Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 27 van 27
  1. #16
    VWC-Lid Savendro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2006
    Berichten
    349
    Thanks
    892
    496 waarderingen in 141 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arahon Bekijk bericht
    De branche is veel te groot in Nederland om deze zomaar van het ene op het andere jaar te verbieden, dus dat gaat zomaar niet gebeuren. Zoals boven al vermeld zit het grootste gevaar in een eventueel faillissement van een detaillist, echter bij vuurwerk wat al reeds is aangeschaft is het wellicht een ander verhaal. Tenzij de detaillist het bonnetje van de importeur niet heeft betaald, heeft deze het vuurwerk enkel voor je in bewaring. Het is dus geen eigendom meer van de detaillist, maar van jou. Een curator mag enkel de eigendommen van het bedrijf bevriezen, niet die van haar klanten.
    Als je eens de moeite neemt om de voorwaarden te lezen waar je mee akkoord gaat staat er meestal dat je een vooruitbetaling doet. Het wisselen van eigenaarschap van het vuurwerk vind pas plaats bij het verzilveren van je bon. Bij een faillissement sta je zoals gewoonlijk achter in de rij en de belastingdienst staat meestal vooraan. Vrij vertaald: je kunt naar je geld fluiten.

    Maar ach het geld wat je uitgeeft aan vuurwerk kun je meestal wel missen toch

  2. #17
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Savendro Bekijk bericht
    Als je eens de moeite neemt om de voorwaarden te lezen waar je mee akkoord gaat staat er meestal dat je een vooruitbetaling doet. Het wisselen van eigenaarschap van het vuurwerk vind pas plaats bij het verzilveren van je bon. Bij een faillissement sta je zoals gewoonlijk achter in de rij en de belastingdienst staat meestal vooraan. Vrij vertaald: je kunt naar je geld fluiten.

    Maar ach het geld wat je uitgeeft aan vuurwerk kun je meestal wel missen toch
    Ben ik toch benieuwd, aangezien algemene voorwaarde juridisch niet heel veel voorstellen; hoe is het wettelijk geregeld? Een gedeelte aanbetaling ben je kwijt, maar ben een volledige betaling kan dit wel eens anders zitten. En dan heb ik het over detailhandel-breed (daar valt vuurwerk ook onder).
    Overigens is bewijzen bij een curator nog verdond lastig, want het kost hem ook geld, aangezien hij volgens mij meestal een percentage van de opbrengst krijgt.
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  3. #18
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht
    Ben ik toch benieuwd, aangezien algemene voorwaarde juridisch niet heel veel voorstellen; hoe is het wettelijk geregeld? Een gedeelte aanbetaling ben je kwijt, maar ben een volledige betaling kan dit wel eens anders zitten. En dan heb ik het over detailhandel-breed (daar valt vuurwerk ook onder).
    Overigens is bewijzen bij een curator nog verdond lastig, want het kost hem ook geld, aangezien hij volgens mij meestal een percentage van de opbrengst krijgt.
    Het ligt aan de leveringsconditie.

    Als het daadwerkelijk van jou zou zijn bij volledige betaling, dan is de verkoper in principe niet meer dan een logistiek bedrijf die voorraad voor je aanhoudt. Dat kun je hard maken als je een tarief voor opslag betaalt (wat niet zo is).

    Daarnaast maak je nog regelmatig mee dat het vroeg bestelde toch niet leverbaar blijkt, hoe kan het dan ooit van je geweest zijn?

    Ik ben toch echt bang dat als het bedrijf failliet gaat, je achteraan staat te kijken wat de andere schuldeisers over laten om met je mede liefhebbers te verdelen.

  4. #19
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 september 2005
    Berichten
    169
    Thanks
    9
    49 waarderingen in 37 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arahon Bekijk bericht
    De branche is veel te groot in Nederland om deze zomaar van het ene op het andere jaar te verbieden, dus dat gaat zomaar niet gebeuren. Zoals boven al vermeld zit het grootste gevaar in een eventueel faillissement van een detaillist, echter bij vuurwerk wat al reeds is aangeschaft is het wellicht een ander verhaal. Tenzij de detaillist het bonnetje van de importeur niet heeft betaald, heeft deze het vuurwerk enkel voor je in bewaring. Het is dus geen eigendom meer van de detaillist, maar van jou. Een curator mag enkel de eigendommen van het bedrijf bevriezen, niet die van haar klanten.
    Wat een onzin.

  5. #20
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 april 2014
    Berichten
    189
    Thanks
    276
    173 waarderingen in 77 posts
    Gaat een bedrijf over de kop dan ben je het haasje... helaas. Dus je moet wel vertrouwen hebben in de zaak waar je besteld.
    Ik heb nog voor 120,- Euro aan V&D kadobonnen om dat te bewijzen. Gekregen voor m'n verjaardag en op een dag was het niks meer waard; V&D failliet. Keihard vette pech

  6. #21
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Savendro Bekijk bericht
    Als je eens de moeite neemt om de voorwaarden te lezen waar je mee akkoord gaat staat er meestal dat je een vooruitbetaling doet. Het wisselen van eigenaarschap van het vuurwerk vind pas plaats bij het verzilveren van je bon. Bij een faillissement sta je zoals gewoonlijk achter in de rij en de belastingdienst staat meestal vooraan. Vrij vertaald: je kunt naar je geld fluiten.

    Maar ach het geld wat je uitgeeft aan vuurwerk kun je meestal wel missen toch
    Veel outlets hebben deze voorwaarden niet. Vuurwerk Huizen naar mijn weten wel, diverse anderen niet. Deze nalatigheid spreekt in het voordeel van de consument.

    @Wizz, zo'n onzin is het dus niet.

  7. Deze gebruiker waardeert Arahon voor het bericht:


  8. #22
    VWC-Lid Savendro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 januari 2006
    Berichten
    349
    Thanks
    892
    496 waarderingen in 141 posts
    Je hebt op zich wel een punt. Alleen als ik vanaf de andere kant ga kijken. In het vuurwerk besluit staat dat alleen de laatste 3 dagen van het jaar vuurwerk verkocht mag worden (muv. Cat1 uiteraard)

    Dat houdt in dat je de rest van het jaar wel kan bestellen maar dus nooit eigenaar kan worden.

  9. #23
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    728 waarderingen in 346 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Savendro Bekijk bericht
    Je hebt op zich wel een punt. Alleen als ik vanaf de andere kant ga kijken. In het vuurwerk besluit staat dat alleen de laatste 3 dagen van het jaar vuurwerk verkocht mag worden (muv. Cat1 uiteraard)

    Dat houdt in dat je de rest van het jaar wel kan bestellen maar dus nooit eigenaar kan worden.
    Het is een schimmig gebied, en een eventueel faillisement van één van de freakshops is de enige manier om er achter te komen hoe het zich ontvouwt. Maar ik denk dat je wel een poot hebt om op te staan. Vuurwerk is een vreemd product waar ook de curator niet veel mee kan. Normaal gesproken moet je als schuldeiser achteraan aansluiten. Maar juist omdat het product slechts op 3 dagen in het jaar mag worden uitgeleverd, is het een 'bijzonder' product, vergelijkbaar met opslag of reparatie. Ik ben het er me eens dat je zekers je mannetje moet staan bij een dergelijk faillisement en het zal niet zonder slag of stoot gaan.

    Maar goed, als, als. Laten we vooral hopen dat het nooit aan de orde is. Gelukkig zien we dat ondanks al het illegale vuurwerk, de omzet van legaal vuurwerk nog steeds flink stijgt. Vuurwerkverkopers boeren goed.

    Overigens speculeer ik ook maar hoor. Misschien stond er niet duidelijk genoeg erbij.

  10. #24
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2014
    Berichten
    650
    Thanks
    125
    710 waarderingen in 227 posts
    Het vuurwerkverbod komt er natuurlijk uiteindelijk wel. We willen namelijk alles verbieden wat "gevaarlijk"of "slecht" is. Het begint met inperken van tijden en verkoopdagen en zo wordt langzaam naar een verbod toegewerkt. Net als roken, dat duurt ook geen 10 jaar meer.

    Echter, als het verbod er komt dat zal dat pas een jaar of 5 na het besluit ingaan. Anders moeten ze te veel ondernemers compenseren die investeringen hebben gedaan. Het zul dus ook beginnen met het niet meer afgeven van nieuwe vergunningen.

  11. Deze gebruiker waardeert bonbridge1 voor het bericht:


  12. #25
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2014
    Berichten
    650
    Thanks
    125
    710 waarderingen in 227 posts
    Bij faillissement kan je natuurlijk gewoon fluiten naar je geld en je vuurwerk. De curator verkoopt het vuurwerk aan andere partijen om zo schulden aan belasting en banken te kunnen betalen. Jij bent geen eigenaar van het vuurwerk. De betaling is niets anders dan een aanbetaling, daarna heb je een vordering op de winkel maar er is nog niets van eigenaar gewisseld. Dat gebeurt pas bij levering.
    Mooi recent voorbeeld. Een grote electronicaboer ging failliet. Mensen die online een tv hadden gekocht en betaald kregen helemaal niets. De voorraad die er stond is door de curator aan een ander bedrijf verkocht.

  13. Deze 3 gebruikers waarderen bonbridge1 voor het bericht:


  14. #26
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ummagumma Bekijk bericht
    Dat betekent dus dat wij ooit in theorie en praktijk mogelijk een oud en nieuw tegemoet zien waarin wij mogen knallen van 18:00 tot 0:00 uur whahahaha, dat zou maf zijn want na 0:00 is het het nieuwe jaar en zou er een verbod zijn.
    Dat denk ik niet. Zal waarschijnlijk 02:00 op 1 januari ingaan.

    Ik denk dat een dusdanig verbod sowieso +1 jaar vooruit aangekondigd wordt. Voorbestellingen zijn er dan uiteraard niet meer en de vuurwerkbranche kan daarop inspelen om de bunkers leeg te verkopen. Dan vraag ik me nog wel af; mocht het ooit zover komen, wat gebeurt er dan met al het niet verkochte vuurwerk in de NL winkeliersbunkers? Gaat dit terug naar de importeur voor verkoop in een ander land of wordt dit simpelweg vernietigd?
    Vuurwerk is een passie!

  15. #27
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MGMT Bekijk bericht
    Dat denk ik niet. Zal waarschijnlijk 02:00 op 1 januari ingaan.

    Ik denk dat een dusdanig verbod sowieso +1 jaar vooruit aangekondigd wordt. Voorbestellingen zijn er dan uiteraard niet meer en de vuurwerkbranche kan daarop inspelen om de bunkers leeg te verkopen. Dan vraag ik me nog wel af; mocht het ooit zover komen, wat gebeurt er dan met al het niet verkochte vuurwerk in de NL winkeliersbunkers? Gaat dit terug naar de importeur voor verkoop in een ander land of wordt dit simpelweg vernietigd?
    Uhh, helaas. De praktijk blijkt dat plaatselijke verboden (Rotterdam, Arnhem) blijkbaar binnen 1 jaar geregeld zijn..
    Vuurwerk is een passie!

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •