hoog deze dan zal zijn zal afhankelijk zijn van de daadwerkelijke situatie, wel/geen aantoonbaar opzet, eerdere overtredingen/waarschuwingen van de winkelier, enz.
    Laatst gewijzigd door gizmo75; 31 januari 2018 om 14:38
    www.huismanvuurwerk.nl

  12. Deze 2 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  13. #11
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts
    Snap niet zo goed waarom je dit risico zou willen lopen. Beetje raar ook om dan direct te dreigen dat jij ook wel kunt gaan.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. #12
    Banned
    Geregistreerd
    10 maart 2015
    Berichten
    880
    Thanks
    840
    1.387 waarderingen in 519 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Snap niet zo goed waarom je dit risico zou willen lopen. Beetje raar ook om dan direct te dreigen dat jij ook wel kunt gaan.
    Dozenschuivers....centen, centen, centen.....ten koste van alles

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2017
    Berichten
    2.945
    Thanks
    3.250
    1.887 waarderingen in 966 posts
    Ik heb het wel vaker gezegd, als liefhebber heb je niks te zoeken in een vuurwerkwinkel. Valt alleen maar tegen.

  16. #14
    VWC-Lid the cigarman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 maart 2008
    Locatie
    Bij Filpjes vuurwerkwinkel.
    Berichten
    4.967
    Thanks
    2.322
    3.387 waarderingen in 1.553 posts
    Bij voorbaat sorry.
    Waar maak je jezelf druk zeg.

    De Chinezen zijn ook niet zo netjes in het maken van dummy's.
    Vaak zat gehad dat er tussen een x aantal dummy's toch stukken vuurwerk bij zaten waar toch stiekem kruit in zat.

    Cakes ben ik nog niet tegengekomen, maar ik kan mij een verhaal herinneren dat iemand dacht dat hij een dummy cake had meegenomen bij Alpeco.
    Thuis hield een vriendje van die gast een aansteker bij het lontje.
    Gevolg de cake ging af en de boel moest opnieuw gewit worden.

    Uitkijken, met dummy's mensen.
    Kom zei de vis in de vissenkom.

  17. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Rhenen
    Berichten
    413
    Thanks
    2
    140 waarderingen in 89 posts
    Tja als ik in een winkel ben maak ik me druk of me bestelling compleet is, en of ik de juiste producten geleverd heb gekregen. Het zal me .... roesten of het een dummy of echt product is, als er nou ook nog iemand staat te roken tja dan begrijp ik het!

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •