Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 24

Hybrid View

  1. #1
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts

    Landelijke primeur Enschede met eerste Burgerbesluit

    Landelijke primeur Enschede met eerste Burgerbesluit
    ENSCHEDE - Enschede heeft de landelijke primeur van het eerste officiële Burgerbesluit. Niet de politiek, maar de burger beslist deze zaterdag in het stadhuis over de vraag hoe Enschede de overlast van vuurwerk tijdens de jaarwisseling zoveel mogelijk kan beperken. Dat gebeurt op de slotdag van de Stadsdialoog Vuurwerk, op touw gezet onder de vlag van G1000, een landelijk platform voor democratische vernieuwing.

    Zes voorstellen die door groepjes burgers de afgelopen vier maanden zijn uitgewerkt, worden tijdens een pitch in de ochtend nog eens enthousiast 'verdedigd'. Drie uitgewerkte plannen halen 's middags bij de stemming door 73 burgers de eindstreep.

    Aangenomen voorstellen

    Het idee 'Gelukkig Niej-Joar zonder vuurwerkoverlast' pleit voor het instellen van verplichte en wettelijke vuurwerkvrije zones waar voor- en tegenstanders van vuurwerk mee uit de voeten kunnen. De beide andere aangenomen voorstellen gaan over voorlichting in de vorm van een brede stadscampagne en specifiek gericht op het onderwijs.

    Na afloop konden burgers zich melden voor een volgende werkgroep die toeziet op de uitvoering van dit eerste Burgerbesluit dat burgemeester Onno van Veldhuizen met een ferme hamerslag officieel bekrachtigde. Het voorstel werd voorzien van een handtekening van alle 73 opgekomen (en stemgerechtigde) deelnemers aan het slotdebat.

    Samen besturen

    ,,Onze reis is nog niet teneinde'', zei burgemeester Van Veldhuizen na afloop van de plenaire vergadering in de Burgerzaal van het stadhuis. ,,We gaan er mee aan de slag. Dit geeft een goed gevoel van samen de stad besturen. Het is ook interessant voor het college, de gemeenteraad en mij. Ik denk dat we voor de uitvoering van de aangenomen voorstellen wel budget kunnen vinden.''

    Zodra het over financiële gevolgen gaat (budgetrecht) of andere juridische aspecten, komt de gemeenteraad wel om de hoek kijken.


    Bron: https://www.tubantia.nl/enschede/lan...luit~a7cc2705/

  2. Deze 3 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Ik vraag mij af: is 73 opgekomen burgers nu veel, weinig of iets er tussen in?

  4. Deze 3 gebruikers waarderen Fegefeuer voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
    Ik vraag mij af: is 73 opgekomen burgers nu veel, weinig of iets er tussen in?
    Men moet in het achterhoofd houden dat enkel de 320 personen die op de openingsbijeenkomst afgelopen 10 juni aanwezig waren, nu bij de slotbijeenkomst stemgerechtigd waren.

    In de loop van het proces zijn van die honderden mensen slechts ca. 20 à 30 personen overgebleven die uiteindelijk vrijwillig ontzettend hard hebben gewerkt om de voorstellen uit te werken. Daar tegen afgezet is een opkomst van 73 personen redelijk. Al kan men zich natuurlijk wel afvragen of de gestelde voorwaarden om mee te mogen stemmen nu zo redelijk zijn geweest.

  6. Deze 2 gebruikers waarderen Brainiac voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts
    Hieronder zal ik mijn persoonlijke ervaringen van de dag beschrijven.

    Wederom complimenten voor de gemeente en voor G1000 voor de organisatie van de dag. We begonnen om 10:00 met de presentaties, daarna was er lunch gevolgd door de plenaire vergadering waarna het burgerbesluit werd aangeboden.

    De presentaties, met mijn werkplaats Handhaving mochten wij voor panels van Professionals, Politici en Burgers ons voorstel van Buurt Preventie Teams presenteren. Voor wie ons voorstel wil lezen: https://enschede.citizenlab.co/posts...reventie-teams

    De presentaties gingen goed. Ik heb samen met een collega de presentatie op mij genomen en er waren veel complimenten. Enkele vragen uit de panels werden redelijk gemakkelijk beantwoord en men was erg enthousiast over ons voorstel. Zelfs de burgemeester van Enschede was erg enthousiast over het voorstel om de inwoner van Enschede actief te betrekken bij de handhaving van vuurwerk! Erg interessant om met hem en andere belangrijke bestuurlijke personen te spreken.

    Toen kwam de stemming, er waren 73 stemgerechtigden aanwezig. De 6 voorstellen werden gepresenteerd aan de hand van een korte video en een omschrijving waarna de stemming volgde. Op onderstaande volgorde:

    - Verantwoordelijkheid; men was zelf verantwoordelijk voor een oud en nieuw-feest. Verantwoordelijkheid wordt bij grootverbruikers van vuurwerk neergelegd. Dit voorstel werd Niet Aangenomen. Niet echt een verrassing, gebaseerd op hun presentatie en idee.

    - Upgraden Consumentenvuurwerk; uit liefhebber oogpunt een leuk voorstel, als het Nederlandse vuurwerk dichterbij/beter dan profvuurwerk zou worden, zou de overlast doen afnemen. Een leuk idee, maar voor G1000 Enschede en voor de korte termijn helaas niet haalbaar, sterker nog, eigenlijk helemaal niet haalbaar. Daarom Niet Aangenomen

    - Vuurwerkvrije zones; Wel Aangenomen, zones instellen op plekken waar kwetsbare situaties voordoen zoals bejaardenhuizen, boerderijen, winkelcentra etc. Maar ook het instellen van vuurwerkvrije straten wanneer men het hier met de straat mee eens is. Niet mijn favoriete voorstel, ben het alleen met deel 1 eens, maar heb er wel op gestemd vanwege de mooie samenwerking met mijn groep Handhaving. Ook met het idee, vuurwerkvrije straten komen er toch niet ;-)

    - Voorlichting / Scholing; Ik noem hem maar in 1 keer, beide willen meer bewustzijn bij inwoners / scholieren, hadden dit uitgewerkt en daarom Wel Aangenomen. Natuurlijk altijd goed om hier meer aandacht aan te geven, daarbij was forumlid Brainiac hier erg actief bij.

    En tot slot mijn werkplaats Handhaving. Na alle positieve reacties van de dag, na alle draagvlak dat we hadden gecreëerd waren we er vrij zeker van dat we ook aangenomen zouden worden. Helaas bleek dat echter helaas NIET het geval. Eén aanwezige was namelijk bang dat de Buurt Preventie Teams te authoritair zouden zijn, de macht over zouden nemen en als een soort Knokploeg de wijken door zouden gaan. Natuurlijk is dit nooit de insteek van ons plan geweest en als zij bij onze presentatie was geweest / ons voorstel had gelezen had zij dit ook geweten, maar helaas, ze zei het toch.

    Omdat de insteek niet was hier op te reageren konden we hier niets mee, en bleek dat er nog meer mensen niet op de hoogte waren van ons voorstel, want het resultaat was dat wij op 2 stemmen na niet de meerderheid van de stemmen wisten te verzamelen voor ons voorstel. Heel erg jammer natuurlijk!


    Desalniettemin... Gaan wij met onze werkplaats, of in ieder geval met wie hier nog actief bij aanwezig zijn, toch onze pilot opstarten in wijk Bothoven in Enschede. We hebben de kennis, de contacten en het draagvlak, het kwam er alleen helaas niet uit bij de stemming. Dit resultaat heeft als enige het gevolg dat mijn werkplaats Handhaving nergens in de nieuwsberichten naar voren komt, voor de toekomst verandert het niets. We blijven strijdbaar!

    Ik zal als ik meer informatie heb over onze pilot van ons Buurt Preventie Team gefocust op vuurwerk hier een topic voor maken om jullie op de hoogte te houden. Een leuke dag, een grote domper, maar voor de toekomst verandert het voor ons voorstel eigenlijk niet veel

    Als mensen vragen / opmerkingen hebben, hoor ik het heel graag.

    Met vriendelijke groet,

    Koala

  8. Deze 9 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koala Bekijk bericht
    En tot slot mijn werkplaats Handhaving. Na alle positieve reacties van de dag, na alle draagvlak dat we hadden gecreëerd waren we er vrij zeker van dat we ook aangenomen zouden worden. Helaas bleek dat echter helaas NIET het geval. Eén aanwezige was namelijk bang dat de Buurt Preventie Teams te authoritair zouden zijn, de macht over zouden nemen en als een soort Knokploeg de wijken door zouden gaan. Natuurlijk is dit nooit de insteek van ons plan geweest en als zij bij onze presentatie was geweest / ons voorstel had gelezen had zij dit ook geweten, maar helaas, ze zei het toch.

    Omdat de insteek niet was hier op te reageren konden we hier niets mee, en bleek dat er nog meer mensen niet op de hoogte waren van ons voorstel, want het resultaat was dat wij op 2 stemmen na niet de meerderheid van de stemmen wisten te verzamelen voor ons voorstel. Heel erg jammer natuurlijk!


    Desalniettemin... Gaan wij met onze werkplaats, of in ieder geval met wie hier nog actief bij aanwezig zijn, toch onze pilot opstarten in wijk Bothoven in Enschede. We hebben de kennis, de contacten en het draagvlak, het kwam er alleen helaas niet uit bij de stemming. Dit resultaat heeft als enige het gevolg dat mijn werkplaats Handhaving nergens in de nieuwsberichten naar voren komt, voor de toekomst verandert het niets. We blijven strijdbaar!

    Ik zal als ik meer informatie heb over onze pilot van ons Buurt Preventie Team gefocust op vuurwerk hier een topic voor maken om jullie op de hoogte te houden. Een leuke dag, een grote domper, maar voor de toekomst verandert het voor ons voorstel eigenlijk niet veel

    Als mensen vragen / opmerkingen hebben, hoor ik het heel graag.

    Met vriendelijke groet,

    Koala
    Na alle moeite die jullie in het voorstel hebben gestoken - jullie waren bijkans de meest actieve werkplaats - vind ik het nog steeds zo ongelooflijk zuur dat jullie voorstel net niet aangenomen is. Zo triest....

    Al vond ik de opmerkingen van de burgemeester in de registratie van TV Enschede FM wél weer hoopgevend voor jullie werkplaats. Zie hieronder vanaf 17:37 tot 18:08 en vanaf 45:30 tot 46:04:

    Laatst gewijzigd door Brainiac; 11 november 2017 om 20:30

  10. Deze 4 gebruikers waarderen Brainiac voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid oerendhard's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 augustus 2007
    Locatie
    enschede
    Berichten
    931
    Thanks
    694
    401 waarderingen in 177 posts
    tja ik heb er totaal niks mee. sorry
    Waar gaat dit nu over dan,de burgemeester heeft last van het vele vuurwerk in Enschede en komt met iets. het begin er zou wel 600 man komen,nou die waren er niet.
    Het leeft totaal niet in Enschede dat zie je wel aan de reacties op g1000 Enschede.
    Vandaag er komt nog minder dan 100 man om te stemmen? de uitslag,tja dat kon iedereen bedenken.
    Prima dat vuurwerkvrienden in Enschede hier zo mee bezig zijn geweest,maar wat kunnen we er nu mee dan. Vandaag hoor ik weer veel geknal.waar zit nu het probleem,echt niet bij die 8 uurtjes dat we mogen knallen op 31 dec.

  12. Deze 9 gebruikers waarderen oerendhard voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid leo303's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 september 2005
    Locatie
    Eanske
    Berichten
    1.525
    Thanks
    449
    748 waarderingen in 315 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oerendhard Bekijk bericht
    tja ik heb er totaal niks mee. sorry
    Waar gaat dit nu over dan,de burgemeester heeft last van het vele vuurwerk in Enschede en komt met iets. het begin er zou wel 600 man komen,nou die waren er niet.
    Het leeft totaal niet in Enschede dat zie je wel aan de reacties op g1000 Enschede.
    Vandaag er komt nog minder dan 100 man om te stemmen? de uitslag,tja dat kon iedereen bedenken.
    Prima dat vuurwerkvrienden in Enschede hier zo mee bezig zijn geweest,maar wat kunnen we er nu mee dan. Vandaag hoor ik weer veel geknal.waar zit nu het probleem,echt niet bij die 8 uurtjes dat we mogen knallen op 31 dec.
    Opzich wel eens met een groot deel van de je opmerkingen hoor. Aan de andere kant, ik vind het allang mooi dat de stad zich deels inzet om de eigen burgers hierover hun zegje te laten doen i.p.v. klakkeloos iets 'beslissen' in de gemeenteraad, achter gesloten deuren.
    En ja, de echte problemen zijn niet die 8 toegestane uurtjes, en zeker ook niet de brave burger die 31-12 z'n meterpakket met de familie in brand wil steken... het echte probleem ligt veel dieper en daar gaan enkele werkgroepen en/of burgerinitiatieven uiteindelijk geen reet aan veranderen. Voor wat bewustwording en voor de dialoog is het echter wel weer goed. Uitslagen stemmen ook redelijk tevreden, niemand is voor grootschalig verbieden etc.

  14. Deze 4 gebruikers waarderen leo303 voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Mijn verslag volgt later.

    Ben nu eerst op mijn gemak alle mediaberichten aan het terug lezen.

  16. Deze gebruiker waardeert Brainiac voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brainiac Bekijk bericht
    Mijn verslag volgt later.

    Ben nu eerst op mijn gemak alle mediaberichten aan het terug lezen.
    Goed, bij dezen dan.

    Het programma begon afgelopen zaterdag met een officieel openingspraatje van de burgemeester. Heb ik zelf niet zo heel veel mee, maar het was toch leuk dat de beste man de moeite nam de dag voor te zitten.

    Zoals eerder aangegeven was ik actief in twee werkplaatsen, te weten de werkplaats "scholen" en de werkplaats "voorlichting".

    Het voorstel van de werkplaats "scholen" bestaat uit drie onderdelen, te weten:

    1. Jaarlijks terugkerend lesprogramma waarin één school in het voortgezet onderwijs onder begeleiding van een professionele organisatie een campagne gericht op alle jongeren in Enschede gaat voeren. Het programma omvat thema’s als wet- en regelgeving, veiligheid, milieu en omgeving, omgangsnormen maar uiteraard óók de plezierfactor.
    2. Het creëren van een centraal informatiepunt waarin bestaande voorlichtingsmaterialen, –methoden en –initiatieven middels een digitale databank op de website van de gemeentelijke website worden bijgehouden.
    3. Betrekken ouders / verzorgers in hun rol als voorlichter middels het sturen van een jaarlijkse nieuwsbrief. Eventueel aangevuld met een veiligheidspakketje bestaande uit een vuurwerkbril, aansteeklont, oordopjes en instructiekaart t.b.v. het veilig afsteken van vuurwerk.


    De werkplaats "voorlichting" richt zich op een meer algemene boodschap richting alle inwoners van Enschede. De leidende slogan daarbij is "Enschede viert". Enschede viert gezelligheid, Enschede viert de traditie, Enschede viert met aandacht voor omgeving, Enschede viert veiligheid, Enschede viert legaal, Enschede viert een schone stad, etc. De kern van de boodschap is dat de nieuwjaarsviering voor iedere inwoner van de stad een gezellig feest hoort te zijn en poogt de burger daarom aan te zetten zichzelf en omgeving iets kritischer te bekijken. Niet middels een belerend vingertje maar middels een "wie de schoen past trekke hem aan" principe.

    De overige voorstellen zijn hierboven door Koala reeds netjes genoemd.

    Vrijwel de gehele ochtend zijn de werkplaatsen bezig geweest de voorstellen te presenteren aan panels van politici, professionals - o.a politie, brandweer en HALT! - en burgers. Ik heb mij in zowel de werkplaats "scholen" als de werkplaats "voorlichting" echter voornamelijk met de inhoud bezig gehouden. Het presenteren heb ik zaterdag overgelaten aan werkplaatsleden die daar beter in zijn.

    Voor de werkplaats "scholen" heb ik op de valreep een derde partij - o.a. producent van aansteeklonten - bereid gevonden een twintigtal van de voorgestelde veiligheidspakketjes als proef mee te geven. Het voorstel werd daardoor tastbaar en dat werd door de panels zeer enthousiast ontvangen.

    Na de lunch rond 13:30 volgde zoals men dat mooi noemt de plenaire vergadering en de stemming. Uit het bericht van Koala is jullie inmiddels bekend welke voorstellen wel en niet zijn aangenomen. Misschien is het interessant te vermelden met hoeveel stemmen de voorstellen zijn aangenomen of verworpen. Om aangenomen te worden waren 37 stemmen nodig.



    Ik ben natuurlijk ontzettend blij dat de voorstellen van beide werkplaatsen waarin ik actief was de eindstreep hebben gehaald. Al kan ik er nog steeds niet bij dat het voorstel van Koala voor extra handhaving d.m.v. buurtpreventieteams is afgewezen.

    Uitendelijk zijn de drie aangenomen voorstellen verwerkt in wat men noemt een burgerbesluit. Daar waar aanpassing van regelgeving en/of financiering nodig is, dient de raad zich nog over het burgerbesluit te buigen. Het blijft dus nog eventjes spannend.
    Laatst gewijzigd door Brainiac; 13 november 2017 om 21:21

  18. Deze 3 gebruikers waarderen Brainiac voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid oerendhard's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 augustus 2007
    Locatie
    enschede
    Berichten
    931
    Thanks
    694
    401 waarderingen in 177 posts
    ben het ook met je eens leo303,het is ook wel goed geweest.

    Het is allemaal dat gelul er om heen van de burgemeester.
    Ze weten heel goed waar het probleem zit,dat grote geld bedrag wat ze nu hebben uitgegeven is gewoon jammer in mijn ogen.
    Dat geld hadden ze gelijk moeten besteden aan voorlichting op scholen,reclameborden,veiligheidsbrillen enz.

    Maar ben verder ook tevreden hoor hoe het nu is,wens jullie nog veel succes met het verdere verloop.

  20. Deze gebruiker waardeert oerendhard voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Kleine reportage van RTV-Oost:


  22. Deze gebruiker waardeert Brainiac voor het bericht:


  23. #12
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Thanx voor alle updates heren! En uiteraard mooi dat jullie je hiervoor ingezet hebben.
    Want als er bijvoorbeeld allemaal anti mensen in dit burgerbesluit zitting hadden genomen, had het heel goed een verkeerde kant op kunnen gaan....

    Ik denk zelf dat er een aantal mooie besluiten genomen zijn waar men zeker aan wat kan hebben voor de toekomst.

  24. Deze 2 gebruikers waarderen bassie1978 voor het bericht:


  25. #13
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.833 waarderingen in 1.688 posts
    Precies 11 maanden na de slotdag voel ik de drang om weer een update te sturen omtrent G1000 Enschede. Zoals allicht bij jullie bekend ben ik (met Brainiac en ongeveer 15 andere deelnemers) lid geworden van de monitoringsgroep. Wij houden in de gaten dat de voorstellen zoals op 11 november gekozen, zo worden uitgevoerd als voorgesteld. Deze groep heeft niet stil gezeten!

    Aanstaande maandag ga ik, met enkele andere monitoringsgroepleden een plan voor komende jaarwisseling brengen. Dit plan is voortgekomen uit diverse overleggen en sluit aan bij de goedgekeurde ideeën. Ik kan dit voorstel helaas niet delen, maar zal de belangrijkste punten samenvatten;

    - De stadsbrede campagne die afgelopen jaar is opgestart zal weer worden ingezet.

    - Er zullen weer voorlichtingen op scholen worden gegeven. Ook zullen er weer veilig vuurwerk pakketjes worden uitgedeeld.

    - Er zullen vuurwerk vrije zones worden ingericht. Deze zullen worden ingericht op kwetsbare gebieden zoals in de buurt van ziekenhuizen, natuurgebieden, grote mensengroepen etc etc. Op plekken waar uit fatsoen al geen/weinig vuurwerk wordt afgestoken. Daarbij kan men ook zelf aangeven dat ze liever geen vuurwerk in hun straat willen, dit lijkt me echter niet realiseerbaar.

    Ten slotte gaat er meer focus liggen op evaluatie van onze voorstellen, zodat in 2019 duidelijk is dat g1000 bijdraagt aan minder overlast. Dit is altijd de insteek geweest.

    Het doel van het voorstel dat er nu ligt, is om net als bij roken een gedragsverandering te bewerkstelligen. We willen niet dat iedereen op z'n plek wordt gezet in een stad vol verboden, we willen dat oud en nieuw een feest voor iedereen wordt. Dat betekent dat zowel vuurwerk liefhebbend, als klagend Enschede stapjes naar elkaar moeten zetten. Ik weet dat wij als vuurwerkliefhebbers de afgelopen jaren al veel hebben ingeleverd, echter zullen bovenstaande plannen ervoor zorgen dat de traditie van het vuurwerk afsteken nog lange tijd zal kunnen in Enschede. Ik schat dat 99% van de huishoudens nog gewoon voor hun huis kunnen stoken, enkel in de binnenstad zal dit waarschijnlijk moeilijker worden. Daarnaast moeten ook de klagers toleranter worden. Met dit voorstel moet dat gerealiseerd worden.

    Graag wil ik als side note geven dat bijna alle leden van de monitoringsgroep de G1000 wilden aangrijpen als middel om een algemeen verbod te krijgen. Mede door de keuzes van 11 november, maar ook door Brainiac en mij denk ik dat dit enigszins is afgeremd. Met alle huidige ontwikkelingen is dit het meest haalbare. Kort samengevat;

    Voor het eerste beeld lijkt het vrij heftig, in praktijk zijn de maatregelen voornamelijk vanzelfsprekend en wordt het nu alleen zwart op wit gezet.

    Ik zal na het gesprek bij de burgermeester van maandag laten weten of er nog grote veranderingen zijn. Ook zal ik dan vragen of ik het concrete voorstel mag delen. Mocht iemand hierop willen reageren, of input willen leveren voor maandag, dan hoor ik het graag!

    Edit; wil hier nog graag aan toevoegen dat de burgermeester erg open staat voor onze input en er alles aan wil doen dat er naar de G1000 gehandeld wordt. In mijn ogen erg positief, een vuurwerk verbod en centrale show is op geen enkel moment een optie geweest!

  26. Deze 7 gebruikers waarderen Koala voor het bericht:


  27. #14
    VWC-Lid Brainiac's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 september 2008
    Berichten
    883
    Thanks
    220
    1.206 waarderingen in 396 posts
    Hoewel wij uiteraard beiden het beste met onze liefhebberij voorhebben, staat ik hier toch iets kritischer in dan Koala. Met name het voorstel tot het verbieden van professioneel georganiseerde vuurwerkshows in wettelijke verplichte vuurwerkvrije-zones dat nog steeds op tafel ligt stuit mij tegen de borst.

    Helaas kan ik wegens andere verplichtingen vanavond niet aanwezig zijn bij het gesprek met de burgemeester. Mij is echter toegezegd dat onderstaande kritiekpunten namens mij behandeld zullen worden:

    * Met name het benoemen van (de omgeving van) plantsoenen, perkjes, bosschages, bomen, etc. als zijnde wettelijk verplichte vuurwerkvrije zones is niet duidelijk genoeg en te vrijblijvend geformuleerd. Aan te houden afstand/marges zijn niet gedefinieerd. Indien te ruim aangehouden zal dit in de praktijk leiden tot een algeheel vuurwerkverbod in de gemeente Enschede.

    * Het “zonder uitzondering en per definitie” overnemen van elders vastgestelde wettelijk verplichte vuurwerkvrije zones is te generiek. Lokaal beleid is maatwerk: wat elders in het land effectief blijkt hoeft dat niet per definitie in de gemeente Enschede te zijn. Meer feitelijke onderbouwing en inzicht in overlastcijfers is nodig. Graag ook het voorbeeld van de op verzoek van inwoners van een verzorgingshuis in de gemeente Korendijk geannuleerde wettelijk verplichte vuurwerkvrije zone aanhalen.

    * Het mogelijk verbieden van professioneel georganiseerde vuurwerkshows in wettelijk verplichte vuurwerkvrije zones is niet duidelijk genoeg en te vrijblijvend geformuleerd in het voorstel voordat deze op 11 november j.l. in stemming werd gebracht. Deze maatregel zou betekenen dat de professioneel georganiseerde vuurwerkshows zoals die voor cliënten van de Twentse Zorgcentra en ter afsluiting van de kermis verdwijnen en een aanvraag voor een evt. toekomstige professioneel georganiseerde gemeentelijke vuurwerkshow onmogelijk worden. De gemeente Enschede zou de eerste Nederlandse gemeente zijn waarin dergelijke zéér vergaande maatregelen genomen worden. Graag ook wijzen op het feit dat uit peilingen telkenmale blijkt dat de Nederlandse burger weliswaar in groeiende mate vóór beperking van consumentenvuurwerk is, maar professioneel georganiseerde vuurwerkshows daarentegen wél op enthousiasme kunnen rekenen.

  28. Deze 3 gebruikers waarderen Brainiac voor het bericht:


  29. #15
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Ongeacht de uitkomst wil ik jullie beiden hartelijk danken voor de inspanning. Ik weet uit eigen ervaring hoe lastig gesprekken met politieke partijen, ambtenaren en bezorgde burgers kunnen zijn. Soms door onwil, veelal door onwetendheid. Het geduld en de tijd die nodig zijn om dan alsnog zaken op de kaart te krijgen is niet iedereen gegeven. Dus nogmaals dank voor de inzet!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  30. Deze 2 gebruikers waarderen Scav voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •