Banner GBV-WECO - BestelVuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    [Verslag] Bezoek GBV-WECO - 25-5-2016

    Woensdag 25 mei ben ik afgereisd naar Veenendaal om bij te praten met Jasper van GBV-WECO.

    Vuurwerkseizoen 2015-2016
    Het afgelopen seizoen bleek qua verkoop ook een goed seizoen, winkels hebben goed gedraaid en er zijn winkels die zelfs 50% méér gedraaid hebben dan het jaar ervoor. Met name de grootste cakeboxen vlogen als warme broodjes over de toonbank, die waren volledig uitverkocht. De oude voorraad is ook zo goed als opgegaan waardoor er ruimte is voor nieuwe artikelen het komende seizoen.
    De reacties van de winkeliers op de nieuwe folders en de nieuwe producten waren erg positief. Ook van diverse particulieren zijn er goede reacties over het vuurwerk teruggekomen naar de winkeliers.


    Nieuwe producten voor 2016-2017
    Ze voeren natuurlijk 3 concepten / merken; GBV, WECO en BKV. Vorig jaar zagen we al dat de drie merken meer op zichzelf komen te staan, zo zijn ook de folders door verschillende personen gemaakt om een verschil in de uitstraling te krijgen. Dit jaar zetten ze de diversiteit door waarbij we ook meer verschil moeten zien in het assortiment; er komen meer unieke producten per merk en minder omlabelingen. Uiteraard zullen we ook wat omgelabelde producten blijven tegenkomen welke op bijvoorbeeld kleur kunnen verschillen, maar dat drukt de kosten waardoor de verkoopprijs ook lager ingezet kan worden.

    Het is nog vrij vroeg in het jaar, nog niet alles staat concreet vast, maar Jasper kon al wel aangeven dat er zo'n 50-60 nieuwe artikelen zullen komen. De artikelen zijn verdeeld over de 3 merken, dus we verwachten er tussen de 15 en 20 per merk.
    De nieuwe producten worden over de gehele breedte van het assortiment toegevoegd, van budgetcake tot cakebox. Per merk is er op verschillende punten ruimte, bij het ene merk komen er dus meer losse cakes en bij het andere merk mogelijk meer boxen. Qua boxen richt GBV-WECO zich op rond de 15 boxen per merk welke kunnen variëren van 2 tot 15 cakes per box.

    Er was veel te doen over de Sterling Thunder, een bak die er echt uit sprong met grote blinkerboeketten. Er komt dit jaar nog geen 2.0 versie van die cake, maar hier wordt wel naar gekeken voor volgend jaar.


    De winkelier beslist dit jaar mee!
    GBV-WECO organiseert een vuurwerkevent voor honderden personeelsleden van vuurwerkwinkels. GBV-WECO zal die avond samples gaan schieten waarbij de aanwezigen een beoordelingsformulier in kunnen vullen. Deze feedback nemen ze vervolgens mee in hun keuzeproces, de winkelier kiest dus wat er verkocht zal worden voor een select aantal artikelen! Zo is er meer betrokkenheid bij het assortiment.

    Die avond worden er zo'n 30-40 samples geschoten waar ze een beoordeling van willen hebben. Daarbij zitten ook 3 producten die wél al vast staan, ze zijn daarvan benieuwd hoe die beoordeeld zullen worden. Maximaal de helft van de geschoten artikelen zal worden meegenomen in de bestelling voor komend seizoen.
    Er is bijvoorbeeld nog ruimte voor een cake t.w.v. rond de € 30,-. Er worden dan 3 verschillende cakes geschoten uit die prijsklasse en van die 3 wordt er vervolgens 1 definitief uitgekozen door de winkeliers. Opmerkingen over volgorde van effecten of tempo kunnen ook nog worden meegenomen.


    Vragen van leden
    Er was 1 specifieke vraag m.b.t. de Asian Thunder 100s; waarom is deze weg en komt hij nog terug?
    Hij komt helaas niet meer terug... Het is een cake die vele jaren heeft meegelopen in het assortiment, maar op dit moment zijn de productiekosten dusdanig gestegen dat het niet meer kan. Met de huidige productiekosten moet de verkoopprijs drastisch stijgen en dat is deze 500-grams cake niet meer waard.

    Er is nog een alternatief beschikbaar op dit moment, want Halfords had een 120 schots versie, de Thunder Volcano. Hiervan zijn er waarschijnlijk nog wel wat te krijgen dit jaar.



    Wij bedanken GBV-WECO voor de tijd en de info, wij kijken er naar uit wat we aan samples gaan zien en welke er gekozen zullen worden!



    Bij vertrek nog even een foto gemaakt van de gevel, want daar mist de letter "e" nog steeds in "WECO", maar de volgende keer is die weer aanwezig! Anderhalf jaar geleden is deze letter gesneuveld tijdens een storm, maar Jasper heeft nu iemand gevonden die het kan fixen.
    Eigenlijk mist er niets zei Jasper; lees hem maar eens hardop; GBV - W - CO (flauw ). Maar voor het oog is het straks dus weer netjes!
    Laatst gewijzigd door Mattenfreak; 30 mei 2016 om 21:56
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 17 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    24 november 2006
    Berichten
    671
    Thanks
    78
    389 waarderingen in 188 posts
    Prachtig verslag, Mike.
    Duidelijker kan niet.

    Dan nog snap ik de 100% positieve toon niet.
    Kijk, ik begrijp best dat GBV het in de markt nog steeds heel goed doet.
    Dat hoeft niemand mij uit te leggen.
    Maar ik mag toch aannemen dat GBV zelf, Jasper incluis, ook wel in de gaten heeft dat de kwaliteit van hun producten momenteel vér achterblijft bij de concurrentie?
    Er komt een tijd dat ook de niet-freaks dat in de gaten krijgen, en wat dan?
    Wordt daar helemaal niet over gesproken, ook niet informeel en/of buiten dit verslag om?

    Het zal mij een zorg zijn hoor, maar ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar....

  4. Deze 7 gebruikers waarderen cass voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 maart 2006
    Berichten
    1.518
    Thanks
    3.410
    1.919 waarderingen in 698 posts
    Helemaal met (car)cass eens! Kijk de grootste box van weco, 10 cakes en 5000 gram pts uit m'n hoofd... letterlijk om te janken! Als ik zo m'n nieuwe jaar moest beginnen zou ik een week van de leg zijn ;)

  6. #4
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Daar wordt zeker wel over gesproken Jan, daar kan met de heren van GBV-WECO zelfs heel open over gesproken worden. Er is nu ook steeds meer ruimte om wat nieuwere items te zoeken nu de oudere voorraad op is / raakt en er meer diversiteit in de lijnen moet gaan komen. GBV-WECO richt zich op de totale markt van consumenten, de liefhebbers vormen maar een heel klein groepje, wij leveren absoluut niet de winst voor de importeurs.

    Productkeuze, kwaliteit en prijs/kwaliteit wordt de laatste jaren steeds vaker besproken bij bezoeken, het krijgt meer focus. Jasper gaat tegenwoordig zelf ook mee naar China en heeft ook weer een frisse en andere kijk op producten, kijk maar naar de Sterling Thunder. Hij heeft ook aan ons wat ideetjes gevraagd voor nieuwe items, daar moeten we ook wat van terug gaan zien in de samples. En dat ze de winkeliers erbij willen betrekken is ook een teken dat ze meer inspraak willen geven, meer beleving bij het vuurwerk willen creëren en ze willen weten wat men ervan vindt voordat het besteld moet worden.

    En dat het een positief verhaal is, komt door de tevreden particulieren en winkelier, ze zijn tenslotte niet zomaar (één van de) grootste van Nederland. Dit heeft mede te maken met verkrijgbaarheid (grote dekking), voorraden, online bestellen tot de laatste verkoopdag, leveringen, landelijke marketing etc. Als importeur doen ze het dus goed, ook zonder zich te focussen op "items voor liefhebbers" om het zo even te noemen.

    Ondanks dat ze zich er niet op richten, kan het zomaar zijn dat ze een keer iets tegenkomen wat de liefhebber echt zal aanspreken, dan nemen ze dat ook zeker mee. Er is ook vaker gevraagd om ideetjes voor effecten en producten op te geven of in te sturen, maar daar komt telkens weinig reactie op. Ze staan er dus voor open, stuur een lijst in en zij nemen dit serieus mee in hun productkeuze, ze laten het de Chinezen zeker maken als ze er iets in zien.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  7. Deze 6 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:


  8. #5
    VWC-Lid Stefan Works's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 augustus 2009
    Berichten
    4.706
    Thanks
    986
    5.543 waarderingen in 2.033 posts
    Misschien een leuk idee voor GBV Weco om ook een groepje freaks met die winkelbeoordeling mee te laten doen?
    www.youtube.com/c/StefanWorks Vuurwerkvideo's!

  9. Deze 2 gebruikers waarderen Stefan Works voor het bericht:


  10. #6
    VWC-Lid MrXtremeFireworks's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 september 2012
    Berichten
    650
    Thanks
    245
    1.061 waarderingen in 322 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
    de liefhebbers vormen maar een heel klein groepje, wij leveren absoluut niet de winst voor de importeurs.
    Dat heeft een reden denk ik zo. Als de kwaliteit goed is geven de echte liefhebbers natuurlijk veel meer uit. Afgelopen jaar was de kwaliteit op z'n zachtst gezegd niet best dus dan zullen de echte liefhebbers natuurlijk geen GBV kopen, waardoor ze op deze groep weinig winst maken. Overigens, ook al richten ze zich niet op de liefhebbers, dan nog hoeven ze geen mindere kwaliteit te leveren. En al helemaal niet voor die hoge prijzen. Ik hoop dat daar dit jaar inderdaad verandering in zal komen.

    Wat ik uit dit verslag concludeer is dat GBV kampt met hoge productiekosten. Is er tijdens het bezoek ook iets naar voren gekomen hoe dat komt? Hebben ze nooit nagedacht over een andere fabriek, die wellicht betere kwaliteit levert voor minder geld? Andere importeurs lukt dit namelijk ook, maar om een of andere reden is dit bij GBV al jaren niet het geval.

  11. #7
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
    Er is nu ook steeds meer ruimte om wat nieuwere items te zoeken nu de oudere voorraad op is / raakt en er meer diversiteit in de lijnen moet gaan komen.
    Hoewel ik denk dat het gros van het verhaal duidelijk en helder is, lijkt me dit een beetje onzin.
    Als je pas ruimte hebt om nieuwere items te te zoeken als je oude voorraad op is, prijs je jezelf wellicht al uit de markt voor het uberhaupt zo ver is. Normaliter gebruik je een supply demand process om overbodige, langzaam bewegende voorraad te scrappen. Dat kan hier ook prima, ofwel, je neemt je verlies om concurrerend te kunnen blijven.
    Dat is schijnbaar hier niet aan de hand, want de voorraden raken blijkbaar op, maar dan is dit argument zeer zwak (als het waar is, kun je twijfelen aan de bedrijfsvoering).

  12. #8
    Super Moderator omepje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2006
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    22.443
    Thanks
    41.004
    19.057 waarderingen in 8.437 posts
    Lekker duidelijk verslag Mike, bedankt.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  13. #9
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulus01 Bekijk bericht
    Hoewel ik denk dat het gros van het verhaal duidelijk en helder is, lijkt me dit een beetje onzin.
    Als je pas ruimte hebt om nieuwere items te te zoeken als je oude voorraad op is, prijs je jezelf wellicht al uit de markt voor het uberhaupt zo ver is. Normaliter gebruik je een supply demand process om overbodige, langzaam bewegende voorraad te scrappen. Dat kan hier ook prima, ofwel, je neemt je verlies om concurrerend te kunnen blijven.
    Dat is schijnbaar hier niet aan de hand, want de voorraden raken blijkbaar op, maar dan is dit argument zeer zwak (als het waar is, kun je twijfelen aan de bedrijfsvoering).
    Zoals je weet, is er de laatste jaren heel wat veranderd bij GBV-WECO. Allereerst dat WECO erbij kwam en dat het assortiment gewijzigd werd. Toen kwam er een andere visie op de lijnen waardoor veel artikelen weer vervangen zouden gaan worden. Maar je kunt niet in 1 jaar alles omgooien qua assortiment en voorraad, dat duurt dus even.
    Vervolgens is BKV erbij ingekomen met een mega voorraad van o.a. DRGN en ook Ferro, die grote bakken welke al meerdere jaren in de uitverkoop zijn. Die hele restvoorraad moet je wel kwijt, je verbrand het niet zomaar om vervolgens iets nieuws neer te zetten. Hier gaan dus jaren overheen, nu komen ze op een punt dat er meer ruimte komt, nu de vraag hoe ze die weer opvullen.

    Is niets nieuws hoor, kijk maar naar de eerste jaren Vuurwerkvisie met de oude voorraad van Zena Vuurwerk, daar zit je wel eerst 2 jaar mee voordat je wat nieuws kunt gaan doen. Geen gekke bedrijfsvoeringen dus.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  14. Deze 3 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:


  15. #10
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattenfreak Bekijk bericht
    Zoals je weet, is er de laatste jaren heel wat veranderd bij GBV-WECO. Allereerst dat WECO erbij kwam en dat het assortiment gewijzigd werd. Toen kwam er een andere visie op de lijnen waardoor veel artikelen weer vervangen zouden gaan worden. Maar je kunt niet in 1 jaar alles omgooien qua assortiment en voorraad, dat duurt dus even.
    Vervolgens is BKV erbij ingekomen met een mega voorraad van o.a. DRGN en ook Ferro, die grote bakken welke al meerdere jaren in de uitverkoop zijn. Die hele restvoorraad moet je wel kwijt, je verbrand het niet zomaar om vervolgens iets nieuws neer te zetten. Hier gaan dus jaren overheen, nu komen ze op een punt dat er meer ruimte komt, nu de vraag hoe ze die weer opvullen.

    Is niets nieuws hoor, kijk maar naar de eerste jaren Vuurwerkvisie met de oude voorraad van Zena Vuurwerk, daar zit je wel eerst 2 jaar mee voordat je wat nieuws kunt gaan doen. Geen gekke bedrijfsvoeringen dus.
    Ik snap ook wel dat je het zomaar gaat verbranden, uiteraard probeer je het te verkopen, het punt wat ik probeerde te maken, is dat het een gevaarlijke strategie zou kunnen zijn, om te wachten tot oude voorraad op is voor je naar nieuwe items kunt kijken. Ik generaliseer wel een beetje, maar het kan bijna niet zo zijn dat dat op zichzelf staat.

  16. #11
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulus01 Bekijk bericht
    Ik snap ook wel dat je het zomaar gaat verbranden, uiteraard probeer je het te verkopen, het punt wat ik probeerde te maken, is dat het een gevaarlijke strategie zou kunnen zijn, om te wachten tot oude voorraad op is voor je naar nieuwe items kunt kijken. Ik generaliseer wel een beetje, maar het kan bijna niet zo zijn dat dat op zichzelf staat.
    Met zo ongelooflijk veel items in het assortiment moet je wel wachten tot je die ruimte hebt, dan heb je geen keuze. En vergeet niet dat er een voorraad wordt binnengehaald voor ál die winkels, soms voor meerdere jaren als het daardoor voordeliger kan bijvoorbeeld. Het gaat niet om 25 kartonnen die over zijn van een artikel, dat is wel heel wat meer.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  17. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  18. #12
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.689
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Meestal is het zo dat je krijgt waarvoor je betaald. Dat is in dit geval niet, de prijzen zijn vrij hoog en de kwaliteit vaak matig. Het is een commerciele strategie die van de onwetenheid van de gemiddelde consument en winkelier uitgaat, het lijkt me geen strategie voor de lange termijn. Ik betaal liever wat meer voor uitmuntende kwaliteit, kijk eens naar evolution en pangu afgelopen seizoen of wolf. En zelfs broekhoff gaat nu voor echt kwaliteit. Kost wat meer maar het voldoet aan je verwachting en je zult weer terugkomen bij dit merk dat lijkt me het belangrijkste voor een bedrijf

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •