Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    VWC-Lid Firecrack-R's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 januari 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    596
    Thanks
    198
    273 waarderingen in 122 posts

    Oud en Nieuw in andere landen: Duitsland

    Beste VWC'ers,

    Ik zal dit jaar geen Oud en Nieuw vieren in Nederland, maar jullie raden het al; Duitsland.

    Aangezien er nog geen topic over is, en ik wel met een aantal vragen zit, bij deze een "oud en nieuw in Duitsland topic".

    Ik ben erg benieuwd hoe ik het zal ervaren. Het lijkt me vreemd maar ook erg leuk. Vuurwerk heeft in Duitsland volgens mij veel minder negatieve lading dan in Nederland. De verhalen van vuurwerk kopen in de Lidl en de Aldi zijn iedereen dan ook wel bekend neem ik aan, erg leuk lijkt me dat ook.

    Even wat regels op een rij

    -Verkoopdagen net als in NL 29/30/31 december, mits 1 van koopdagen op een zondag valt, dan de 28ste erbij.

    -Vuurpijlen 20gr, cakes 500gr, knallers alleen BP.

    -Afsteken officeel vanaf 18:00 op 31 December, tot ..?

    Gebruiken
    Oud en nieuw wordt in Duitsland Sylvester genoemd en op deze dag wens je iedereen een “guten Rutsch”. “Einen guten Rutsch ins neue Jahr!” betekent ongeveer zoveel als “Fijne jaarwisseling!” maar letterlijk zou het neerkomen op “Glijd goed het nieuwe jaar in!”.

    Dinner for one
    Een traditionele Duitse oudejaarsavond begint meestal met een diner (met vrienden of familie), in veel gevallen wordt de fonduepan op tafel getoverd. De avond wordt meestal gevolgd met het kijken van “Dinner for One”. Al 50 jaar is de komische sketch Dinner for One een traditioneel onderdeel van de televisieprogrammering op deze avond. De televisieversie duurt 18 minuten en wordt meerdere malen uitgezonden. Je ontkomt er bijna niet aan…

    Neujahrsansprache
    Ook op oudejaarsavond op de TV (en radio): de Neujahrsansprache. Wat bij ons de Kersttoespraak is, is bij de Duitsers de Neujahrsansprache. De bondskanselier blikt terug op het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar de toekomst.

    Sekt
    Natuurlijk moet er om 24:00 geproost worden! Meestal wordt er een goede fles Sekt uit de kast getrokken om “an zu stoßen” (te proosten). Geheel onterecht wordt Duitse Sekt vaak gezien als een slap en goedkoop aftreksel van champagne. Sekt wordt namelijk gemaakt volgens de methode champagnoise, alleen mag Duitse bubbelwijn geen champagne worden genoemd. Een populaire (en kwalitatief iets mindere wijn) die veel in (Oost) Duitsland wordt gedronken is Rotkäppchen. Zelf ga ik liever voor een ander exemplaar…

    Vuurwerk
    Vuurwerk kun je in Duitsland op iedere hoek van de straat kopen, de verkoop start 3 dagen voor oud en nieuw. Bij de bakker, bij de 1€-shop, bij de supermarkt. Overal kun je je slag slaan. De regelgeving is Duidelijk minder streng en je hoeft er niet vreemd van op te kijken als je ineens vuurpijlen tussen de snoepvakken ziet liggen. Vuurwerk mag op 31 December vanaf 18:00 worden afgestoken, tot zo'n 02:00 in de nacht van 1 januari. Voorzichtig aan dus!

    Berlinerbollen
    Oliebollen en appelbeignets? Die hebben ze helaas niet in Duitsland. In plaats daarvan worden er veel berlinerbollen gegeten. Deze gefrituurde bollen zijn meestal gevuld met jam en bestrooid met poedersuiker en kun je bestellen bij de bakker. De meeste Duitsers kennen berlinerbollen als Berliner, maar ze worden ook wel Pfannkuchen of Krapfen genoemd.

    Nu wilde ik eigenlijk vragen; zijn er mensen met ervaring? Die Oud en Nieuw in Duitsland gevierd hebben? Zo ja, beviel het en ook belangrijk: word de 18:00 regel daar goed nageleeft.. Ik heb namelijk wel de nodige knal/fluit cakes en zou deze natuurlijk graag overdag lekker afsteken.

    Hoor graag van jullie,

    Auf wieder schnitzel
    Laatst gewijzigd door Firecrack-R; 23 november 2014 om 11:05

  2. Deze 3 gebruikers waarderen Firecrack-R voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 april 2006
    Locatie
    Prov. Valencia
    Berichten
    432
    Thanks
    87
    640 waarderingen in 268 posts
    Iemand die hier op kan reageren? Ik wil namelijk in berlijn gaan vieren maar heb zeker 5 tassen met NL vuurwerk al besteld. Dus wil daar geen problemen krijgen.

  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    25 december 2013
    Berichten
    133
    Thanks
    37
    38 waarderingen in 20 posts
    Heb het ooit eens in een klein dorpje bij de Oostenrijkse grens gevierd en wat me daar erg opviel was dat er weinig de lucht in ging. Behalve bij ons dan. Denk dat dat in de grotere steden wel wat anders zal zijn.

  5. #4
    VWC-Lid --sjon beton--'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    2.041
    Thanks
    3.273
    904 waarderingen in 519 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewall Bekijk bericht
    Iemand die hier op kan reageren? Ik wil namelijk in berlijn gaan vieren maar heb zeker 5 tassen met NL vuurwerk al besteld. Dus wil daar geen problemen krijgen.
    is cat 2 en dus toegestaan in duitsland.
    duitsers zijn niet zoals hier;)
    mocht je aangehouden worden kijken ze alleen of het cat 2 is, en of het per blokje tot 500gr is (met fontein er in 600gr)
    alleen pijlen, knallers, rollen/matten is een ander verhaal.

  6. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 januari 2015
    Locatie
    Duitsland
    Berichten
    293
    Thanks
    490
    449 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewall Bekijk bericht
    Iemand die hier op kan reageren? Ik wil namelijk in berlijn gaan vieren maar heb zeker 5 tassen met NL vuurwerk al besteld. Dus wil daar geen problemen krijgen.
    Je eigen niet te druk over maken en lekker losgaan en genieten Fijne jaarwisseling!

  7. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Berichten
    12
    Thanks
    0
    6 waarderingen in 4 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door firewall Bekijk bericht
    Iemand die hier op kan reageren? Ik wil namelijk in berlijn gaan vieren maar heb zeker 5 tassen met NL vuurwerk al besteld. Dus wil daar geen problemen krijgen.
    Een maatje van me heeft het 3 jaar terug gevierd in Berlijn.
    Hij (niet zoon fan van onvoorspelbaar vuurwerk en harde knallers) heeft het hierdoor niet zo heel tof gevonden

    Ook werd er letterlijk overal vuurwerk afgestoken. Consu, illegaal prof, en meenig poolse knaller.

    Vergeet niet dat polen voor hun het belgie voor ons is

    De Polizei heeft het vaak te druk met andere dingen dan vuurwerk.
    Dus doe gerust je ding.

  8. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 januari 2015
    Locatie
    Duitsland
    Berichten
    293
    Thanks
    490
    449 waarderingen in 153 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schuim Bekijk bericht
    Een maatje van me heeft het 3 jaar terug gevierd in Berlijn.
    Hij (niet zoon fan van onvoorspelbaar vuurwerk en harde knallers) heeft het hierdoor niet zo heel tof gevonden

    Ook werd er letterlijk overal vuurwerk afgestoken. Consu, illegaal prof, en meenig poolse knaller.

    Vergeet niet dat polen voor hun het belgie voor ons is

    De Polizei heeft het vaak te druk met andere dingen dan vuurwerk.
    Dus doe gerust je ding.
    Welkom in de grote duitse steden

  9. #8
    VWC-Lid vegetto's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 november 2006
    Berichten
    543
    Thanks
    1.180
    822 waarderingen in 293 posts
    Zullen vast wel filmpjes te vinden zijn op youtube
    The Only Thing To Fear Is Running Out Of Beer

  10. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 januari 2015
    Locatie
    Duitsland
    Berichten
    293
    Thanks
    490
    449 waarderingen in 153 posts
    Tuurlijk heel veel filmpjes en is egt een gekkenhuis!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •