Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts

    Dierenrechtenorganisatie lanceert diervriendelijk vuurwerk

    VIDEODe Belgische dierenrechtenorganisatie Gaia heeft vanavond geluidsarm vuurwerk gepresenteerd, een alternatief spektakel dat dierenleed zoals bij klassiek vuurwerk moet vermijden.

    Freya De Coster 16-11-17, 21:33 Laatste update: 22:09
    Voor mensen klinkt het misschien nog luid, maar honden merken wel degelijk het verschil
    Michel Vandenbosch
    ,,Klassiek vuurwerk met hun harde ontploffingen bezorgt dieren heel wat stress'', aldus Michel Vandenbosch van Gaia. ,,Het geluidsarm vuurwerk is even spectaculair, maar zonder bijkomend kabaal. Op die manier kan heel wat dierenleed vermeden worden.'' Gaia wil steden en gemeenten stimuleren het traditionele vuurwerk af te schaffen en te kiezen voor het alternatieve vuurwerk.

    Volledig geluidsvrij is het vuurwerk overigens niet. ,,Het geluid dat vrijkomt bij het ontstekingsmechanisme kunnen we niet dempen. Maar de knallen die ontstaan als het vuurwerk in de lucht openspringt, zijn met 60 procent gereduceerd. Voor mensen klinkt het misschien nog luid, maar honden merken wel degelijk het verschil'', aldus Vandenbosch.

    Oudjaar
    Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts roept alle Vlaamse gemeenten in een brief op om gebruik te maken van diervriendelijk en geluidsarm vuurwerk tijdens de overgang van oud naar nieuw. ,,Het is een diervriendelijker alternatief waarbij de mensen nog steeds kunnen genieten van een lichtspektakel, maar dieren toch niet geterroriseerd worden door luide knallen'', klinkt het in zijn brief aan de gemeenten.

    In zijn brief geeft minister Weyts enkele voorzorgsmaatregelen die de impact op dieren kunnen verminderen mee aan de gemeenten. Zo pleit Weyts ervoor om al het vuurwerk te centraliseren op één locatie binnen de gemeente en promoot hij ook het gebruik van geluidsarm vuurwerk.

    Brussels staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets (CD&V), die vandaag aanwezig was op de demonstratie van Gaia, zal eveneens een brief uitsturen naar de Brusselse gemeenten. ,,Ik hoop dat Brussel opnieuw een voortrekkersrol kan spelen en ik zal er op aan aandringen bij de 19 gemeenten om zo snel mogelijk over te schakelen naar geluidsarm vuurwerk'', zegt Debaets.

    Bron: https://www.ad.nl/buitenland/dierenr...werk~ac737955/

  2. #2
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    hahahaha wat slecht dit

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    6.228
    Thanks
    1.915
    2.215 waarderingen in 1.023 posts
    Wow diervriendelijk vuurwerk. Ik moet meteen denken aan het oxymoron diervriendelijk vlees. Maar in het geval van het vuurwerk is het geen oxymoron. Het is wel mogelijk maar ik vind het onnodig. Ik vind het wel raar en ook dapper dat een dierenrechten organisatie dit bedenkt. Zat mensen die mij al voor gek verklaren met mijn werk voor dieren en dieet. Maar een organisatie kan zo ineens een boel donateurs kwijt raken.

    Ik ben benieuwd welke kant dit op gaat. Ik hoop dat het niet aanslaat. Dieren zijn minder kleinzerig dan veel mensen denken en van die ene dag onder de tafel poepen leven ze misschien wat korter dan dat we zouden willen, maar ze leven alsnog beter en langer dan de meeste dieren op aarde.

  4. #4
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Een beetje hypocriet vind ik dit eerlijk gezegd. Erg veel mensen maken zich druk om hun veredelde hondje of poes, maar ze proppen zich wel iedere dag vol met het vlees van (hoogst intelligente en hypersensitive!) dieren als varkens, koeien en kippen... Ik denk dat je meer voor dieren betekend als je één dag in het jaar (of beter nog: iedere week) géén vlees eet in plaats van die ene dag in het jaar geen vuurwerk afsteekt...

  5. Deze 2 gebruikers waarderen RafQue voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 december 2010
    Berichten
    1.827
    Thanks
    1.055
    1.212 waarderingen in 619 posts
    Zonde om je geld aan te verspillen, mits jij de enige in je hele straat bent die vuurwerk afsteekt (en de dieren er last van hebben/jij er rekening mee wilt houden)
    De honden van beide buren hier hebben er geen last van, alleen een kattenmens een heel stuk verderop, maar die belt de politie al bij cat1;)

    Stel je woont 500 meter van een kinderboerderij en je koopt dit, dan is er altijd nog iemand binnen de 500 meter die wel knalt. Daarom is dit volkomen zinloos

  7. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.511
    Thanks
    1.804
    622 waarderingen in 323 posts
    is dit uberhaupt te koop?

  8. #7
    VWC-Lid broodjekaas's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 oktober 2014
    Berichten
    703
    Thanks
    381
    248 waarderingen in 147 posts
    Dit is gewoon vuurwerk met uitsluitend falling leaves effect
    Keep it legal!

  9. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Lekker tam dan. Dan is de lol er wel af. Na een paar mines ben je dan wel uitgekeken
    Jeder Schuss ein Genuss

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Berichten
    985
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 1 post
    Helemaal van de ratten besnuffeld.

  11. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door broodjekaas Bekijk bericht
    Dit is gewoon vuurwerk met uitsluitend falling leaves effect
    Paar uptempo crossette blokjes zou anders wel leuk zijn.
    Ze spreken trouwens dat het voor mensen nog wel luid is (rekbaar begrip) maar dat dieren het verschil wel degelijk merken. Zou gewoonweg wat minder burst kunnen betekenen. Dat komt sommige effecten ook wel weer ten goede; kleinere, vollere boeketten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Matii Bekijk bericht
    Lekker tam dan. Dan is de lol er wel af. Na een paar mines ben je dan wel uitgekeken
    Lesli Molotov Mines
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •