Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts

    Beleving van shows binnen en buitenland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Wat mij al een tijdje bij mijzelf opviel, was dat de prikkel om op pad te gaan voor een show minder werd. Zelf merkte ik dat de 'wow'-factor als gevoelsaspect na het zien van een show steeds minder werd of soms gereduceerd werd tot een flauwtjes: wat leuk.

    Daarnaast heb ik de indruk gekregen dat sinds de crisis de shows minder zijn geworden vanwege toename aan regels en afname aan budget. Of budget dat door inflatie minder waarde kreeg. In Nederland ervoer ik dat al tijden zo. Nu lees ik dat de afgelopen twee jaren (2013&2014) deze ontwikkeling ook voor shows in België in Duitsland in opkomst is. Evenzo stukken gelezen dat het in Spanje drastisch achteruit is gegaan.

    Kijk, dat ik het minder vind geworden, dat heeft met mijn beleving te maken. Maar dat ik nu lees dat anderen ook ervaren dat de shows minder worden of dat ze minder plezier beleven aan het bezoeken van een show, moet ik toch wel reageren. Ik vind het vervelend om te lezen dat ik niet de enige ben voor wie de beleving van vuurwerk minder lijkt te worden.

    De vraag is nu of anderen zich herkennen in deze ontwikkeling. Naast externe factoren als budgetten, weer of regelgeving zal er aandacht besteed moeten worden aan interne factoren om te achterhalen waardoor de belevenis rondom shows minder wordt. Zijn wij als liefhebbers te verwend? Of is er een overkill ontstaan aan audiovisuele stimuli? Te snelle ontwikkelingen die niet meer bij te houden zijn? Te grote invloed van commercie? Kosten om een show te bezoeken te hoog geworden? Gebrek aan tijd?

    Dit zijn zaken waar je als liefhebber eens kritisch over na zou moeten denken. Zeker als je merkt dat je belevenis rondom vuurwerk minder is geworden.
    Naar aanleiding van de feedback van enkele heren een apart topic om over te discussiëren. Zo blijft het RIF topic schoon.
    Als er nog wat aan toegevoegd moet worden door de leden of modjes, of dat het topic verkeerd staat. Graag aanpassen. Bij voorbaat dank.

  2. #2
    VWC-Lid hardcore0438's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 januari 2010
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.243
    Thanks
    799
    1.516 waarderingen in 528 posts
    Helaas merk ik ook steeds vaker dat shows in Nederland en België minder worden. Ik denk dat het veel met de crisis te maken heeft. Organisatoren vragen offertes aan en degene die het minst vraagt krijgt de show (heb ik het idee).
    Helaas zijn de bedrijven die nog moeite in hun shows steken duurder (logisch ) en zie je deze minder vaak schieten. In België vindt ik dit een stuk minder opvallen. Shows in België die minder worden vindt ik bijvoorbeeld ; Zandhoven & Geel . Zelf heb ik nog genoeg tijd & geld om shows te bezoeken al ben ik altijd afhankelijk van anderen ivm vervoer. Ik hoop dat dit in de komende jaren weer gaat keren.
    ffffffffff

  3. #3
    VWC-Lid Thunderboy's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 februari 2006
    Berichten
    2.515
    Thanks
    4.155
    5.068 waarderingen in 1.516 posts
    Jupilerfreak,

    Ik had beloofd om te reageren dus bij deze.

    Vind het altijd fijn als ik naar een show kan, voor mij is dat gewoon een avondje uit.
    Heb me nooit zo verdiept in de bedrijven en spullen die ze schoten. Dit is eigenlijk pas sinds de laatste jaren ontstaan.

    Bij shows kom je toch vaak dezelfde mensen en schieters tegen. Daardoor pik je wel eens wat info op over wat er de lucht in gaat en zodoende leer je op een gegeven moment wat je nu werkelijk ziet.

    Of ik daar kritischer door ben geworden? Persoonlijk maakt het me allemaal niet zo gek veel uit. Of het nu oogverblindende Zaragozana bommen zijn, of Chinese, van veel shows weet ik het onderhand maar de verassing van wat je te precies zien gaat krijgen, blijft voor mij elke keer weer een speciaal gevoel.

    Uiteindelijk ben ik al snel tevreden, toch vind ik de manier van schieten, opbouw van de show, en de combinatie van beelden ook zeker wel meetellen voor een goed eindresultaat.
    Daardoor is er wel een voorkeur ontstaan in mijn selectie van shows die ik graag bezoek, toch blijft het plezier het belangrijkste.

    Tijd heb ik misschien wat meer dan andere leeftijdsgenoten.
    Heb geen gezin, kids of huisdieren. Hierdoor blijft er redelijk wat tijd over voor mijn hobby's. Dus ook voor een showtje.

    Financieel is het soms niet makkelijk als je alleen woont.
    Ben dan ook blij dat ik kan carpoolen. Anders zou ik veel minder shows zien dat zeg ik eerlijk. De jongens waarmee ik soms mee kan rijden ben ik dan ook zeer dankbaar en zijn ondertussen goeie vrienden geworden.

    Kortom, voor mij is de belevenis er nog steeds !

  4. Deze 10 gebruikers waarderen Thunderboy voor het bericht:


  5. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thunderboy Bekijk bericht
    Jupilerfreak,

    Ik had beloofd om te reageren dus bij deze.

    Vind het altijd fijn als ik naar een show kan, voor mij is dat gewoon een avondje uit.
    Heb me nooit zo verdiept in de bedrijven en spullen die ze schoten. Dit is eigenlijk pas sinds de laatste jaren ontstaan.

    Bij shows kom je toch vaak dezelfde mensen en schieters tegen. Daardoor pik je wel eens wat info op over wat er de lucht in gaat en zodoende leer je op een gegeven moment wat je nu werkelijk ziet.

    Of ik daar kritischer door ben geworden? Persoonlijk maakt het me allemaal niet zo gek veel uit. Of het nu oogverblindende Zaragozana bommen zijn, of Chinese, van veel shows weet ik het onderhand maar de verassing van wat je te precies zien gaat krijgen, blijft voor mij elke keer weer een speciaal gevoel.

    Uiteindelijk ben ik al snel tevreden, toch vind ik de manier van schieten, opbouw van de show, en de combinatie van beelden ook zeker wel meetellen voor een goed eindresultaat.
    Daardoor is er wel een voorkeur ontstaan in mijn selectie van shows die ik graag bezoek, toch blijft het plezier het belangrijkste.

    Tijd heb ik misschien wat meer dan andere leeftijdsgenoten.
    Heb geen gezin, kids of huisdieren. Hierdoor blijft er redelijk wat tijd over voor mijn hobby's. Dus ook voor een showtje.

    Financieel is het soms niet makkelijk als je alleen woont.
    Ben dan ook blij dat ik kan carpoolen. Anders zou ik veel minder shows zien dat zeg ik eerlijk. De jongens waarmee ik soms mee kan rijden ben ik dan ook zeer dankbaar en zijn ondertussen goeie vrienden geworden.

    Kortom, voor mij is de belevenis er nog steeds !
    Dank je voor je reactie Thunderboy. Helder verhaal.


    In hoeverre denken jullie dat de crisis meespeelt wat betreft de shows? En het reizen ernaar toe?

  6. Deze gebruiker waardeert Jupilerfreak voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid stefantvs's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 oktober 2009
    Berichten
    3.301
    Thanks
    2.271
    1.826 waarderingen in 608 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jupilerfreak Bekijk bericht
    Dank je voor je reactie Thunderboy. Helder verhaal.


    In hoeverre denken jullie dat de crisis meespeelt wat betreft de shows? En het reizen ernaar toe?

    Interessant topic !!

    Zelf staat het nu bij mij ook ffies op een iets lager pitje....
    Oorzaken o.a gezeik op werk, dus heb niet altijd zin om de deur uit te gaan ( wat je eigenlijk juist wel moet doen )
    Maar ook stukkie bewustwording denk ik , waar ik 3 jaar gelden iets van 45 shows in een jaar bezocht en dus zo eigenlijk teveel had gezien en dan voornamelijk de showtjes van 2,5 uur rijden en dan 3 cakies. dat heb ik wel een beetje gehad en zoek dus wat grotere shows maar helaas ben ik ook altijd afhankelijk van vervoer.
    Ben ik uitgekeken op vuurwerk(shows) nee dat zeker niet maar moet helaas me geld iets anders besteden dan een aantal jaar geleden :-) , dus ben ik altijd hartstikke blij als ik met iemand kan meerijden tegen een kleine vergoeding natuurlijk.
    http://www.stefandrukker.nl

  8. Deze 2 gebruikers waarderen stefantvs voor het bericht:


  9. #6
    VWC-Lid Starburst's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2007
    Locatie
    Tapijtstad
    Berichten
    2.300
    Thanks
    855
    1.995 waarderingen in 691 posts
    Interessante algemene discussie! Al enkele jaren bezoek ik shows van klein tot groot enkel in Nederland. Hierdoor zie en spreek je vaak de zelfde "bezigers" in het vak. Door de jaren heen hoor en zie je dan ook opvallende oorzaken en ga je toch anders denken. Daarmee doel ik op de vraag waarom, wat en hoe het vuurwerk geschoten wordt.

    Soms lees ik de reacties bij diverse consumenten vuurwerkshows en zie ik opmerkingen dat het ééntonig is, dezelfde artikelen, weinig spektakel, kort van tijdsduur, schieters die met grond gelijk gemaakt worden en soms diverse vergelijkingen met andere shows (al dan niet groter). Wij als "kenners" weten de krenten wel uit de pap te halen als het gaat om mooiste en beste stukje vuurwerk. En zijn we misschien te verwend of weten we teveel en reflecteren we dat op wat we zien in shows...?

    Zelf ben ik er wel achter gekomen dat het niet altijd "zomaar even" een showtje klaar zetten en het juiste lontje op gevoel aan te steken met een fakkeltje. Er zit een heel proces aan vooraf. De organisatie van een evenement hoe groot of klein die ook is heeft te maken het budget en soort evenement. De wens van klant in het geval van schietbedrijven wordt dan vaak vergeten in mijn optiek gezien de reacties. Vaak zijn dat klanten die een leuk evenement knallend af wil sluiten en met wat schraapwerk een honderdje of 8 heeft weten te vinden en daarvoor 8/10 minuten wat vuurwerk voor wilt. Waarbij de creativiteit, het assortiment en de hoeveelheid van het bedrijf daarin tegen ook een factor van betekenis heeft.

    Met de vraag of wij verwend zijn? Ik denk dat het verwachtingspatroon voor ons wat te hoog ligt en wij toch de wowfactor hoger hebben liggen dan de doorsnee Nederlander die met het gezien een kermisshow aan het kijken is.

  10. Deze 3 gebruikers waarderen Starburst voor het bericht:


  11. #7
    VWC-Lid dahustla's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 juni 2008
    Locatie
    Noord-Limburg
    Berichten
    471
    Thanks
    84
    373 waarderingen in 132 posts
    Ik vind het ook een leuke discussie!

    Ikzelf kijk van tevoren welke bedrijven er schieten en bekijk dan of ik het de moeite waard vind. Bij veel nederlandse bedrijven neem ik nog niet eens de moeite omdat ze er toch een potje van maken. Ik vind niet dat een bedrijf een excuus kan geven dat het budget te minimaal is. Sommige bedrijven maken met een minimaal budget nog een leuke show. Ik merk zelf ook dat veel bedrijven totaal geen ziel hebben en totaal geen feeling meer met het product hebben. Daardoor zijn wij als bezoekers vaak teleurgesteld.

    Natuurlijk is het ook zo dat een vaste groep forum-leden die naar Spanje, Italie etc. zijn geweest, dat die te verwend zijn. Ikzelf ben ook te verwend. Toch kan ik een goed geschoten consumentenshow echt wel waarderen, want het blijft vuurwerk. Maar zoals ik al eerder zei, veel bedrijven nemen de moeite niet om er een samenhangend geheel van te maken.

    Toch denk ik ook dat de vuurwerkindustrie dit zelf in de hand heeft. Er zijn een aantal bedrijven die voor een appel en een ei ieder kermisshowtje in nederland doen. Die gaan altijd onder de marktprijs zitten, maar daar spuugt iedereen toch op. Wil jij jezelf als bedrijf in de kijker spelen, dan moet je kwaliteitsshows geven. Organisators van kwaliteits evenementen vinden die weg toch al snel.

    Tevens kijk ik ook naar afstanden. Een consumentenshowtje dat binnen een straal van 40km geschoten word, wil ik nog wel eens meepakken. Maar dan moet er wel iets anders te doen zijn qua activiteiten.

  12. Deze gebruiker waardeert dahustla voor het bericht:


  13. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    Bedankt voor de reacties heren. Leuk om te lezen hoe jullie de hobby momenteel ervaren.
    Lees ook scherpe analyses hier. Nice.

    Klopt het wel dat jullie iets selectiever zijn geworden qua shows?

    Leuk om te lezen dat dahustla aangeeft dat nevenactiviteiten mee kunnen spelen in de beslissing om een show te bezoeken. Zelf heb ik dat ook een tijd gehad met Scheveningen. Lekker met zomers weer op het strand hangen en dan in de avond blijven plakken tot de show is geweest.

    Twee jaar terug naar Berlijn geweest. Wereldstad. Daar is zoveel te zien/doen naast de Pyronale, dat ik kan stellen dat je gerust de Pyronale kan combineren met een City Trip.

    En dit jaar ben ik in maart even weekje weggeweest naar Valencia. Winter achterlaten en genieten van de zon. En genieten van de rust vooral. Even weg uit het stressvolle Nederland. Wat wel grappig was, was dat ze overdag van die knalshows hadden rond een uur of twee. Vermakelijk extraatje naast zon, zee, churros, cerveza mofrika en goede nachtrust.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •