Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BCN: Veeg niet alleen je straat, maar ook YouTube schoon!

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    BCN: Veeg niet alleen je straat, maar ook YouTube schoon!

    Beste medestander,

    YouTube staat vol met filmpjes waarop tuig te zien is dat onze mooie vuurwerktraditie schade berokkent, door willens en wetens gemeenschapsgoederen op te blazen of te beschadigen. Vaak hebben de uploaders een groot aantal jeugdige volgers, waarbij het risico groot is, dat zij dit gedrag later zullen imiteren. Het wordt hoog tijd, dat hier een eind aan gemaakt wordt.
    Werkgroep BCN vraagt jouw hulp, bij het afbreken van het 'podium', waar vuurwerkvandalen hun tropheeën delen met de buitenwereld.

    Wat vragen we jou te doen?
    1) Zoek filmpjes waarop activiteiten met vuurwerk te zien zijn die a) schadelijk zijn voor de vuurwerktraditie en b) schadelijk kunnen zijn voor jeugdige kijkers. Wat jij "niet vindt kunnen" laten we geheel aan jou over.

    2) Rapporteer ("flag") het filmpje bij YouTube. Hier heb je een YT of Google account voor nodig.
    Je doet dit door onder de video "meer..." open te klikken en te kiezen voor 'rapporteren'. De rest wijst zich vanzelf.
    De reden is meestal 'Schadelijke / gevaarlijke acties' met 'misbruik van vuur of explosieven'. Je kan er zelf nog voor kiezen om een extra toelichting te geven, bijvoorbeeld dat er risico is op kopieergedrag bij kinderen.

    3) Noteer (bij voorkeur) in een Excel bestand (evt in Word)
    - De titel van het filmpje (of het kanaal)
    - De naam van de uploader
    - De URL van het filmpje
    - De datum van rapporteren

    Wat doen wij er mee?
    YouTube en moederbedrijf Google hebben een 'policy' voor het beschermen van jeugdige kijkers. Werkgroep BCN wil Youtube / Google dwingen om die policy ook na te leven. Dat gebeurt op dit moment te weinig.
    Door op grotere schaal "foute vuurwerkfilms" te rapporteren, leggen we een dossier aan, waarmee uiteindelijk Youtube/Google benaderd kan worden voor een gesprek. Krijgen we daar geen gehoor, dan wenden we ons tot het 'Commissariaat voor de media', de politiek en de media.
    We vragen je, om in de periode van 29 december 2016 t/m 15 januari 2017 dagelijks minstens 5 filmpjes (of kanalen) te rapporteren en te registreren in je excel bestand. Dit mogen zowel nieuwe als oudere filmpjes zijn. Uiteraard mogen het ook meer dan 5 films zijn. Indien je iemand anders weet, die mee zou willen helpen, stuur deze instructie dan gerust door. Uiteraard mag je ook buiten de looptijd van de actie vandalismefilms flaggen, maar deze hoeven dan niet geregistreerd te worden voor ons dossier.

    Stuur na 15 januari je excel bestand naar [email protected]

    Alvast bedankt voor jouw bijdragen!

    Vriendelijke groet,
    Werkgroep Behoud Consumentenvuurwerk Nederland

    #2
    Krijgen we ook een uniform.....? Ik hou de rest van het geen ik wilde typen maar wijselijk voor mezelf.

    Comment


      #3
      Oorspronkelijk geplaatst door TotalConfus Bekijk bericht
      Krijgen we ook een uniform.....? Ik hou de rest van het geen ik wilde typen maar wijselijk voor mezelf.
      Spreek je uit man, ben benieuwd wat je dwars zit.

      Comment


        #4
        Er staat zo veel rotzooi op youtube dat het nog wel even gaat duren voor dat je dat volledig hebt schoon geveegd .
        In kader van voorbeeld doet volgen vind ik dit een goeie actie .
        Het is toch een belachelijke kwestie dat een treiter flogger via youtube zijn of haar podium krijgt .
        Dat zelfde geld ook voor het misbruik van vuurwerk .
        02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

        Comment


          #5
          Ben het ermee eens dat de sloopfilms verwijderd moeten worden. Maar ik denk dat mensen, als men
          het uberhaubt al doen, ook veel andere filmpjes aanklikken omdat ze het er niet mee eens zijn. Bv een mooi profblok maar ondertussen wel ff tig cakes doorlonten wat ook niet mag volgens de wet.

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door magnolia Bekijk bericht
            Er staat zo veel rotzooi op youtube dat het nog wel even gaat duren voor dat je dat volledig hebt schoon geveegd .
            In kader van voorbeeld doet volgen vind ik dit een goeie actie .
            Het is toch een belachelijke kwestie dat een treiter flogger via youtube zijn of haar podium krijgt .
            Dat zelfde geld ook voor het misbruik van vuurwerk .
            Het meeste stoor ik me nog aan de Vloggers die bij het vuurwerk-keuren aanwezig mochten zijn en ook illegaal vuurwerk mochten afsteken "onder strikt toezicht" van een agent.
            Onafhankelijk lid. Geen winkelier.

            Comment


              #7
              Wat is dit nou weer voor een kansloze actie. Kliklijn BCN. Dit soort acties werken volgens mij averechts. Ik hoop dat ze een goede spamfilter hebben.
              http://www.youtube.com/c/ReVerser

              Comment


                #8
                Hmmm.. ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds zijn het initiatief en de doelstelling natuurlijk top. Ik sprak gisteren een groep "uit noord-afrika afkomstige" jongens aan die net even te dichtbij een vlinderbom afstaken aan, en heb ze uitgelegd dat ze het hiermee verpesten. Dat leek te werken, in elk geval voor dat moment.

                Ik ben bang dat, zoals hierboven ook genoemd, dit initiatief averechts zal werken. Zodra de media hier lucht van krijgt zal het uiteindelijk neerkomen op quotes als " de sterke toename van gestunt met vuurwerk..." en "de steeds populairder wordende knallers bij de jeugd..." etc.

                Ik zou pleiten voor het maken van video's in samenwerking met mede-freaks, waarin je laat zien, zonder dat het betuttelend is, hoe het wél moet, en wat je dan voor moois kunt creëren. Denk aan een video waarbij iemand MET een bril op, LEGAAL vuurwerk afsteekt, de boel opruimt, én enthousiast verteld wat hij (of zij) bezig houdt aan deze traditie.

                Scripts zijn niet te ingewikkeld te bedenken. Een freak komt in beeld, en zet als vanzelfsprekend een brilletje op, laat zien wat hij gekocht heeft (importeurs kunnen hierbij helpen/sponseren), welk lont er aangestoken dient te worden, hoe en waarmee dit moet gebeuren, welke voorbereidingen zijn getroffen, en wat er na het afsteken wel en niet moet worden gedaan. Laatste shot staat de beste jongen met een bezem op nieuwjaarsdag voldaan de straat te vegen.

                Enige wat dan nog rest is een soortgelijk topic als dit, maar dan met de vraag om op het duimpje te drukken en te delen op social media.

                Comment


                  #9
                  Dus iedereen die gewoon een cobra 6 afsteekt op een afgelegen landweg, en daar een filmpje van op YT zet, moet dus worden schoongeveegd. In mijn ogen is er niks mis met zware knallers als je er maar normaal mee omgaat.

                  Als alleen de sloopfilmpjes worden verwijderd vind ik het goed, slopen met vuurwerk is de grootste misdaad!
                  Ook bekend als Vuurwerk Nederland!

                  Comment


                    #10
                    Waarom alleen legaal? Waarom bv niet hoe mensen verantwoord omgaan met goede,CE goedgekeurde, 'bommen'?
                    Uiteraard niet volledig in beeld maar dat spreekt voor zich. De jongens die nu slopen met ilegaal vuurwerk, doen dat ook wel zonder vuurwerk. Mensen moeten zich er bewust van worden dat niet het vuurwerk, maar de gebruiker dan het probleem is.

                    Reactie is trouwens op Avalanche ;)

                    Comment


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door kauwboy Bekijk bericht
                      Waarom alleen legaal? Waarom bv niet hoe mensen verantwoord omgaan met goede,CE goedgekeurde, 'bommen'?
                      Uiteraard niet volledig in beeld maar dat spreekt voor zich. De jongens die nu slopen met ilegaal vuurwerk, doen dat ook wel zonder vuurwerk. Mensen moeten zich er bewust van worden dat niet het vuurwerk, maar de gebruiker dan het probleem is.

                      Reactie is trouwens op Avalanche ;)
                      Begreep ik! Ik ben persoonlijk van mening dat een CE keuring niet de meetlat is, maar de Nederlandse wet. Ik heb persoonlijk niets met de harde knallen, kan er geen voldoening uithalen.

                      Overigens kunnen we een goede blik op de wet werpen hoor, want net als met drugs denk ik dat reguleren beter is dat verbieden, maar dit is nou eenmaal wat er is afgesproken.

                      Daarnaast; Een knal in een weiland op beeld zal niet ze heel veel bekijks trekken, maar als er een speeltoestel omvalt trekt dat natuurlijk volk. Daar moeten we toch vanaf?

                      Comment


                        #12
                        YouTube heeft volgens mij schijt aan de NL wet, waarom zouden hun filmpjes gaan verbieden die in andere landen wel mogen. C6 op een geschikte plek is niet ernstig. (Gaat dat alleen om filmpjes waar niks gesloopt wordt he)

                        Stel YT gaat het toch verbieden komen deze filmpjes op Facebook, Instagram Snapchat enz. Dumpert plaatst ze ook ma al te graag
                        www.youtube.com/channel/UC87Ra0dmyahLt8AZoj3Nr_Q

                        Comment


                          #13
                          Prima dat video's met het slopen van andermans eigendom met vuurwerk worden gerapporteerd.
                          Graag dan ook doen bij relvideo's.

                          Maar dan dit:
                          Waarom zou je video's gaan aangeven waar - in Nederland illegaal - buitenlands consumenten (knal)vuurwerk wordt afgestoken?

                          Mensen uit Ierland (waar alleen Cat.1 is toegestaan) rapporteren toch ook niet video's waar in Nederland toegestaan (consumenten)vuurwerk wordt afgestoken?

                          De bij ons verkrijgbare tamme rotjes worden daar in Ierland namelijk ook als overlastgevend en "levensgevaarlijk" / ongeschikt voor particulieren beschouwd.

                          Dit is namelijk exact hetzelfde principe.


                          Misbruik van vuurwerk, onverantwoord gedrag en slopen zie ik liever vandaag dan morgen verdwijnen van Youtube.
                          Laatst aangepast door DeejayTim; 28 December 2016, 17:11.

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
                            Begreep ik! Ik ben persoonlijk van mening dat een CE keuring niet de meetlat is, maar de Nederlandse wet. Ik heb persoonlijk niets met de harde knallen, kan er geen voldoening uithalen.

                            Overigens kunnen we een goede blik op de wet werpen hoor, want net als met drugs denk ik dat reguleren beter is dat verbieden, maar dit is nou eenmaal wat er is afgesproken.

                            Daarnaast; Een knal in een weiland op beeld zal niet ze heel veel bekijks trekken, maar als er een speeltoestel omvalt trekt dat natuurlijk volk. Daar moeten we toch vanaf?
                            Het laatste ben ik met je eens maar vind CE wel een goeie keuring. Nederland is helemaal doorgeslagen met zijn vw regels. Daarom is het ilegale aanbod ook zo groot. Als Nederland nou wat water bij de wijn doet zou het ilegale gedeelte al een stuk minder zijn

                            Comment


                              #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kauwboy Bekijk bericht
                              Het laatste ben ik met je eens maar vind CE wel een goeie keuring. Nederland is helemaal doorgeslagen met zijn vw regels. Daarom is het ilegale aanbod ook zo groot. Als Nederland nou wat water bij de wijn doet zou het ilegale gedeelte al een stuk minder zijn
                              Nou dan zijn we het volledig eens met elkaar. Ik denk er hetzelfde over. Teugels laten vieren, en misbruik bestraffen. Beter voor de liefhebbers (groter en bruter aanbod), minder kans voor illegaal spul.

                              Comment

                              Working...
                              X