Banner Lesli Vuurwerk - ZenaVuurwerk.nl
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 189
  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    [Stelling] Compound vuurwerk is een goede innovatie

    De laatste 10 jaren zien we aardig wat innovatie in het vuurwerk. Zo hebben we nu o.a. cakes tot 500 gram, kan het vuurwerk gevuld worden tot 25 gram per schot en zijn de cakeboxen met hele shows erin de laatste jaren volop te krijgen.

    Een cakebox is er toch op gericht om achter elkaar en in een bepaalde volgorde af te steken. De cakes zitten over het algemeen ook zo in de doos dat je de hoofdlont en reservelont direct door kunt verbinden. Bij de cakeboxen mag niet verteld worden dat ze doorgelont kunnen worden, laat staan hoe, maar zeker de liefhebbers weten hoe dit werkt natuurlijk.
    Toch kan het ook verwarrend zijn, ze worden ook los uit de doos gehaald en per cake weggeschoten. Niets mis mee, maar het kan beter en mooier als je ze wel doorgelont afsteekt.

    In 2016 zullen we de term "compound vuurwerk" waarschijnlijk vaker gaan horen, in Duitsland spreken ze van "verbundfeuerwerk". Hierbij is het vuurwerk zoals een cakebox al vooraf doorgelont, je hoeft er zelf niets meer aan te doen, aansteken en kijken maar!
    Hierbij is de regel dat gekoppeld vuurwerk maximaal 2.000 gram (2 kilo) kruit mag bevatten, dus 4 cakes van 500 gram, maar ook 10 van 200 gram en natuurlijk vele andere variaties. Het vuurwerk moet wel bestaan uit losse cakes, dus je mag geen 2.000 kilo blok maken, het moet opgedeeld zijn. De cakes zullen dan ook wel stevig bij elkaar zitten door ze o.a. op een stevige ondergrond vast te lijmen.


    [Stelling] Compound vuurwerk is een goede innovatie

    Wij zijn benieuwd wat jullie van deze innovatie vinden, want de meeste liefhebbers lonten de cakeboxen zelf door. Door de compound-techniek zullen producten vooraf doorgelont zijn en stevig bij elkaar zitten, wat zijn de voor- en nadelen (veiligheid / volgorde)? Denk daarbij aan jezelf, andere liefhebbers en natuurlijk de "gewone consument" die er minder / weinig verstand van heeft.

    Geef jouw mening!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  2. Deze 13 gebruikers waarderen Mattenfreak voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  3. #2
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Ik denk voor iedereen die een leuke show wil schieten en een redelijk budget heeft, maar niet tot de categorie 'freaks' behoort, dat dit een leuk initiatief is.
    Zij kunnen dan een paar leuke boxen kopen, die vooraf doorgelont zijn en deze achter elkaar, veilig, afsteken, zodat er een leuke show kan ontstaan.

    De prijs zal waarschijnlijk hoger liggen (aanname) want ik neem aan dat het extra tijd voor de fabriek in beslag neemt en er zal meer ruimte in beslag genomen worden vermoed ik, aangezien het waarschijnlijk niet strak tegen elkaar gelijmd zit (als ik als consument dit zou kopen, wil ik wel zien dat het aparte cakes zijn bijvoorbeeld ;)).

    Meer benodigde ruimte, extra materiaal (verpakking, lijm) en tijd, zal de prijs wel iets omhoog doen denk ik. Voor de gewone consument een leuk alternatief denk ik.

    Ik vraag me wel af hoe de overgang beoogd is, met een pauze of in 1 keer doorlopend.

    Voor mij zelf, tenzij top uitgewerkt en show waardig (grote effecten, goede burst, varieteit per box, niet te veel per cake, met geen pauze tussen de cakes), zal ik hier niet snel aan beginnen.

    Maar dat zeg ik nu, enkel op basis van aannames.

    Ik hoop dat we hiermee positief verrast gaan worden.

  4. Deze gebruiker waardeert paulus01 voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    goed idee.
    geen gehannes meer, en scheelt weer tijd in de 2 toch al stressy dagen
    máár, ik stel wel een voorwaarde. max 2 sec vertraging tussen blokje A en B, want anders schiet het alsnog niet op.
    ik snap trouwens niet waarom een compound box dan wel mag, en een 'gewoon' 100sh blok dan weer niet...

  6. Deze 2 gebruikers waarderen --sjon beton-- voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid Arahon's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 december 2014
    Berichten
    1.005
    Thanks
    107
    727 waarderingen in 345 posts
    Ik hoop ook dat we dit te zien krijgen in Nederland, vooral ter vervanging van de typische flut vuurwerkpakketten waar je altijd vaders met kinderen nog jaar in jaar uit in ziet trappen. Vooral de consument met een klein budget onder de 100 euro gaan vaak met een tweetal pakketten in de tas richting huis, zonder te weten dat je bijzonder weinig waar voor je geld meekrijgt. Een pakket doet immers vermoeden dat het divers is en je meer spektakel krijgt dan wanneer je je vuurwerk los koopt. Wij weten helaas dat het verre divers is, en dat de kruit/euro ratio bijzonder laag ligt.

    Nu staat verbund/compound vuurwerk volgens mij ook niet bekend om de grote kwaliteit, maar ik denk dat je zonder kennis beter met compound vuurwerk thuis kan komen dan een standaard pakket.

    Daarnaast is er de veiligheid. Ik ben van mening dat (sier)vuurwerk in het goedkopere segment vaak gevaarlijker is dan de dikke cakes/cakeboxen. Puur vanwege het feit dat het veel gemakkelijker omvalt bij een klein beetje wind. Tevens zijn de lonten vaak ook erg matig en valt er door de jeugd weinig mee te 'stunten'. Compound vuurwerk staat vast op een plaat, de kans op omvallen is hiermee aanzienlijk kleiner geworden. Wegzetten en genieten maar.

    In principe doen veel freaks het natuurlijk zelf al, en met een budget van 60 euro kan je al heel wat moois bij elkaar rapen (zie het 'beste vuurwerkpakket' topic). Hopelijk zijn de importeurs inmiddels al geïnspireerd door compound vuurwerk, en krijgt de gemiddelde consument beter waar voor zijn centen.

  8. Deze gebruiker waardeert Arahon voor het bericht:


  9. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Ik vind het een slechte ontwikkeling en het zou haaks staan op de veiligheidsmaatregelen die worden genomen tegen ongevallen.
    Wanneer er iets mis gaat met 1 cake dan blijft het hele gevaarte doorschieten tot het afgelopen is. Dat geldt ook in geval van omvallen of andere onvoorzienbare gebeurtenissen.
    Nu kun je natuurlijk ook doorlonten en bestaat er eenzelfde soort risico, alleen daarom zegt natuurlijk het Vuurwerkbesluit dat je niet mag doorlonten.
    Daarnaast verbinden nu vooral de freaks door en niet Jan de timmerman op de hoek die met zijn zoontje staat te stoken. Dit is wel de grootste groep in Nederland die vuurwerk koopt. Freaks zal maar een paar procent zijn. Dus als het voortaan standaard wordt geleverd, zal het risicofactor ook vele malen hoger worden.
    Voorts wordt je verplicht om alles af te steken aan elkaar omdat het aan elkaar verbonden zit. Wil je het dus los afsteken dan is dat niet mogelijk, want loskoppelen is ook weer verboden! Want je mag vuurwerk niet 'bewerken' en los-vast koppelen is allebei bewerken.

    Het zou beter zijn een soort 'klik'systeem te maken waarin lonten in elkaar kunnen worden geschoven en dan met kapjes erover ofzo. Dan laat je de keuze bij de consument liggen.

    Antwoord stelling: het is een slechte innovatie omdat het gevaarverhogend werkt en het haaks staat op de regels die nu gelden en derhalve kan ik mij niet voorstellen dat het er komt.

    p.s. overigens ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurt als er 1 cake wordt afgekeurd van bijv. 4 cakes. Omdat alles is doorgelont, wordt je dan verplicht om heel het product uit de markt te nemen? Nu geldt dan 1 cake uit de handel wordt gehaald en niet heel de cake box. Zal een importeur toch wel belangrijk vinden voordat hij hieraan begint. En hoe gaat het met CE-markering? Ik neem aan dat ieder product CE-gekeurd blijft en niet het compound vuurwerk an sich.
    Laatst gewijzigd door !!!UPO-Maikie.^; 13 februari 2016 om 18:47 Reden: aanvulling

  10. Deze 2 gebruikers waarderen !!!UPO-Maikie.^ voor het bericht:


  11. #6
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !!!UPO-Maikie.^ Bekijk bericht
    Ik vind het een slechte ontwikkeling en het zou haaks staan op de veiligheidsmaatregelen die worden genomen tegen ongevallen.
    Wanneer er iets mis gaat met 1 cake dan blijft het hele gevaarte doorschieten tot het afgelopen is. Dat geldt ook in geval van omvallen of andere onvoorzienbare gebeurtenissen.
    Nu kun je natuurlijk ook doorlonten en bestaat er eenzelfde soort risico, alleen daarom zegt natuurlijk het Vuurwerkbesluit dat je niet mag doorlonten.
    Daarnaast verbinden nu vooral de freaks door en niet Jan de timmerman op de hoek die met zijn zoontje staat te stoken. Dit is wel de grootste groep in Nederland die vuurwerk koopt. Freaks zal maar een paar procent zijn. Dus als het voortaan standaard wordt geleverd, zal het risicofactor ook vele malen hoger worden.
    Voorts wordt je verplicht om alles af te steken aan elkaar omdat het aan elkaar verbonden zit. Wil je het dus los afsteken dan is dat niet mogelijk, want loskoppelen is ook weer verboden! Want je mag vuurwerk niet 'bewerken' en los-vast koppelen is allebei bewerken.

    Het zou beter zijn een soort 'klik'systeem te maken waarin lonten in elkaar kunnen worden geschoven en dan met kapjes erover ofzo. Dan laat je de keuze bij de consument liggen.

    Antwoord stelling: het is een slechte innovatie omdat het gevaarverhogend werkt en het haaks staat op de regels die nu gelden en derhalve kan ik mij niet voorstellen dat het er komt.

    p.s. overigens ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurt als er 1 cake wordt afgekeurd van bijv. 4 cakes. Omdat alles is doorgelont, wordt je dan verplicht om heel het product uit de markt te nemen? Nu geldt dan 1 cake uit de handel wordt gehaald en niet heel de cake box. Zal een importeur toch wel belangrijk vinden voordat hij hieraan begint. En hoe gaat het met CE-markering? Ik neem aan dat ieder product CE-gekeurd blijft en niet het compound vuurwerk an sich.
    Ben dan wel benieuwd wat er in jou ogen mis zou moeten gaan? Zo'n grote doos valt niet om bijvoorbeeld.

    Wat ik heb begrepen is dat we niet richting het 'Verbund Feuerwerk' gaan zoals deze in Duitsland bekend is. Hoe en wat zijn de importeurs zelf ook nog druk mee bezig

    Wat mij betreft een prima innovatie. De 'liefhebber' weet precies hoe het doorlonten werkt. De normale consument wat toch een groot aandeel van de markt bedraagt niet! Op deze manier kunnen ze toch genieten van een klein showtje.

    Wat mij betreft hadden ze dit in Cat 3. mogen toestaan, zodat er meer dan 2000 gram kruit gebruikt mag worden.
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  12. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nitraat12 Bekijk bericht
    Ben dan wel benieuwd wat er in jou ogen mis zou moeten gaan? Zo'n grote doos valt niet om bijvoorbeeld.
    Potten die niet vast blijken te zitten (die lijm die de Chinese gebruiken om labels vast te zetten laten ook vaak los of voetjes van shocks) of een cake klapt uit elkaar en daardoor worden andere cakes weggedrukt worden of omvallen.

  13. Deze gebruiker waardeert !!!UPO-Maikie.^ voor het bericht:


  14. #8
    VWC-Lid 500gram's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 oktober 2007
    Berichten
    696
    Thanks
    721
    538 waarderingen in 159 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --sjon beton-- Bekijk bericht
    goed idee.
    geen gehannes meer, en scheelt weer tijd in de 2 toch al stressy dagen
    máár, ik stel wel een voorwaarde. max 2 sec vertraging tussen blokje A en B, want anders schiet het alsnog niet op.
    ik snap trouwens niet waarom een compound box dan wel mag, en een 'gewoon' 100sh blok dan weer niet...
    De Regel is 5 seconden

  15. Deze 3 gebruikers waarderen 500gram voor het bericht:


  16. #9
    VWC-Lid paulus01's schermafbeelding
    Geregistreerd
    14 januari 2010
    Berichten
    1.335
    Thanks
    601
    980 waarderingen in 535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 500gram Bekijk bericht
    De Regel is 5 seconden
    Is die regel een verplichting?

  17. #10
    VWC-Lid Ischa's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Gorinchem
    Berichten
    1.954
    Thanks
    616
    1.398 waarderingen in 489 posts
    Vindt dit wel een handig iets.
    Mits de overlooptijd van cake naar cake niet te lang duurt.
    Dat neemt het gevoel van een geheel nogal weg.
    Veel handiger om een box buiten te zetten die al voorgelont is.
    Veiliger ook.
    Zie de gemiddelde consument al teruglopen na de 1ste cake van een boxje van huh hoe kan dat nou.
    Moesten toch 100 schoten zijn...
    Ff aansteken en het gaat mischien wel mis
    Even a broken clock is right twice a day.

  18. #11
    VWC-Lid Ischa's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 november 2008
    Locatie
    Gorinchem
    Berichten
    1.954
    Thanks
    616
    1.398 waarderingen in 489 posts
    Waar ik ook benieuwd naar ben.
    Compound vuurwerk van 50 gram per tube?
    Dus singleshots.
    Zijn die dan ook toegestaan?
    Even a broken clock is right twice a day.

  19. #12
    VWC-Lid Firecrack-R's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 januari 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    596
    Thanks
    198
    273 waarderingen in 122 posts
    Beste innovatie/uitvinding in jaren!

    Boxen/doorlont constructies zijn stabiel en dus veilig, de consument haalt een écht stuk vuurwerk in huis i.p.v. een pakket van 75 euro waarvan je achteraf denkt; ''was dat het nou.. volgend jaar geen vuurwerk meer hoor ppffft''.

    Kort samengevat: Mooi & veilig siervuurwerk.

  20. #13
    VWC-Lid Richardus's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Grunn
    Berichten
    12.092
    Thanks
    5.429
    6.230 waarderingen in 2.977 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 500gram Bekijk bericht
    De Regel is 5 seconden
    Dat wordt dus weer modden voor ons omnde pauzes weg te krijgen... En ik zie al genoeg zatlappen voor me die er al bovenop staan of langslopen en hun domme koppie dr boven houden.... Echt weer zo'n halfslachtige Holllandse polderoplossing: legaliseer dan gewoon tot 2kg (en 2") cakes zonder rare technische dingen; veiliger en sla je meteeen een pijler onder de zwarte handel weg.

  21. Deze 3 gebruikers waarderen Richardus voor het bericht:


  22. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 mei 2015
    Locatie
    NLD
    Berichten
    250
    Thanks
    112
    178 waarderingen in 82 posts
    Lijkt mij ook een beetje onverstandig.. Die 5 seconden regel..

  23. #15
    VWC-Lid Fric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    6 juli 2009
    Berichten
    990
    Thanks
    75
    883 waarderingen in 387 posts
    Ik voorzie ongelukken door die 5 seconden en afkeur van boxen door fouten in onderdelen.

Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •