Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wijkagent Millingen is vroeg vuurwerk zat

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Wijkagent Millingen is vroeg vuurwerk zat

    Caerteling is al een tijdje wijkagent en ook al is hij dat in het kalme Millingen, hier zal hij nooit aan wennen, zegt hij. Vuurwerk afsteken? Je vernielt persoonlijke bezittingen, maakt huisdieren bang. ,,En als er iemand in de buurt is met hartproblemen, krijgen we er ook nog een reanimatie bij’’, zegt hij. De oproep krijgt maandag ruim honderd reacties.

    Je moet tot 29 december wachten om legaal vuurwerk te kopen. Illegaal kan het eigenlijk altijd. Maar dat afsteken, dat begint volgens Caerteling steeds in oktober. ,,Ieder jaar hetzelfde liedje.’’

    Waarom? Hij heeft geen idee.

    Traditie
    ,,Als je gaat meten is het nu nog relatief beperkt’’, denkt Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. ,,Maar mensen voelen denk ik toch dat oud en nieuw er weer aan komt.’’

    ,,Er hoeft ook maar één iemand te zijn die iets afsteekt en in een grote omtrek is het gehoord. Honderd klachten wil niet zeggen dat er honderd keer vuurwerk is afgestoken, natuurlijk. Maar ik stoor me er ook mateloos aan hoor. Al woon ik in de Achterhoek en valt het daar nog mee. Knallen op oudejaarsavond is een traditie. We houden van die traditie, maar helaas zijn er mensen die nu al beginnen.’’

    Heterdaadje
    Tegenwoordig zijn er systemen die knallend vuurwerk tot op de vierkante meter kunnen lokaliseren. Het Leidense bedrijf Munisense installeert ze op verzoek van verschillende gemeenten, vooral in de randstad. ,,Zo kunnen handhavers dichter bij dat heterdaadje komen’’, zegt Mirjam Stevens.

    Wat ze tot nu merkt: half november komt de eerste piek. En halverwege januari 'houden de knallen gewoon op'.

    Bron
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    #2
    Met vuurwerk afsteken verniel je als het goed is geen persoonlijke bezittingen? Wat een achterlijke beargumentering...
    Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

    Comment


      #3
      "Er hoeft ook maar één iemand te zijn die iets afsteekt en in een grote omtrek is het gehoord. Honderd klachten wil niet zeggen dat er honderd keer vuurwerk is afgestoken". Dit zinnetje vat de huidige maatschappij perfect samen. Toen je nog geen social media en internet had, lieten mensen elkaar gewoon met rust. Nu wordt ieder ergenis van ieder individu breed uitvergroot in de media. 20 jaar geleden was het echt niet veel anders met vuurwerkoverlast, alleen werd het niet zo uitvergroot.

      Comment


        #4
        Hij bedoeld illegaal vuurwerk, lijkt me goed om het verschil te blijven vermelden.
        Met het legale vuurwerk kan je niets vernielen,.

        Comment


          #5
          Nou , reactie op facebook geplaatst omdat mijn nekharen alweer overeind stonden door het geblaat daar.
          Zal wel een shitstorm over me heen krijgen..........

          Comment


            #6
            Opzich een goed punt dat hij illegaal vuurwerk wil aanpakken.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Pyroboy26 Bekijk bericht
              Hij bedoeld illegaal vuurwerk, lijkt me goed om het verschil te blijven vermelden.
              Met het legale vuurwerk kan je niets vernielen,.
              Maar die agent wekt het idee dat illegaal vuurwerk altijd vernielingen tot gevolg heeft en dat is onzin.
              Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

              Comment


                #8
                Die wijk-agent suggereert wel dat de overlast door illegaal vuurwerk komt, maar wie zegt dat het ook zo is?
                Zijn er dan mensen opgepakt of betrapt? Nee toch?
                Rotjes en ander cat 2 spul evenals nitraten afsteken mag tot oudjaar natuurlijk niet.
                Maar wat als er nu veel cat 1 wordt afgestoken? Mag toch...
                Maarja, worden mensen betrapt op afsteken van cat1 volgt er natuurlijk geen nieuwsbericht in de media...
                Ik weet zeker dat vele klachten komen over cat1 knalletjes!

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door chupinazo Bekijk bericht
                  Die wijk-agent suggereert wel dat de overlast door illegaal vuurwerk komt, maar wie zegt dat het ook zo is?
                  Zijn er dan mensen opgepakt of betrapt? Nee toch?
                  Rotjes en ander cat 2 spul evenals nitraten afsteken mag tot oudjaar natuurlijk niet.
                  Maar wat als er nu veel cat 1 wordt afgestoken? Mag toch...
                  Maarja, worden mensen betrapt op afsteken van cat1 volgt er natuurlijk geen nieuwsbericht in de media...
                  Ik weet zeker dat vele klachten komen over cat1 knalletjes!
                  Is et cat1 vuurwerk dat hard knalt dan?

                  Comment


                    #10
                    Het is gewoon precies zoals Robbert28 al zegt,wordt steeds breder uitgemeten in&door de media,straks laat je een scheet en gaat de buurman daarom klagen bij wijze van spreken..
                    Het mag nu natuurlijk nog niet,maar ze creëren het zelf door de bekrompen regels.
                    Om het over het detectiesysteem maar niet te hebben,gewoon geld weggooien wat veel beter besteed had kunnen worden,pakkans is zo goed als 0,0 gelukkig.
                    Daarnaast zijn er zoveel dingen waarmee je flink lawaai/knal kan maken,dus hoe betrouwbaar is het dat het werkelijk om vuurwerk zou gaan?

                    Comment


                      #11
                      Ik lees veel reacties dat huisdieren en kinderen nog uren zwaar van slag zijn. Pure onzin natuurlijk. De meeste dieren die schrikken van vuurwerk zijn het binnen 20 seconden al weer vergeten wanneer het is afgelopen... En die kinderen nemen alleen maar de reactie van hun ouders over. Als moeders hysterisch reageert op vuurwerk is de kans groot dat haar kind dat ook zal doen. De tegenstanders doen alles om vuurwerk zo veel mogelijk in een kwaad daglicht te stellen.

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door pkd19 Bekijk bericht
                        Om het over het detectiesysteem maar niet te hebben,gewoon geld weggooien wat veel beter besteed had kunnen worden,pakkans is zo goed als 0,0 gelukkig.
                        Gelukkig? Ik ben volledig met je eens dat het een zinloze investering is die 0,0 oplevert. Maar de pakkans bij het vroegtijdig afsteken van (illegaal) vuurwerk zou toch juist omhoog moeten? Als je ervoor kiest om dit toch te doen loop je nou eenmaal een risico. Ik pleit juist voor betere handhaving zodat er niets te klagen valt. En dat het dan op 31 december overlast veroorzaakt, heeft men maar te accepteren. Daar kun je rekening mee houden, plannen voor maken, en je hebt niets te vertellen.

                        Comment


                          #13
                          achja, een dorp van 5.900 inwoners.
                          die zijn nooit wat gewend, dus als er al wat afgestoken wordt staat de telefoon roodgloeiend om te klagen bij meneer wijkagent, en hij doet er nog een schepje bovenop.
                          overdreven gedoe!!!

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht
                            Is et cat1 vuurwerk dat hard knalt dan?
                            Volgens de klagers die na het horen van een paar knetterlinten meteen de telefoon grijpen om de politie te bellen; schijnbaar wel dus.
                            Voor ons niet natuurlijk, dus die mensen zeiken om een paar kleine knettertjes.
                            Laatst aangepast door chupinazo; 22 October 2017, 03:50. Reden: Toevoeging

                            Comment

                            Working...
                            X