Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Drie op vijf West-Brabanders wil verbod op vuurwerk

    BREDA - Bijna nergens in Nederland is het afsteken van vuurwerk door particulieren zo impopulair als in West-Brabant. Uit een onderzoek van I&O Research blijkt dat 61 procent van de bewoners in deze streek wil dat deze ‘traditie’ wordt verboden. Alleen in het Gooi is de weerstand nog groter: 64 procent.

    Steeds meer Nederlanders ergeren zich aan vuurwerk. Bijna de helft ziet liever vandaag dan morgen dat er een verbod op wordt uitgevaardigd. In West-Brabant vindt een ongeveer even groot aantal mensen het afsteken van vuurwerk geen traditie die per se in stand moet worden gehouden.

    Uit het onderzoek van I&O blijkt dat het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt betrekkelijk klein is: amper een op de vijf. Het aantal tegenstanders is dus beduidend groter.

    De overlast die Nederlanders ervaren, is sinds 2015 toegenomen. Het aandeel Nederlanders dat ‘altijd’ of ‘meestal’ overlast ervaart, is gestegen van 28 procent in 2015 naar 36 procent in 2017. Desondanks is de bereidheid om melding te doen van overlast laag: slechts 15 procent van de mensen die weleens overlast ondervinden maakt daar ook melding van.



    Vorige week kwam de Onderzoeksraad voor de Veiligheid met een pleidooi om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Volgens de raad komen er tijdens oud- en nieuw elk jaar bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp terecht. Verder raken 200 ogen beschadigd, valt er gemiddeld één dode en worden er zo’n 11.000 ‘incidenten’ geregistreerd. Daarmee is het volgens de raad op veel plaatsen in Nederland het onveiligste feest van het jaar.

    Op West-Brabantse gemeentehuizen werd het voorstel om maar eens te beginnen met het verbieden van vuurwerk over het algemeen afwachtend ontvangen. Zowel burgemeester Paul Depla van Breda en Jacques Niederer van Roosendaal zeiden dat ze het rapport gaan bestuderen om het daarna te bespreken met de ‘veiligheidspartners’. In Bergen op Zoom wordt een vuurwerkverbod ‘toegejuicht’. Maar dan moet zo’n maatregel wel eerst landelijk zijn geregeld.

    Politiek vuurwerk
    De voorkeur voor een politieke partij is voor een groot deel maatgevend voor een antwoord op de vraag of iemand voor of tegen een vuurwerkverbod is. Zo zijn mensen die kiezen voor linkse, progressieve partijen zoals Partij voor de Dieren, GroenLinks, SP en PvdA vaker voorstander van een verbod. De tegenstanders zitten volgens I&O Research aan de rechterkant van het politieke centrum, bij PVV, Forum voor Democratie, CDA en VVD.

    De Peiling Vuurwerk en Jaarwisseling 2017 is opgesteld door I&O Research in opdracht van het vakblad Binnenlands Bestuur. Er hebben 3.339 Nederlanders van 18 jaar en ouder aan deelgenomen aan het onderzoek.

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid MrXtremeFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Berichten
    650
    Thanks
    245
    1.062 waarderingen in 322 posts
    Sterk m'n twijfels bij dit onderzoek. Ik ervaar West-Brabanders juist als niet betuttelend. Je komt hier zelden mensen tegen die voor een verbod zijn...

  3. #3
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Waar is dit onderzoek gedaan? moet je dit onderzoek eens op een MAVO / HAVO en VMBO doen.
    Dit soort onderzoekjes is niets zeggend voor mij

  4. #4
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Ik woon in West-Brabant en ik ervaar het totaal anders. Volgensmij is het hier juist een pro-vuurwerk sfeer. Hier in het dorp gaat het juist helemaal los.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  5. Deze 2 gebruikers waarderen RandomDaniel voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 maart 2015
    Berichten
    1.122
    Thanks
    958
    633 waarderingen in 323 posts
    Wat dacht je dan van t gooi! Ik kom daar zelf vandaan. Je hebt de rijkere buurten en de middenklasse buurten. Nu maar raden waar vuurwerk populairder is... Het is maar net welke kant je meeneemt in je onderzoek he je kunt een onderzoek zo makkelijk manipuleren

  7. #6
    VWC-Lid 3xh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 februari 2009
    Locatie
    kruitenhaag:wink:
    Berichten
    5.293
    Thanks
    14.075
    5.844 waarderingen in 1.886 posts
    Haha breda.. geloof me kom zelf uit eindhv en daar was het Pro vuurwerk.
    Toen na breda verhuist.. hier is het gekkenhuis gewoon..
    Wat hier omhoog gaat zie ik in diverse binne en buitenlandse shows niet eens.
    Vraag me af hoeveel mensen ze vragen hebben gesteld en waar de cijfers vandaan komen

  8. #7
    VWC-Lid Killuminati's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2014
    Berichten
    310
    Thanks
    101
    243 waarderingen in 94 posts
    Duidelijk te zien dat deze onderzoek niet objectief is.

  9. #8
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Ik geloof hier niets van!

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 september 2013
    Berichten
    808
    Thanks
    537
    728 waarderingen in 269 posts
    Onder 3339 personen. Dus die 50 groenlinkers bepalen voor heel west brabant ! �������� I&O research solliciteert naar een baantje in Den Haag. Daar houden ze wel van dit soort "objectiviteit" .

  11. #10
    VWC-Lid stefan11's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 december 2009
    Berichten
    151
    Thanks
    18
    82 waarderingen in 43 posts
    Grootste onzin dit onderzoek. onder 3339 personen is ook niet realistisch.
    In Breda en omliggende dorpen wordt echt heel veel afgestoken met oud en nieuw.
    Linkse k*t media ook altijd.............

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •