Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 13 van 13
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Meer vuurwerkvrije zones in stad Groningen.

    De gemeente Groningen wil ook in de binnenstad vuurwerkvrije zones tijdens de jaarwisseling.

    Waar precies is nog niet bekend. Wel wordt gedacht aan de Poelestraat, Peperstraat, Gelkingestraat, Grote Markt en Vismarkt. Burgemeester en wethouders hebben bovendien besloten het aftelmoment, waar duizenden mensen op af komen, verhuist van de Grote Markt naar Vismarkt omdat dat meer ruimte is.

    Vuurwerkvrije zones

    In de stad waren tijdens de afgelopen jaarwisseling zeven vuurwerkvrije zones. Die bevonden zich bij de verpleeghuizen Maartenshof en het Heymanscentrum, in de omgeving van de ziekenhuizen UMCG en Martini, de kinderboerderij Stadspark, de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Esserveld.

    Collegepartijen GroenLinks en PvdA kwamen aan het begin van dit jaar met voorstellen om de overlast van vuurwerk tijdens de jaarwisseling nog verder terug te dringen. De reacties op de vuurwerkvrije zones waren positief. Er waren minder incidenten. Wel concludeert de gemeente naar aanleiding van een in 2016 gehouden stadspanelonderzoek en een enquête op Facebook dat inwoners sterk verdeelde meningen hebben over vuurwerkvrije zones.

    Aftelmoment

    Het stadsbestuur wil de zeven vuurwerkvrije zones in de buitenwijken handhaven en denkt na over welke straten in de binnenstad worden toegevoegd. ,,De insteek is dan de bescherming van bezoekers van het aftelmoment en de plekken waar veel mensen bijeen zijn in een paar straten in het uitgaansgebied’’, meldt de gemeente.

    De gemeente vindt dat het bezoekersaantal tijdens het aftelmoment op de Grote Markt een kritische grens heeft bereikt. De ruimte was te beperkt vanwege de ijsbaan. Bovendien werd in het publiek door enkele mensen vuurwerk afgestoken. Om risico’s te voorkomen, wordt uitgeweken naar de Vismarkt.

    http://www.dvhn.nl/groningen/Meer-vu...-22456906.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    De jaarlijkse stoelendans om een vuurwerkverbod in Groningen is weer begonnen.

    In het volgende artikel is een enquete opgenomen. Doen jullie allemaal mee? We staan flink achter:

    http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182555...trum-Groningen

  3. Deze 2 gebruikers waarderen moontan voor het bericht:


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 september 2007
    Locatie
    Berkum
    Berichten
    666
    Thanks
    299
    205 waarderingen in 145 posts
    Wat een onzin.. hoe kan zo'n hippe stad zoiets besluiten.. Een stad vol met studenten en toch ook vele volkswijken, waar het vuurwerk over het algemeen meer geliefd is dan bijv. een villawijk... komt straks uit met een vuurwerkvrij centra? Wat gaat daar mis?

  5. #4
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    oh jeetje we mogen wel een beetje opschieten zeg
    de stand is nou niet bepaald rooskleurig zeg !
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  6. #5
    VWC-Lid remcus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 augustus 2009
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    496
    Thanks
    152
    415 waarderingen in 208 posts
    Heb ook ff gestemd alleen we staan er niet goed voor ruim 2000stemmen voor en ongeveer 1050 stemmen tegen

  7. #6
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.161
    Thanks
    5.472
    6.268 waarderingen in 3.000 posts
    Ik dnap dat jullie principieel tegen elk vwverbod zijn, en ik meestal ook, maar het lijkt me dat jullie de oudjaarssituatie in Grunn centrum niet kennen. In het grootste deel binnen de diepenring is het s avonds/s nachts echt mudjevol. Je zou denken dat een cake/box stoken nog wel wil maar vooral de studenten zuipen zich zo te pletter dat ze gerust voor de gein over zo'n schietend ding heen springen, laat staan de hoeveelheid nitraten die je in de smalle straten en volgeplakte pleinen vlak naast je geworpen krijgt. Dit gedeeltelijke verbod is niet meer dan gezond verstand omdat er nou eenmaal te veel achterlijke en/of zuipende...mensen zijn. Ik ben voor maar mn veilige browser opent de poll toch niet, Kijk; buíten de diepenring ben ik absoluut tegen een verbod.

  8. Deze 3 gebruikers waarderen Richardus voor het bericht:


  9. #7
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Geen vuurwerk in deel binnenstad tijdens jaarwisseling.

    De precieze gebieden staan nog niet vast, maar het college zegt te denken aan de Poelestraat, Peperstraat, Gelkingstraat, de Grote markt en de Vismarkt. Dit omdat handhaving is in dit gebied niet meer behapbaar is, aldus het college.

    Het besluit is genomen met het oog op openbare orde en veiligheid. "De binnenstad is tijdens Oud en Nieuw een gebied met extra risico's, omdat er veel mensen naar dit gebied trekken", laat het college in een brief weten. Ook zouden de monumentale gebouwen en de lastige bereikbaarheid voor hulpdiensten een rol hebben gespeeld in de beslissing.

    Uit een onderzoek in 2016 bleek dat de meningen van Groningers over dit onderwerp sterk verdeeld waren. Er wordt dan ook gevreesd voor de veiligheid van de handhavers. "We hebben immers te maken met uitgaanspubliek dat onder invloed kan zijn van alcohol of drugs." Groningen wil dit jaar dan ook kijken hoe Stadjes reageren op het gedeeltelijke vuurwerkverbod.

    Het jaarlijks georganiseerde aftelmoment is dit jaar verplaatst naar de Vismarkt, omdat daar meer ruimte is.

    http://www.gic.nl/nieuws/geen-vuurwe...-jaarwisseling
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  10. #8
    VWC-Lid dinoroel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 november 2005
    Locatie
    Voorhout
    Berichten
    955
    Thanks
    297
    576 waarderingen in 265 posts
    "We hebben immers te maken met uitgaanspubliek dat onder invloed kan zijn van alcohol of drugs."
    Dan kijk ik ook graag uit naar de verboden zones voor deze middelen, aangezien dit zulke risicofactoren zijn.
    Alles is mogelijk, zeer weinig is zeker.

  11. Deze gebruiker waardeert dinoroel voor het bericht:


  12. #9
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dinoroel Bekijk bericht
    Dan kijk ik ook graag uit naar de verboden zones voor deze middelen, aangezien dit zulke risicofactoren zijn.
    Vandaag is in het nieuws geweest dat ze een test hebben ontwikkelt om automobilisten te controleren
    of ze geen verdovende middelen hebben gehad .
    Mogen ze ook wel doen onder het uitgaand publiek .
    Openbare dronkenschap is verboden en die gene op andere wijze onder invloed is mag dan ook wel van straat worden gevist .

    Dat zal de sfeer ook stukken minder grimmig maken
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  13. #10
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Vuurwerkvrije zone binnenstad Groningen.

    Tijdens de komende jaarwisseling wordt het stiller in de binnenstad. Het stadsbestuur wil een deel vuurwerkvrij maken.

    Hierbij wordt onder meer aan de Grote Markt, Vismarkt, de Gelkingestraat, Poelestraat en Peperstraat gedact, maar dit staat nog niet vast. Wél is zeker dat het aftellen van de Grote Markt naar de Vismarkt wordt verplaatst, omdat hier meer ruimte is voor de duizenden mensen die tijdens oudejaarsnacht de binnenstad bezoeken.

    Uitbreiding

    De stad breidde de laatste jaren het aantal vuurwerkvrije zones uit naar zeven. Tijdens de vorige jaarwisseling waren dit de verpleeghuizen Maartenshof en het Heymanscentrum, ziekenhuizen UMCG en Martini, de kinderboerderij Stadspark, de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Esserveld.

    Collegepartijen GroenLinks en PvdA kwamen aan het begin van dit jaar met voorstellen de vuurwerkoverlast tijdens de jaarwisseling nog verder terug te dringen. De reacties op de vuurwerkvrije zones waren positief. Er waren minder incidenten. Wel concludeert de gemeente naar aanleiding van een in 2016 gehouden stadspanelonderzoek en een enquête op Facebook dat inwoners sterk verdeelde meningen hebben over vuurwerkvrije zones.

    Het stadsbestuur wil de zeven vuurwerkvrije zones in de buitenwijken handhaven.

    ‘Laat je vuurwerk liever thuis’

    De gemeente vindt dat het bezoekersaantal tijdens het aftelmoment op de Grote Markt een kritische grens heeft bereikt. De ruimte was te beperkt vanwege de ijsbaan. Bovendien werd in het publiek door enkele mensen vuurwerk afgestoken. Om risico’s te voorkomen wordt uitgeweken naar de Vismarkt.

    Het stadsbestuur is zich ervan bewust dat vuurwerklievende Stadjers wellicht ‘denken dat de gemeente ‘morrelt aan een historisch recht’, zo schrijft het aan de raadsleden. ‘Handhaving kan dan tegenkrachten oproepen en risico’s met zich meebrengen voor hulpverleners. We hebben immers te maken met uitgaanspubliek dat mogelijk onder invloed is’. Mede daarom overweegt de gemeente de vuurwerkvrije zone in de binnenstad niet af te dwingen, maar de bevolking met een campagne te benaderen. Hierbij wordt onder meer gedacht aan de slogan: ‘Van harte welkom in de binnenstad met oud & nieuw, maar laat je vuurwerk liever thuis’.

    http://www.dvhn.nl/groningen/Vuurwer...-22466306.html
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. #11
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    Het stadsbestuur wil de zeven vuurwerkvrije zones in de buitenwijken handhaven.

    Dit vind ik maar een vreemde maatregel.
    Want in een buitenwijk zal je in mijn beleving veel minder volk aantreffen
    dan in het centrum van de stad toch !?
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  15. #12
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    14 september 2014
    Berichten
    291
    Thanks
    313
    111 waarderingen in 75 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richardus Bekijk bericht
    Ik dnap dat jullie principieel tegen elk vwverbod zijn, en ik meestal ook, maar het lijkt me dat jullie de oudjaarssituatie in Grunn centrum niet kennen. In het grootste deel binnen de diepenring is het s avonds/s nachts echt mudjevol. Je zou denken dat een cake/box stoken nog wel wil maar vooral de studenten zuipen zich zo te pletter dat ze gerust voor de gein over zo'n schietend ding heen springen, laat staan de hoeveelheid nitraten die je in de smalle straten en volgeplakte pleinen vlak naast je geworpen krijgt. Dit gedeeltelijke verbod is niet meer dan gezond verstand omdat er nou eenmaal te veel achterlijke en/of zuipende...mensen zijn. Ik ben voor maar mn veilige browser opent de poll toch niet, Kijk; buíten de diepenring ben ik absoluut tegen een verbod.
    Ik sluit me helemaal bij jouw verhaal aan Richardus!

  16. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2014
    Berichten
    47
    Thanks
    55
    23 waarderingen in 11 posts
    De volledige stadse gemeenteraad staat achter het besluit om tijdens de komende jaarwisseling het uitgaansgebied in Groningen vuurwerkvrij te maken.
    Het gaat grofweg om het gebied Poelestraat, Peperstraat, Gelkingestraat, Grote Markt en Vismarkt. De gemeente kiest voor deze vuurwerkvrije zone omdat het er zo druk is, dat vuurwerk gevaar oplevert.

    Brand en letsel
    De PvdA kan zich daar in vinden, zegt raadslid Diederik van der Meide. 'Want dan is er minder kans op een grote brand of letsel.' Van GroenLinks mag het nog wel ambitieuzer. Die partij ziet het liefst het hele centrum vuurwerkvrij.

    Dat gaat volgens de gemeente niet, omdat er geen capaciteit is om het verbod te handhaven. De Partij voor de Dieren is ook blij met verbod, omdat dit volgens de partij fijn is voor dieren, ouderen en hulpverleningsdiensten.

    Onderzoek
    Volgend jaar wil de gemeente verder nadenken over hoe ze in de toekomst wil omgaan met vuurwerk. Dat hangt mede af van het rapport waar de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) mee komt. Die onderzoekt de veiligheidsrisico's tijdens de jaarwisseling.
    http://www.rtvnoord.nl/nieuws/183173...ansgebied-Stad

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •