Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Onderzoek Oogfonds naar gebruik vuurwerkbril onder jongeren.

    UtrechtDrie studenten van Avans Hogeschool onderzoeken in opdracht van het Oogfonds hoe je jongeren, de groep waar ieder jaar weer de meeste oogletsels door vuurwerk ontstaan, zo ver krijgt dat ze een vuurwerkbril opzetten.

    Gratis vuurwerkbrillen

    Een deel van hun onderzoek wordt gedaan op middelbare school Wolfert Tweetalig in Rotterdam. Op dinsdag 12 december deelt het Oogfonds daarom gratis vuurwerkbrillen uit aan alle 1300 leerlingen.

    Gemiddeld 200 jaarlijkse slachtoffers

    Iedere jaarwisseling belanden gemiddeld tweehonderd slachtoffers op de Eerste Hulp met oogletsel door vuurwerk. Wie ‘geluk’ heeft kan na een korte behandeling naar huis. Bij zwaarder letsel luidt Nieuwjaar het begin in van een zware periode met veel pijn, ziekenhuisbezoeken en operaties. Hoewel het onderzoek plaatsvindt in Rotterdam zullen de conclusies landelijk van belang zijn.

    Jongeren vaak slachtoffer

    'Ruim 24% van de vuurwerkslachtoffers is pas tussen de tien en negentien jaar oud. Ruim 70% van de doelgroep geeft aan geen vuurwerkbril te dragen tijdens de jaarwisseling. Doordat deze leeftijdscategorie het meeste vuurwerk afsteekt en het meeste naar vuurwerk kijkt, zijn jongeren een kwetsbare doelgroep voor vuurwerkongevallen', aldus studente Sophie van der Haagen.

    Stimuleren

    De jongeren worden zowel voor als na Oud en Nieuw ondervraagd. Hoofdvraag van het onderzoek ‘Laat vuurwerk niet het laatste zijn wat je ogen zien’ is in hoeverre gedragsbepalers invloed hebben op het wel of niet dragen van een vuurwerkbril van jongeren tussen de twaalf en achttien jaar. Daarnaast wordt gekeken hoe jongeren gestimuleerd kunnen worden om een vuurwerkbril te dragen tijdens de jaarwisseling.

    Schokkende cijfers

    Edith Mulder, directeur van het Oogfonds: 'De schade die vuurwerk ieder jaar aanricht aan ogen is schokkend. De laatste negen jaar zagen oogartsen meer dan tweeduizend mensen met oogletsel door vuurwerk. Negenhonderd ogen liepen blijvende schade op. Ruim honderdvijftig ogen werden blind en negenenzestig ogen raakten dusdanig beschadigd dat ze operatief verwijderd moesten worden'. Directeur van Wolfert Tweetalig Arnold Koot vult aan: 'Don't be jerks, protect your eyes from fireworks'.

    Goede bescherming

    Het Oogfonds maakt zich al jaren sterk voor het voorkomen van oogletsel door vuurwerk en adviseert iedereen die dit zelf afsteekt of er naar gaat kijken om een vuurwerkbril te dragen. Een vuurwerkbril sluit goed aan op het gezicht, zodat vuurwerk de ogen niet langs de bril kan bereiken. Het materiaal, polycarbonaat, is onbreekbaar. Vuurwerkbrillen zijn in de decembermaand voor een klein bedrag te koop bij opticiens, vuurwerkverkooppunten en ziekenhuizen.

    http://www.blikopnieuws.nl/gezondhei...-jongeren.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 3 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    wat dacht je van 'reclame' spotjes op tv en social media?

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Ik kom op sommige webshops al brillen tegen tot 3 euro de stuk.
    Onbegrijpelijk dat elke winkel ze niet gratis meegeeft bij bestellingen.
    Inplaats van dat de belangengroep vanuit de importeurs blijft opperen soorten vuurwerk te verbieden kunnen ze beter vanuit de importeurs aan alle winkeliers brillen leveren om gratis te verspreiden onder afhalers en in de losse verkoop.

  5. #4
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Eens even gaan kijken of de hans anders ook een oplossing heft voor bril dragende mensen .
    Want ik wil heel graag mijn ogen goed beschermd hebben .
    Ik heb wel eens geprobeerd of ik aan een veiligheidsbril op sterkte kon komen .
    Maar helaas dat is voor de consument heel lastig .

    En anders maat even kijken wat ik nog in de gereedschap heb liggen .
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  6. #5
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    aldi of lidl brillen (ook kinder brillen) 2 voor nog geen 1,50

  7. #6
    VWC-Lid pkd19's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2014
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    764
    Thanks
    1.570
    555 waarderingen in 265 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Ik kom op sommige webshops al brillen tegen tot 3 euro de stuk.
    Onbegrijpelijk dat elke winkel ze niet gratis meegeeft bij bestellingen.
    Inplaats van dat de belangengroep vanuit de importeurs blijft opperen soorten vuurwerk te verbieden kunnen ze beter vanuit de importeurs aan alle winkeliers brillen leveren om gratis te verspreiden onder afhalers en in de losse verkoop.

    Als je een wat grotere bestelling ophaalt,kunnen er vast wel een paar brillen gratis erbij,en anders gewoon die paar euro neerleggen,is nog altijd beter dan dat je niks meer ziet..

  8. #7
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.492
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
    Eens even gaan kijken of de hans anders ook een oplossing heft voor bril dragende mensen .
    Want ik wil heel graag mijn ogen goed beschermd hebben .
    Ik heb wel eens geprobeerd of ik aan een veiligheidsbril op sterkte kon komen .
    Maar helaas dat is voor de consument heel lastig .

    En anders maat even kijken wat ik nog in de gereedschap heb liggen .
    Een vriend van mij heeft voor airsoft een brill van swisseye, hier kun je met een opzet stukje weer glazen op sterkte in zetten. Zijn goede veiligheids brillen ook, zitten beter en je ziet helderder dan met zo’n standaard vuurwerkbril.

  9. Deze gebruiker waardeert emieloss voor het bericht:


  10. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emieloss Bekijk bericht
    Een vriend van mij heeft voor airsoft een brill van swisseye, hier kun je met een opzet stukje weer glazen op sterkte in zetten. Zijn goede veiligheids brillen ook, zitten beter en je ziet helderder dan met zo’n standaard vuurwerkbril.
    https://static.mijnwebwinkel.nl/wink...327b5145ce.jpg

    zoiets wil de jeugd vast wel dragen :P

  11. Deze gebruiker waardeert lbanoa voor het bericht:


  12. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    vuurwerkcrew medemblik
    Berichten
    399
    Thanks
    95
    109 waarderingen in 62 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --sjon beton-- Bekijk bericht
    wat dacht je van 'reclame' spotjes op tv en social media?
    klopt en ook aan ouders en opvoeding vooral !!! mij 2 dochters moeten ook bril op als na biuten gaan krijg wel elk jaar nieuwe bril bij me besteling 2 stuks

  13. #10
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
    https://static.mijnwebwinkel.nl/wink...327b5145ce.jpg

    zoiets wil de jeugd vast wel dragen :P
    Ik vind het eerder iets voor Halloween .
    Reken maar dat je mensen er mee de stuipen op het lijf jaagt hahaha .
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •