Banner Rubro Vuurwerk - Rubro.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 18
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    [Stelling] Vuurwerkvrije zones zijn van belang voor de vuurwerktraditie

    Ieder jaar is er weer ophef op het verbieden van vuurwerk en tussendoor wordt er gekeken naar manieren om vuurwerkoverlast tegen te gaan. Zo zijn daar ook de vuurwerkvrije zones, bekend geworden door burgemeester Broertjes in Hilversum, en inmiddels flink overgewaaid naar diverse gemeentes in heel Nederland. Het gebied in Hilversum wordt steeds groter en dit zal ook het idee zijn bij andere gemeentes.

    Vuurwerkvrije zones worden voornamelijk ingesteld bij winkelcentra, scholen, bejaardenhuizen en (kinder)boerderijen. Ze zouden de overlast meer tegen moeten gaan wat dan weer ten goede zou kunnen komen voor de vuurwerktraditie.

    Wij zijn benieuwd naar jullie mening op de stelling; Vuurwerkvrije zones zijn van belang voor de vuurwerktraditie.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.491
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Als overbelast beperkt kan worden dan is dat alleen maar positief. Met overlast bedoel ik dan ook echt wel overlast. Dus geen jankpersonen die een ander geen plezier gunnen op 1 die ene dag van alle 365 dagen die het jaar telt. Het is heel belangrijk dat er rekening gehouden wordt met de ernst van de situatie. Bij een dierentuin bijvoorbeeld of op een plein in een druk stadscentrum lijkt het mij bijvoorbeeld verstandig.

    Wat betreft bejaardentehuizen lijkt het mij verstandig om eens aan de bewoners te vragen wat zij nou eigenlijk willen. Er zijn genoeg oudere mensen die vuurwerk prachtig vinden en daar mooie herinneringen aan beleven, voor hun is het immers ook oud & nieuw. Als je een beetje fatsoen in je donder hebt ga je natuurlijk ook geen cobra's afsteken bij een bejaardentehuis maar schiet je lekker wat siervuurwerk zodat zij ook nog kunnen genieten.

    Dus kortom: ja ik denk dat ze van belang kunnen zijn, maar ze moeten dan wel écht iets bijdragen aan de veiligheid of in het voorkomen van ernstige overlast. Het is absoluut geen oplossing voor het grotere probleem.

  4. #3
    VWC-Lid leo303's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2005
    Locatie
    Eanske
    Berichten
    1.525
    Thanks
    449
    748 waarderingen in 315 posts
    Vuurwerkvrije zones _kunnen_ van belang zijn inderdaad. Met de nadruk op kunnen..
    Het is uiteindelijk puur het verplaatsen van het probleem, maar goed, als het enige overlast kan tegengaan en we daarmee iets meer goodwill voor de traditie kunnen kweken, prima.

    Het gaat meestal om vrij logische plekken; kinderboerderijen, dierenasiels, (winkel)centra, hondenuitlaatveldjes, etc etc. En de fanatieke stokers zullen daar sowieso niet gauw de hele dag staan, die blijven in de straat of zoeken een pleintje/veldje. Dus eigenlijk weinig last van zo'n zone.
    Bejaardentehuis is wat lastiger, in principe zou je de bewoners hierover zelf willen laten beslissen.

    Nogmaals, de echte problemen (als in, te vroeg afsteken, te zwaar spul afsteken, vandalisme) los je hiermee totaal niet op. Maar ach.. in het kader van geven en nemen kunnen wij als vuurwerkfreaks wel een vuurwerkvrije zone toegeven, als we daarmee zogenaamd iets van de overlast kunnen beperken en we daar dan weer onze stookdag en stooktijden mee behouden.

  5. #4
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Ondanks dat je de voortijdige overlast met het illegale (zware) knalvuurwerk niet oplost met deze zones, ben ik persoonlijk niet direct tegen het invoeren van deze zones.
    Echter, ik ben dan voor de logische plekken zoals een winkelcentrum of bij (openbare) plekken waar dieren zitten zoals kinderboerderijen. Met wat gezond verstand kan je zelf al bedenken dat het daar niet handig is om vuurwerk af te steken, maar helaas heeft niet iedereen gezond verstand.

    Daarnaast denk ik dat een zone instellen bij bejaardencentra e.d. totaal niet gewenst is en ik vind ook zeker dat de gemeente daar niet over moet beslissen, maar de mensen die in die zone wonen. Laat ze maar kiezen, ga vragen of er overlast is en of ze echt niet genieten van die prachtige vuurwerktraditie tijdens de jaarwisseling. Denk dat het allemaal wel meevalt en dat ze juist graag wat vuurwerk zien met de jaarwisseling.
    Als er overlast is met vuurwerk, kan personeel o.i.d. prima even aangeven aan de afstekers dat het niet gewenst is, dan kan je er rekening mee houden. In het ergste geval vraag je de handhaving om wat bijstand. Dat lijkt mij overigens niet nodig hoor, ik denk dat je al voldoende bereikt met fatsoenlijk zelf vragen.

    Of een vuurwerkvrije zone echt van invloed is op het bestrijden van overlast? Als we kijken naar vroegtijdig knallen, dan is in feite alles een vuurwerkvrije zone, dat ga je dus gewoon niet tegen.

    Uiteindelijk zal gezond verstand meer helpen bij het behouden van de vuurwerktraditie dan het invoeren van vuurwerkvrije zones welke gekozen worden door een gemeenteraad en niet de bewoners in dat gebied.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2009
    Berichten
    2.445
    Thanks
    868
    1.647 waarderingen in 768 posts
    Ik ben tegen wettelijk ingestelde vuurwerkvrije zones. Ook ben ik tegen restricties van verkoopdagen, het verbieden van bepaalde artikelen enz enz.

    Ik ben stellig tegen elke beperking die te maken heeft met vuurwerk.

    Ik ben wel voor gezond verstand, inlevingsbermogen en moreel gedrag.

  7. Deze 3 gebruikers waarderen nederlandsvuurwerk voor het bericht:


  8. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Ik vind het al bizar dat overheden dat moeten afdwingen bij de burger. Die zou sws al zodanig moraal moeten hebben dat ze rekening houden met medemens- en dier en bepaalde plekken mijden om te stoken. Maar ja, als ze dat zelf niet kunnen/willen bedenken vragen ze zelf om nog een wetje, waar ze vaak al zo dol op zijn, en een tik met de pollepel. Ontzettend achterlijk dat ze dat normaal nadenken en omgangsvormen voorgekauwd moet worden.

    Ook zijn de reacties heftiger. Vroegah als we ns in een parkje bij een bejaarden- en dierenoord stookten, kwam er iemand vragen of je dat ergens anders wilde gaan doen (niet "stoppen") en deed je dat en ging je daar niet meer. Nu gaat het van de ene kan met meer agressie ("fy mf'er je mot je kop houe") en wordt er politie bij gehaald. Vroegah kon je gewoon op een schoolplein stoken, en reed de politie langs. Nu is het verboden gebied. Mss omdat de schoolgangers hun eigen spul slopen? Raaaarrr.

    Magoe, met zo'n verloederde bevolking moet je het wel voorkauwen om het draagvlak voor vuurwerk niet dramatisch te laten verminderen. Jammer dat het moet maar blijkbaar is het nodig

  9. #7
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Het gezonde verstand moet blijkbaar een handje geholpen worden, en dat is dan maar zo. Wel is het vreemde aan deze zones, dat de overlast hier meestal BUITEN de afsteektijden wordt veroorzaakt.

    Overlast in een winkelcentrum is namelijk niet zo groot als er niemand rondloopt. Een uitgaansgebied zou dan logischer zijn om aan te merken als vuurwerkvrije zone, maar eigenlijk is dat niet meer dan logisch. ook zonder zone zou de politie hier iets tegen kunnen doen, omdat er tal van wetten zijn die voorschrijven dat wat je daar aan het doen bent, niet mag.

    Ik ben er van overtuigd dat de meldingen die gedaan worden, voor 90% of meer gaan over vuurwerk buiten de afgesproken tijden. In mijn omgeving heb ik ook een aantal 'niet-liefhebbers', en die stellen zich er op in dat ze de hond nog even kunnen uitlaten voor 18:00 uur, kinderen kunnen voorbereiden, boodschappen kunnen doen, en dat het na 18:00 uur niet anders is. Als ze al in staat zouden zijn een melding te doen, zou dit zijn omdat het op een onverwachts moment is (reeds verboden) of zo'n achterlijk harde klap is dat er schade ontstaat of je tegen het plafond hangt (ook al illegaal).

  10. Deze gebruiker waardeert Avalanche voor het bericht:


  11. #8
    VWC-Lid maxwell96's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2011
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.460
    Thanks
    206
    590 waarderingen in 175 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nederlandsvuurwerk Bekijk bericht
    Ik ben tegen wettelijk ingestelde vuurwerkvrije zones. Ook ben ik tegen restricties van verkoopdagen, het verbieden van bepaalde artikelen enz enz.

    Ik ben stellig tegen elke beperking die te maken heeft met vuurwerk.

    Ik ben wel voor gezond verstand, inlevingsbermogen en moreel gedrag.
    100% mee eens.
    Gelukkig 2024!

  12. #9
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Tja, vind het zonde dat het nodig is om zones in te stellen. Ene kant weet iedereen dat je niet moet stoken bij winkelcentra en plekken waar dieren zijn. Andere kant is het in Nederland een traditie om je met oud en nieuw als gek te gedragen en alles te doen wat niet kan/mag. Voor plekken met dieren/winkel centra ben ik zeker voor, andere plakken totaal niet.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  13. #10
    VWC-Lid erase2fast's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2009
    Berichten
    834
    Thanks
    546
    575 waarderingen in 267 posts
    stelling; Vuurwerkvrije zones zijn van belang voor de vuurwerktraditie.

    JA, want;

    - Fietspaden zijn er zodat de wielrenners/fietsers niet op de weg rijden
    - Circuits zijn er zodat men niet op de straat hoeft te racen, evenals de snelheidsbeperkingen etc.
    - Een honden uitlaat plaats is er zodat ze niet allemaal in het park rondrennen
    - Een schietbaan is er zodat niet iedereen in de tuin staat te knallen
    - Een Db max op uitlaten is er zodat .....

    en ga zo maar door... beperkingen zijn er nu eenmaal. Of men zich eraan houd is een tweede.

    Ook voor vuurwerk moeten er regels zijn, al zien wij die niet graag als freaks. Echter zal het wel toe leiden dat er minder mensen 'last' van zullen hebben.
    alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

  14. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Helaas is gezond verstand moeilijk, dus ja, het "moet maar". Of het helpt tegen overlast? Nee, niet direct. Of het een opstapje is naar een totaal verbod? Misschien wel. Maar de politie moet ook een middel hebben om op bepaalde plekken te kunnen handhaven.

    Als het sommige anti-argumenten weg kan halen zeg ik, kom maar op. Dan kunnen wij op andere plekken wel genieten.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  15. #12
    VWC-Lid leo303's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2005
    Locatie
    Eanske
    Berichten
    1.525
    Thanks
    449
    748 waarderingen in 315 posts
    Naja precies. Het geeft de gemiddelde klager een vals gevoel van "er wordt iets aan gedaan", prima. En voor sommige plekken is het inderdaad prima en logisch dat er zo'n zone ingericht wordt. De fanatieke stokers houden daarnaast plek genoeg over. Wat dat betreft heb ik er geen problemen mee.
    Blijkbaar blijft het nodig dat de overheid er 'iets' aan doet, ook al ben je nog zo tegen welk verbod dan ook... er is altijd een klein groepje dat het verpest voor de meerderheid. Gezond verstand is niet voor iedereen weggelegd, zo blijkt.

  16. #13
    VWC-Lid hout86's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 november 2010
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    857
    Thanks
    528
    567 waarderingen in 301 posts
    Het is al erg dat er wordt gesproken over een vuurwerkvrije zone, ieder goed denkend mens zal niet naar honden of andere dieren vuurwerk gooien of afsteken. Maar goed in Nederland is dit dus blijkbaar nodig. Werk zelf in het ziekenhuis en ook daar geldt volgens Nederland een verbod maar over 2 jaar heb ik nachtdienst dus ik zal dan zeker wel afsteken om 12 uur. Mijn oma woonde in een bejaardenhuis nou ook daar geld een verbod maar die oudjes waren altijd blij als ik daar savonds iets kwam afsteken, ze zaten allemaal voor het raam. Dus niet iedereen wil een vrije zone maar begrijp het wel.

  17. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hout86 Bekijk bericht
    Het is al erg dat er wordt gesproken over een vuurwerkvrije zone, ieder goed denkend mens zal niet naar honden of andere dieren vuurwerk gooien of afsteken. Maar goed in Nederland is dit dus blijkbaar nodig. Werk zelf in het ziekenhuis en ook daar geldt volgens Nederland een verbod maar over 2 jaar heb ik nachtdienst dus ik zal dan zeker wel afsteken om 12 uur. Mijn oma woonde in een bejaardenhuis nou ook daar geld een verbod maar die oudjes waren altijd blij als ik daar savonds iets kwam afsteken, ze zaten allemaal voor het raam. Dus niet iedereen wil een vrije zone maar begrijp het wel.
    Het moeten inderdaad wel logische plekken zijn. Maar goed, men wil bejaarden graag achter de geraniums en kinderen graag binnen. Ze mogen niet meer doen wat ze zelf leuk vinden. Maar dat is een andere discussie ;)
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  18. Deze gebruiker waardeert kamikaze voor het bericht:


  19. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 april 2015
    Berichten
    3
    Thanks
    3
    4 waarderingen in 1 post
    Vuurwerkvrije zones zijn als een tampon steken in je reet..... iedereen weet dat een tampon nuttig is maar niet iedereen weet wat ermee te doen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •