Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 9 van 53 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 135 van 783

Discussie: 25KG regeling

  1. #121
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    No harm, no faul.

    Dit is wel treffend; zo ridicuul is deze regel dus. Ik snap de reden erachter natuurlijk wel, maar eigenlijk zou je dit moeten veranderen naar een regel waarbij het kruitgewicht gaat tellen. Bijvoorbeeld een maximum van 10kg kruit per huishouden/auto/etc. Want wat maakt het in hemelsnaam uit hoeveel karton/papier/plastic je in huis hebt?

  2. Deze 5 gebruikers waarderen Avalanche voor het bericht:


  3. #122
    VWC-Lid erase2fast's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2009
    Berichten
    834
    Thanks
    546
    575 waarderingen in 267 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    No harm, no faul.

    Dit is wel treffend; zo ridicuul is deze regel dus. Ik snap de reden erachter natuurlijk wel, maar eigenlijk zou je dit moeten veranderen naar een regel waarbij het kruitgewicht gaat tellen. Bijvoorbeeld een maximum van 10kg kruit per huishouden/auto/etc. Want wat maakt het in hemelsnaam uit hoeveel karton/papier/plastic je in huis hebt?
    Haha, ik ben zo op de hele discussie ingegaan dat ik hier helemaal niet bij na heb gedacht... Als men het zo gaat bekijken is het echt de grootste onzin ooit.
    alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

  4. #123
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erase2fast Bekijk bericht
    Haha, ik ben zo op de hele discussie ingegaan dat ik hier helemaal niet bij na heb gedacht... Als men het zo gaat bekijken is het echt de grootste onzin ooit.
    Hmmm.. je kunt het ook zo zien. Hoe meer karton/papier en plastic, hoe groter en sneller de vuurhaard en dus ook hoe sneller het vuur dan zal gaan verspreiden. Gooi 10kg kruit op een hoop en steek het aan, je krijgt een gigantische steekvlam maar verder zal er dan niets gebeuren. Neem dan nu 500gr kruit en 10kg papier/karton, dit gaat fikken. Maar natuurlijk begrijp ik jullie standpunt en ik denk zo ook.

  5. Deze gebruiker waardeert Grizmo Raizor voor het bericht:


  6. #124
    VWC-Lid erase2fast's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 oktober 2009
    Berichten
    834
    Thanks
    546
    575 waarderingen in 267 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grizmo Raizor Bekijk bericht
    Hmmm.. je kunt het ook zo zien. Hoe meer karton/papier en plastic, hoe groter en sneller de vuurhaard en dus ook hoe sneller het vuur dan zal gaan verspreiden. Gooi 10kg kruit op een hoop en steek het aan, je krijgt een gigantische steekvlam maar verder zal er dan niets gebeuren. Neem dan nu 500gr kruit en 10kg papier/karton, dit gaat fikken. Maar natuurlijk begrijp ik jullie standpunt en ik denk zo ook.
    Dat klopt ook, alleen denk ik dat het karton je laatste zorg zal zijn wat in de fik zal vliegen. Daarnaast zal in het geval van ontsteking van het vuurwerk niet per definitie het karton vlam vatten? Dat zou betekenen dat ik ook geen grote voorraad printerpapier mag opslaan thuis?
    alcohol lost niets op, maarja melk ook niet...

  7. #125
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Berichten
    5.460
    Thanks
    1.447
    838 waarderingen in 523 posts
    10 kg kruit is veel te weinig. Daar zitten de meesten hier wel aan gok ik. Een kg beperking is echt typisch nederlandse betutteling. Ik zit nu al tegen de 20kg kruit aan

  8. #126
    VWC-Lid Gerwin's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Niemandsland
    Berichten
    2.812
    Thanks
    106
    697 waarderingen in 271 posts
    Het is heel simpel. Winkelier mag max 25kg meegeven. En jij als Nederlander wordt geacht de wetgeving te kennen.

    Als jij met 50 kilo wordt aangehouden is dat jouw probleem dus.

    Wordt je terplekke bij de winkel aangehouden met meer dan 25 kilo ben zowel jij als de winkel de sjaak maar jouw boete afschuiven op de winkelier is niet mogelijk.

    Dit omdat je de wetgeving dient te kennen. Je had dan ook kunnen zeggen ik neem nu 25 kilo mee en kom straks terug voor de andere 25 kilo welke je natuurlijk niet thuis opslaat ;).


    Het beginsel "elke burger wordt geacht de wet te kennen" houdt niet in dat burgers strafbaar zijn als zij de wet niet kennen. De regel betekent wel dat een burger zich aan de wet moet houden: onbekendheid met de wet vormt nooit een verontschuldiging voor overtreding van die wet.
    Gerwin

  9. Deze gebruiker waardeert Gerwin voor het bericht:


  10. #127
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 maart 2007
    Locatie
    Neverland
    Berichten
    1.951
    Thanks
    1.278
    1.401 waarderingen in 609 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erase2fast Bekijk bericht
    Dat klopt ook, alleen denk ik dat het karton je laatste zorg zal zijn wat in de fik zal vliegen. Daarnaast zal in het geval van ontsteking van het vuurwerk niet per definitie het karton vlam vatten? Dat zou betekenen dat ik ook geen grote voorraad printerpapier mag opslaan thuis?
    Als je heel ver door redeneert, misschien niet inderdaad. Ware het niet dat printerpapier niet onder ADR gevarenklasse 1 valt en vuurwerk wel (en wel te verstaan over het algemeen gevarenklasse 1.4)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerwin Bekijk bericht
    Het is heel simpel. Winkelier mag max 25kg meegeven. En jij als Nederlander wordt geacht de wetgeving te kennen.

    Als jij met 50 kilo wordt aangehouden is dat jouw probleem dus.

    Wordt je terplekke bij de winkel aangehouden met meer dan 25 kilo ben zowel jij als de winkel de sjaak maar jouw boete afschuiven op de winkelier is niet mogelijk.

    Dit omdat je de wetgeving dient te kennen. Je had dan ook kunnen zeggen ik neem nu 25 kilo mee en kom straks terug voor de andere 25 kilo welke je natuurlijk niet thuis opslaat ;).


    Het beginsel "elke burger wordt geacht de wet te kennen" houdt niet in dat burgers strafbaar zijn als zij de wet niet kennen. De regel betekent wel dat een burger zich aan de wet moet houden: onbekendheid met de wet vormt nooit een verontschuldiging voor overtreding van die wet.
    Helaas klopt die laatste passage. Het niet kennen van de wet is inderdaad geen excuus om niet beboet te worden. Als dat wel zo was, had dat wel een makkelijk excuus geweest. Overigens heb je de mogelijkheid een en ander te procederen, maar de discussie nut en noodzaak van de wetgeving ga je toch verliezen.

    Maar Gerwin, jij bent volgens mij wel aardig thuis in de regelgeving. Weet jij welk artikel noemt dat je als consument niet meer dan 25 KG (bruto) mag bezitten? Ik heb het vuurwerkbesluit een goed jaar terug doorgezocht en kan alleen de passage met betrekking tot het "verstrekken van vuurwerk" vinden, oftewel de winkelierszijde.

    Even wat dingen op een rijtje:
    - Artikrl 1.2.4. Heeft betrekking over het voor handen hebben van vuurwerk (consumenten of theater) buiten de verkoopdagen, buiten een inrichting (lees: vuurwerkwinkel). Hier wordt inderdaad gesproken over maximaal 25 kilogram;
    - Artikel 1.2.5 onder 2 noemt weer de 25 kg per vervoersmiddel, maar noemt ook de zinsnede "anders dan voor eigen gebruik". Dit laat ruimte voor discussie en is met de grote boxen en compound best te onderbouwen, mits je geen bestelbus vollaad;
    - Artikel 2.2.3 betreft het leveren van maximaal 25 kg per levering aan een klant. (er kan gesteld worden dat elke afhaalbon een aparte levering is).


    Ik lees nergens dat je maximaal 25 kg IN HUIS mag hebben tijdens de verkoopdagrn. Buiten verkoopdagen en afsteektijden beperkt artikel 1.2.4 het wel tot 25 kg. Ik lees ook nergens dat het per definitie strafbaar is meer dan 25 kg te vervoeren. Fijn om te weten is dat bij straffen de bewijsplicht in principe bij de overheid ligt. De politie moet dus kunnen bewijzen dat het vuurwerk ogv artikrl 1.2.5 niet voor eigen gebruik is.
    Laatst gewijzigd door kamikaze; 12 november 2017 om 22:39
    [B]Groetjes Kamikaze[/B]

  11. #128
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 december 2015
    Berichten
    5.744
    Thanks
    978
    1.690 waarderingen in 828 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kamikaze Bekijk bericht


    Ik lees nergens dat je maximaal 25 kg IN HUIS mag hebben tijdens de verkoopdagrn. Buiten verkoopdagen en afsteektijden beperkt artikel 1.2.4 het wel tot 25 kg. Ik lees ook nergens dat het per definitie strafbaar is meer dan 25 kg te vervoeren. Fijn om te weten is dat bij straffen de bewijsplicht in principe bij de overheid ligt. De politie moet dus kunnen bewijzen dat het vuurwerk ogv artikrl 1.2.5 niet voor eigen gebruik is.
    Het is verboden vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik voorhanden te hebben buiten een inrichting als bedoeld in:

    a. artikel 1.1.4;
    b. artikel 2.2.1, 3.2.1 of 3A.2.1 waarvoor een omgevingsvergunning is verleend die betrekking heeft op de opslag van vuurwerk;
    c. artikel 2.2.1 waarvoor een melding is gedaan krachtens artikel 2.2.4.

    Het eerste lid is niet van toepassing:
    a. tijdens de perioden dat consumentenvuurwerk ingevolge artikel 2.3.2 ter beschikking mag worden gesteld of ingevolge artikel 2.3.6 tot ontbranding mag worden gebracht, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is;
    b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;



    Voorhanden hebben= je kan er zelf makkelijk bij, dus als het in je huis ligt heb je het voorhanden.


    Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren


    Dus het staat gewoon in de wet;)

  12. #129
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.511
    Thanks
    1.804
    622 waarderingen in 323 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurence Bekijk bericht


    Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren


    Dus het staat gewoon in de wet;)

    dat is ook een leuke.. het is toch wel voor eigen gebruik? komt dan het artikel te vervallen?

  13. #130
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Oke. Ik krijg waarschijnlijk niemand mee, en ik zit net over de 25 kg heen. In theorie zou ik dan mijn 4 jarige dochter mee kunnen nemen om het wel te redden. Ridicuul, maar volgens mij wel de realiteit. Ze mag namelijk onder begeleiding van een volwassene vuurwerk kopen. Dat ben ik. Klopt toch?

  14. #131
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.511
    Thanks
    1.804
    622 waarderingen in 323 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Oke. Ik krijg waarschijnlijk niemand mee, en ik zit net over de 25 kg heen. In theorie zou ik dan mijn 4 jarige dochter mee kunnen nemen om het wel te redden. Ridicuul, maar volgens mij wel de realiteit. Ze mag namelijk onder begeleiding van een volwassene vuurwerk kopen. Dat ben ik. Klopt toch?
    Volgens mij is het 25kg per voertuig en niet voor het aantal personen wat er in zit.

  15. #132
    VWC-Lid Avalanche's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 oktober 2016
    Locatie
    Almere
    Berichten
    3.332
    Thanks
    1.277
    4.088 waarderingen in 1.485 posts
    Dat is correct. Ik doelde eigenlijk op het meekrijgen van het vuurwerk door de dealer...

  16. #133
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Westland
    Berichten
    1.511
    Thanks
    1.804
    622 waarderingen in 323 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avalanche Bekijk bericht
    Dat is correct. Ik doelde eigenlijk op het meekrijgen van het vuurwerk door de dealer...
    Volgens mij is vuurwerk kopen/meekrijgen ook vanaf een bepaalde leeftijd.

    Ik weet niet of een vierjarige hier voor wordt gezien.

  17. #134
    VWC-Lid Vuurwerk Huizen's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 oktober 2013
    Locatie
    Huizen
    Berichten
    1.208
    Thanks
    633
    2.775 waarderingen in 796 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldeh Bekijk bericht
    Volgens mij is vuurwerk kopen/meekrijgen ook vanaf een bepaalde leeftijd.

    Ik weet niet of een vierjarige hier voor wordt gezien.
    Dat klopt minimale leeftijd voor cat 2 is 16 jaar.
    www.vuurwerkhuizen.nl

  18. Deze gebruiker waardeert Vuurwerk Huizen voor het bericht:


  19. #135
    VWC-Lid Torrr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 maart 2009
    Locatie
    City Lights
    Berichten
    14.771
    Thanks
    3.297
    11.380 waarderingen in 5.129 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronaldeh Bekijk bericht
    Volgens mij is het 25kg per voertuig en niet voor het aantal personen wat er in zit.
    Dit is inmiddels al zo vaak gezegd en anders Google je even op politie en vuurwerk. Dan kom je tegen
    dat het 25 kilo per voertuig en per huishouden is.
    Vuurwerk doet de duivels dansen

Pagina 9 van 53 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •