Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 25
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 augustus 2008
    Locatie
    Gelderland
    Berichten
    2.109
    Thanks
    286
    982 waarderingen in 477 posts

    Vuurwerkapp: Barneveldse politie weet als je te vroeg knalt

    BARNEVELD - Wie niet kan wachten met vuurwerk tot oudjaarsdag heeft in de gemeente Barneveld grotere kans in de kraag gevat te worden. Als eerste gemeente in Gelderland doet Barneveld dit jaar mee aan een pilot rond vuurwerkoverlast. De politie wordt door een detectiesysteem via een app gealarmeerd waar er geknald wordt.

    'De overlast tijdens oud en nieuw viel de afgelopen jaren wel mee', zegt Bertil Rebel van de gemeente Barneveld. 'Maar in de dagen ervoor was het wel regelmatig raak.' Jaarlijks heeft de gemeente voor zo'n 30.000 euro aan schade.

    'Overtreders in de kraag vatten is lastig', zegt Rebel. 'Vaak zijn ze alweer weg als de politie of opsporingsambtenaar, de BOA, ter plekke is.' Met het nieuwe systeem is de politie sneller op de hoogte, is de verwachting.

    Tot op de vierkante meter nauwkeurig
    Het systeem werkt met sensoren - een soort antennes - die op daken van gemeentelijke instellingen geplaatst worden. Die antennes meten het geluidsniveau op microsecondenniveau en registreren waar er harde vuurwerkknallen zijn. Die meldingen worden via een app doorgegeven aan de politie en die kan zo tot op de vierkante meter nauwkeurig zien waar er geknald wordt.

    Waar in de gemeente de detectors geplaatst worden, wil de gemeente niet zeggen. Volgens het bedrijf dat het systeem heeft ontwikkeld zijn de antennes niet vanaf de straat te zien. 'Om te voorkomen dat vandalen er mee aan de haal gaan.'

    Meer 'heterdaadjes'
    De gemeente Barneveld hoopt met het systeem dit jaar op meer 'heterdaadjes'. Rebel: 'En we hopen zo ook ouders te attenderen dat dit echt niet mag. Als we daar allemaal op letten en onze verantwoordelijkheid nemen, blijft oud en nieuw een leuk feest voor iedereen. Want hoe meer overlast en schade, hoe luider de discussie over een vuurwerkverbod.'

    bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuw...te-vroeg-knalt

  2. #2
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Dit is werkelijk zo'n stemming makerij, schade bedraagd 30K per jaar (wat echt niet alleen door VW komt)
    laat de helft door vuurwerk komen en de rest door drank, vreugdevuren ed.

    Tot de vierkante meter bepalen waar een knal vandaan komt, tuurlijk geloof je het zelf. Defensie zou jaloers zijn om dit systeem.

  3. Deze 2 gebruikers waarderen Pyroboy26 voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 april 2014
    Berichten
    189
    Thanks
    276
    173 waarderingen in 77 posts
    Ik zie een spannend kat en muis spel ontstaan, leuk voor de jeugd.
    Zeker als je knalpijlen gebruikt, wat is de locatie dan?

  5. Deze gebruiker waardeert Baron v lunt z sas voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2010
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    1.733
    Thanks
    107
    296 waarderingen in 131 posts
    Een dorp met een systeem dat geluiden op de microseconden kan detecteren tot de vierkante meter via een app. Hahahaha

  7. #5
    VWC-Lid MrXtremeFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Berichten
    650
    Thanks
    245
    1.061 waarderingen in 322 posts
    30 duizend schade per jaar. En wat kost dat systeem? 10/20 duizend? En het is niet zo dat de schade ineens 0 wordt als het systeem wordt gebruikt. Kosten zullen dus nog hoger worden dan ze al waren...

  8. #6
    VWC-Lid Mavcovic's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Berichten
    1.109
    Thanks
    940
    885 waarderingen in 470 posts
    Tja. En dan is er een knal gesignaleerd bij de voetbalclub of bij de middelbare school. En dan? Alle clubleden of alle leerlingen oppakken?

  9. #7
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    De ervaringen in 6 andere steden met dit systeem leren dat er in 2 jaar tijd 1 heterdaad is geweest. Van die ene heterdaad kun je je nog afvragen of de boa daar het systeem voor nodig had, of dat hij de knal met zijn eigen oren ook had waargenomen...
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. #8
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    En toch zit ik hier totaal anders in dan de reacties hierboven. Ik juich dit soort initiatieven juist vooral toe.

    Velen van ons klagen dat er alleen maar beperkingen op het vuurwerk worden gelegd terwijl het niet aan het vuurwerk maar aan de afstekers ligt die de overlast veroorzaken. Nu pakken ze de afstekers aan, is het weer niet goed of onvoldoende. Dit soort systemen en berichten hebben een preventieve werking, net zoals aangekondigde snelheid- en alcoholcontroles in het verkeer.

    En dat terwijl de geïnterviewde precies de spijker op zijn kop slaat met zijn laatste quote:

    "Als we daar allemaal op letten en onze verantwoordelijkheid nemen, blijft oud en nieuw een leuk feest voor iedereen. Want hoe meer overlast en schade, hoe luider de discussie over een vuurwerkverbod."

    En zo is het maar net!!
    www.huismanvuurwerk.nl

  11. #9
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    Het initiatief is niets mis mee, enkel de argumentatie er achter. Het is een prima instrument om hot spots in kaart te brengen en daar beter te surveilleren. Iets anders is de acute pakkans...want daar geloof ik niet in
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. #10
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Het idee is prima, overlast moeten ze tegengaan, maar dit systeem is óf niet echt, óf iemand verdient leuk centjes aan een maffe tool.
    Volgens mij is het vooral een bericht dat af moet schrikken en daardoor overlast vermindert, i.p.v. dat het ze heterdaadjes oplevert.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  13. #11
    VWC-Lid moesten's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 september 2013
    Berichten
    696
    Thanks
    402
    593 waarderingen in 200 posts
    Ik woon zelf in gemeente Barneveld maar ik snap het idee hier achter niet helemaal volgens mij is dit een van de rustigste gemeente van Nederland.

  14. #12
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.214
    Thanks
    5.533
    6.572 waarderingen in 2.725 posts
    Vuuwerkoverlast gaat niet altijd gepaard met schade, wat hier wel wordt gesuggereerd. Ik wordt gewoon gek van die anti-vuurwerkhetze.

    En zo'n systeem... denken ze serieus dat dat gaat helpen?
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

  15. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2012
    Berichten
    1.637
    Thanks
    1.020
    1.406 waarderingen in 557 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
    En toch zit ik hier totaal anders in dan de reacties hierboven. Ik juich dit soort initiatieven juist vooral toe.

    Velen van ons klagen dat er alleen maar beperkingen op het vuurwerk worden gelegd terwijl het niet aan het vuurwerk maar aan de afstekers ligt die de overlast veroorzaken. Nu pakken ze de afstekers aan, is het weer niet goed of onvoldoende. Dit soort systemen en berichten hebben een preventieve werking, net zoals aangekondigde snelheid- en alcoholcontroles in het verkeer.

    En dat terwijl de geïnterviewde precies de spijker op zijn kop slaat met zijn laatste quote:

    "Als we daar allemaal op letten en onze verantwoordelijkheid nemen, blijft oud en nieuw een leuk feest voor iedereen. Want hoe meer overlast en schade, hoe luider de discussie over een vuurwerkverbod."

    En zo is het maar net!!
    Ik ben het met je eens. Ik juich ieder initiatief toe dat ervoor moet zorgen dat iedereen die vuurwerk afsteekt voor 31 december 18:00u opgespoord kan worden. Of het nu werkt of niet. Als liefhebbers moeten we mijns inziens alles doen om onze hobby in die paar uurtjes dat het mag overeind te houden. En hoe onterecht ook: het terugdringen van overlast in de periode voor oud & nieuw is daar erg belangrijk in.

  16. #14
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scav Bekijk bericht
    Het initiatief is niets mis mee, enkel de argumentatie er achter. Het is een prima instrument om hot spots in kaart te brengen en daar beter te surveilleren. Iets anders is de acute pakkans...want daar geloof ik niet in
    Hier ben ik het volledig mee eens. Ik denk dat het preventief wel helpt, maar de pakkans vergroten doet het niet. Vooral ook omdat er waarschijnlijk geen systeem is.

  17. #15
    Banned
    Geregistreerd
    21 februari 2016
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.269
    Thanks
    82
    841 waarderingen in 352 posts
    Ik vind het ook goed. Pak de klootzakken maar die zich niet aan de regeltjes willen houden.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •