Banner China Red
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 64
  1. #1
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts

    [Stelling] Wat doe jij om de veiligheid te garanderen?

    Er is de laatste jaren veel te doen omtrent de veiligheid van vuurwerk en daar zit natuurlijk ook een kern van waarheid in. Wie immers onveilig omgaat met vuurwerk heeft een grotere kans op letsel. Of helaas vaker het geval, een omstander. Als vuurwerkliefhebber vind ik dan ook niet dat we de (on)veiligheid moeten bagatelliseren. Dat speelt de anti's eerlijk gezegd alleen maar in de kaart, onder het mom van 'ze zien het gevaar niet eens'.

    Daarom ben ik benieuwd wat jullie doen om je eigen veiligheid en die van omstanders te 'garanderen'. Ik denk namelijk dat juist wij als liefhebbers het voortouw moeten nemen om zo de anti's het hoofd te kunnen bieden.

    Mijn eigen veiligheidsmaatregelen;

    -Brilletjes voor mezelf, familie en vrienden die buiten willen staan. Oordopjes beschikbaar voor wie wil.
    -Geen brandbare kleding, ook familie en vrienden niet.
    -Vuurwerk wordt niet in huis bewaard.
    -Lontjes in het licht al vrijgemaakt.
    -Bij het afsteken om 0:00 staat alles achter een dikke deur, geen onafgestoken vuurwerk in het 'open'.
    -Goed rondkijken bij ieder stuk vuurwerk dat wordt afgestoken, eventuele voorbijgangers waarschuwen.
    -Cakes worden verstevigd vastgezet door zandzakjes (Ik gebruik geen klem, omdat dit veel tijd kost, wat juist gevaar met zich mee brengt (men denkt dat het afsteken al voorbij is)).
    -Aansteekfakkels die mij in staat stellen met gestrekte arm het vuurwerk af te steken, zodat ik nooit boven het vuurwerk gaan hangen. Een gasaansteker met blauwe vlam kan ook.
    -Een hoofdzaklampje, zodat het lont duidelijk zichtbaar en ik dus niet perongeluk halverwege het lont aansteek.
    -Enkele emmers water gereed om direct te kunnen blussen. Bij relatief warm weer de tuinslang gereed.
    -Geen geknoopte lonten (Ik gebruik tie wraps, schilderstape en aluminium tape), om weigeraars te voorkomen. Bij iedere doorlontbox me inlezen wat de meest veilige manier is van verbinden.
    -Vuurwerk op een degelijke afstand, uiteraard vanzelfsprekend.
    -Vuurpijlen nooit recht omhoog afsteken, altijd onder een hoek van het publiek af, zodat het traject geen verrassing is.
    -Wie meer dan 2 pinten tussen 20:00 en 0:00 gedronken heeft mag van mij geen vuurwerk afsteken.
    -Overig publiek op de hoogte stellen vanaf welke positie er wordt geschoten.
    -Alles tijdig opruimen, zodat anderen niet aan de gang kunnen gaan met weigeraars.

    Wat doen jullie?

  2. Deze 9 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 december 2011
    Berichten
    195
    Thanks
    9
    192 waarderingen in 65 posts
    Ik heb voor alle toeschouwers een kogelvrijvest aangeschaft..

  4. Deze 4 gebruikers waarderen Xtro voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Bizzle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 juli 2009
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.357
    Thanks
    146
    1.631 waarderingen in 580 posts
    Jezus, wat een gedoe maak jij ervan pfff. Ik zorg dat ik een veiligheidsbril op heb en dat was het wel. De rest kijkt maar even wat ze doen. Ze zien waar ik afsteek dus daar houden ze maar rekening mee. En hoe dichter erop hoe mooier, bier/baco drinken doen we de hele avond vol gas. Kom het is feest hoor!!

  6. Deze gebruiker waardeert Bizzle voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    veel veiligheid doet arahon, en dat is alleen maar goed!
    persoonlijk doe ik niet die hele lijst, maar zorg er wel voor dat alles veilig wordt afgestoken mbt publiek, cakes vast zetten, lontjes alvast van sticker ontdoen etc.

  8. #5
    Super Moderator arviidd's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 december 2012
    Berichten
    3.557
    Thanks
    9.227
    3.546 waarderingen in 1.464 posts
    Dat is een enorme lijst.

    Ik zorg voor vuurwerkbrillen, zet cakes goed vast en kijk goed om me heen.

    Zorg uiteraard ook dat ik niet meer drink dan 2/3 bier/wijn.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  9. #6
    VWC-Lid Thunderboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 februari 2006
    Berichten
    2.516
    Thanks
    4.156
    5.072 waarderingen in 1.517 posts
    Flinke lijst idd.
    Ik ga met Bizzle mee.

    Enige waar ik zelf redelijk rekening mee hou is drank en de locatie.
    Kwa veiligheid check ik wat ik afsteek van tevoren.

    Elke omstander is zelf verantwoordelijk als hij naar buiten komt om te kijken.

  10. #7
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Het lijkt heel wat, maar het meeste is vrij triviaal hoor en doet niets af aan de feestvreugde. Ik wil dat het feest vooral een feest blijft. Het zijn een aantal standaard stappen die juist vrij onzichtbaar zijn, maar daarmee wel enig 'risico' opheffen. Blijkbaar wordt er daar ook hier nog lacherig om gedaan. Ik sta echt de boel niet te regiseren, maar een beetje verantwoordelijkheid nemen kan geen kwaad.

    Wat betreft alcohol, dat begrijp ik dus echt niet. Op oudejaarsavond mag er natuurlijk gedronken worden, maar om nu helemaal lam vuurwerk gaan afsteken.. tja.

  11. Deze 4 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:


  12. #8
    VWC-Lid Fegefeuer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Utopia
    Berichten
    1.792
    Thanks
    1.936
    1.643 waarderingen in 695 posts
    Doe bijna hetzelfde als Arahon (geen oordoppen onder meer). Daarnaast zet ik mijn schietterreintje af met politielint (Policia Local). Werkt perfect.

  13. Deze gebruiker waardeert Fegefeuer voor het bericht:


  14. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 april 2006
    Locatie
    Prov. Valencia
    Berichten
    432
    Thanks
    87
    640 waarderingen in 268 posts
    Ik drink idd ook max 2 glazen. Vw bril heb ik standaard al op mn neus zitten dus dat hoeft niet meer. Nee ik denk dat als je vw volgens de voorschriften afsteekt en zelf redelijk nuchter bent (van drank) dat je de avond wel veilig genoeg kan laten verlopen. Je kan immers nooit alle risico's uitsluiten, iedereen die buiten op straat is heeft verantwoordelijkheid voor op zn minst zichzelf

  15. #10
    VWC-Lid vuurwerkduiven's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 september 2016
    Locatie
    duiven
    Berichten
    2.866
    Thanks
    1.248
    1.397 waarderingen in 780 posts
    Man man man man wat een waslijst, dat je na die lijst nog zin hebt om wat af te steken? Vuurwerk word niet binnen bewaard? Waar bewaar je het dan ?

  16. Deze gebruiker waardeert vuurwerkduiven voor het bericht:


  17. #11
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewall Bekijk bericht
    Ik drink idd ook max 2 glazen. Vw bril heb ik standaard al op mn neus zitten dus dat hoeft niet meer. Nee ik denk dat als je vw volgens de voorschriften afsteekt en zelf redelijk nuchter bent (van drank) dat je de avond wel veilig genoeg kan laten verlopen. Je kan immers nooit alle risico's uitsluiten, iedereen die buiten op straat is heeft verantwoordelijkheid voor op zn minst zichzelf
    Ben ik het me eens hoor, met omstanders rekening houden bedoel ik vooral even wachten met afsteken tot ze voorbij zijn gelopen. Wat betreft brilletjes, ik heb ze al jaren liggen en worden ieder jaar gebruikt. Ik ga niemand verplichten een bril op te doen, maar ik heb er wel voldoende.

  18. #12
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkduiven Bekijk bericht
    Man man man man wat een waslijst, dat je na die lijst nog zin hebt om wat af te steken? Vuurwerk word niet binnen bewaard? Waar bewaar je het dan ?
    Misschien kun je in het vervolg iets meer een volwassen reactie geven ? De opmerkingen die jij maakt tegen velen hier op het forum worden er niet gezelliger op. Dat je het anders doet dan Arahon is prima, maar dat begin van je is vrij kansloos.

    Lekker bezig Arahon, veiligheid boven alles. Werk niet alle punten van je lijst af, alhoewel veel vanzelfsprekend is. Alcohol drinken vind ik een dikke no go als je stookt.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  19. Deze 4 gebruikers waarderen omepje voor het bericht:


  20. #13
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vuurwerkduiven Bekijk bericht
    Man man man man wat een waslijst, dat je na die lijst nog zin hebt om wat af te steken? Vuurwerk word niet binnen bewaard? Waar bewaar je het dan ?
    Er staat 'niet in huis'. In mijn geval de garage. Dit bedoel ik dus met bagatelliseren. 90% van de lijst is vrij triviaal en of kost geen extra moeite om 0:00. Het zijn toch echt allemaal vrij simpele dingen die de kans op letsel aanzienlijk verkleinen. In de categorie; het kost toch ook geen moeite om in het donker je fietslicht aan te zetten.

    Ik wil geen lijst neerzetten om aan te geven 'hoe het moet', maar om het nu belachelijk te maken, dat snap ik dan weer niet.

    Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of iemand creatieve oplossingen heeft gevonden.

  21. Deze 3 gebruikers waarderen Arahon voor het bericht:


  22. #14
    VWC-Lid Knalpak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 oktober 2015
    Berichten
    932
    Thanks
    998
    486 waarderingen in 210 posts
    ik geef iedereen een vuurwerkbril (ze mogen zelf weten of ze hem opzetten), en zorg dat het vuurwerk goed vast staat. Zorg dat ik zelf ook nooit zoveel drink voor het vuurwerk afsteken en daarnaast gewoon goed opletten waar je mee bezig bent en op de omstanders.

  23. #15
    VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 augustus 2011
    Berichten
    3.034
    Thanks
    1.713
    1.507 waarderingen in 867 posts
    Ach ik zorg voor een drankloos ontstekingsmechanisme(ondergetekende)en daarbij schaf ik gezonde dosis verstand aan.

Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •