Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Bolsius hoopt op mooie jaarwisseling

    AMERSFOORT Net als een topsporter is ook Bolsius met zijn mankrachten al maanden bezig om hun einddoel te bereiken. Oud en nieuw moet een feest voor jong en oud zijn en dat moet koste wat kost gerealiseerd worden. De Amersfoortse wijk de Koppel ligt daarbij overduidelijk onder een vergrootglas, maar ook het Soesterkwartier wordt bijvoorbeeld niet vergeten. ,,In de afgelopen jaren werd door de media de nadruk op de Koppel gelegd, maar het moet een feest in heel Amersfoort worden. Wij focussen ons dus op alle wijken."

    Achter de schermen zijn de nodige maatregelen getroffen. Zo zullen agenten in koppeltjes zicht- en onzichtbaar aanwezig zijn, worden er vuurwerkdetectiesystemen geplaatst en zal er ook gewerkt worden met zogenaamde treintjes. ,,Dat houdt in dat de politie in bepaalde delen van Amersfoort, daar waar nodig, meerijdt met de brandweer. In de loop der jaren is dit helaas nodig gebleken", aldus Bolsius.

    Zo werden twee jaar geleden hulpdiensten bekogeld met zwaar vuurwerk en moest afgelopen jaar de ME ingrijpen. ,,Maar", wil Bolsius direct benadrukken. ,,Je hebt verschillende manieren van ingrijpen. De krantenkoppen waren groots, maar er is geen enkele klap gevallen. De ME is de-escalerend ingezet. Dat wil ik wel even genoemd hebben."

    Nadat er een lawinepijl op hulpdiensten werd afgevuurd, voelde Bolsius zich genoodzaakt in te grijpen en de ME groen licht te geven. Op de vraag of hij nog steeds achter die beslissing staat, volgt een volmondig 'ja'. ,,Als er aan hulpdiensten wordt gezeten, moet er ingegrepen worden. Simpel zat. Je blijft van ze af. Ik heb dan ook geen enkel moment spijt gehad en ben juist tevreden over hoe het toen verlopen is. Mocht het dit jaar wederom nodig zijn, dan zal ik het zo weer doen."



    OP ELKAAR LETTEN Het is te hopen dat de ME zich in de nacht van 31 december op 1 januari niet hoeft te laten zien. Hiervoor zijn diverse maatregelen genomen, die niet allemaal naar buiten kunnen. Wel zal er gebruik worden gemaakt van camera's en zal de politie ook zichtbaar en onzichtbaar aanwezig zijn. ,,Het afgelopen jaar is ingezet op de voorkant. Daarmee doel ik op gesprekken met jongeren en met buurtouders. Ik krijg weleens het verwijt dat ik niet spreek met de jongeren, maar geloof mij, dat heb ik echt veel gedaan. Ik houd dat bewust uit de media."

    Uit die gesprekken, die vooral in de wijk de Koppel werden gevoerd, werd duidelijk dat bewoners de ongeregeldheden ook spuugzat zijn. Ondanks dat de relschoppers van vorig jaar veelal uit andere wijken kwamen, wil de buurt werken aan zijn imago. ,,Diverse mensen hebben aangegeven met oud en nieuw op straat te zijn. Bewoners, wijkagenten, jeugdwerkers en ook buurtouders. Als we allemaal een beetje op elkaar letten, moet het goed komen."



    MELDEN Elkaar aanspreken is volgens de burgemeester de sleutel tot succes. Hierbij bedoelt Bolsius niet alleen uitspreken dat bepaald gedrag niet goed is, maar dat je al een stap eerder aan de bel moet trekken. ,,Illegaal vuurwerk is altijd een probleem. Die geven geen knal, maar een explosie. Levensgevaarlijk en dat besef moet er nog meer komen. Ken je iemand die illegaal vuurwerk bezit; meld het. Je bent een held als je het meldt. We moeten ons gezond stel hersens laten werken en niet denken dat bepaald gedrag normaal is."



    KERMIS Het zal een spannende jaarwisseling worden. Ook voor Bolsius, die op diverse plekken in de stad aanwezig zal zijn. Gaat het aankomend jaar opnieuw mis, dan kan de burgervader veel vragen verwachten. Toch denkt Bolsius dat de zaken redelijk onder controle zijn. ,,Ik heb geen glazen bol en kan dus niet in de toekomst kijken. Toch hebben wij er alles aan gedaan om ongeregeldheden te voorkomen en vertrouw ik op de kunde van de hulpdiensten. Daarbij hebben we niet op elke hoek een controleur staan; we hebben de kracht van de samenleving nodig om een antwoord te geven."

    Hierbij verwijst Bolsius ook naar de kermis. Vorig jaar ging het ook daar mis en daardoor was dit samen met de twee jaarwisselingen een zorgenkindje. ,,Ook daar hebben wij groots op ingezet en dat is dit jaar goed verlopen. Hopelijk gebeurt dat met oud en nieuw ook."

    Zonder dat de burgemeester op details wil ingaan, wil hij nogmaals benadrukken dat ze er achter de schermen alles aan doen om er een feest van te maken. ,,De hulpdiensten bedrijven topsport, net als dat ik dat doe. Wij hebben allemaal hetzelfde doel en zijn daar al tijden mee bezig. In de nacht van de 31ste is onze wedstrijd en dan moet blijken of wij genoeg getraind hebben en een wereldrecord kunnen neerzetten, om maar even in sporttermen te spreken. Onze verdediging staat, maar om alles tegen te houden moet ook het middenveld en de aanval goed zijn. Straks moet blijken of alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen, maar daar ga ik wel vanuit. Iedereen wil toch een mooi en probleemloos oud en nieuw?"

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Prima verhaal. Nadruk op de juiste punten, eerlijke communicatie, niks mis mee. Hopen dat het rustig blijft daar!

  4. #3
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Buurtouders?

    Gaat het hier over een bepaalde groep?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •