Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Vuurwerkdrama met lawinepijlen was dom ongeluk'

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    'Vuurwerkdrama met lawinepijlen was dom ongeluk'

    Maassluizer Peet F. (48) moet wat justitie betreft een jaar de cel in voor het vuurwerkdrama in Vlaardingen dat een 12-jarige jongetje zijn rechterhand kostte. De man, aanhanger van voetbalclub Excelsior Maassluis, nam twee jaar geleden twee lawinepijlen mee naar het duel tegen Zwaluwen. Daar ging het in de rust helemaal mis mee.

    Plaatsgenoot Wim B. (52), die de jongen een vuurtje had gegeven om het vuurwerk aan te steken, hoorde een werkstraf van 150 uur tegen zich eisen.

    Op last van een steward werden F's vuurpijlen tijdens de wedstrijd uit de grond gehaald. Eén werd teruggegeven aan F., de andere werd in de bosjes gegooid. F. nam niet de moeite de tweede pijl te zoeken.

    Een jongetje vond de pijl en gaf 'm aan het latere slachtoffer. Het ventje ging op zoek naar iemand die een vuurtje had. Wim B., die bij de wedstrijd stond te kijken, had net een sigaartje opgestoken. Hij gaf de knul een vuurtje. 'Ik dacht dat hij dat wilde voor zo'n rookfakkel, die wel vaker bij het voetbal wordt afgestoken,' verklaarde hij vol spijt.

    Zijn advocaat mr. Jaap Spigt eiste vrijspraak en anders een schuldigverklaring zonder straf. 'Dit vuurwerkdrama was een dom ongeluk. Mijn cliënt is er nog helemaal kapot van.'

    'Illegaal vuurwerk met de kracht van een handgranaat, dat geeft de ernst van het feit aan,' keek de aanklager verwijtend naar F. 'Als die pijlen niet waren meegenomen, dan was dit niet gebeurd.'

    Uitspraak over 13 dagen.

    AD
    Vuurwerkcrew.nl : Het leukste vuurwerk forum met alle info over vuurwerk!

    #2
    12 jaar en dan je hand moeten missen, vreselijk. Ik heb zelf ook wel eens een aansteek lont aan een ventje gegeven op een drukke stookplek, het ventje had een paar NL rotjes dus dat moest kunnen vond ik. Niks gebeurt natuurlijk maar dat dacht Wim B. natuurlijk ook. Best een leer momentje; zelfs geen vuurtje geven met oudjaar aan minderjarigen, pfff.
    www.roelwijngaarden.com, vuurwerklabels toen & Nu

    Comment


      #3
      Jahoor er loopt een ventje van 12 met een hand rond en er heeft weer niemand schuld???en die advocaat moet sprookjes verhalen gaan schrijven in hollywood.
      Laatst aangepast door chappie; 17 November 2013, 19:05.

      Comment


        #4
        Blijft toch een vreemd verhaal. Zo'n pijl schiet in eens weg, zo'n jongen schrikt dan toch en laat het los? Duurt wel 4 seconden voordat een vuurpijl tot ontploffing komt.

        Al met al wordt de schuld weer naar het vuurwerk geschoven. 1 jaar is nog te weinig, het is ontzettend roekeloos om vuurwerk in de bosjes te gooien. Ook fout van die Steward dat het niet meteen in beslag genomen is en de politie erbij gehaald is. Dat horen zij toch te doen?

        Comment


          #5
          En de steward? Als hij dat spul niet in de bosjes had geflikkerd maar de politie er bij had gehaald was er aardig wat leed bespaard gebleven. In mijn ogen is hij zeker medeplichtig.
          ffffffffff

          Comment


            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door karol Bekijk bericht
            Blijft toch een vreemd verhaal. Zo'n pijl schiet in eens weg, zo'n jongen schrikt dan toch en laat het los? Duurt wel 4 seconden voordat een vuurpijl tot ontploffing komt.

            Al met al wordt de schuld weer naar het vuurwerk geschoven. 1 jaar is nog te weinig, het is ontzettend roekeloos om vuurwerk in de bosjes te gooien. Ook fout van die Steward dat het niet meteen in beslag genomen is en de politie erbij gehaald is. Dat horen zij toch te doen?
            Helemaal met je eens!!
            Dat van die lawinepijlen lijkt je ook sterk.
            Had het niet gewoon een cobra kunnen zijn?
            Al met al een verschrikkelijk verhaal van een tragische gebeurtenis.

            Comment


              #7
              Ik voetbalde op het veld ernaast toen het drama gebeurde.
              Het zal waarschijnlijk een cobra geweest zijn.
              Het verhaal ging namelijk dat de jongen dacht dat een leuk klein (ijs)fonteintje was.

              Sowieso belachelijk om dergelijk illegaal spul mee te nemen naar een voetbalwedstrijd.

              Comment


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Sharpshooter85 Bekijk bericht
                Ik voetbalde op het veld ernaast toen het drama gebeurde.
                Het zal waarschijnlijk een cobra geweest zijn.
                Het verhaal ging namelijk dat de jongen dacht dat een leuk klein (ijs)fonteintje was.

                Sowieso belachelijk om dergelijk illegaal spul mee te nemen naar een voetbalwedstrijd.
                En toch gaan die verhalen bij mij er ook niet in. Een IJsfontein ziet er heel anders uit qua uiterlijk en je ziet niet van te voren dat er eerste crackling in zit.

                Als die hem wel ontsteekt en crackling komt. 1 vonkje op je handen en je laat hem los omdat het brand. Ook vreemd dat er 1 wel wordt meegenomen en een andere weg gooit?

                Kijk, ieder in dit verhaal is gebaat bij een leugen. Zowel de man die het meebracht als de steward maar ook het kind die misschien wel wist dat het illegaal was. Wie zal de waarheid spreken?

                Feit is dat vuurwerk weer negatief in het nieuws is

                Comment


                  #9
                  'Hij bleef ermee in zijn hand staan. En toen die klap...'

                  Voetballertje raakt hand kwijt door vuurwerk

                  De 12-jarige Aram verloor zaterdagmiddag zijn hand doordat een vuurwerkbom in zijn hand ontplofte. Het slachtoffer dacht dat hij een eenvoudige fakkel aanstak. Arams leven werd gered, maar de grote vraag is nu: van wie was het projectiel?

                  Het had zo'n mooie middag moeten worden. De zon scheen, er was live muziek, en het eerste elftal van Zwaluwen Vlaardingen speelde de derby tegen regiogenoot Excelsior Maassluis. Maar een plotselinge knal, tot ver in de omtrek te horen, veranderde alles.

                  Vreselijk
                  De 12-jarige Aram vond achter de omheining van het hoofdveld een stuk vuurwerk. Toen een man op zijn verzoek het projectiel voor hem had aangestoken, ging het mis. 'Ik hoorde een gesis en daarna een enorme knal,' vertelt getuige Kees de Korte (66) tegen het AD. 'Voor ik wist wat er was gebeurd, zag ik die gewonde jongen achter ons langs rennen. Het zag er vreselijk uit.'

                  Shock
                  De bij de wedstrijd aanwezige Vlaardingse huisarts Wilfried Salomons (53) kwam na de explosie direct in actie. 'De jongen liep naar de kantine toe en daar heb ik hem naar een kleedkamer geleid,' vertelt de huisarts.

                  Schuldige?
                  In de loop van de dag begon het zwartepieten. Want: wie is hier schuldig aan? De man die Amar hielp bij het aansteken van het vuurwerk is een Maassluizer, en heeft zich inmiddels gemeld bij de politie. Hij is verhoord door de recherche, maar wordt niet als verdachte beschouwd. De politie wil vooral weten wie het vuurwerk op die plek had neergelegd.

                  Drama
                  Toch was de schuldvraag zaterdag bijzaak. Alle zorg ging uit naar het 12-jarige slachtoffer. Na aankomst in het Erasmus Medisch centrum in Rotterdam werd Aram direct aan zijn hand geopereerd, maar de artsen konden geen vingers meer redden. Hij lag gisteren nog in het ziekenhuis, in het bijzijn van zijn ontredderde ouders. 'Het is een drama', zegt Zwaluwen-voorzitter Van Tienhoven. 'Wat een geweldig voetbalfeest had moeten worden, is uitgedraaid op een dramatische gebeurtenis.'

                  Comment


                    #10
                    en dan dit nog:


                    Maassluise verdachte ook in 2007 betrokken bij vuurwerkincident
                    7 oktober 2011

                    De 46-jarige man uit Maassluis, die wordt verdacht van betrokkenheid bij een vuurwerkincident waarbij een 12-jarige Vlaardingse jongen zijn hand verloor, is eerder veroordeeld voor een soortgelijk voorval. Dat hebben officiële bronnen aan RTV Rijnmond bevestigd.
                    De man was de leverancier van een lawinepijl die een bejaard echtpaar uit de Merellaan in Maassluis in de Nieuwjaarsnacht van januari 2007 het leven kostte. De lawinepijl kwam in de handen van een man uit 's-Gravenzande. Deze stok de pijl aan, waarna de pijl de woning van het echtpaar in vuur zette. De Maassluiser kreeg voor zijn betrokkenheid bij dat voorval een werkstraf opgelegd.

                    De Maassluizer wordt er nu van verdacht dat hij de vuurwerkwet heeft overtreden rond de wedstrijd Zwaluwen Vlaardingen - Excelsior Maassluis. Een 12-jarige jongen uit Vlaardingen raapte vorige week zaterdag een stuk vuurwerk op, dat na het aansteken in zijn hand ontplofte.

                    Ziekenhuis
                    De jongen ligt nog steeds in het ziekenhuis. Burgemeester Bruinsma bezocht vrijdag het slachtoffer.

                    De 46-jarige man is de afgelopen weken gehoord door de politie en heengezonden. Er wordt niet uitgesloten dat andere personen in verband met het incident worden aangehouden.

                    Comment

                    Working...
                    X