Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts

    Vuurwerkschade valt mee: jongeren Wijk bij Duurstede beloond.



    De jongeren uit de Utrechtse gemeente Wijk bij Duurstede zijn braaf geweest met oud en nieuw en mogen daarom 8.440 euro uitgeven aan jongerenvoorzieningen. Ze hebben tijdens de jaarwisseling namelijk maar voor 2.560 euro aan vuurwerkschade aangericht. Twee afvalbakken, twee hondenpoepbakken, een schrikhek en zeven verkeersborden zijn vernield.

    Vorig jaar liep de schade aan gemeente-eigendommen op tot 13.000 euro, en dat zinde wethouder Hans Marchal niet. Hij bedacht een plan: als de schade onder de 10.000 euro zou blijven, kreeg de jeugd een bedrag dat ze mochten besteden aan jongerenvoorzieningen. Het geld komt uit een potje dat de gemeente sowieso al had gereserveerd voor vuurwerkschade.

    Suggesties van jongeren.

    Marchal is blij dat de jongeren hun best hebben gedaan de schade dit jaar te beperken. 'Vuurwerk afsteken kan ook zonder vernielingen. En belonen werkt beter dan straffen. Wat niet wegneemt dat de daders van vernielingen daarvoor moeten worden bestraft.'

    De Wijkse jongeren mogen nu in gesprek met jongerenwerker Eno Middelham om te beslissen waar ze het geld aan willen uitgeven. Via social media kunnen jongeren die niet in contact staan met jongerenwerk hun suggesties delen. Middelham had niet verwacht dat het bedrag zo hoog zou zijn. 'De jongeren hebben het goed gedaan. We hadden al goed contact met ze en daar hebben we nu van geprofiteerd.'

    Skatebaan

    Tijdens overleg kwam naar voor dat jeugd een deel van het geld wil besteden aan het opknappen van de skatebaan. 'De jongeren waarmee ik in contact sta, zijn geen fanatieke skaters. Maar ze voelen zich wel betrokken bij de skatebaan. Ze weten dat het belangrijk is dat het bedrag wordt besteed aan iets wat blijvende impact heeft.' Ook is er contact met de plaatselijke middelbare school en verschillende sportverenigingen, om te kijken waar zij behoefte aan hebben. 'We willen dat het geld bij een brede groep jongeren terechtkomt, zeker omdat het zo'n groot bedrag is.

    Naast de gemeente-eigendommen zijn ook de ruit van een reclamebord en het glas van informatiepanelen gesneuveld. Die worden niet meegenomen in de schadeberekening, omdat de kosten voor de betreffende beheerders zijn. 'Voor deze schade wil ik echter mijn ogen niet sluiten,' zegt Marchal. 'Met de kennis en ervaring van nu wil ik bij de komende jaarwisseling de regels wat aanpassen. Ook de schade in de openbare ruimte aan eigendommen die niet van de gemeente zijn, wil ik dan een rol laten spelen in het totale bedrag.'

    Over een jaar hoopt de wethouder zijn experiment te herhalen. Hij is dan wel van plan de bovengrens van 10.000 euro met een paar duizend euro te verlagen. 'Jongeren moeten wel worden uitgedaagd hun best te blijven doen om een beloning te verdienen.'

    https://www.volkskrant.nl/binnenland...hade~a4555777/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 3 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Goed principe dit. En eindelijk iemand die het straffen/belonen principe lijkt te snappen. Ben benieuwd of er meer gemeenten dit voorbeeld gaan volgen.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  4. Deze 2 gebruikers waarderen kamikaze voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2018
    Berichten
    143
    Thanks
    81
    128 waarderingen in 61 posts
    Ik vind het eigenlijk van de zotte dat "jezelf niet misdragen" beloond wordt. Dit zou niet meer dan een vanzelfsprekendheid moeten zijn! Ben ook al jaren van mening dat wij in Nederland geen vuurwerkprobleem, maar een verhufteringsprobleem hebben. Of deze manier van belonen het onderliggende probleem daadwerkelijk aanpakt valt nog maar te bezien.

  6. Deze gebruiker waardeert Aviator voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.087 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aviator Bekijk bericht
    Ik vind het eigenlijk van de zotte dat "jezelf niet misdragen" beloond wordt. Dit zou niet meer dan een vanzelfsprekendheid moeten zijn! Ben ook al jaren van mening dat wij in Nederland geen vuurwerkprobleem, maar een verhufteringsprobleem hebben. Of deze manier van belonen het onderliggende probleem daadwerkelijk aanpakt valt nog maar te bezien.
    Helemaal mee eens. Ik ben wél blij dat een gemeente anders durft te denken en de overlast probeert aan te pakken zonder met een verbod op de proppen te komen, maar eigenlijk is het bizar dat er een beloning is omdat 'er maar een beetje is gesloopt'.

  8. Deze 2 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid broodjekaas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 oktober 2014
    Berichten
    703
    Thanks
    381
    248 waarderingen in 147 posts
    Het is inderdaad nogal krom dat het nodig is, maar het werkt wel.
    De slooptrend doorbreken is de eerste stap, als dat op deze manier lukt dan juich ik het toe.

    En als in de toekomst die slooptrend doorbroken is (5 schadevrije jaren), dan is het normaal om niets te slopen en zullen beloningen niet meer nodig zijn.
    Keep it legal!

  10. #6
    VWC-Lid Ruben's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2007
    Berichten
    9.126
    Thanks
    1.088
    4.190 waarderingen in 1.578 posts
    Liggen daar nou deels dummies op straat?

  11. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aviator Bekijk bericht
    Ik vind het eigenlijk van de zotte dat "jezelf niet misdragen" beloond wordt. Dit zou niet meer dan een vanzelfsprekendheid moeten zijn! Ben ook al jaren van mening dat wij in Nederland geen vuurwerkprobleem, maar een verhufteringsprobleem hebben. Of deze manier van belonen het onderliggende probleem daadwerkelijk aanpakt valt nog maar te bezien.
    Eens, maar als dit een steentje bijdraagt om de trend van slopen te doorbreken, waarom ook niet? Het geld had anders ook opgegaan aan de schades, dus het kost de gemeenschap niets extra.

    Principieel is het van de zotte, maar als het werkt zeg ik; vooral verder gaan met deze pilot. Baat het niet, dan schaadt het niet is zeker iets dat opgaat in mijn ogen hier.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  12. #8
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.492
    Thanks
    1.976
    1.223 waarderingen in 409 posts
    Als het werkt is het zeker een goed idee van de gemeente om de jongeren daarvoor te belonen, alleen het geeft toch een gek gevoel dat mensen worden beloond omdat ze maar een beetje schade hebben aangericht.

  13. #9
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.437
    Thanks
    40.988
    19.050 waarderingen in 8.433 posts
    Dubbel gevoel bij dit bericht. Positieve is natuurlijk de daling en dat ze hiermee aan de slag gaan, anders kant zou het niet meer dan normaal moeten zijn dat dit gebeurt en zou er geen vergoeding op moeten staan.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •