Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.049
    19.067 waarderingen in 8.443 posts

    'Zes op de tien Drentse tieners draagt geen vuurwerkbril'

    Regio - Uit onderzoek van Pearle Opticiens, onder ruim 1000 Nederlandse jongeren tussen de 10 en 18 jaar, blijkt dat tieners weleens risico’s nemen als het gaat om vuurwerk.

    Opvallend is dat jongeren uit Drenthe zich wel van de risico’s bewust lijken, maar geen actie ondernemen. Zo vindt 47 procent vindt het dragen van een vuurwerkbril verstandig, maar doet het zelf niet.

    Pearle maakt zich sterk om oogletsel tijdens oud en nieuw te voorkomen en deelt daarom tot en met 30 december door het hele land 70.000 gratis vuurwerkbrillen uit.

    Bij het kijken naar vuurwerk staat de meerderheid van alle ondervraagden er het liefst met zijn neus bovenop. Ondanks het advies om bij consumentenvuurwerk een minimale afstand van tien meter te bewaren, neemt ruim de helft van de Nederlandse tieners (57 procent) een afstand van vijf meter of minder. Zo’n vier op de tien jongeren (38 procent) denkt hierbij niet bewust na over de mogelijke gevolgen, terwijl deze niet gering zijn en ook te voorkomen. Een vuurwerkbril verkleint de kans op oogletsel aanzienlijk, maar dan moet hij wel gedragen worden. Een op de vijf jongeren geeft aan in het bezit te zijn van een vuurwerkbril, maar hem niet op te zetten.

    Directeur Edith Mulder van het Oogfonds pleit voor het dragen van de bril: ‘De afgelopen negen jaar zagen oogartsen meer dan tweeduizend mensen met oogletsel door vuurwerk. Negenhonderd ogen liepen blijvende schade op. Ruim 150 ogen werden blind en 69 ogen raakten dusdanig beschadigd dat ze operatief verwijderd moesten worden. Wat opvalt, is dat bijna de helft van de slachtoffers wordt geraakt door vuurwerk dat iemand anders afstak. Door een vuurwerkbril te dragen, ook als je alleen naar vuurwerk kijkt, kun je oogletsel voorkomen.’

    Invloed favoriete persoonlijkheid
    De voornaamste reden die wordt gebruikt om geen vuurwerkbril te dragen, is dat Drentse jongeren het stom vinden (61%). Ruim een op de drie ondervraagden (37%) geeft aan de bril wel op te zetten als hun favoriete persoonlijkheid op bijvoorbeeld YouTube dit doet. Opvallend is dat zij meer invloed hebben dan mensen uit hun directe omgeving; als een vriend(in) een vuurwerkbril draagt, dan zou 32 procent dit voorbeeld volgen.

    Vuurwerkbril net zo vanzelfsprekend als autogordel
    Ondanks dat de meerderheid van de Drentse tieners (67 procent) geen vuurwerkbril draagt tijdens oud en nieuw, zien ze er wel het belang van in. 68 procent vindt dat het dragen van een vuurwerkbril voor iedereen verplicht moet worden. Idealiter zou het dragen van een vuurwerkbril volgens de meesten (90 procent) zelfs net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het dragen van een autogordel. Pearle maakt zich sterk om oogletsel tijdens oud en nieuw te voorkomen, daarom deelt de opticien tot en met 30 december 70.000 gratis vuurwerkbrillen uit verspreid door het hele land.

    https://www.assercourant.nl/algemeen...rwerkbril.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Ik zet hem dit jaar op!
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  3. #3
    VWC-Lid vuurwerkfreakk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 oktober 2011
    Berichten
    3.774
    Thanks
    2.127
    1.583 waarderingen in 1.106 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RandomDaniel Bekijk bericht
    Ik zet hem dit jaar op!
    Deze tiener hier ook. Het schiet er bij mij tot nu toe elk jaar weer bij in door alle kruitstress maar ik wil het goede voorbeeld geven richting de toeschouwers.

    En even wat anders: ik denk trouwens dat wij van de vaste kern van VWC een van de jongste leden zijn. De meeste VWC-ers zijn al een stuk ouder weet ik wel. Ook nog verstandige jeugdigen hier dus nog!

  4. #4
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.049
    19.067 waarderingen in 8.443 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Deze tiener hier ook. Het schiet er bij mij tot nu toe elk jaar weer bij in door alle kruitstress maar ik wil het goede voorbeeld geven richting de toeschouwers.

    En even wat anders: ik denk trouwens dat wij van de vaste kern van VWC een van de jongste leden zijn. De meeste VWC-ers zijn al een stuk ouder weet ik wel. Ook nog verstandige jeugdigen hier dus nog!
    Ik ben 31, en voeg me dan ook nog bij de jongeren .

    Maar hier gaat de bril ook zeker weten op. Al vind ik het soms lastig doordat de bril beslaat en niet fijn zit, maar doe hem zeker op.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  5. #5
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Ik heb altijd een doos vol brillen klaarliggen. Ook voor diegene die komt kijken mag bij mij een bril komen halen, de hele buurt weet het en maken er steeds meer gebruik van.

  6. #6
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkfreakk Bekijk bericht
    Deze tiener hier ook. Het schiet er bij mij tot nu toe elk jaar weer bij in door alle kruitstress maar ik wil het goede voorbeeld geven richting de toeschouwers.

    En even wat anders: ik denk trouwens dat wij van de vaste kern van VWC een van de jongste leden zijn. De meeste VWC-ers zijn al een stuk ouder weet ik wel. Ook nog verstandige jeugdigen hier dus nog!
    Denk ik ook haha, ik ken bijna geen leeftijdsgenoten (ik ben op dit moment 15) die het hele jaar op dit forum actief zijn. Maar leeftijd doet er weinig toe want we delen allemaal dezelfde passie, met een vuurwerkbril op.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  7. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •