Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: LED vuurwerk

  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 oktober 2022
    Berichten
    73
    Thanks
    101
    57 waarderingen in 27 posts

    LED vuurwerk

    Dit jaar ben ik eens aan de slag gegaan met LED vuurwerk strips om wat meer sfeer in huis te creeren. Ik heb zo'n standaard LED vuurwerk strip set op internet gekocht, deze e.e.a. aangepast en vervolgens met Arduino One zelf patronen aan het programmeren. Effecten zo echt mogelijk laten lijken. Hieronder het resultaat tot nu toe (ik ben een Palm-effect liefhebber):



    Zijn er op dit forum meer mensen die hiermee aan de slag zijn? Ik ben benieuwd.

  2. Deze 5 gebruikers waarderen Kaboem1989 voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid Koala's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 september 2016
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    3.053
    Thanks
    2.297
    5.834 waarderingen in 1.688 posts
    Vet zeg! Zou je ook de snelheid van elke strip iets kunnen aanpassen, om de 'perfecte ronde' effecten te beperken?

  4. Deze gebruiker waardeert Koala voor het bericht:


  5. #3
    VWC-Lid Beastmode's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 augustus 2016
    Locatie
    Beastyville
    Berichten
    2.811
    Thanks
    11.326
    4.388 waarderingen in 1.720 posts
    Gaaf gemaakt hoor!
    ┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

  6. Deze gebruiker waardeert Beastmode voor het bericht:


  7. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 oktober 2022
    Berichten
    73
    Thanks
    101
    57 waarderingen in 27 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Koala Bekijk bericht
    Vet zeg! Zou je ook de snelheid van elke strip iets kunnen aanpassen, om de 'perfecte ronde' effecten te beperken?
    Haha, dat lees je op dit forum ook niet vaak dat de effecten te perfect rond van vorm zijn. Ik snap wat je bedoelt.

    Elk van de 156 LED's is onafhankelijk en in de orde van <1 ms van kleur te veranderen. De bottleneck zit echter in de processor van de microcontroller die uitrekend wat deze kleur dan moet zijn, deze is maar 16 MHz. Heb je dus een complexe berekening geprogrammeerd die bijvoorbeeld 50 ms rekentijd in beslag neemt, dan bepaald dat de verversingssnelheid van de strips.

    Voor je idee, in het filmpje is de wachttijd in het opbouwende gedeelte van het effect 25 ms plus 10 ms extra voor iedere opeenvolgende led. De berekening is redelijk simpel en benodigd slechts enkele ms.

    Ik ben zelf ook wel benieuwd geworden wat het resultaat zal zijn als het effect minder perfect rond is. Komende dagen maar eens over nadenken, hoe dit te berekenen/programmeren. Zal een stuk complexere code worden.

  8. #5
    VWC-Lid baassie123's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Locatie
    -
    Berichten
    1.693
    Thanks
    1.408
    1.837 waarderingen in 699 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaboem1989 Bekijk bericht
    Haha, dat lees je op dit forum ook niet vaak dat de effecten te perfect rond van vorm zijn. Ik snap wat je bedoelt.

    Elk van de 156 LED's is onafhankelijk en in de orde van <1 ms van kleur te veranderen. De bottleneck zit echter in de processor van de microcontroller die uitrekend wat deze kleur dan moet zijn, deze is maar 16 MHz. Heb je dus een complexe berekening geprogrammeerd die bijvoorbeeld 50 ms rekentijd in beslag neemt, dan bepaald dat de verversingssnelheid van de strips.

    Voor je idee, in het filmpje is de wachttijd in het opbouwende gedeelte van het effect 25 ms plus 10 ms extra voor iedere opeenvolgende led. De berekening is redelijk simpel en benodigd slechts enkele ms.

    Ik ben zelf ook wel benieuwd geworden wat het resultaat zal zijn als het effect minder perfect rond is. Komende dagen maar eens over nadenken, hoe dit te berekenen/programmeren. Zal een stuk complexere code worden.
    Ff vragen aan gpt ;)

  9. Deze gebruiker waardeert baassie123 voor het bericht:


  10. #6
    VWC-Lid Rumbie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 december 2016
    Berichten
    556
    Thanks
    43
    263 waarderingen in 114 posts
    Aldi had deze in de aanbieding
    Fireworks it's an art not a crime

  11. #7
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.105
    Thanks
    12.982
    19.589 waarderingen in 4.250 posts
    Heel vet gemaakt!
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

  12. Deze gebruiker waardeert Mattenfreak voor het bericht:


  13. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    5 oktober 2022
    Berichten
    73
    Thanks
    101
    57 waarderingen in 27 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rumbie Bekijk bericht
    Aldi had deze in de aanbieding
    De basis is inderdaad een "LED vuurwerk lamp" die je overal voor een paar tientjes kunt kopen (zoals bijvoorbeeld bij de ALDI). Maar hierin zitten de 10 strips van de ster "parallel" aan elkaar aangesloten. M.a.w. iedere strip geeft hetzelfde patroon. Ik heb e.e.a. aangepast, zodat deze 10 strips nu "in serie" ziten aangesloten en hierdoor ieder LEDje onafhankelijk kan worden aangestuurd.

    Verder heb ik de meegeleverde controller vervangen voor een Arduino One en ben ik hiervoor zelf code aan het schrijven. M.a.w. helemaal custom gemaakt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •