Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15
  1. #1
    VWC-Lid Cornel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 juli 2005
    Berichten
    1.321
    Thanks
    1.033
    726 waarderingen in 373 posts

    Politie wil verbod op knalvuurwerk

    De politie pleit voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. Volgens korpschef Akerboom is dat nodig om agenten en burgers rond de jaarwisseling te beschermen tegen het steeds krachtiger vuurwerk.

    TNO onderzocht in opdracht van de politie het effect van zeven vuurwerksoorten. Volgens de politie bevestigen de uitkomsten het beeld dat de explosieve kracht ervan sterk is toegenomen. Alle geteste soorten kunnen bij een afstand van twee meter gehoorschade geven. Binnen een halve meter is er ook risico op longschade.

    ME-helm niet bestand

    Uit het onderzoek kwam ook dat de schilden van de mobiele eenheid onvoldoende bescherming bieden tegen het geteste vuurwerk. De helmen van ME'ers zijn niet bestand tegen het type Thunderking. De Cobra 8 veroorzaakt gaten in de ruiten van politiewagens, waardoor agenten door glassplinters kunnen worden getroffen.

    Korpschef Akerboom (r) bij een door vuurwerk beschadigde testauto ANP
    Korpschef Akerboom zegt dat hij zijn mensen en dieren niet meer tegen dit vuurwerk kan beschermen. Volgens hem geldt dat ook voor andere hulpverleners en burgers. Daarom wil hij dat knalvuurwerk en vuurpijlen verboden worden.

    "Wij willen niemands feestvreugde verknallen", zegt Akerboom. "In tegendeel, oud en nieuw moet weer een onbekommerd feest voor iedereen worden. Met veilig siervuurwerk, want daar is niks mis mee. Maar voor knalvuurwerk en vuurpijlen is in mijn optiek geen plaats meer."

    Poging tot doodslag

    De politie wil ook dat mensen die vuurwerk naar anderen gooien, altijd worden vervolgd voor poging tot doodslag. Volgens Akerboom gebeurt dit nu al vaak, maar hij wil dat het Openbaar Ministerie dit structureel gaat doen. "We willen als overheid een duidelijke grens stellen. Tot hier en niet verder", zegt Akerboom.

    Ook de Politieacademie deed in opdracht van de politie onderzoek. Daaruit komt dat agenten zich kwetsbaar voelen door knalvuurwerk en vuurpijlen. Ook is de illegale handel de afgelopen tien jaar gegroeid en steeds meer in handen van georganiseerde drugscriminelen. Volgens de onderzoekers is de pakkans voor illegale vuurwerkhandel klein. Ze adviseren daarom om de opsporing te versterken.

    http://nos.nl/artikel/2178940-politi...lvuurwerk.html

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    21 februari 2016
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.269
    Thanks
    82
    841 waarderingen in 352 posts
    Prima! Als ze dan maar van de rest van de traditie afblijven. Van knalvuurwerk is ook eigenlijk alle overlast en gezeik

  3. #3
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Juist, aangezien de Cobra8 gaten in de ruiten veroorzaakt gaan we de rotjes verbieden. Man man man, als je 30 december flink veel uien eet klink je de 31e luider dan dat je een rotje afsteekt...
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  4. #4
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.049
    Thanks
    4.077
    8.898 waarderingen in 3.145 posts
    Top! Verbieden wat al verboden is. Het gaat hier immers duidelijk om illegaal knalvuurwerk en pijlen. En dat valt nu al niet te handhaven. Kom nu eens met echte oplossingen!!
    www.huismanvuurwerk.nl

  5. Deze 2 gebruikers waarderen gizmo75 voor het bericht:


  6. #5
    Super Moderator Djaimy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2009
    Berichten
    6.205
    Thanks
    19.564
    6.901 waarderingen in 2.701 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gizmo75 Bekijk bericht
    Top! Verbieden wat al verboden is. Het gaat hier immers duidelijk om illegaal knalvuurwerk en pijlen. En dat valt nu al niet te handhaven. Kom nu eens met echte oplossingen!!
    Zie je steeds vaker in de media. Zelfde als mensen die pleiten voor een algeheel vuurwerkverbod; de boosdoener (illegaal) is dan helemaal niet meer in de hand te houden!!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  7. #6
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Inderdaad, dit slaat natuurlijk nergens op. Ze weten exact welk vuurwerk de boosdoener is, laat ze dat eens aanpakken en laat de rest met rust.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  8. #7
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Politie pleit voor verbod op knalvuurwerk.

    Illegaal vuurwerk wordt steeds krachtiger en de handel is steeds meer in handen van georganiseerde drugscriminelen.

    Korpschef Akerboom pleit voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen omdat de explosieve kracht van illegaal vuurwerk sterk is toegenomen. De handel in dit vuurwerk is daarnaast gegroeid en steeds meer in handen van georganiseerde drugscriminelen.

    Politiemensen en andere hulpverleners hebben de sfeer tijdens de jaarwisseling het afgelopen jaar als grimmig ervaren, mede omdat er met zwaar vuurwerk gegooid werd. De politieacademie deed daarom samen met TNO onderzoek naar illegaal vuurwerk.

    Volgens Akerboom bevestigt het onderzoek het vermoeden van de politie over de vernietigende kracht van vuurwerk. “We kunnen onze mensen en dieren er eenvoudigweg niet meer tegen beschermen. Het is echt vijf voor twaalf.” De politie beschouwt het gooien van vuurwerk naar anderen of hulpverleners als een ernstig vergrijp. “Het Openbaar Ministerie kwalificeert dit gedrag al vaak als poging tot doodslag. Wij gaan met hen in gesprek om te bekijken of zij dit structureel kunnen doen. We willen als overheid een duidelijke grens stellen. Tot hier en niet verder.”

    TNO onderzocht zeven door de politie geselecteerde vuurwerkproducten op lichaam (gehoor- en longschade), uniform, beschermingsmiddelen en dienstvoertuigen. Het onderzoeksinstituut deed voor het laatst een soortgelijk wetenschappelijk onderzoek in 1998. De uitkomst van het nieuwe onderzoek bevestigt dat de explosieve kracht van het vuurwerk sterk is toegenomen, tot verrassing van de onderzoekers en professionals.

    Gehoorschade

    Alle onderzochte artikelen veroorzaakten een enorme vuurbal. Een ontploffing op een afstand van twee meter leidde bij alle types tot een kans op gehoorschade. Bij twee types is er zelfs bij een halve meter afstand al kans op longschade. Ook is gekeken wat het vuurwerk voor beschadiging aan kan richten aan het uniform van de politie. Daaruit bleek dat het veiligheidsvest naar binnen kan worden gedrukt en er gaten in schoenen kunnen ontstaan.

    De helm van de Mobiele Eenheid (ME) is niet tegen de impact van het geteste vuurwerk bestand en ook de schilden van de ME bieden te weinig bescherming. Het dienstvoertuig loopt ook grote schade op bij twee knallers, zoals gaten in ruiten en het dak. De ‘Cobra 8’ en de ’3 inch shell’ worden genoemd als het zwaarste vuurwerk.

    Vuurwerkvrije zone effectief

    Volgens de korpschef zijn de bestuurlijke maatregelen die al werden ingesteld, zoals vuurwerkvrije zones en besproken afsteektijden, effectief. Ook de meldplicht noemt hij een goed middel. “Verder bekijken we of onze aanpak van hennepteelt ook voor effect zorgt bij de bestrijding van illegaal vuurwerk. De logistiek die criminelen in beide sectoren hanteren, vertoont namelijk sterke overeenkomsten.”

    Het onderzoek stelt vast dat de handel in illegaal vuurwerk sinds 2007 is gegroeid en in handen is van georganiseerde drugscriminelen. De pakkans is klein bij deze groep, omdat zowel de basisteams als districten bijna volledig gericht zijn op delicten waarvan aangifte gedaan wordt. Daarnaast is dit vuurwerk ook makkelijk te verkrijgen op internet.

    De onderzoekers pleiten voor verbreding van de opsporingsmogelijkheden, met de focus op georganiseerde of aangifteloze misdaden. Ook moeten er specifieke trainingen komen voor agenten en de mobiele eenheid. Naast voldoende capaciteit voor handhaving is er volgens hen een harmonisatie van de Europese vuurwerkhandel vereist. Het publiek moet daarnaast beter worden voorgelicht over de risico’s.

    https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/19...rwerk-a1563635
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  9. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 januari 2007
    Berichten
    612
    Thanks
    376
    522 waarderingen in 189 posts
    als eerste zullen ze toch hersens moeten laten groeien die politie...en ff met hun collega s in de omliggende landen wat afspraken gaan maken omtrend die imbiciele harde knallen die uit die landen vandaan komen.
    ik vind er zelfs niks meer aan en ik ben door de jaren wel wat gewend maar afgelopen jaarwisseling was het echt een oorlogsgebied dus ik zal er geen traan om laten als de knallers er niet meer zijn(uit welk land dan ook).
    van de pijlen moeten ze afblijven...die blijven fantastisch.

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 december 2013
    Locatie
    't Zuiden
    Berichten
    1.014
    Thanks
    1.236
    720 waarderingen in 491 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bizzy1 Bekijk bericht
    als eerste zullen ze toch hersens moeten laten groeien die politie...en ff met hun collega s in de omliggende landen wat afspraken gaan maken omtrend die imbiciele harde knallen die uit die landen vandaan komen.
    ik vind er zelfs niks meer aan en ik ben door de jaren wel wat gewend maar afgelopen jaarwisseling was het echt een oorlogsgebied dus ik zal er geen traan om laten als de knallers er niet meer zijn(uit welk land dan ook).
    van de pijlen moeten ze afblijven...die blijven fantastisch.
    Die stroom van illegale knallers zal blijven. Zodra je een beetje weet hoe het wereldje in elkaar zit, zal je ook weten dat het vrijwel onmogelijk is de stroom hiervan te stoppen. Vind het heerlijk die lompe dreunen, hoe harder hoe beter. Zolang het maar op een goede locatie is.
    Je bent een runt als je jezelf geen vuurwerk gund

  11. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Wel mooi dat ze iets willen verbieden dat al verboden hier is. En vuurpijlen die zwaarder worden? De Nederlandse pijlen in ieder geval niet, hoop eerder dat ze naar 75 gram gaan net als België dat ze dat gelijk trekken.

  12. #11
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 oktober 2007
    Berichten
    613
    Thanks
    17
    72 waarderingen in 50 posts
    met veilig siervuurwerk want daar is niks mis mee, helemaal mee eens!

  13. #12
    VWC-Lid Black Dragon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 december 2009
    Berichten
    3.263
    Thanks
    3.630
    5.081 waarderingen in 1.555 posts
    Zag het net op het journaal! Waarom laten ze niet een keer het echte zwaardere knalvuurwerk zien ipv altijd maar die zelfde beelden van goedgekeurd nederlandsch vuurwerk of een simpel ratelbandje! Waarom maken ze in de media nou nooit eens een duidelijke scheiding tussen zwaar & illegaal en goedgekeurd & legaal! Het echte probleem, zwakzinnig omgaan met (zwaar) knalvuurwerk, heeft voor mij niets te maken met traditie & vuurwerkvreugd! Maja, tis ook altijd net alsof je tegen een lantaarnpaal aan staat te praten!
    Eind goed, Knal goed!

  14. Deze 3 gebruikers waarderen Black Dragon voor het bericht:


  15. #13
    VWC-Lid vuurwerkpro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 augustus 2007
    Berichten
    902
    Thanks
    35
    603 waarderingen in 302 posts
    365 days a year pyromaniac

  16. #14
    VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 augustus 2011
    Berichten
    3.034
    Thanks
    1.713
    1.507 waarderingen in 867 posts
    Punt 1 hebben ze in Nederland geen knalvuurwerk wat mij betreft.en Nederland zou er goed aan doen als men het Europees vuurwerkbesluit wat meer zou volgen.veel mensen die blij zouden zijn met Belgisch dan wel duits aanbod zouden dan niet genoodzaakt zijn om spul uit hun vakantie landen mee te nemen.

  17. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 september 2016
    Berichten
    20
    Thanks
    40
    20 waarderingen in 11 posts
    Ik erger me vandaag weer groen en geel aan alle onjuistheden en aannames die in de meeste nieuwsberichten staan. Harder optreden bij het belagen van hulpverleners en vandalisme is een goed punt, laat daar geen onduidelijkheid over bestaan. Ik ben ook erg benieuwd naar welke 7 soorten vuurwerk ze hebben getest. Uit de berichtgeving maak ik op dat dit louter om illegaal vuurwerk gaat. Snap dus ook de opmerking niet dat het nu nog legale Nederlandse knalvuurwerk verboden moet worden, zodat in dat geval elke knal illegaal is De branche doet zijn best en doet zo nu en dan concessies, waaronder het uit de handel halen van de kleinere single shots. Maar stop wel alsjeblieft met het op de markt brengen met kanonslagen waarin de namen cobra, reaper, nitrate thunder etc. in voorkomen. De verpakkingen en termen verwijzen naar illegaal knalvuurwerk om zo de verkoop te stimuleren. Dit is misleidend en ongepast en als liefhebber van consumenten vuurwerk stoor ik me hier dan ook aan. En voor de agenten is het blijkbaar ook allemaal erg verwarrend, met dit soort nieuwsberichten als gevolg.

  18. Deze 2 gebruikers waarderen kevin010 voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •