Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 76
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts

    Langdurig bewaren van vuurwerk

    Ik start even dit topic omdat ik met een vraagje zit die ik niet zo direct kan terugvinden in het forum.
    Ik heb omwille van een regenbui nog een 6 tal cakes niet afgestoken (250 en 500 grams).
    Nu vroeg ik mij af of je dit kan bewaren tot volgend jaar, neemt de kwaliteit af of blijven ze gewoon tip top in orde.
    Ik heb nog nooit een houdbaarheidsdatum gezien op vuurwerk, en vraag me af hoe lang je vuurwerk kan bewaren zonder dat de kwaliteit gaat afnemen, want dat wil je ook niet natuurlijk. Uiteraard ga ik er van uit dat je het droog gaat bewaren.
    Misschien weten jullie hier meer over.En zijn er speciale dingen die je kan/moet doen als je het lange tijd gaat bewaren.
    Alvast bedankt.

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    16 december 2013
    Berichten
    39
    Thanks
    5
    8 waarderingen in 6 posts
    Als je het goed droog bewaart is er niks aan het handje volgens mij.

  3. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    8 februari 2011
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    45
    Thanks
    46
    67 waarderingen in 14 posts
    Vuurwerk bewaren kan gewoon ik zelf heb ook wel eens cakes een jaar bewaard en niks mis mee gewoon zorgen dat je ze bewaart op een droge en veilige plek.

  4. #4
    VWC-Lid Bizzle's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 juli 2009
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.357
    Thanks
    146
    1.630 waarderingen in 579 posts
    Gewoon op zolder of wat dan ook weg leggen. Word er na een jaar 'drogen' alleen maar beter op!

  5. #5
    VWC-Lid VW070's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2011
    Berichten
    35
    Thanks
    9
    16 waarderingen in 6 posts
    Als je dit volgend jaar afsteekt zal de kwaliteit alleen maar beter zijn geworden denk ik. Omdat het kruit nu nog beter is opgedroogd. Ik zou het wel binnen 5 jaar afsteken. Maar ik denk dat vuurwerk 20+ Jaar te bewaren valt onder goede condities.
    Fc Den Haag

  6. #6
    VWC-Lid Airforce's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2013
    Berichten
    1.326
    Thanks
    655
    974 waarderingen in 487 posts
    Wat denk je dat er gebeurd met overgebleven vuurwerk? Dat staat ook het hele jaar in de bunker, merk je niets van ;)

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 november 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    607
    Thanks
    202
    294 waarderingen in 186 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bizzle Bekijk bericht
    Gewoon op zolder of wat dan ook weg leggen. Word er na een jaar 'drogen' alleen maar beter op!

    absoluut! hoor wel eens mensen zeggen hier ook op het forum nu kopen jaar er op pas stoken word het alleen maar beter van

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts
    Ik had nogal wat vuurwerk (klein en groot) nu ongeveer een jaartje in mijn garage liggen, nu was ik niet helemaal zeker of die garage al dan niet vochtig was, dus nu met de herfst alles toch maar binnen in huis gehaald, net even een M10000 en een Choet Banger getest en naar mijn mening knallen ze toch minder hard dan anders...vocht? Lont ging wel goed aan enzo...is er een kans dat alles terug goed komt als ik alles binnen in een "verwarmde, droge kamer" leg? Of zal de kwaliteit van de cakes enzo ook fel zijn afgenomen?
    Alvast bedankt voor jullie hulp...

  9. #9
    VWC-Lid emieloss's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2009
    Berichten
    1.986
    Thanks
    5.491
    1.722 waarderingen in 787 posts
    Als het door vocht komt dan zal op een goede manier drogen dat ongedaan maken.

    Zorg wel dat je in de buurt van het opgeslagen vuurwerk geen kaarsen aansteekt, ontvlambare spullen bewaart of rookt! ;)

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Ik bewaar regelmatig vuurwerk en het komt dan wel eens voor dat ik iets minimaal 5 jaar laat liggen voordat ik het eens afsteek en dat zonder problemen of kwaliteitsverlies.

  11. #11
    VWC-Lid Rowy Vuurwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 oktober 2010
    Berichten
    786
    Thanks
    320
    1.011 waarderingen in 397 posts
    als het nat geweest is, dan verliest het z'n kwaliteit, het zal wel gewoon werken als het weer droog is, maar kan ook gevaarlijk zijn.
    Als een kartonnen doos nat geweest is, dan is het ook zijn stevigheid kwijt...
    www.rowyvuurwerk.nl

  12. #12
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.923
    Thanks
    4.687
    6.454 waarderingen in 2.623 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rowy Vuurwerk Bekijk bericht
    als het nat geweest is, dan verliest het z'n kwaliteit, het zal wel gewoon werken als het weer droog is, maar kan ook gevaarlijk zijn.
    Als een kartonnen doos nat geweest is, dan is het ook zijn stevigheid kwijt...
    Dat geloof ik ook zeker! Als kruit goed doorweekt is en je laat het daarna drogen, dan is de structuur toch heel anders dan eerst. Vooral met flash bijvoorbeeld lijkt me dit van toepassing. Ik geloof daarom ook niet in het drogen van vuurwerk. Tenminste, tot bepaalde hoogte dan. Als het door luchtvochtigheid komt dan praten we natuurlijk over iets heel anders dan grotere verhoudingen van vocht.

    Misschien leuk om te testen met iets simpels zoals een rotje, een tijdje onderdompelen in water en vervolgens goed laten drogen op de verwarming en kijken wat het doet.

  13. #13
    VWC-Lid jorisman's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2008
    Berichten
    993
    Thanks
    206
    739 waarderingen in 301 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasterBsc Bekijk bericht
    Dat geloof ik ook zeker! Als kruit goed doorweekt is en je laat het daarna drogen, dan is de structuur toch heel anders dan eerst. Vooral met flash bijvoorbeeld lijkt me dit van toepassing. Ik geloof daarom ook niet in het drogen van vuurwerk. Tenminste, tot bepaalde hoogte dan. Als het door luchtvochtigheid komt dan praten we natuurlijk over iets heel anders dan grotere verhoudingen van vocht.

    Misschien leuk om te testen met iets simpels zoals een rotje, een tijdje onderdompelen in water en vervolgens goed laten drogen op de verwarming en kijken wat het doet.
    Die testen met een rotje zijn natuurlijk al wel op een andere manier gedaan. Vaak is het zo dat kartonnen rotjes op zee behoorlijk nat worden. Vooral met de knallers van royal fireworks is dit gebleken. Het eerste jaar met oud en nieuw waren de klappen zeer slecht en een jaar later als ze goed gedroogd zijn klapte ze wel hard.
    Mijn nieuwe youtube-kanaal:[url]http://www.youtube.com/user/PyrocrewVlissingen[/url]

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Een rotje testen hoeft niet. Wanneer deze echt doorweekt was en je laat het drogen (Tussen rijstkorrels) dan knallen ze niet meer. Lontje gaat in 90% van de gevallen gewoon weer uit, daar waar het naar binnen gaat. Ik had zo voor mijn zoon een beel slof rotjes gedroogd (2 jaar lang) maar ze werkte allemaal niet.

    Maar ok, vraag ging uiteindelijk over hoe lang je vuurwerk kan bewaren en daar kan ik op zeggen, "heel lang".

  15. #15
    VWC Meteoroloog davidh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 juli 2010
    Berichten
    1.266
    Thanks
    1.182
    3.196 waarderingen in 705 posts
    Vaak zitten lontjes tegenwoordig maar net met een klein stukje in het kruit en tevens kun je meestal de lontjes zo uit de kokertjes halen. Ook zijn de groene lontjes vaak geknakt.
    In de jaren 80 lag onze verwarming vol met natte zooi, gezocht na oud en nieuw, 95% deed het weer na een week drogen....

    probleem tegenwoordig is dat rotjes kokertjes zijn met gips. De verlijmde kokertjes drogen aan de buitenkant wel maar niet aan de binnenkant wat dat verhinderd de lijmlaag. Zo blijft het kruit nat terwijl de buitenkant wel droog is.

    Heb jaren 80 rotjes maar die knallen nog steeds prima, met de eerste generatie bex nitraten is het een ander verhaal, die doen niets meer....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Een rotje testen hoeft niet. Wanneer deze echt doorweekt was en je laat het drogen (Tussen rijstkorrels) dan knallen ze niet meer. Lontje gaat in 90% van de gevallen gewoon weer uit, daar waar het naar binnen gaat. Ik had zo voor mijn zoon een beel slof rotjes gedroogd (2 jaar lang) maar ze werkte allemaal niet.

    Maar ok, vraag ging uiteindelijk over hoe lang je vuurwerk kan bewaren en daar kan ik op zeggen, "heel lang".

Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •