Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts

    Haagse agenten over geweld Oud en Nieuw: het was net oorlog.

    Het is Oudejaarsavond, even voor middernacht. In Den Haag krijgen politieagent Marco en drie van zijn collega's een melding binnen van een brandende prullenbak. Ze gaan ernaartoe, de daders zijn er nog. "Een collega sprak de jongens aan en zei dat ze aangehouden waren. Ineens was het één grote vechtpartij."

    Marco vertelt zijn verhaal in het radioprogramma Nieuws en Co op dezelfde dag dat collega Marcel dat doet tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Daar werd vandaag, mede naar aanleiding van incidenten tijdens de jaarwisseling, gesproken over geweld tegen hulpverleners.

    Als de agenten aankomen bij de brandende prullenbak, is er geen reden om te denken dat de boel zal escaleren, vertelt Marco. Tot de agenten worden ingesloten en mishandeld door een tiental omstanders. "We werden overal geslagen en geschopt", zegt agent Marco. "Het was net oorlog."

    "Ik zag een collega bloedend op de grond liggen en het enige wat ik wilde was hem helpen. Maar dat kon niet, want ik lag zelf op de grond." Als ze even later door collega's worden ontzet, zijn de vier agenten flink toegetakeld. Allemaal houden ze daar letsel aan over. Marcel zit uiteindelijk twee weken ziek thuis, Marco nog steeds.

    Het voorval op Oudejaarsavond staat niet op zichzelf. Op verschillende plaatsen werden die avond agenten, brandweerlieden en andere hulpverleners aangevallen door relschoppers.

    Op een andere plek in Den Haag werd een collega van Marcel en Marco aangereden. Agent Mario, zoals hij later bekend werd, overleed later aan zijn verwondingen. In Amsterdam kregen brandweermannen vuurwerk naar hun hoofd. In Utrecht en Amersfoort waren ook ongeregeldheden.

    Na de jaarwisseling twitterde oud-minister van Justitie Van der Steur dat hij grote waardering heeft voor de inzet van de hulpdiensten. Dat schoot sommige agenten in het verkeerde keelgat.

    Maar niet alleen met de jaarwisseling zijn agenten de dupe, zegt Ruud Verkuijlen van de Nationale Politie, die belast is met geweld tegen agenten. Volgens hem komt het jaarlijks zo'n 5000 tot 6000 keer voor. "Er wordt wel eens gezegd: het hoort bij het werk. Nou dat hoort het niet."
    Ik moest mijn partner vertellen wat het met me heeft gedaan. En het doet zeker wat met je.
    Agent Marco
    De Haagse agenten Marco en Marcel benadrukken dat de incidenten ontzettend veel impact hebben. "Toen ik thuiskwam dacht ik: heftig, dit moet een plek krijgen", zegt Marco. "En ik moest mijn partner vertellen wat het met me heeft gedaan. En het doet zeker wat met je."

    Ondanks de incidenten denken beide agenten niet aan stoppen. "Ik zeg altijd: als je voor de politie kiest is het een passie", zegt Marco. "Ik geloof in het goede van alle mensen. En ik geloof dat als ik mijn werk op een goede manier kan doen, ik daar uit kan halen waarom ik ooit voor de politie heb gekozen. En dat is alweer 11 jaar."
    BEKIJK OOK
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. #2
    VWC-Lid Tiger-Head's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 maart 2011
    Locatie
    Sin City
    Berichten
    272
    Thanks
    246
    167 waarderingen in 77 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door omepje Bekijk bericht
    Op een andere plek in Den Haag werd een collega van Marcel en Marco aangereden. Agent Mario, zoals hij later bekend werd, overleed later aan zijn verwondingen
    Fijn dat de media dit stukje weer naar voren brengt aangezien er namelijk al lang bekend was dat
    dit een noodlottig ongeval was wat totaal niet met vuurwerk en of opzet te maken heeft gehad. Sterker nog, de poltie heeft dit verhaal in eerste instantie nog zo opgedikt dat men dacht dat er kwade opzet in het spel was etc.
    Geniet van het leven en wees verdraagzaam.

  3. #3
    VWC-Lid Tiger-Head's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 maart 2011
    Locatie
    Sin City
    Berichten
    272
    Thanks
    246
    167 waarderingen in 77 posts
    Kun jij trouwens de bron er bij vermelden, ben namelijk wel nieuwsgierig waar dit vandaan komt.
    Geniet van het leven en wees verdraagzaam.

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    6 januari 2010
    Berichten
    435
    Thanks
    21
    148 waarderingen in 93 posts
    Niet nieuwsgierig genoeg om het op te zoeken
    http://nos.nl/artikel/2157359-haagse...et-oorlog.html

  5. Deze gebruiker waardeert blouapie voor het bericht:


  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Berichten
    293
    Thanks
    438
    189 waarderingen in 97 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tiger-Head Bekijk bericht
    Fijn dat de media dit stukje weer naar voren brengt aangezien er namelijk al lang bekend was dat
    dit een noodlottig ongeval was wat totaal niet met vuurwerk en of opzet te maken heeft gehad. Sterker nog, de poltie heeft dit verhaal in eerste instantie nog zo opgedikt dat men dacht dat er kwade opzet in het spel was etc.
    Deze tactiek is ook in ons voordeel toe te passen. Zo is het longfonds momenteel lekker bezig via social media. Genoeg mogelijkheden voor een reactie waarbij de rol van vuurwerk ook te betrekken is. En zo zijn er meer onderwerpen. Zolang de reactie op het onderwerp onderbouwd kan worden en de link naar / met vuurwerk op die manier ook positief gemaakt wordt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •