Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2007
    Berichten
    5.582
    Thanks
    2.934
    4.276 waarderingen in 1.455 posts

    Mag consumentenvuurwerk categorie1 het hele jaar?

    Toelichting:

    In 2010 is de wet op het gebruik van vuurwerk veranderd. Wat voorheen fop- en schertsvuurwerk was, valt nu onder categorie 1 vuurwerk. Mijn vraag is de volgende. Mogen artikelen die hier vermeld staan http://pyrowinkel.nl/17-cat1-vuurwerk-fop-en-scherts afgestoken worden in bijvoorbeeld september op een niet overlastgevende plaats en wijze op de openbare weg? Er is onduidelijkheid over op internet rondom het afsteken van deze artikelen. Sommigen zeggen dat het alleen in eigen tuin of een afgesloten plaats mag zijn, anderen zeggen gebaseerd op de wet dat het ook op de openbare weg mag, mits het geen overlast veroorzaakt. In artikel 2.3.6, staat vermeld “Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar. “. Echter er is een uitzondering op dit artikel, welke staat vermeld in vuurwerkbesluit artikel 2.3.7 , te weten “De artikelen 1.2.4, 1.2.5, 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.6 gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.”

    Voor de duidelijkheid heb ik hieronder nog een toelichting op deze regels bijgevoegd, welke behoort tot de “Regeling van de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 13 juli 2010, nr. BJZ2010018765, tot aanwijzing van consumenten- en theatervuurwerk (Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk)” In de toelichting “fop- en schertsvuurwerk” word vermeld: “Op grond van het Vuurwerkbesluit is fop- en schertsvuurwerk een bijzondere categorie van het consumentenvuurwerk. Het fop- en schertsvuurwerk is vuurwerk dat het gehele jaar verkocht en afgestoken mag worden. In grote lijnen is fop- en schertsvuurwerk vuurwerk dat in de Pyrorichtlijn wordt aangeduid met categorie 1 vuurwerk, bestemd voor consumenten.

    Mijn vraag is: als ik artikelen aanschaf uit bovengenoemde categorie 1, mogen deze dan op de openbare weg afgestoken worden, mits ik daarmee geen omwonenden of anderen lastig val en geen overlast veroorzaak?

    Antwoord:

    Beste,

    Het klopt inderdaad dat het vuurwerkbesluit is veranderd.
    Het is dan ook toegestaan om CAT 1 vuurwerk op een verantwoorde plaats af te steken.

    Categorie 1: 12 jaar

    Vuurwerk met weinig gevaar en bestemd voor gebruik in een besloten ruimte, inclusief vuurwerk dat bestemd is voor gebruik in huis. Dit heet kindervuurwerk. Kindervuurwerk, zoals sterretjes, mag je altijd kopen. Het geluidsniveau van dit vuurwerk mag 120 dB zijn op 1 meter afstand.




    Dit nieuwe vuurwerkbesluit is op; 01-07-2013 ingegaan.

    Het is dus toegestaan om het vuurwerk van categorie 1 tot ontsteking te brengen,
    maar waar u niemand tot last bent! En het vuurwerk te gebruiken zoals staat aangegeven op de verpakking.

    Ik hoop dat hiermee uw vraag is beantwoord.

    Bron
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

  2. Deze gebruiker waardeert ylke voor het bericht:


  3. #2
    VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 augustus 2011
    Berichten
    3.034
    Thanks
    1.713
    1.507 waarderingen in 867 posts
    maar waar u niemand tot last bent!dat is nu net de clou wat is overlast??er hoeft maar iemand te roepen ik heb er last van en het is over met de pret.zelfs in een weiland kan iemand van de geitenwolle sokken ploeg zeggen dat er een kleurbrilkikkertje loopt en de pret is over.de nieuwd regels zijn zwak en voor interpretatie vatbaar.

  4. #3
    VWC-Lid magnolia's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 april 2008
    Berichten
    4.048
    Thanks
    1.536
    652 waarderingen in 422 posts
    maar toch heb je wel een stok achter de deur lijkt mij .
    je hebt van die mensen die niet weten wat je precies afsteekt .
    als je oom agent kunt overtuigen met dit artikel denk ik dat je toch aardig bent in gedenkt .
    het lijk mij niet zo dat een wondertol overlast veroorzaakt .
    het lijkt mij een goed idee om dit topic sticky te maken .

    vergeef me Engels is niet mijn sterkste punt .
    02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

  5. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    21 augustus 2014
    Berichten
    2
    Thanks
    0
    5 waarderingen in 1 post
    Normaal gezien geld een plaatselijke verordening (APV) bovenop de landelijke regels waaraan wij ons moeten houden. Deze gaat echter altijd over consumentenvuurwerk (gevarenklasse 1.4) en niet over schertsvuurwerk (1.1), zien gemeenten echter het overlast niet van deze maas in de wet want het vuurwerk wat nu verkocht mag worden onder deze categorie valt in de ogen van een doorsnee buurtagent? Mocht dit een succes worden bij jeugdigen onder ons die straks in het seizoen elke avond vuurwerk in de straat gaan afsteken dan zal dit ook hogerop ter sprake komen en worden we, liefhebbers, weer teruggefloten.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •