Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Vuurwerkslachtoffer maakte zelf fout bij afsteken vuurpijlen'

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    'Vuurwerkslachtoffer maakte zelf fout bij afsteken vuurpijlen'

    De politie Noord-Nederland gaat geen nieuw onderzoek doen in de zaak van de vuurwerkdode in Meppel. Volgens de politie is uit gesprekken met getuigen al gebleken dat slachtoffer Johan de Lange (54) zelf het vuurwerk afstak en onvoorzichtig is geweest. De vuurpijlen kocht hij waarschijnlijk in het buitenland maar de politie zegt echt niet weten of het illegaal of legaal was.
    De politie houdt ook nog rekening met een derde optie: dat het om professioneel vuurwerk ging, niet illegaal maar ook niet geschikt voor consumenten. Voor dergelijk vuurwerk moet een vergunning worden aangevraagd.

    De vuurwerkbranche had om meer onderzoek gevraagd, om uit te zoeken wat er is misgegaan, of het legaal Nederlands vuurwerk was en of de man het wel volgens de gebruiksaanwijzing heeft afgestoken. ,,Wij willen wél weten of het legaal of illegaal vuurwerk was. Dat is voor iedereen goed om te weten. Zeker als het legaal vuurwerk was. Wat is er dan gebeurd? Wat ging er mis? Dat willen we weten om eventueel onze voorlichting en voorschriften aan te scherpen'', zei Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland tegen ad.nl

    Het 54-jarige slachtoffer uit Meppel liep tijdens de jaarwisseling hoofdletsel op toen vuurwerk dat hij zelf had aangestoken in de buurt van zijn gezicht ontplofte. Hij overleed later in het ziekenhuis. De politie meldde dat ze geen aanwijzingen had gevonden dat het vuurwerk illegaal was. Voor andere strafbare feiten waren ook geen aanwijzingen.

    Het lijkt erop dat de man het vuurwerk aanstak en er weer naartoe liep toen het niet afging. Daarna ontplofte het alsnog. Hoe dat kon gebeuren en wat voor vuurwerk het was, blijft een raadsel. Johan de Lange overleed 3,5 dag na het drama in het ziekenhuis.


    #2
    Schiet mij maar lek, professioneel vuurwerk maar niet illegaal ???

    Comment


      #3
      Ad.nl heeft het weer op Facebook gekwakt.

      Nou dan weetje al wat de reacties zijn van thuis zittende huisvrouwen...

      Comment


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door nismo Bekijk bericht
        Schiet mij maar lek, professioneel vuurwerk maar niet illegaal ???
        Voor de consument dan he...pffff wat n dom gelul. ze roepen ma wat!

        Comment


          #5
          Denk dat er ergens politiemensen peentjes zitten te zweten. Voor mij volstrekt duidelijk dat het om illegaal spul gaat en dat ze het volledig hebben laten lopen. Deze zaak gaat veel aandacht krijgen, vandaar de krankjorumme verklaringen over wat het is geweest. Niet slim, want dat maakt het alleen maar erger. Ik denk dat de branche in de roos heeft geschoten met de vraag naar het heropenen van het onderzoek.

          Comment


            #6
            Verklaring politiewoordvoerder op telegraaf.nl:

            „We hebben in de nieuwjaarsnacht al onderzoek gedaan. Daaruit is gebleken dat het ongeluk meneer zijn eigen schuld is geweest. Het vuurwerk dat hij heeft gebruikt, was niet in Nederlandse winkels te koop, maar dat wil niet zeggen dat het illegaal vuurwerk is geweest”, aldus een politiewoordvoerder vrijdag.

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door nismo Bekijk bericht
              Schiet mij maar lek, professioneel vuurwerk maar niet illegaal ???
              Dus als ik het goed begrijp is professioneel vuurwerk niet illegaal maar toch ook weer wel?
              December Will Be Magic Again!!

              Comment


                #8
                Vuurwerk uit Duitsland kan illegaal zijn. Zonder nederlandse gebruiksaanwijzing.
                Maargoed. .. het klopt van geen kant iig. Ik snap voor de nabestaanden dat het niet leuk is overigens als er nieuw onderzoek moet komen.
                Greetzz
                Eer was was was, was was is!

                Comment


                  #9
                  Duidelijk dat deze man zonder kennis van zaken zwaar illegaal spul afstak..
                  Jeder Schuss ein Genuss

                  Comment


                    #10
                    Duidelijk dat er op grote schaal gelogen is, door buren en politie.

                    Dat er door die buren gelogen is over de soort vuurwerk die is afgestoken, wijst er op dat de cijfers over letsel door toedoen van legaal vuurwerk dubieus zijn. Hoe veel mensen zeggen dat ze gewond zijn geraakt door legaal terwijl het illegaal was?

                    Comment


                      #11
                      Man man, wie heeft dit stuk geschreven... wat een niveau
                      https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door gwgwgw Bekijk bericht
                        Man man, wie heeft dit stuk geschreven... wat een niveau
                        Niets mis met dit stuk. Goed geschreven tekst. Denk dat je doelt op de uitlatingen van de politiewoordvoerder?

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Fegefeuer Bekijk bericht
                          Niets mis met dit stuk. Goed geschreven tekst. Denk dat je doelt op de uitlatingen van de politiewoordvoerder?
                          Uiteraard de woorden van de politiewoordvoerder. Maar ook de schrijver die dit maar klakkeloos aanneemt en overneemt
                          https://www.youtube.com/watch?v=zOYYvapNpT4&t=80s

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gwgwgw Bekijk bericht
                            Uiteraard de woorden van de politiewoordvoerder. Maar ook de schrijver die dit maar klakkeloos aanneemt en overneemt
                            Dit is een nieuwsbericht, dat hoef je als journalist niet te duiden. Ik vind het zelfs essentieel dat die politiewoordvoerder zo uitgebreid aan het woord komt. Wijst er op dat ze bij de politie met de handen in het haar zitten en/of er zelf de ballen verstand van hebben.

                            Comment


                              #15
                              Legaal lijkt me sterk of je moet wel ontzettende pech hebben.
                              Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

                              Comment

                              Working...
                              X