Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Vuurwerk moet tandje minder

    COMMENTAARDe jaarwisseling is weer ‘relatief rustig’ verlopen. Dat soort mededelingen van burgemeester of politiechefs hebben al jarenlang iets potsierlijks.

    Natuurlijk, de overgrote meerderheid van de Nederlanders viert een vreedzaam feest, steekt behoedzaam een paar vuurpijlen af en feliciteert de buren met het nieuwe jaar. Ook in de grote steden, de plaatsen waar gezagsdragers zich achteraf genoodzaakt zien met relativerende mededelingen te komen omdat het in buurten wel uit de hand liep. Die vuurpijl en dat rotje, die schopten het zelfs tot een vermelding als immaterieel cultureel erfgoed. Juist mede door het feit dat burgers ze zelf aansteken en niet, zoals in andere landen, wachten op een centrale vuurwerkshow.

    Helaas gaat het op veel plekken mis, en dan ook direct goed mis. Ondanks uitgebreide campagnes gaan er nog steeds ogen verloren en moeten mensen bijvoorbeeld een deel van hun hand missen. Elk jaar valt er wel een dode door vuurwerk. Dat is al jaren zo, ondanks die ‘relatief rustige’ jaarwisselingen. Een kleine minderheid verpest dit erfgoed voor de grote meerderheid, kan worden gezegd. Wel met deze aantekening: de helft van de gewonden is omstander. Die goedwillende behoedzame burger die denkt veilig een vuurpijl af te steken, kan onbedoeld iemand anders raken.

    Jonge slachtoffers
    Er is nog een tweede aantekening: bijna de helft van de slachtoffers is jonger dan twintig jaar. Het kan dan spannend zijn als tiener om rotjes af te steken, wie niet beseft wat het voor de rest van zijn leven kan betekenen, verdient het tegen zichzelf in bescherming genomen te worden. Al kijken veel tieners juist wel goed uit. Maar tegenover hun plezier staat ook de stress van anderen, die dagenlang niet over straat durven vanwege de harde knallen.

    De Onderzoeksraad voor Veiligheid noemt de jaarwisseling dan ook het ‘onveiligste feest van het jaar’. De raad adviseert het kabinet al het opkomende zware vuurwerk te verbieden, zoals eigenlijk de afgelopen jaren al is gebeurd. Maar het advies gaat verder: verban ook het rotje en de vuurpijl, het vuurwerk dat voor bovenstaande schade zorgt.

    Het advies van de Onderzoeksraad komt op een moment waarop de discussie rond Zwarte Piet bij veel mensen al het gevoel gaf dat Nederland een traditie moet inleveren. Voor veel mensen zullen het rotje en de vuurpijl voelen als een traditie. De raad heeft echter zulke stevige argumenten, dat haar advies moet worden overgenomen. Daarbij moet worden bedacht dat er genoeg vuurwerk overblijft om het erfgoed in stand te houden. Sterker nog, om er juist meer een feest van te maken waarvan alle Nederlanders genieten.

    De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid Hendtje Contentje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 februari 2014
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    648
    Thanks
    556
    921 waarderingen in 272 posts
    Ik denk dat ik de media sectie van het forum tot 1 januari maar niet meer open. Je word toch geheel moedeloos van zulke berichtgeving..
    Gekke beelden zien? HC Fireworks op Youtube.

  3. Deze 2 gebruikers waarderen Hendtje Contentje voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts
    Ongelooflijk, dacht dat ondertussen niks me meer zou verbazen maar bij Trouw hebben ze het voor elkaar... afsluiten met “de mening van de krant” terwijl elke nieuwsbron (vind ik) onpartijdig zou moeten zijn. Ze moeten het nieuws brengen en niet persoonlijke meningen erin verwerken die de normale lezer als waarheid aanneemt.

  5. Deze 3 gebruikers waarderen HardBeat voor het bericht:


  6. #4
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Het begint nog wel goed met dat ze inzien dat het gros een normaal feestje viert en zich gedraagt. Waarom is het toch zo moeilijk om het daadwerkelijk probleem aan te pakken en te benoemen.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    Het lijkt voor de anti lobby allemaal precies volgens de agenda te verlopen. Het rapport in december klaar. Bijna alle media die bevestigend reageren met de berichten 'zie je wel' en zo hun gelijk kunnen doordrukken en de publieke opinie beinvloeden. Je kon er op wachten. Precies die stemmingmakerij die rond de pietendiscussie zweeft.
    In januari word de balans opgemaakt waarna de kamer misschien toch in stemt met het advies van de OVV. Daarna is het weer stil. Er komt een onderzoek naar andere typen vuurwerk. In november/december volgend jaar begint het hele gezeik weer opnieuw omdat er toch wel veel slachtoffers waren en het erg onrustig was tijdens de jaarwisseling en pleit men voor een verbod op de volgende producten in rij. Rond 2020 staan we dan nog met een meterpakketje of wat cat. 1 buiten.
    ..

  8. Deze 5 gebruikers waarderen genius voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 december 2014
    Berichten
    206
    Thanks
    32
    115 waarderingen in 52 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HardBeat Bekijk bericht
    Ongelooflijk, dacht dat ondertussen niks me meer zou verbazen maar bij Trouw hebben ze het voor elkaar... afsluiten met “de mening van de krant” terwijl elke nieuwsbron (vind ik) onpartijdig zou moeten zijn. Ze moeten het nieuws brengen en niet persoonlijke meningen erin verwerken die de normale lezer als waarheid aanneemt.
    Nonsense, het betreft een redactioneel commentaar. Iedere lezer begrijpt dat dit een mening bevat.

  10. #7
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    De mening van de krant?! Ga je ff schamen, stelletje bevooroordeelde verslaggevers! Opiniebeïnvloeders dus! Negeren deze krant!

  11. #8
    VWC-Lid HardBeat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    29 december 2012
    Locatie
    Breda
    Berichten
    886
    Thanks
    621
    456 waarderingen in 158 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maximaal30euro Bekijk bericht
    Nonsense, het betreft een redactioneel commentaar. Iedere lezer begrijpt dat dit een mening bevat.
    Ik zal het anders verwoorden, als je weinig kennis van vuurwerk hebt en alleen maar dit soort artikelen in de krant leest ga je geloven dat vuurwerk inderdaad extreem gevaarlijk en de veroorzaker van alle problemen is.

  12. Deze gebruiker waardeert HardBeat voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid blackmoon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 december 2013
    Berichten
    1.175
    Thanks
    247
    855 waarderingen in 370 posts
    Blijft bijzonder, zaken die door onjuist gebruik verboden zouden moeten worden. Vergelijk het nu eens met een mobiele telefoon en je zal snappen dat hetgeen ze willen doorvoeren nergens op slaat. Door onjuist gebruik van een mobiele telefoon (met name achter het stuur) kunnen mensen zwaargewond raken of zelfs komen te overlijden. Geen enkele persoon die er maar aan denkt om mobiele telefoons te verbieden.

    Pas je het onderwerp aan naar vuurwerk en de enige optie die men voor ogen heeft is een verbod. Wanneer gaan mensen dat nu eens inzien?

  14. #10
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    We gaan alle auto's verbieden, want er zijn mensen die rijden er veelte hard mee en maken dan ongelukken.... dat is wat ze feitelijk zeggen.

    Compleet van de pot gerukt!!

  15. Deze gebruiker waardeert Pyroboy26 voor het bericht:


  16. #11
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door genius Bekijk bericht
    Het lijkt voor de anti lobby allemaal precies volgens de agenda te verlopen. Het rapport in december klaar. Bijna alle media die bevestigend reageren met de berichten 'zie je wel' en zo hun gelijk kunnen doordrukken en de publieke opinie beinvloeden. Je kon er op wachten. Precies die stemmingmakerij die rond de pietendiscussie zweeft.
    In januari word de balans opgemaakt waarna de kamer misschien toch in stemt met het advies van de OVV. Daarna is het weer stil. Er komt een onderzoek naar andere typen vuurwerk. In november/december volgend jaar begint het hele gezeik weer opnieuw omdat er toch wel veel slachtoffers waren en het erg onrustig was tijdens de jaarwisseling en pleit men voor een verbod op de volgende producten in rij. Rond 2020 staan we dan nog met een meterpakketje of wat cat. 1 buiten.
    Dit is inderdaad de uitgestippelde marsroute, genius.

    Je vergeet nog één ding, en dat is dat vuurwerkliefhebbers dusdanig worden gedemoniseerd dat ze (een deel van) hun omgeving tegen zich gaan krijgen. Ik vrees het moment dat de eerste buurman of buurvrouw mij aan gaat spreken op mijn asociale gedrag, terwijl ik mij netjes aan de regels houd.

  17. Deze 2 gebruikers waarderen Fegefeuer voor het bericht:


  18. #12
    VWC-Lid Happiness's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 januari 2010
    Berichten
    6.053
    Thanks
    8.985
    5.191 waarderingen in 2.008 posts
    Daar heb ik dus al jaren last van. Die ene keer per jaar. Ook dat gunnen ze je niet.
    En maar zeuren en zeiken. 31 december ga ik gewoon om 18:00 weer los. Binnen een kwartier verwacht ik al gezeik van mensen die zeggen dat je niet meer mag knallen. Ik trek me er niets van aan blijf rustig en geniet zolang het nog kan.
    December Will Be Magic Again!!

  19. Deze gebruiker waardeert Happiness voor het bericht:


  20. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 oktober 2008
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    1.632
    Thanks
    1.475
    2.047 waarderingen in 624 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Dit is inderdaad de uitgestippelde marsroute, genius.

    Je vergeet nog één ding, en dat is dat vuurwerkliefhebbers dusdanig worden gedemoniseerd dat ze (een deel van) hun omgeving tegen zich gaan krijgen. Ik vrees het moment dat de eerste buurman of buurvrouw mij aan gaat spreken op mijn asociale gedrag, terwijl ik mij netjes aan de regels houd.
    'De publieke opinie beinvloeden' maar verder niet op ingegaan nee. Ik heb wat jij hier benoemd vorig jaar al mee gemaakt.
    ..

  21. Deze gebruiker waardeert genius voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •