VALKENSWAARD - Eén algemene vuurwerkshow per gemeente, of toch gewoon ieder in z'n uppie knallen?

Nog voordat de pietendiscussie weer voor een jaartje de koelkast in kan, ligt de volgende decembertraditie al onder het vergrootglas. Rotjes en vuurpijlen gaan in de ban, als het aan de nationale Onderzoeksraad voor de Veiligheid ligt. Ze zorgen voor te veel letsel, schade en maatschappelijke overlast. Zijn de geesten daar eigenlijk wel rijp voor?

Dat de aantrekkingskracht van vuurwerk nog steeds onverminderd groot is, bleek gisteravond op de markt in Valkenswaard. Het dorp was uitgelopen voor de vuurwerkshow die plaatselijke ondernemers in elkaar hadden gezet als startschot voor de feestmaand. Tussen de buien door knalden de mooiste lichtfonteinen, een combinatie van theater- en consumentenvuurwerk, uiteen voor de Sint-Nicolaaskerk.

Zo'n vuurwerkshow mag wat toeschouwster Ellie Hoeks betreft ook met oudjaar worden gehouden. Ze heeft een hekel aan het geknal en gestrooi met rotjes. ,,Vroeger, toen ik nog een stuk jonger was, stopten jongens bij ons in de buurt rotjes en pijlen in een buks en daar schoten ze mee. Sindsdien heb ik het er niet meer op." Een vuurwerkshow is volgens haar bovendien gezellig. ,,Het is veel mooier dan ieder voor zich."

Johan Herps (62) sluit zich daar deels bij aan. Hij noemt zichzelf een echte vuurwerkman. Dat was hij als kind al en dat is altijd zo gebleven. Het liefst steekt hij zelf het lont aan, van een duizendklapper is hij niet vies. Ooit is er wel eens een pijl de verkeerde kant in geschoten, maar tot schade heeft het bij hem nooit geleid. ,,Maar ik kan me wel voorstellen dat ze naar zo'n verbod toe willen. Op oudjaar is er ook vaak drank in het spel. Als mensen gedronken hebben, worden ze roekelozer. Ik ben groot voorstander van zo'n show."

Onderzoek
Het draagvlak voor particulier vuurwerk op oudejaarsnacht lijkt tanende. Onderzoek van I&O Research wees twee jaar geleden al eens uit dat een meerderheid een algeheel vuurwerkverbod zou ondersteunen, mits er een professionele vuurwerkshow voor in de plaats komt. Toch is het nog nergens in het land ooit zover gekomen.

Ook Marcel van Oirschot (39) vindt zo'n verbod een brug te ver. Samen met zijn elfjarige zoon Milan is hij naar het vuurwerkspektakel gekomen. Pa was vroeger zo'n jongen die rond de laatste dag van het jaar met een tasje voor rotjes door de straten liep en ze een voor een liet knallen. ,,Dat gun ik mijn zoon ook. Wij hadden nog niet zo'n plastic veiligheidsbril, tegenwoordig doen ze dat wel. Het is goed dat daar aandacht voor is. Maar ik vind het te ver gaan om het te verbieden. Dat moet je niet doen."

Bron