Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 57
  1. #1
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.965
    4.102 waarderingen in 1.693 posts

    Erwin kan ontploffing navertellen

    VUURWERKONGELUK



    Als hij in de spiegel kijkt denkt Erwin van Trigt (26) automatisch terug aan oud en nieuw. Op de parkeerplaats van de kroeg in zijn woonplaats Geervliet ontplofte een pot siervuurwerk in zijn gezicht, dat nog altijd brandwonden vertoont. Eenzelfde soort incident kostte een 54-jarige man uit Meppel vorige week het leven. ,,Ik heb volop mazzel gehad.''

    Met zijn rechteroog ziet Van Trigt slechts de helft van wat hij normaal zou moeten zien. Zijn beeld is wazig. Zijn hoornvlies, de buitenste lens van het oog, was voor driekwart 'chemisch beschadigd'. Verschoeid, zegt hij zelf. ,,De arts zegt dat het buskruit als gootsteenontstopper door het hoornvlies vreet en een oog blind kan maken.''

    Na het ongeluk schieten vrienden direct te hulp. In de kleine wasruimte van het dorpscafé spoelt een vriend die op de ambulance werkt de ergste troep uit Van Trigts oog. Via het Ikazia Ziekenhuis belandt hij in het Rotterdamse oogziekenhuis. Daar wordt zijn 'weggeschroeide' oog verder onderzocht. Een pijnlijke gebeurtenis, herinnert Van Trigt. ,,Ze haalden een wattenstaafje met een of ander spul door mijn oog. Het prikte gigantisch. Het duurde een uur en nog was het niet helemaal schoon.''

    Herstellen
    Oogarts Tjeerd de Faber opereert hem vrijwel direct. Van Trigt bleef drie dagen in het ziekenhuis. Sindsdien herstelt hij thuis. Op de bank. Voor de televisie. ,,Ik werk in het scheepsonderhoud. Dus lassen en slijpen mag ik niet. Net als autorijden. En fietsen doe ik niet. Zeker met de gladheid, want straks val ik en breek ik ook nog mijn been'', zegt hij. Ook het kijken naar een voetbalwedstrijd liet hij schieten. ,,Het publiek staat daar langs de lijn te roken. Eén vonkje kan al genoeg zijn. Dus blijf ik maar thuis.''

    Daar heeft hij een dagtaak aan zichzelf. Om 08.00 uur rinkelt zijn wekker, smeert hij littekencrème op de vele brandwonden in zijn gezicht, druppelt hij een zoutoplossing, antibiotica en Vitamine C in zijn getroffen oog en slikt hij meerdere pillen tegen een mogelijke infectie, die hem terug bij af kan brengen. Een ritueel dat hij de eerste dagen elke twee uur moest herhalen. Nu heeft hij een uur langer 'rust'. De Geervlieter kan zijn leed inmiddels relativeren. ,,Ze zeggen dat ik weer volledig herstel en er waarschijnlijk geen blijvend letsel aan overhoud. Daardoor blijf ik rustig.''

    Stabiel
    Zijn situatie is nu stabiel. Maar de eerste uren na het ongeluk vreesde Van Trigt voor een leven met - in het meest gunstige geval - een beperkt zicht. Van Trigt: ,,Bij mij had de schade ook veel erger kunnen zijn. Ik heb volop mazzel gehad. Want die man uit Meppel kan het niet navertellen.''

    Van Trigt tast nog in het duister over hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. ,, Ik stak die pot aan en hij ontplofte direct. Gewoon, bij een legale pot siervuurwerk. Geen rommel uit Oost-Europa.'' Hij kent de honderden verhalen, waarschuwingen en reclamecampagnes over het dragen van een veiligheidsbril bij het afsteken van vuurwerk. ,,Voor mijn oog had het veel uitgemaakt. Maar de brandplekken in mijn gezicht waren er niet door voorkomen.''

    Binnen
    Volgend jaar blijft hij thuis. Achter het raam, van het huis in Heenvliet waar hij dit voorjaar de sleutel van krijgt. ,,Iedereen mag van mij vuurwerk afsteken in de tuin. Maar ik blijf binnen. Ik ben genezen.''

    Niet te vergelijken
    Vrienden van Erwin van Trigt kochten het vuurwerk dat in zijn gezicht onplofte bij een bouwmarkt in Oostvoorne. Legaal. Daardoor is het ongeluk van de 26-jarige Geervlieter niet te vergelijken met het incident in Haaksbergen en het dodelijke ongeluk in Meppel. Dat zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).

    ,,In Haaksbergen ging het om illegaal vuurwerk en De politie sluit uit dat de man uit Meppel consumentenvuurwerk heeft afgestoken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat consumentenvuurwerk dat in Nederland wordt verkocht, en dat een CE-keurmerk moet hebben, zo snel kan ontploffen. Het is jammer dat de pot siervuurwerk er niet meer is. Want die had ik graag willen zien.’’

    In consumentenvuurwerk zijn namelijk altijd zekerheden ingebouwd. Zo zit er standaard een vertraging van minimaal drie seconden op een veiligheidslont. Groeneveld: ,,Dat kan alleen maar trager worden als die lont vochtig is. Sneller heb ik nog nooit gezien of gehoord. Als het echt zo is dat deze pot spontaan is ontploft moet er iets mis zijn geweest met de veiligheidslont en moet ook het product zelf niet goed geweest zijn.


  2. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2012
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    244
    Thanks
    199
    195 waarderingen in 112 posts
    Triest voor deze jonge kerel! Natuurlijk blijven we met vragen zitten omtrent wat er precies gebeurde en of dit een volledig verhaal is maar laten we voor hem hopen dat hij weer zal herstellen.

  4. #3
    VWC-Lid nismo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    27 oktober 2005
    Berichten
    730
    Thanks
    238
    980 waarderingen in 373 posts
    Geloof er eigenlijk niks van, en daarbij hij doet voor zijn werk lassen en slijpen! daarbij heeft hij toch ook een bril (kap) op zijn kop voor de vonken waarom gaan dat soort mensen dan wel vuurwerk afsteken zonder vuurwerkbril ?
    Het is gebeurd bij zijn kroeg en meneer zal geen water gedronken hebben en ik denk dat je daar het probleem meer moet zoeken want heb nog nooit gehad of gehoord dat een pot bij aansteken gelijk uit elkaar klapt, wel halverwege ergens.
    Zo mijn speculaties om het consumentenvuurwerk goed te praten, wat er werkelijk is gebeurd komen we toch nooit achter want als slachtoffers ergens goed in zijn is het wel liegen en de boel verdraaien.

  5. Deze 4 gebruikers waarderen nismo voor het bericht:


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 januari 2015
    Berichten
    10
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    Erg verhaal. Maar het lijkt mij ook heel sterk dat een pot consumentenvuurwerk meteen afgaat bij het aansteken. Wel inderdaad later als die bezig uitelkaar kan klappen, maar meteen en zo snel lijkt mij een sterk verhaal.

  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    23 januari 2007
    Berichten
    612
    Thanks
    376
    522 waarderingen in 189 posts
    ontplofte een pot siervuurwerk in zijn gezicht......dus met zijn dronken kop erboven gehangen?
    je weet nooit zeker wat er gebeurd is maar je moet toch rare dingen doen wil dat in je gezicht klappen.
    en waar was zijn bril? bril bril bril........
    word moe van zulke verhalen

  8. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    2.996
    Thanks
    1.005
    1.614 waarderingen in 885 posts
    Dit is gevalletje verkeerd gebruik. Met je hasses boven vuurwerk hangen is niet verstandig. Daarnaast is direct ontploffen vrij sterk met nederlands vuurwerk. Het zou kunnen dat het quickmatch (als dat er al inzat) direct is ontstoken, maar dat gebeurt niet zo vaak.
    En dan nog: HOOFD NIET BOVEN VUURWERK
    greetzzz
    Eer was was was, was was is!

  9. #7
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Laat ik voorop stellen dat elk slachtoffer van vuurwerk, legaal of illegaal, eigen schuld of niet, lichte verwondingen of zware verwondingen, er 1 te veel is.
    Uitermate vervelend voor de persoon zelf, maar ook voor ons als liefhebber die daarmee hun hobby in een slecht daglicht geplaatst ziet worden.

    Op de één of andere manier, is het voor het journalistieke gilde interessant om hierover te berichten.
    De reden daarvoor kan niet anders zijn dan de telkens oplaaiende discussie in aanloop naar Oud en Nieuw. De politiek die zich massaal roert, verboden, afsteekbeperking etc, het draagt allemaal bij aan de nieuwswaardigheid van deze berichten.

    Nemen we het aantal verkeersslachtoffers of ongelukken met drank op, dan, althans zo komt het op mij over, zie ik relatief veel minder van dit soort berichten, terwijl ik (feiten niet bij de hand) denk dat het aantal slachtoffers dat daardoor valt, relatief en absoluut vele malen hoger is.

    Toch lees je niet dat Pietje het vallen van zijn fiets na een flinke avond stappen kan navertellen.

  10. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Triest. Maar waatschijnlijk was meneer te dronken om vdoende afstand te houden of om op tijd weg te lopen

  11. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 november 2016
    Berichten
    305
    Thanks
    1.315
    134 waarderingen in 76 posts
    Raar verhaal.
    Kan me ook goed voorstellen dat ze willen weten welk stuk vuurwerk dit was.
    Enige bouwmarkt die vuurwerk verkoopt in Oostvoorne is Formido, en die verkoopt Zena en Lesli.

  12. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    Het lijkt me heel sterk dat een blinde chinees schietlont heeft ingezet.... meneer zal hier zelf wel de fout in zijn gegaan. Lesli of zena het maakt niet uit. Als het bij een kroeg was gaat er bij mij al een belletje rinkelen. Alcohol en vuurwerk gaan niet samen. Ongeacht welke importeur

  13. Deze gebruiker waardeert Matii voor het bericht:


  14. #11
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulus01 Bekijk bericht
    Laat ik voorop stellen dat elk slachtoffer van vuurwerk, legaal of illegaal, eigen schuld of niet, lichte verwondingen of zware verwondingen, er 1 te veel is.
    Uitermate vervelend voor de persoon zelf, maar ook voor ons als liefhebber die daarmee hun hobby in een slecht daglicht geplaatst ziet worden.

    Op de één of andere manier, is het voor het journalistieke gilde interessant om hierover te berichten.
    De reden daarvoor kan niet anders zijn dan de telkens oplaaiende discussie in aanloop naar Oud en Nieuw. De politiek die zich massaal roert, verboden, afsteekbeperking etc, het draagt allemaal bij aan de nieuwswaardigheid van deze berichten.

    Nemen we het aantal verkeersslachtoffers of ongelukken met drank op, dan, althans zo komt het op mij over, zie ik relatief veel minder van dit soort berichten, terwijl ik (feiten niet bij de hand) denk dat het aantal slachtoffers dat daardoor valt, relatief en absoluut vele malen hoger is.

    Toch lees je niet dat Pietje het vallen van zijn fiets na een flinke avond stappen kan navertellen.
    Dit is precies wat het is.

    Natuurlijk kan er wat mis gaan met consumentenvuurwerk, iedereen op dit forum heeft wel een anekdote waarbij het bijna mis ging. We zouden naïef zijn als we doen alsof het helemaal geen gevaren met zich meebrengt, sterker; dat is een (klein) deel van de kick. Mannendingen.

    Maar de media trekt dit uit zijn verband, en legt inderdaad zout op elke slak. Gewoon omdat het scoort. Omdat het nieuwswaardig is en het bijdraagt aan een maatschappelijk discussie. Dat is niet fair. Ik moet de eerste headlines nog tegenkomen waarbij wordt vertelt hoe velen de jaarwisseling fantastich hebben beleeft. De eerste reportage van de buurt die op 1 januari bij elkaar komt voor een kop (sterke) koffie, nadat ze de straat hebben aangeveegd. Niks van dat.

    Overigens doet dat niets af aan de verschrikkelijke ervaring die deze jongen heeft met vuurwerk. Ook al lijkt het in dit geval voor een groot deel zijn eigen schuld, dit gun je niemand. Hopen dat hij goed hersteld, en daarna eerlijk verteld wat er is gebeurd.

  15. Deze gebruiker waardeert Avalanche voor het bericht:


  16. #12
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.753
    Thanks
    3.294
    11.366 waarderingen in 5.121 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nismo Bekijk bericht
    Geloof er eigenlijk niks van, en daarbij hij doet voor zijn werk lassen en slijpen! daarbij heeft hij toch ook een bril (kap) op zijn kop voor de vonken waarom gaan dat soort mensen dan wel vuurwerk afsteken zonder vuurwerkbril ?
    Het is gebeurd bij zijn kroeg en meneer zal geen water gedronken hebben en ik denk dat je daar het probleem meer moet zoeken want heb nog nooit gehad of gehoord dat een pot bij aansteken gelijk uit elkaar klapt, wel halverwege ergens.
    Zo mijn speculaties om het consumentenvuurwerk goed te praten, wat er werkelijk is gebeurd komen we toch nooit achter want als slachtoffers ergens goed in zijn is het wel liegen en de boel verdraaien.
    Wat een ongelofelijke bullshit dit zeg. Natuurlijk worden verhalen vaak verdraaid, vaak door de persoon in kwestie zelf als door de media maar hoe kan jij nu nu zo zeker zijn dat de waarheid compleet anders is en het niet zo is gegaan als staat omschreven ?
    Vind jou gedachtengang echt te bekrompen voor woorden
    Vuurwerk doet de duivels dansen

  17. Deze gebruiker waardeert Torrr voor het bericht:


  18. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2011
    Berichten
    195
    Thanks
    9
    192 waarderingen in 65 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Torrr Bekijk bericht
    Wat een ongelofelijke bullshit dit zeg. Natuurlijk worden verhalen vaak verdraaid, vaak door de persoon in kwestie zelf als door de media maar hoe kan jij nu nu zo zeker zijn dat de waarheid compleet anders is en het niet zo is gegaan als staat omschreven ?
    Vind jou gedachtengang echt te bekrompen voor woorden

    Er staat duidelijk omschreven dat de pot gelijk afging toen hij het lont aanstak..
    Nou dat kan dus niet.
    Dat is al voldoende reden om aan het verhaal te twijfelen.

    Het zou wel kunnen als het een box is geweest. Deze gaan ergens in de cake over in visco.
    Stel dat de lont is uitgegaan.. en hij heeft de lont voor de 2e keer aangestoken vlak voor het visco dan zou het zomaar kunnen.. (en daar word altijd voor gewaarschuwd)

    Bij mij zijn ook 2 potten uitklaar geklapt.. (zie mijn berichten) Maar zat tijd om afstand te nemen en ook een bril op.

    Je moet altijd rekening houden dat het mis kan gaan.. dan kan het niet mis gaan! (nieuwe Slogan)

    Anyway.. Wel heel erg voor hem en ik hoop dat hij snel weer de oude is.

  19. #14
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Wat is de bron van dit verhaal?

    Opvallend so wie so dat het weer gaat om een patient van Tjeerd de Faber, de oogarts die het consumentenvuurwerk op de korrel heeft.

  20. #15
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    heel naar voor die jongen maar vuurwerk gaan niet zomaar af , ik lees bij de kroeg ga er vanuit dat ie al flink wat drank op had . Waarschijnlijk hing hij met zn dronken hoofd boven het vuurwerk terwijl het aan was

Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •