Banner GBV-WECO - Wecovuurwerk.nl
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 50
  1. #1
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts

    [Stelling] Gaan de vuurpijlen op den duur verdwijnen?

    Met de huidige hetze tegen vuurwerk door verschillende partijen (noem de linkse partijen en de heer Faber alleen al) zijn reeds enkele slachtoffers gevallen.
    De twee grote voorbeelden:
    - De romeinse kaars
    - de babypijl

    Nu werd er erg veel mee gestunt, helemaal mee eens, maar zijn er veel slachtoffers mee gevallen? Ik weet het zo net nog niet om eerlijk te zijn. Zou dit graag onderbouwd willen zien. Zelf denk ik dat de single shot en de vuurpijlen het volgende kind van de rekening zullen worden...al weet ik niet wanneer.

    Maar waarom zou je dit vuurwerk gaan verbieden? Omdat een klein deel niet weet hoe er mee om te gaan? Of er graag mee wil stunten? Ik denk dat de oplossing ligt in veiligheid. Bijvoorbeeld een verplichte veiligheidsbril, goede voorlichting en misbruik afstraffen. Toch blijft dat een lastig verhaal ben ik bang en zal de overheid wellicht voor de makkelijke oplossing kiezen en de vuurpijl en single shot op den duur verbieden...


    Hoe denken jullie hierover?
    Laatst gewijzigd door bassie1978; 18 augustus 2016 om 10:17

  2. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    Je kan al het vuurwerk misbruiken als je wil, het een leent ze er meer voor als het ander maar de gebruiker moet steeds meer bewust worden van de gevaren.

    Het meest gevaarlijke wat ik jaarlijks zie terugkeren en waar in mijn ogen ongelukken door gebeuren zijn mensen die in normale staatjes cakes/sierpotten niet vast zetten en deze door hun kracht omvallen en dwars door de straten staan de schieten. Het zijn dan ook vaak omstanders die geraakt worden omdat die zich geen besef ervan hebben wat er op dat moment gebeurd en vaak naar andere dingen staan te kijken.

    Maar om de cakes nu te verbieden gaat wat ver, er kan beter meer begeleiding opvoeding zijn wat betreft omgang met vuurwerk.

  4. Deze gebruiker waardeert *kevin* voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.285 waarderingen in 2.562 posts
    Heb her en der inderdaad al gehoord dat de volgende op de lijst voor een verbod de vuurpijlen en singleshots zijn.

    Ik zou dit persoonlijk erg jammer vinden, maar als je ziet hoe de jeugd met single shots om gaat begrijp ik het wel! Het schijnt nogal lastig te zijn om die dingen recht de lucht in te schieten!

    Vuurpijlen heb ik zelf niks mee, door wind etc gaan ze alle kanten op. Heb ook vaak genoeg meegemaakt dat pijlen veel te laag of zelfs op de grond klappen.

    Over een paar jaar is de vuurwerktraditie als die niet verboden wordt een traditie met fonteinen en cakes ben ik bang!
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  6. Deze gebruiker waardeert Nitraat12 voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Elke soort vuurwerk wordt verkeerd gebruikt door een enkeling.
    Ik zal jullie de filmpjes maar besparen.
    Ik heb het al eerder gezegd: de branche had nooit akkoord moeten gaan met de Romeinse kaarsen en babypijltjes.
    Je geeft ze een vinger en ze nemen je hand.

    Auto's worden ook verkeerd gebruikt. etc.

  8. Deze 6 gebruikers waarderen Fric voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door *kevin* Bekijk bericht
    Je kan al het vuurwerk misbruiken als je wil, het een leent ze er meer voor als het ander maar de gebruiker moet steeds meer bewust worden van de gevaren.

    Het meest gevaarlijke wat ik jaarlijks zie terugkeren en waar in mijn ogen ongelukken door gebeuren zijn mensen die in normale staatjes cakes/sierpotten niet vast zetten en deze door hun kracht omvallen en dwars door de straten staan de schieten. Het zijn dan ook vaak omstanders die geraakt worden omdat die zich geen besef ervan hebben wat er op dat moment gebeurd en vaak naar andere dingen staan te kijken.

    Maar om de cakes nu te verbieden gaat wat ver, er kan beter meer begeleiding opvoeding zijn wat betreft omgang met vuurwerk.

    En wat te denken van mensen die vuurwerk afsteken die stomdronken zijn.....ook zoiets...dat vind ik echt een no go.
    Ik heb zelf wel een aantal maal mensen weggestuurd die stomdronken wat wilden afsteken of erg dicht op het vuurwerk wilden blijven staan. Kansloos...

  10. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid gizmo75's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 december 2009
    Berichten
    6.054
    Thanks
    4.080
    8.905 waarderingen in 3.150 posts
    Puur kijkende naar de stelling "Gaan de vuurpijlen op den duur verdwijnen" dan denk ik dat dit niet gaat gebeuren. Wat ik wel denk is dat de overheid en de branche blijven kijken naar het mogelijk uitbannen van artikelen die risico's met zich meebrengen. En dan bedoel ik aan de ene kant artikelen die "onverwacht" gedrag kunnen vertonen en helaas aan de andere kant ook artikelen die structureel door een bepaalde groep mensen bewust anders worden gebruikt dan bedoeld.

    Bij de eerste groep artikelen denk ik aan de kleinere pijlen met (te) dunne stok waardoor ze snel af kunnen wijken. Bij de tweede groep denk ik (helaas) o.a. aan de eerdergenoemde single shots.

    Tegelijkertijd blijkt het allemaal niet zo'n vaart te lopen want in eerste instantie was de verwachting dat de single shot er mogelijk vorig jaar al uit zou gaan. Dat is niet gebeurd en ook voor dit jaar staat het niet op de planning gezien de (aankomende) introductie van diverse nieuwe single shots van verschillende importeurs.

    Eens, het is vaak de afsteker en niet het vuurwerk die de boosdoener van letsel is. Maar helaas heeft een aanzienlijk grote groep afstekers al (te) lang laten zien kennelijk niet om te kunnen gaan met de verantwoordelijkheid om veilig af te steken. En helaas werkt het dan in dit land vaak zo dat men tracht de risico's uit te bannen door simpelweg de mogelijkheid te ontnemen. En dus bepaalde artikelen te verbieden.
    www.huismanvuurwerk.nl

  12. Deze gebruiker waardeert gizmo75 voor het bericht:


  13. #7
    VWC-Lid Levensgenieter's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2015
    Locatie
    Friesland
    Berichten
    1.049
    Thanks
    428
    749 waarderingen in 365 posts
    Een oneindige discussie word dit weer.

    Het is in mijn ogen heel simpel.
    Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders
    Er zijn mensen die er mee om kunnen gaan en je hebt mensen die dat niet kunnen (onvolwassenheid, drank, onwetendheid..noem het maar)

    Mensen die tegen zijn hangen aan alles wat mis gaat of eventueel een gevaar kan zijn.
    Mensen die voor zijn houden zich vast aan positieve dingen.
    Voor beide partijen zijn er onnoemelijk veel voorbeelden en scenario's te bedenken..

    Echter is de media een hele grote boosdoener voor de mensen die voor vuurwerkbehoud zijn. Deze blaast alles altijd lekker op en net zo als alle andere media proberen ze door middel van herhaling en sensatie jou denkwijze over vuurwerk te beïnvloeden. Mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan of die het allemaal niks kunnen schelen nemen alles voor waar aan. En dat is wel erg zonde. Die mensen worden ook niet wakker.

    Wat mij een goed idee lijkt:
    is dat net als nu met zwemmen gebeurd, kinderen al vroeg geleerd wordt hoe er mee om te gaan. Iets aanleren is makkelijk als iets afleren. En als de 'stoere' jongetjes uit de klas ook een bril op moeten en afstand moeten houden dan heb je dat er al goed in zitten.
    Gewoon naar een militair oefen terrein o.i.d..
    En bij goed presteren (examen) een diploma waarmee ze vuurwerk kunnen bestellen.

    Daarnaast wil ik nog een aanvulling doen op het singelshot verhaal,
    Als je bij het water staat (een meer bvb) en je schiet die dingen in een hoek van 45 graden over het water.. niks aan de hand. al zet je éen op de kop, zolang je niemand kwaad ermee kan doen (genoeg afstand) zie ik het probleem niet. Iedereen heeft toch wel eens een pijl uit de zak waar de stok van is geknapt? Gooi je die pijl dan (nat) weg? Of steek je die toch stiekem af waar het kan? Ik het laatste.. en daar is niet iedereen het mee eens en dat kan ook niet.


    'Speel bewust' en koppie er bij. Respect voor de medemens.. Dat is alles.
    En dat gehaat hou je toch. Hier was afgelopen weekend een feest voor rockers en de wind stond verkeerd. De hele stad in paniek over het lawaai terwijl ze zelf ook tuinfeestjes geven of naar andere open air feesten gaan..
    De pot verwijd de ketel ja toch.. Geven en nemen. En niet op alle slakken zout leggen.
    Het leven bestaat nou eenmaal uit enig risico en dat kun je nooit helemaal wegnemen. Maar om nou dat stoute jongetje uit de klas alles te laten verpesten..
    Vriendelijke groet, FireDisplay-4K Vuurwerk films!

  14. Deze 4 gebruikers waarderen Levensgenieter voor het bericht:


  15. #8
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Denk dat de vuurpijlen niet zo snel gaan verdwijnen, singleshots daarintegen en denk de matten ook.
    In BE is het volgend jaar al afgelopen met de singles en de matten, en de knaller algemeen.

  16. Deze gebruiker waardeert Pyroboy26 voor het bericht:


  17. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    De 100.000 rol is als sinds jaar en dag een icoon in het vuurwerk en de zwarte handel zal deze ook als zoete broodjes blijven verkopen.

  18. Deze gebruiker waardeert *kevin* voor het bericht:


  19. #10
    VWC-Lid RandomDaniel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2015
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    6.224
    Thanks
    5.536
    6.593 waarderingen in 2.736 posts
    Tsja de logica van de anti-vuurwerk partijen: wij vinden illegaal vuurwerk gevaarlijk en willen het bestrijden.

    Maar ze willen ook het legale vuurwerk verbieden waardoor het illegaal wordt en daardoor heb je nog meer illegaal vuurwerk is.

  20. Deze gebruiker waardeert RandomDaniel voor het bericht:


  21. #11
    VWC-Lid Pyroboy26's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 november 2005
    Berichten
    7.157
    Thanks
    2.579
    2.822 waarderingen in 1.407 posts
    Probleem is dat Polen en Italie buiten deze regeling vallen, nou dan weten jullie genoeg!

  22. Deze gebruiker waardeert Pyroboy26 voor het bericht:


  23. #12
    Super Moderator Scav's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    3.918
    Thanks
    3.966
    4.102 waarderingen in 1.693 posts
    In tegenstelling tot de meeste hier zie ik het somber in voor de vuurpijl. Als ik kijk naar het niveau van de pijlen in een gemiddeld vuurwerkpakket dan is het snel duidelijk waarom; Niet stijgen, 1 a 2 meter stijgen of stijgen en horizontaal afbuigen komen in mijn ogen veel te veel voor.

    Uiteraard heb ik het dan niet over pure pijlenpaketten maar over de pakketten van 50-100 euro die als warme broodjes over de toonbank gaan.

  24. Deze gebruiker waardeert Scav voor het bericht:


  25. #13
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Begrijp je zeker Adriaan, dat soort dingen zie je inderdaad nog veel te veel.
    Het zou eeuwig zonder zijn als de pijlen en single shots verdwijnen. Vermaak me ieder jaar weel met erg veel plezier aan deze dingen.

    Andere kant, als je de jeugd soms ziet omgaan met deze producten snap ik het volkomen. Pijlen en single shots over straat schieten, single shots uit de hand enz enz.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  26. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


  27. #14
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Tsja, cakeboxen worden ook uit de hand geschoten.


    Automobilisten rijden ook 100 in een 30 km/u woonerf.

  28. #15
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.462
    Thanks
    41.050
    19.068 waarderingen in 8.444 posts
    Weet niet waar je woont, maar ik heb nog nooit iemand 100km zien reiden in een woonerf .

    Maar goed, begrijp zeker wat je bedoeld hoor. Zo kunnen we wel aan de gang blijven.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  29. Deze gebruiker waardeert omepje voor het bericht:


Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •