Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts

    Lezers over vuurwerk: 'Is het afsteken geen mooi onderwerp voor een referendum?'

    LEZERSBRIEVENVuurwerk is gevaarlijk en een aanslag op het milieu. Moeten we het dan maar afschaffen? Maar dan bevorder je illegaal vuurwerk. Moeten gemeenten dan vuurwerkshows organiseren, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid wil? Een selectie van de scherpste lezersbrieven.

    4 december 2017, 15:07

    Vuurwerkdebat
    De Volkskrant besteedt terecht aandacht aan het vuurwerkdebat. Maar wat ik mis is de kijk van een liefhebber, die netjes op de legale tijden vuurwerk afsteekt en zich verder aan de regels houdt. Niet de 'liefhebber' met illegaal vuurwerk die alleen maar vernielingen aanricht.

    Stel het knal vuurwerk en vuurpijlen worden verboden, dan zijn die mensen eerder geneigd om illegaal vuurwerk te kopen, met alle risico's van dien. Wordt het niet tijd om naast het afschaffen en verbieden het echte probleem op te lossen? De jongeren die misbruik van deze feestdag maken. Bijvoorbeeld door harder tegen illegaal vuurwerk op te treden en meer toezicht in steden en andere druk bezochte plekken te houden. Handhaven, lik-op-stuk beleid en zwaarder straffen.

    Zo wordt Oud en Nieuw leuker en veiliger voor iedereen.
    B. Schielen, Arnhem

    Fijn: stof!
    De nieuwste Bosatlas openbaart de (on)veiligheid van Nederland. Fijnstof blijkt een vooraanstaande sluipmoordenaar te zijn. Maar hoe serieus nemen we deze constatering als straks bij de jaarwisseling weer onbeperkt veel gifstoffen de lucht in geslingerd mogen worden? Met dank aan de over lijken gaande vuurwerklobby, die deze verstandsverbijstering graag in standhoudt. Fijne stof tot nadenken: de geldzucht is de wortel van alle kwaad...
    Willem Jan A. Pijnacker, Hordijk

    Mooi onderwerp
    Is het afsteken van vuurwerk niet een mooi onderwerp voor een referendum?
    Leo Hutter, Den Bosch


    Vervuilende tradities
    Er wordt nu over vuurwerk alleen maar gezegd dat het afsteken ervan door burgers op oud en nieuw gevaarlijk is, de gevaarlijkste dag van het jaar. En dat het zou moeten worden afgeschaft.

    De belangrijkste reden om paasvuren, kerstboom- en palletverbrandingen groot en klein vuurwerk af te schaffen wordt niet genoemd: de enorme vervuiling die deze tradities met zich meebrengen. Wat heeft het voor zin om de burgers allerlei noodzakelijke milieumaatregelen op te leggen als je deze oude vervuilende tradities in stand houdt.

    Totale afschaffing van al het vuurwerk (liefst ook fabricage want er vliegen nog al eens wat fabrieken de lucht in) en vieringen van Oud en Nieuw vervangen door lichtshows (op groene energie) is de voortvarende aanpak die nodig is als we in gezonde lucht willen (over)leven.
    E.A.Fontijn, Rotterdam


    Chemisch afval
    In de discussie over een algemeen vuurwerkverbod wordt uiteraard veel aandacht besteed aan directe lichamelijke letsels: vingers, oren en (vooral) ogen zijn kwetsbaar. Genoeg reden voor zo'n verbod, lijkt me. Het is opmerkelijk dat er in de media geen aandacht is voor het feit dat vuurwerk ook een zware aanslag op het milieu is.

    Tijdens de jaarwisseling gaan er in Nederland honderden tonnen chemisch afval de lucht in: aluminiumoxide, magnesiumoxide, titaanoxide, strontiumoxide, nitreuze dampen, natriumoxide, roet, koolmonoxide, zwaveloxiden en het lijstje is nog veel langer. In Nederland maken wij ons druk om de Amerikaanse president die het niet zo nauw neemt met het milieu. De Nederlandse overheid doet het helaas niet beter.
    Hans van Dijk, chemicus, Akersloot


    Stoer doen
    Ik vindt siervuurwerk prachtig hoor. Van een grote afstand en veilig vanachter het glas van mijn woonkamer met ruim uitzicht. Maar ik ga voor geen goud de straat op tijdens de jaarwisseling. Die mannen die het stoer doen met vuurwerk gaan missen als er een verbod komt, mogen wat mij betreft op eigen risico op een groot veld elkaar bekogelen met vuurwerk en als een rund stunten, maar laat mij erbuiten alsjeblieft.
    Carolien de Gruiter, Amsterdam

    Oplossing
    De Onderzoeksraad voor Veiligheid zegt dat de gemeente vuurwerkshows moet gaan organiseren om Oud en Nieuw veiliger te maken. Ik vind het geen goede oplossing, omdat het bij de echte boosdoeners niet draait om het sierpijlen afsteken, maar om het knalvuurwerk. Ook willen ze het vuurwerk zelf afsteken; dat geeft namelijk een kick.

    De overheid zou de handel in (vooral) illegaal vuurwerk beter moeten controleren. Een nieuw probleem kan dan ontstaan. De boosdoeners gaan dan alsnog proberen om illegaal vuurwerk te verkrijgen, omdat zij dat 'stoer' vinden. Uiteindelijk zal er toch een oplossing moeten komen, omdat er jaarlijks veel slachtoffers vallen.
    Wouter Boose, Dieren

    Bron: volkskrant.nl

  2. Deze gebruiker waardeert Babiloot voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Veel gezeur over millieu terwijl er genoeg andere onzinnige dingen zijn net net zo slecht voor het milieu zijn zoals sociale media, vlees consumptie, scooters, bitcoin, bbqen en ga zo maar door. Maar vooral eerst de dingen af willen schaffen die je zelf niet leuk vind zodat je tegen jezelf kan zeggen dat je goed voor het milieu bezig bent.

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2012
    Berichten
    399
    Thanks
    296
    204 waarderingen in 125 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    Veel gezeur over millieu terwijl er genoeg andere onzinnige dingen zijn net net zo slecht voor het milieu zijn zoals sociale media, vlees consumptie, scooters, bitcoin, bbqen en ga zo maar door. Maar vooral eerst de dingen af willen schaffen die je zelf niet leuk vind zodat je tegen jezelf kan zeggen dat je goed voor het milieu bezig bent.
    Ik dacht precies hetzelfde. Met vleesconsumptie stipt op #1 als ik me niet vergis. Ben benieuwd hoe de vervuiling door vuurwerk zich daartegen verhoudt.

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JeRe Bekijk bericht
    Ik dacht precies hetzelfde. Met vleesconsumptie stipt op #1 als ik me niet vergis. Ben benieuwd hoe de vervuiling door vuurwerk zich daartegen verhoudt.
    en het stroom verbuik van serverparks voor alleen het facebook gebruik van nederlanders zorgt al voor bijna evenveel vervuiling en Co2 uitstoot als vuurwerk, tel daar andere social media bij op en dan ga je er dik overheen, en wat is nou het nut van social media, verkloot alleen maar de samenleving :P

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •