Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Floor en Wim zijn al op leeftijd, maar nog altijd gek op vuurwerk.

    NIJMEGEN - Oorverdovende knallen, knetterende vuurpijlen en spectaculaire lichteffecten. Jongeren kunnen er vaak geen genoeg van krijgen, maar voor veel ouderen is de jaarwisseling een regelrechte ramp. Al geldt dat niet voor iedereen.

    De Nijmeegse Floor Croonen (79) en Wim van den Hurk (73) zijn al op leeftijd. Toch kunnen de vuurwerkfanaten niet wachten tot Oud en Nieuw. Kunnen ze eindelijk vanuit hun raam weer genieten van alle pracht en praal in de lucht. ,,Het is toch prachtig dat we dit elk jaar met zovelen afsteken in Nederland. Van mij mogen ze er al wel eerder mee beginnen. Ik houd er echt van en hoop ook deze Oud en Nieuw weer op spektakel’’, zegt Van den Hurk voor z'n flat in de wijk Hatert.

    Vele honderden guldens gaf Van den Hurk er in zijn jongere jaren aan uit. Al een paar dagen voor oudjaarsdag liep hij door de straten om knallers af te steken. ,,Daar was ik vroeger heel fanatiek in, ja’’, zegt hij met een lach. ,,Ik gaf er wel 500 tot 600 gulden aan uit. Het liefst aan de echte knallers. Nu houd ik meer van het mooie, kleurrijke sierspul. Zelf afsteken doe ik tegenwoordig niet meer, hoor. Al jaren niet. Het is niet meer te betalen, zeker niet als je maar een AOW'tje hebt.’’

    Brutaler

    Wel merkt hij dat de jeugd brutaler is geworden met het afsteken van vuurwerk. ,,Afgelopen week nog staken er een paar jongens van een jaar of dertien in hun garage vuurwerk af. Niet verstandig, dacht ik. Dus daar heb ik wat van gezegd. Verder vind ik dat je lekker moet blijven afsteken. Van vuurwerkvrije zones of een verbod ben ik geen voorstander. Ik vind het maar onzin. Zolang je maar goed op let en de boel niet vernielt.’’

    Ook Floor Croonen (79) kan niet wachten om al het spektakel in de lucht weer te zien. Van de harde knallen is ze geen fan, maar siervuurwerk vindt ze 'schitterend'. ,,We waren vroeger met z'n elven thuis en het was echt iets waar we naar uitkeken. Met z'n allen gingen we vuurwerk afsteken in Brakkenstein, de wijk waar we woonden. En niet zo'n beetje ook. De buurt werd er echt één van. Nu geniet ik vooral van het kijken.’’

    Grootste fan
    Een vuurwerkverbod, waar tegenwoordig veel voor wordt gepleit, ziet ook zij niet zitten. ,,Een keer per jaar vuurwerk afsteken moet toch kunnen? Heel veel mensen hebben er plezier van.’’

    Waar Croonen gaat kijken, weet ze nog niet. ,,Jaren terug was ik bij een vriendin in Hatert. Ertegenover woonde een gezin dat er een gigantisch werk van maakte. Helaas is dat gezin er niet meer. Ik denk dat ik gewoon vanuit m'n raam kijk. De meesten in de buurt zijn niet zulke vuurwerkfans, ik denk dat ik de grootste ben.’’

    https://www.gelderlander.nl/nijmegen...werk~a3c5f55b/
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 5 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Arnoud PyroFan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    21 november 2015
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    1.493
    Thanks
    1.984
    1.224 waarderingen in 409 posts
    Geweldig stukje tekst! Zo zie je maar weer dat niet alle ouderen anti-vuurwerk zijn.

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 december 2005
    Berichten
    1.272
    Thanks
    354
    646 waarderingen in 338 posts
    dit is genieten als dit leest z'n vader heb ik ook 73 en nog gekker (op een normale manier ) als ik zelf met vuurwerk

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 oktober 2005
    Berichten
    1.039
    Thanks
    108
    346 waarderingen in 201 posts
    mooi ertikel een echtpaar en zeler de man die vroeger dus vuurwerk afstak.
    en dit ook de nieuwe genaratie gunt.

  6. #5
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.160
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Leuk! Zag donderdag bij vuurwerkgigant grunn ook een oudere man en vrouw er al vroeg bij zijn om in te slaan. Media foen wel of het enkel iets van jeugd is en alle ouderen er een hekel aan hebben maar dat is allerminst waar.

  7. #6
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Geweldig mooi stuk om te lezen dit. Bewijst maar eens dat alle media zomaar wat roepen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. #7
    VWC-Lid mania4u's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 juli 2009
    Berichten
    382
    Thanks
    125
    296 waarderingen in 107 posts
    Als ik in nijmegen zou wonen, zou ik meneer van den Hurk gevraagd hebben om even te stoken of een pot of 2 hebben gegeven.

  9. #8
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.773
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnoud PyroFan Bekijk bericht
    Geweldig stukje tekst! Zo zie je maar weer dat niet alle ouderen anti-vuurwerk zijn.
    Uhhh ik denk dat zeker 70% van de ouderen niets tegen vuurwerk hebben, integendeel. De meeste klagers zijn echt van middelbare leeftijd i guess..
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  10. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 juni 2007
    Berichten
    160
    Thanks
    0
    47 waarderingen in 39 posts
    Kijk zo word het vuurwerk ook eens een keer positief belicht

  12. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Ik heb dit verhaal gemist. Wat een leuk stuk zeg!!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •