Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts

    Help deze column de Metro in te stemmen: "Liever vrijheid dan verbodsfetisjisten"

    Hey allemaal!

    2 jaar geleden stond er een column van mij in de Metro, vooral dankzij jullie stemmen . Dit jaar heb ik er ook weer één geschreven, en ik hoop natuurlijk dat het met jullie hulp weer lukt om hem gepubliceerd te krijgen!

    De Metro bereikt dagelijks meer dan 1 miljoen lezers, dus het potentiële publiek is enorm.

    De column lezen, en erop stemmen kan HIER. (De site is net vernieuwd, ik geloof dat het nu een Facebook-achtig like / love / reactiesysteem is)


    LIEVER VRIJHEID DAN VERBODSFETISJISTEN
    Geschreven door: Peter Reedijk

    Het lijkt voor steeds meer mensen tegenwoordig onmogelijk om iets niet leuk te vinden zonder het meteen te willen verbieden. In december is vuurwerk traditioneel het lijdend voorwerp van de verbodsfetisjisten.

    Hoe vaak het tegendeel ook wordt bewezen blijven veel Nederlanders geloven dat de overheid, of een wet, een magische oplossing vormt voor welk probleem dan ook. Terwijl wetten juist altijd onbedoelde neveneffecten hebben, en bovendien gehandhaafd moeten worden. Want, ook dat hoort erbij, wetten kunnen omzeild worden. Vuurwerk verbieden is in dat opzicht even verstandig als de Drooglegging was in de VS vorige eeuw: het leidt tot illegale handel, onveiliger producten en geeft de georganiseerde misdaad meer macht.

    Het probleem van meer wetgeving is bovendien: degenen die nu verreweg de meeste overlast veroorzaken zijn mensen die zich toch al niet aan de regels (of normale omgangsvormen) houden. Dat los je niet op met nóg meer regels. Wie last hebben van een verbod, dat zijn de papa's die samen met hun kind een pakketje staan af te steken. Want dát is wat er verboden moet worden, terwijl het probleem ligt bij bommenmakers en vandalen. Alsof je sigaretten gaat verbieden om heroïneverslaving tegen te gaan.

    Lees verder na deze advertentie

    Wie de meest gebruikte argumenten voor het verbieden van vuurwerk doortrekt, zal trouwens ook moeten pleiten voor een verbod op alcohol: veel meer doden, zieken, gewonden, schade, overlast, ongelukken. Maar daar horen we bijna geen mens over. In veel gevallen ongetwijfeld omdat die mensen zelf wel van een wijntje houden en toevallig niet van vuurwerk. Maar de overheid is er niet - of zou er niet moeten zijn - om persoonlijke voorkeuren aan het hele land op te leggen.

    Natuurlijk: vrijheid heeft nadelen, maar dat hebben wetten ook. Ik heb veel liever vrijheid met wat ongemak, dan een enorm complex - en duur - systeem, óók met ongemak.

    Tenslotte: mocht u zelf toevallig niets met vuurwerk hebben, vraag u dan eens af hoe lang het duurt voor uw eigen hobby of liefhebberij aan de beurt is. Want wie denkt dat de verbodsfetisjisten ooit ophouden met verbieden staat een bittere teleurstelling te wachten. De wereld zal nooit perfect zijn, en degenen die denken dat elk probleem is op te lossen met een wet, zullen niet snel van dat geloof vallen.

  2. Deze 19 gebruikers waarderen peter82 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid Hendtje Contentje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2014
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    648
    Thanks
    556
    921 waarderingen in 272 posts
    Mooi geschreven hoor! Mijn stem heb je!
    Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

  4. Deze gebruiker waardeert Hendtje Contentje voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Verbodsfetisjisten en verbodspopulisten, daar hebben we er helaas teveel van in Nederland.
    Leuke column, mooi geschreven. Ik heb op je gestemd.

  6. Deze 2 gebruikers waarderen blackmoon voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid tristen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 januari 2010
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    3.309
    Thanks
    1.682
    3.182 waarderingen in 1.219 posts
    Heb ook gestemd

  8. Deze 2 gebruikers waarderen tristen voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 november 2010
    Berichten
    240
    Thanks
    115
    126 waarderingen in 61 posts
    Mijn stem heb je! Mooi geschreven!

  10. Deze 2 gebruikers waarderen Hairy Harry voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid 3xh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 februari 2009
    Locatie
    kruitenhaag:wink:
    Berichten
    5.293
    Thanks
    14.075
    5.844 waarderingen in 1.886 posts
    Mijn stem heb je ook!

  12. Deze gebruiker waardeert 3xh voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2012
    Berichten
    399
    Thanks
    296
    204 waarderingen in 125 posts
    Lekker bezig, ook gestemd!

  14. Deze gebruiker waardeert JeRe voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Mooi geschreven kerel! Mijn stem heb je!

  16. Deze gebruiker waardeert Grizmo Raizor voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.991
    5.192 waarderingen in 2.008 posts
    Die van mij ook.
    December Will Be Magic Again!!

  18. Deze gebruiker waardeert Happiness voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    vuurwerkcrew medemblik
    Berichten
    399
    Thanks
    95
    109 waarderingen in 62 posts
    ook gestemd en je kan beter meer krante je colum sturen en media en rijk opzoeken met bewijs voering

  20. Deze gebruiker waardeert ratje voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid Vuurwerk079's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 december 2014
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    653
    Thanks
    356
    407 waarderingen in 166 posts
    Mooi de waarheid geschreven.. en mijn stem heb je

  22. Deze gebruiker waardeert Vuurwerk079 voor het bericht:


  23. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Bedankt allemaal! Voorheen kon je op de site van Metro nog zien hoe je ervoor stond. Nu helaas niet meer, maar hoe meer stemmen, hoe beter natuurlijk - en delen is altijd liev! Heb de link ook naar 2 grote vuurwerk-Facebook pagina's gestuurd, maar zij wisten nog niet of ze 'm gingen delen. Wel zonde als ze het niet doen, want je kunt met de Metro écht veel mensen bereiken. Maar dan moet ie natuurlijk wel eerst geplaatst worden

  24. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    142
    Thanks
    302
    213 waarderingen in 49 posts
    Ik heb 'm ook nog even op FPM geplaatst. Hij heeft nog wel een zetje nodig dus ik hoop dat dat lukt. Deze week wordt de Metro nog veel gelezen; volgende week is driekwart van het land al vrij dus dan is het publiek al een stuk kleiner. Hopelijk wordt er nog genoeg gestemd om 'm donderdag of vrijdag mee te krijgen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •