Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 11 van 11
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Geen vuurwerkverkoop op Oudjaarsdag

    Er mag dit jaar geen vuurwerk worden verkocht op 31 december. Dat is dit jaar namelijk een zondag, en dan mogen winkeliers geen vuurwerk verkopen. De branche vreest dat veel klanten achter het net vissen.

    De Vuurwerkwet bepaalt dat winkeliers alleen knallers en pijlen mogen verkopen op de laatste drie dagen van het jaar - maar ook dat als één van die dagen een zondag is, die dag wordt uitgesloten.

    Daarom zijn de verkoopdagen dit jaar dus 28, 29 en 30 december. Wie wacht met kopen tot de laatste dag, heeft pech en moet het met de rotjes van de buurman doen.

    "Het is bijzonder ongelukkig, maar we hebben het er mee te doen," zegt een woordvoerder van de belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). "We zijn bang dat veel consumenten er niet aan denken."

    Gekke situatie
    Hoewel de branchevereniging niet blij is met de wet, roept het alle winkeliers op om zeker geen vuurwerk te verkopen op de laatste dag van 2017. "De overheid controleert streng op naleving van de vuurwerkwet."

    Sinds de invoering van die wet, in 2002, viel 31 december al één keer eerder op een zondag.

    "Maar toen waren nog lang niet zoveel winkels open op zondag als nu," zegt de woordvoerder van vuurwerkverkopers. "Mensen gaan er nu gewoon van uit dat winkels open zijn op zondag. Bovendien doet de gekke situatie zich nu voor dat veel winkels wel open gaan op 31 december, maar dan géén vuurwerk mogen verkopen. Terwijl ze het wel hebben. Dat wringt. Maar het is niet anders."

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Blijft vreemd, albertheijn op de hoek mag wel open, vuurwerkwinkel niet. Wie kan het uitleggen?

  3. #3
    VWC-Lid Vuurwerk Huizen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    1.207
    Thanks
    633
    2.773 waarderingen in 795 posts
    Het vuurwerkbesluit stamt af van een tijd dat zondag opening bijna niet aan de orde was.
    Dan zou je dat nu kunnen aanpassen, maar er zijn nog steeds heel veel gemeente's ( waaronder Huizen bijvoorbeeld ) waar je op zondag niet open mag/kan.

    Daarom is er toen besloten om de zondag weg te laten vallen zodat er nog steeds drie verkoopdagen over bleven.
    www.vuurwerkhuizen.nl

  4. #4
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    dit heeft de gemeente Apeldoorn besloten, alleen niet duidelijk of dat nu ook voor de vuurwerkhandel geldt.

    citaat:

    Maar Frentz en zijn collega-oliebollenbakkers kunnen gerust zijn. Bij wijze van uitzondering mogen winkels in Apeldoorn op 31 december open. Dat is te danken aan de supermarkten, die bij de gemeente aan de bel trokken. Supers voorzagen een enorme drukte omdat ze op zondag normaal gesproken alleen ’s middags open mogen. Daarop besloot Apeldoorn dat álle winkels op de zondagen voor kerst en nieuwjaar de deuren mogen openen. ,,Daar zijn we blij mee. Mooi dat de gemeente zich flexibel opstelt. Al had ik me ook wel een beetje op een vrije oudejaarsdag verheugd. Maar bedrijfseconomisch is dit natuurlijk een mooie meevaller.”

  5. #5
    VWC-Lid kloesje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Berichten
    1.651
    Thanks
    722
    747 waarderingen in 411 posts
    Ik vind het allemaal best! We kunnen al 3 dagen halen dan, het word volgens mij nu al duidelijk overal gecommuniceerd, dus als je nu nog achter het net vist..... tja dan kom je wel uit een ei.

    Hoe vinden de winkeliers dit zelf ? ook wel eens lekker om een relatief 'rustige' oudjaarsdag te hebben lijkt me ?

  6. #6
    VWC-Lid Vuurwerk Huizen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    1.207
    Thanks
    633
    2.773 waarderingen in 795 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kloesje Bekijk bericht
    Ik vind het allemaal best! We kunnen al 3 dagen halen dan, het word volgens mij nu al duidelijk overal gecommuniceerd, dus als je nu nog achter het net vist..... tja dan kom je wel uit een ei.

    Hoe vinden de winkeliers dit zelf ? ook wel eens lekker om een relatief 'rustige' oudjaarsdag te hebben lijkt me ?
    De zondag na de verkoopdagen vind ik heerlijk, even rust na drie dagen volle bak en veel uren.
    Al denk ik dat wij zondags hier nog wel even zijn om de boel aan te kant te brengen etc.

    Een zondag tussen de verkoopdagen vind ik zelf helemaal niks, ik vind dat niet fijn.
    Je bent uit je ritme zeker als hij na twee dagen is, dan zit je lichaam in de modus van volle bak twee dagen en dan moet je na een rust dag ineens weer volle bak gaan.
    www.vuurwerkhuizen.nl

  7. #7
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Commercieel gezien is dit niet ideaal, veel mensen beslissen op het laatste moment nog. Wij freaks komen niet uit een ei maar is niet vanzelfsprekend dat iedereen zo is.

  8. #8
    VWC-Lid kloesje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Berichten
    1.651
    Thanks
    722
    747 waarderingen in 411 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    Commercieel gezien is dit niet ideaal, veel mensen beslissen op het laatste moment nog. Wij freaks komen niet uit een ei maar is niet vanzelfsprekend dat iedereen zo is.
    Het word nu toch al duidelijk gecommuniceerd? dan kan men daar toch al op anticiperen lijkt me?
    Dan moet je nu 1 dag eerder op het laatste moment beslissen.

    Zou het niet haalbaar zijn om altijd de 28e te beginnen en de 31e gesloten te zijn? of zeg ik nu iets raars.

  9. #9
    VWC-Lid Vuurwerk Huizen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    1.207
    Thanks
    633
    2.773 waarderingen in 795 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
    dit heeft de gemeente Apeldoorn besloten, alleen niet duidelijk of dat nu ook voor de vuurwerkhandel geldt.

    citaat:

    Maar Frentz en zijn collega-oliebollenbakkers kunnen gerust zijn. Bij wijze van uitzondering mogen winkels in Apeldoorn op 31 december open. Dat is te danken aan de supermarkten, die bij de gemeente aan de bel trokken. Supers voorzagen een enorme drukte omdat ze op zondag normaal gesproken alleen ’s middags open mogen. Daarop besloot Apeldoorn dat álle winkels op de zondagen voor kerst en nieuwjaar de deuren mogen openen. ,,Daar zijn we blij mee. Mooi dat de gemeente zich flexibel opstelt. Al had ik me ook wel een beetje op een vrije oudejaarsdag verheugd. Maar bedrijfseconomisch is dit natuurlijk een mooie meevaller.”
    Daar is heel makkelijk antwoord op te geven, vuurwerkhandel mag niet want dit is op genomen in het vuurwerk besluit
    www.vuurwerkhuizen.nl

  10. #10
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Dit is toch al jaren zo, dat vuurwerkverkoop niet op zondag is? Of zijn mensen vergeten wat normen en waarden zijn... ik vind dat we de zondagssluiting moeten toejuichen want we hebben een extra dag voor de verkoop.

    En ja een paar gewone consumenten die onder een steen leven en normaalgesproken op de dag zelf hun vuurwerk kopen komen nu voor een gesloten deur te staan. Maar bedenk ook dat een deel van die consumenten sowieso niet gewend is om op zondag naar een winkel te gaan dus het valt wel mee denk ik.
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  11. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vuurwerk Huizen Bekijk bericht
    Daar is heel makkelijk antwoord op te geven, vuurwerkhandel mag niet want dit is op genomen in het vuurwerk besluit
    Anders zouden de paar dealers met een soepele regeling door de gemeente alle winst naar zich toe trekken

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •