Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 21
  1. #1
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts

    [TRIP REPORT] Elche in augustus: 20 vuurwerkshows in 12 dagen!

    Afgelopen augustus ben ik samen met drie mede vuurwerkliefhebbers naar Elche gegaan. Daar hebben we aardig wat leipe vuurwerkdingen gezien! In het totaal hebben stefanfreak, Steef-Kaboom, JefFreak en ik twaalf dagen de zon opgezocht en 20 (of 21?) vuurwerkelementen opgezocht. Variërend van een simpele mascleta, nocturna, vette castillo of krankzinnige correfoc! Genoeg om over te vertellen en méér dan genoeg beeldmateriaal om in een vet topic te delen. Stefan heeft ook al een topic gemaakt om zijn video's te delen, maar daarin staat niet de hele trip gedetailleerd uitgelegd.




    Achtergrond

    Spanje kent een uitgebreide cultuur met feesten. Heel anders dan we dat in Nederland kennen. Veel steden en dorpen hebben ergens in het jaar een feestweek waar het hele dorp aan mee doet. In Valencia is dat het bekende Fallas de Valencia. Maar de hele streek Valenciana heeft dergelijke weken. Veel zijn er rond augustus, al dan niet gecombineerd met de nationale feestdag op 15 augustus. Fiestas de Agosto in Elche (ook wel Elx genaamd) is er daar eentje van. De stad Elche (ruim 220 duizend inwoners) ligt circa twee uur rijden ten zuiden van Valencia, vlak bij Alicante. Elk jaar vindt daar op 13 augustus de Nit de L'Albà plaats. Dat is het hoogtepunt van de feestweek, hoewel 15 augustus als nationale feestdag ook nog wordt gevierd. Wil je Elche en de vuurwerken bezoeken, ga dan sowieso van 11 t/m 15 augustus langs. Wij zijn zelf van 5 tot en 17 augustus gegaan, om zo direct een lekkere zonvakantie er van te maken en ook andere shows in de omgeving te kunnen bezoeken. De streek Valenciana kent namelijk nog meer mooie shows die zeer zeker de moeite waard zijn. In Valencia zelf zijn nog enkele shows en langs de kust zijn ook diverse dikke avondshows. Het uitzoeken van alle shows heeft wel wat moeite gekost. Voor de Fiestas de Agosto is een website, dus daar kun je zien welke show/mascleta er wanneer geschoten wordt. Maar voor de shows buiten Elche is het goed zoeken om te achterhalen wat de exacte lokatie is, of wat het tijdstip is dat het begint. Hopelijk helpt dit topic daar ook een beetje bij.



    Je vakantie plannen

    Wij zijn gevlogen op Valencia, puur omdat Steef-Kaboom daar met de auto heen is gereden vanuit Nederland. Vliegveld Alicante is veel dichter bij Elche en dus een betere optie als je bv. een auto huurt. Houd wel rekening met de hitte; in augustus is het bijna altijd 30-35 graden en met volop zon. Een mascleta die om 14 uur begint, is dan flink heet in de brandende zon. Zeker als je anderhalf uur moet wachten op het beste plekje!
    Alicante en omgeving is voor west Europeanen een typische overwinteringsplek. Je vindt er genoeg accommodatie, waar zeker in de rustigere (want hete) zomer nog plek zal zijn. We zaten zelf in een appartementje bij een mini-camping. Gelukkig mét zwembad, want dat was echt nodig! Met sommige dagen alleen één nocturna om middernacht, betekent het dat je overdag lekker in het zwembad kunt liggen. Actief een wandeltocht maken zit er meestal niet in.



    Vuurwerk
    Hoewel ik al heel wat jaartjes vuurwerkliefhebber ben, was dit mijn eerste meerdaagse buitenlandse reis. Nog niet eerder ben ik vanwege vuurwerk op vakantie geweest. Maar dit is zeer zeker goed bevallen en smaakte naar meer
    Onze eerste vuurwerkshow was meteen een flinke, op 5 augustus een avondshow (castillo) in Calpe. De 6e hadden we een mascleta in Aldaia (wijk van Valencia) en 's avonds in Gata de Gorgos een mooie castillo. 7 augustus was afzien, want toen was er geen enkele vuurwerkshow Ook de 8e, 9e en 10e waren redelijk rustig, met slechts één mascleta (of mascleta nocturna) per dag. Maar daarna ging het gas er vol op en hadden we vaak 's middags een mascleta en 's avonds ook weer een show.
    Buiten al deze mascletas en avondshows, is het ook erg tof dat je gewoon legaal vuurwerk mag kopen en afsteken! Dat hebben we dan ook geregeld gedaan, haha! In Elche zijn meerdere vuurwerkwinkels te vinden, van verschillende importeurs. De prijzen zijn niet echt laag te noemen. Knallers zijn qua prijs ongeveer vergelijkbaar met in België, maar cakes zijn beduidend duurder dan in Nederland. Matten zijn er vrijwel niet, maar gelukkig wel toffe traca's die goed hard gaan. Later meer details over de specifieke winkels en vuurwerkproducten.




    Onze belevenissen
    Dit topic zal ik gaandeweg vullen met een chronologische lijst van al onze ervaringen en avonturen. We beginnen daarom op 5 augustus, met een vette avondshow in Calpe; een kustplaats niet ver van Benidorm. Hier wordt vanaf een pier op het strand een show geschoten waar je goed dichtbij kunt staan! Dat is misschien het beste aspect van vuurwerkshows in het buitenland bezoeken: je kunt véél dichterbij staan dan in Nederland ooit zou mogen. Deze show werd geschoten door Dragón. Een voor ons totaal onbekend bedrijf. Op zich geen verkeerde show, maar het zat een beetje rommelig in elkaar en de finale vond ik gek afsluiten. Wel zaten er hele vette watershells in Hoe bizar dichtbij die knallen, moet je zelf even checken!


    De zesde augustus gingen we 's middags naar Aldaia. Een slapend voorstadje van Valencia. Daar zou om 14:30 uur een mascleta zijn. De stad was erg rustig, want het was zondag. Maar gelukkig stond de mascleta inderdaad keurig klaar, dus dat was mooi! Het zou mijn eerste Spaanse mascleta ooit worden, en met Valenciana als schieter had ik dan meteen een flink harde te pakken als inwijding! Het ging echt onbeschoft hard. Veel publiek was er niet eens.






    En na afloop zag de straat er zo uit!

    More to come!
    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 22:16 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  2. Deze 26 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Tijd voor een update

    De zesde augustus hadden we dus 's middags een mascleta, maar ook 's avonds was er een mooie show. Er was een castillo in Gata de Gorgos. Een klein plaatsje waar ik me verbaasd heb over de grote vuurwerkshow! Hoe kan zo'n klein dorp zo'n grote show neerzetten en bekostigen? Ricasa had er op een open plek bij een soort stieren-arena een fikse show van gemaakt. We moesten lang wachten, aangezien het ook nog eens ruim een uur later begon dan was aangegeven. Maar allemachtig wat een dikke show! Je kon er echt VLAK onder staan (er was nauwelijks afzetting). Vette thema's, leuke girondola's. Zeer van genoten! Boven mijn verwachting.








    7 augustus....zonder vuurwerk

    8 augustus....de eerste mascleta in Elche. Ik begreep dat deze "openingsmascleta" van het festival nog niet zo lang bestaat. Deze eerste mascleta was ook op een plek waar geen andere festiviteiten waren, aan de rand van een palmen park genaamd Hort del Monjo. Het werd er al vrij vroeg druk. En het was die dag erg heet in de brandende zon. De afzetting was onduidelijk en werd opeens veranderd. Desondanks was het wel lachen om te zien hoe tientallen auto's van het parkeerterrein af werden gesleept, haha! Het wachten in de zon werd beloond. De mascleta vond plaats in een soort kooi zoals we dan nog wel vaker zouden gaan zien. Het klonk lekker, maar was zeker niet de beste mascleta van deze vakantie.



    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 22:21 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  4. Deze 13 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  5. #3
    VWC-Lid RafQue's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 december 2015
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    3.152
    Thanks
    1.002
    1.122 waarderingen in 479 posts
    Je verslagen zijn erg leuk om te lezen!

  6. Deze gebruiker waardeert RafQue voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid skyrider's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Olst
    Berichten
    2.064
    Thanks
    11.736
    1.182 waarderingen in 628 posts
    Ik ga dit zeker volgen,ziet er allemaal goed uit Jorik!
    Light some fireworks, and see who answers.

  8. Deze gebruiker waardeert skyrider voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    En we gaan verder!

    8 augustus was er ook 's avonds nog een tweede mascleta. Voordat de wedstrijdmascleta's in Elche losbarsten, zijn er de avonden daarvoor ook al enkele mascleta nocturna's in de wijken rondom het centrum. Dit was steeds een verrassing wat er te zien zou zijn. De locaties waren soms vaag, de schietbedrijven onbekend, en het te verwachten vuurwerk een verrassing. Parkeren in Elch is ook een dingetje. Met deze drukke dagen is er te weinig parkeerplek, dus moet je soms wat verder lopen. Deze eerste nocturna was in elk geval midden in een woonwijk, bij een klein parkje genaamd Jardins Primer de Maig (Carrer Ginés García Esquitino, Elche). De schieter was Geronina. Aangezien het lekker smal was, met gebouwen rondom, klonk het ook prima Het zicht was wel beperkt, dus je moet er op tijd bij zijn om een goede plek te hebben. Het was een vrij kleine nocturna, maar toch de moeite waard. Er komen best wat mensen op af en de sfeer was daarom goed aanwezig.




    Doorspoelen naar 2:30

    9 augustus
    Deze dag was er alleen 's nachts een mascleta nocturna in Elche. Overdag hebben we een beetje sightseeing gedaan en het zwembad eens goed bekeken. Tegen de avond zijn we richting Elche gereden om de eerste vuurwerkwinkel op te zoeken. We waren op weg naar Peiró. Deze zaak hadden we vooraf gevonden (Ctra. N-340, Alicante-Elx, Km. 723-724). Het zou een vrij grote winkel met een goed assortiment. Dat bleek te kloppen De winkel - eerder een kasteel - ziet er van buiten wel bijzonder uit.





    Binnen was een goed gevuld assortiment te vinden wat overzichtelijk was uitgestald. Echt duidelijke productomschrijving zijn er niet, dus met gebroken Engels moesten de medewerkers ons uitleggen wat alles precies deed. Vooral bij cakes was dat niet makkelijk. Aanvankelijk waren ze een tikkeltje nors, maar toen ze doorhadden dat we toch rond de 500 euro gingen uitgeven, werden ze vrolijker, haha! Toen kon er opeens ook wél korting worden gegeven. Maar check de prijzen op de kaartjes bij de schappen: 50 euro voor een 400-500 grammer, en wel 100 euro voor die lompe bakken die misschien een kilootje kruit bevatten. Prijzig dus! En de kwaliteit en uitwerking bleven een gok.
    Desondanks zijn er diverse cakes en kleiner spul gekocht om later in een show te gaan gebruiken, en ook om ons deze avond mee te vermaken



    Voordat het donker werd, zijn we eerst nog even langs de opbouw van de mascleta nocturna gelopen. Deze was in de wijk Altabix, om precies te zijn nabij Carrer Gandhi. Toen we 's avonds een hapje gingen eten, zagen we al onweer in de verte ontstaan. Het kwam heel langzaam dichterbij, dus we werden lichtelijk ongerust. We hebben nog wel wat zelf kunnen stoken, maar tegen de tijd dat de mascleta bijna zou beginnen, begon het echt licht te regenen. Midden in de zomer is regen hier behoorlijk zeldzaam, dus het was gewoon pech. We hoopten dat we zo snel mogelijk zouden beginnen, aangezien de lijnen vuurwerk erg slecht tegen regen kunnen. Ze begonnen wel iets vroeger dan gepland, maar naar mijn idee is er toch wat blijven staan. De mascleta was in elk geval niet zo indrukwekkend.


    Doorspoelen naar 1:07

    10 augustus
    Dit was de laatste dag dat er slechts één vuurwerkshow gepland stond. 's Avonds was er namelijk weer een nocturna. Dus overdag konden we lekker vrij besteden. Aangezien er 's nachts flink wat regen was gevallen, was het deze ochtend nog aangenaam koel en bewolkt. Die kans besloot ik om direct te benutten om een wandeling in de heuvels te maken. Lekker even de benen strekken en de natuur in.


    De omgeving is droog en met rotsige heuvels.

    Die avond weer op naar Elche, voor een nocturna. Maar eerst natuurlijk zelf lekker stoken!


    Vuurwerkjes afsteken! We hebben heel wat dingetjes getest met elkaar. Het is erg lekker om in je korte broek bij meer dan 25 graden vuurwerk af te steken. We waren zeker niet de enige! Dit sportveld werd door de jeugd flink gebruikt om te stoken. En een grote familie had er met elkaar een BBQ. Zij waren ook dankbare toeschouwers van ons vuurwerk. Elke cake werd met een applaus in ontvangst genomen, haha!

    Ik weet niet meer wie deze nocturna schoot, maar het was voor mij de beste mascleta nocturna hier in Elche Terrein was perfect (al zie je dat niet op film) en er waren veel toeschouwers. Zo'n nocturna blijft maar een kort showtje van enkele minuten, maar het heeft toch een apart sfeertje. Zeker als er vele mensen zelf vooraf aan het stoken zijn!

    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 22:33 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  10. Deze 13 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  11. #6
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Tijd voor een update!

    11 Augustus
    Van 11 tot en met 15 augustus is er in het centrum van Elche een serie wedstrijdmascleta's om 14 uur. Vijf verschillende bedrijven strijden dan om de beste mascleta. Vlak bij de basiliek is een kooi gemaakt om veilig de mascleta in te kunnen schieten. Om een goede plek te hebben, moet je zeker om 13 uur aanwezig zijn. Wij waren meestal rond 12:30 uur in de stad, kochten een broodje, en liepen even rond de mascleta. Bij de fontein (een grote wereldbol met tekst) kun je soms - als ie niet aan staat - een klein beetje in de schaduw zitten. De beveiliging was dit jaar goed op orde. Wel een stuk meer dan enkele jaren geleden, maar dat is helaas onvermijdbaar. Er was politie en particuliere beveiliging, je kan het schietveld echt niet zomaar betreden, en rond 13:30 wordt de weg afgezet met vrachtwagens. De sfeer is relaxt, en iedereen wacht rustig af op het startsein om stipt 14 uur.
    De eerste wedstrijdmascleta was van Pirotecnia Del Mediterraneo. We hadden de mazzel dat we eventjes onder begeleiding het terrein op mochten. De lijnen konden we niet van dichtbij zien, maar we mochten wel de buizen, rekken en cakes achteraan bekijken. Er stond leuk spul klaar!














    's Avonds was er een mascleta nocturna in het centrum van Elche. Hier was ook een soort foodfestival. Er kwam weer genoeg publiek op af Ik weet niet wie de schieter was deze avond. Het was in elk geval geen hele bijzondere nocturna, maar vuurwerk is vuurwerk!



    12 Augustus
    De tweede mascleta werd geschoten door Alpujarreña. Dit was echt een onbeschoft harde mascleta! Deze werd uiteindelijk ook de winnaar van de wedstrijd; helemaal terecht. De terremoto was echt ongekend hard! We hadden allemaal oordoppen in, maar dan nog deed het pijn aan onze oren. De dreunen gaan door je hele lijf en zijn echt met geen pen te beschrijven. Twee freaks waarmee ik samen was, vertelden me dat deze mascleta minstens zo hard was als in Fallas de Valencia. Je staat er ook iets dichter bij, wat zeker meewerkt aan de beleving. Het geeft in elk geval aan dat je echt niet per sé naar Fallas toe hoeft te gaan om super harde mascleta's mee te maken








    Deze video moet je echt bekijken! De hardste mascleta in Elche
    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 22:40 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  12. Deze 15 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  13. #7
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    12 Augustus

    Nadat de mascleta in Elche om 14:15 uur af was gelopen, gingen we direct door naar Castell de L'Olla in Altea. De kustplaats Altea, vlak bij Benidorm, stelt niet veel voor. Bij het strand ter hoogte van l'Olla zitten meerdere luxueuze hotels/restaurants. Elk jaar vindt hier een zeer grote vuurwerkshow plaats vanaf meerdere pontons op de zee. Gelukkig waren Stefan en Jeffrey hier al eerder geweest enkele jaren geleden. Zij kenden de situatie en wisten daarom dat je extreem vroeg naar deze show moet komen. Vooral om het parkeren erg lastig is vanwege de giga drukte, en omdat het smalle strand maar weinig ruimte biedt op de eerste rang. De show begon om middernacht, maar wij lagen al om 16 uur aan het strand! Dat is gewoon acht uur van te voren! Verklaar ons gerust voor gek; we zaten zelf ook grapjes te maken dat 8 uur wachten gewoon een hele werkdag is. Maar met een beetje zonnebaden (Jef was knalrood verbrand) en niks doen, gaat de tijd toch best snel.
    De show wordt al jaren geschoten door Ricasa. Dit jaar waren er vijf grote en drie kleine pontons. Een fiks aantal! Ik kan ook wel zeggen dat dit de dikste show was die ik ooit heb gezien! Echt super vet materiaal, groot kaliber, perfect geschoten, lekkere lange duur, en heerlijke condities. Echt zwaar genieten!


    ©Ricasa. Ongelooflijk hoe ze dit bedacht hebben. Die zwembadjes gevuld met een 10" (12"?) shells worden gewoon opgeofferd en dobberen ergens op zee.






    Het strand was al erg vroeg erg vol. Vele families komen er met tafeltjes om uitgebreid te eten.


    Deze video moet je écht bekijken De beste avondshow van de hele trip! Brute watershells, prachtige steppers, vette thema's!
    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 22:49 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  14. Deze 15 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  15. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 augustus 2005
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    62
    Thanks
    8
    39 waarderingen in 10 posts
    Bedankt voor dit topic Darksoul, precies wat ik nodig heb voor onze zomer trip in 2018. We gaan komende zomer eens iets zuidelijker dan Valencia. Ga met mijn gezin in 2018 ook richting Altea en Elche!!!

  16. Deze 2 gebruikers waarderen RNBakker voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Tijdje stil geweest, maar ik maak het tripreport gewoon af


    13 Augustus

    De 12e was een topdag, met de beste mascleta van de vakantie, en de mooiste avondshow van deze periode Maar ook de 13e was een hoogtepunt. Deze avond was het bekende Nit de L'Albà in Elche. Het hoogtepunt van de feesten in Elche. Daarover later meer.
    De 13e begon met wederom een wedstrijdmascleta. Dit maal schoot Turis de mascleta om 14 uur vanaf het centrale plein. Een prima mascleta; niets extreems, maar zeker genieten! Helaas was m'n geheugenkaart iets eerder vol dan ik gehoopt had, waardoor het laatste stuk er niet op staat.



    Later op de dag gingen we nog wat vuurwerk kopen, als voorbereiding op de avond die zou komen. De 13e is namelijk de dag dat de meeste mensen zelf ook vuurwerk afsteken. Daarom wilden wij ook nog wat dingen inslaan die we af konden steken in de stad We waren eerder in contact gekomen met een soort vertegenwoordiger van een importeur/winkelketen. We hadden hem enkele keren gezien bij de mascleta, en hij had ons uitgenodigd in zijn "flagship store" in Elche: Piro Alba (http://www.piroalba.es/). Dit was met afstand de modernste winkel die we gezien hebben in de stad. Lijkt in veel opzichten op Nederland qua organisatie. Hier stonden mensen achter de balie die er ook werkelijk verstand van hadden. Ze hadden ook een prachtige folder en een ruim assortiment. De prijzen zijn in de basis niet echt laag, maar ze werken met een soort staffel korting. Koop je één fontein, dan kost ie 4 euro. Koop je er twee, dan betaal je 6 euro. En 5 stuks voor 12 euro, of zelfs 12 voor 20 euro. Op die manier word je snel verleid om meerdere exemplaren ergens van te kopen, maar de prijzen zijn redelijk onduidelijk. Desondanks hebben ze wel erg leuke artikelen voor niet teveel geld! De traca's waren in de aanbieding, dus die waren al snel uitverkocht. Aanraders hier:
    - Extra Trueno no. 4 (5 stuks per doosje, 3 euro - 2 doosjes 4,50 of 15 doosje voor 30 euro). Alle grotere vlinders knallen zachter. Deze numero 4 bevatten al het maximale aan flash en zijn veruit het goedkoopst geprijsd.
    - Silba Boom: soort van Ugly Joe. Eerst een fluit en dan een flinke knal. 10 stuks per doosje voor 6,50, of drie doosjes voor 13.
    - Rapaport vuurpijlen. Vijf verschillende voor 15 euro, of twee zakken voor 22,50. Deze pijlen stijgen op met een keiharde krijs, met vervolgens een prima boeket. De gil is echt oorverdovend en zeer opvallend.
    - Trilogy. Een enkelschots mortier met drie bombettes erin! Lost dus één schot, waarna vlak achter elkaar drie boeketten volgen. Echt uniek en een dikke aanrader. 5 euro per stuk, of 2 voor 7,50 of 6 voor 15 euro, of zelfs 72 stuks voor 72 euro
    - Deze winkel had ook veel keuze in cakes, maar daarin zag ik geen echte aanraders. De effecten zijn allemaal redelijk standaard en de prijzen niet mals. Tenzij je een karton vol koopt, want dan wordt de korting wel leuk 12 Kamuro cakes voor 200 euro, bijvoorbeeld. 20 zware schoten elk.







    Die avond was Nit de l'Alba. Dat is een heel leipe vuurwerkshow. Ongekend en nergens anders ter wereld is dit speciale spektakel te zien. Er gaan dan gedurende 45 minuten, verspreid over zo'n 17 punten door heel de binnenstad, in het totaal 64.000 vuurPIJLEN de lucht in! Gecombineerd met wat shells en met als hoogtepunt een enorme salvo van enkele duizenden vuurpijlen in luttele seconden vanaf de basiliek/kerktoren. Het is eigenlijk niet te beschrijven; je moet er zelf bij zijn. Het speciale is dat door heel de stad dan vuurpijlen de lucht in gaan. Er is niet één centrale plek, maar overal kun je wel wat zien. We stonden zelf net aan de andere kant van de rivierbedding, waardoor we 180 graden zicht hadden over de binnenstad. Je keek van links naar rechts je ogen uit. Hoewel het 45 minuten duurt, bleef het intrigerend. Steeds salvo's van pijlen, of dan weer een salvo shells. En al die stokken komen ook weer naar beneden:





    ©Ferrandez. Hier kun je zien hoe ongelofelijk veel pijlen er zijn opgesteld. Dit is dus slechts één van de 17 posities!
    Het zal je niet verbazen dat ik niet alle 45 minuten heb gefilmd. Maar ik heb wel twee fragmentjes gemaakt wat een goed beeld geeft van dit spektakel.



    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 23:08 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  18. Deze 7 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  19. #10
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Ziet er erg gaaf uit allemaal zeg, wil dit festival ook wel eens mee maken.
    Bedankt voor dit leuke topic.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  20. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    2.347
    Thanks
    1.165
    1.193 waarderingen in 545 posts
    Leuke beelden man, echt een toffe trip!

  22. Deze gebruiker waardeert DsNL voor het bericht:


  23. #12
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    14 Augustus

    Na een enerverende dag op 13 augustus, hadden we ook de 14e weer een lekker vol programma 'S Ochtends konden we lekker rustig aan doen, maar rond het middaguur stonden we weer in Elche voor de wedstrijdmascleta van die dag. Dit maal mocht Hermanos Ferrandez hun kunsten vertonen. De mascleta was dikke prima, maar op zichzelf niet eentje die me lang zal heugen. Wat me wél opviel, was de bevlogenheid van de schieters. De pyrotechnici gingen tegen het einde van de show echt helemaal uit hun dak Gelukkig is dat ook goed zichtbaar op mijn film.


    Leuke, kleurige vlinders slingerden rustig in de wind.



    Na deze mascleta reden we door naar een andere bekende stad in de buurt. En zo kan het gebeuren dat je opeens op een andere, hele bekende plek staat:





    Toegegeven, ik was hier nog nooit eerder geweest. Maar dit plein in Valencia heeft toch wel minder charme nu zo zonder vuurwerk en kooi. De reden dat we naar Valencia toe waren gegaan, was omdat er daar in de buitenwijk Burjassot twee castillos werden geschoten in de avond. Terwijl er in Elche die avond weinig te beleven was. Dus hebben we die dag een uitstapje gedaan naar Valencia. Eventjes door de stad slenteren, vuurwerkwinkeltjes opzoeken (die allemaal gesloten bleken te zijn) en overnachten in een hotel in de stad.
    Laat in de avond (dan heb ik het over middernacht) begon de eerste castillo in Burjassot. De sfeer hier in deze wijk was totaal anders dan in Elche, en het vuurwerk nog veel leiper! Nauwelijks afzetting, je mag er vlakbij staan. En stervenshard dat het gaat! We wisten niet goed wat we konden verwachten; ook de bedrijven die zouden schieten was ons niet duidelijk. We moesten ook nog even zoeken naar de exacte locatie van de eerste castillo. Het hele dorp was uitgelopen, en toen de eerste show voorbij was, sjokte iedereen door naar de lokatie van de tweede show. Die begon pas rond 00:45 uur, maar dat was voor zelfs de jongste kinderen schijnbaar geen probleem Deze twee shows gingen er heel gemoedelijk aan toe, heel dorps. Er was geen toerist te zien verder. We waren allemaal behoorlijk overdonderd door de kwaliteit van de grote bommen waar we vlak onder konden staan! Bij de eerste show (geschoten door Murciana) hing ook een mascleta. Dat is in het donker niet te filmen, maar je hoort het duidelijk! Ook de tweede show had een mascleta eronder hangen, maar die was wat beter te zien. Deze tweede show werd geschoten vanaf een parkeerterrein door Mediterraneo, en werd kneiterhard afgesloten met salutes!





    Weer ietsje later ging een klein stukje verderop een cordá van start, om 01:30 uur. Dat is een metalen kooi, waarin mannen in beschermende kleding staan die borrachos afsteken. Hoewel dit best apart is om eens te zien, ontgaat de lol mij ervan een beetje. Waarschijnlijk is het een traditie die door Penya el Coet in ere wordt gehouden. Er vliegen geregeld borrachos over de kooi heen, het publiek in. Bepaald veilig is het niet, zelfs niet als omstander. Echt veel is er ook niet te zien...



    Moe maar voldaan van deze drukke dag, lagen we rond 2:30 uur in het bed van ons hotelletje in Valencia
    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 23:15
    Laten we lekker link gaan doen!

  24. Deze 7 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  25. #13
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.482
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    15 Augustus


    Ondanks dat het even stil is geweest in dit topic, ga ik het toch afmaken. Ook dit jaar zijn we weer aanwezig bij dit feestje in Spanje!

    Ook 15 augustus was weer een drukke dag met een mascleta in Elche om 14 uur, en die avond rond middernacht een castillo in de stad. Het was weer een zeer warme dag. We waren op tijd aanwezig in Elche en konden de mascleta nog even van dichtbij bewonderen. Dit maal kozen we ervoor om iets meer aan de zijkant te staan dan de andere dagen. Nu konden we niet de kooi recht in kijken, maar dit andere uitzicht had ook wel z'n charme.








    Het was goed druk! Deze mensen staan echt aan de zijkant en kunnen nauwelijks het vuurwerk zelf zien. Let ook op de blauwe vrachtwagen aan het einde van de brug; anti-terroristen dingetje.




    Die avond, tegen middernacht, was er een castillo in de stad. Ik had eerder die middag gevraagd waar die precies stond opgesteld. Het was ons namelijk niet geheel duidelijk. In gebroken Spaans vroeg ik wat de beste plek zou zijn om het vuurwerk te kunnen zien. De pyrotechnici van de mascleta van die middag konden geen van allen Engels Maar uiteindelijk begrepen we elkaar en wisten ze goed uit te leggen op welke brug het vuurwerk opgesteld zou staan, en begrepen we ook dat er een fikse waterval aan de brug kwam te hangen. Dus stonden we die avond net ten noorden van de Puente del Ferrocarril bij een voetgangersbrug. De show was een tikkeltje traag, maar er kwamen wel zeer diverse effecten langs.

    Laatst gewijzigd door DarkSoul; 19 maart 2020 om 23:18 Reden: Foto's op nieuwe host gezet
    Laten we lekker link gaan doen!

  26. Deze 4 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  27. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 november 2018
    Berichten
    288
    Thanks
    113
    310 waarderingen in 93 posts
    Waanzinnig topic om helemaal door te lezen en het beeldmateriaal te bekijken!

    Thanks voor het delen!

  28. Deze 2 gebruikers waarderen SamD voor het bericht:


  29. #15
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Erg leuke update weer hoor, bedankt.
    Jullie hebben veel showtjes gezien in die dagen zeg, top.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  30. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •