Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 239
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2012
    Berichten
    70
    Thanks
    0
    16 waarderingen in 12 posts

    nieuwe regelgeving 2017

    hallo,

    ik had nog een vraag over de nieuwe regelgeving na 2017, worden de zwaardere knallers zoals de cobra's etc dan ook verboden in het oostblok? alvast bedankt

    greetz

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    De Cobra 6 valt in het land van herkomst (Italië) in de zogenoemde categorie 5. Dat is daar vuurwerk waarvoor je de juiste papieren moet hebben. In 2017 zal de Cobra 6 in categorie 4 komen te vallen op EU niveau. Dat houdt in: professioneel vuurwerk. En legaal zal de cobra 6 en dat soort knallers niet meer legaal te koop zijn voor "Jan-en alleman". Echter is dat in Polen momenteel ook niet legaal, alleen wordt er totaal niet op gecontroleerd.

    In 2017 moeten alle EU-landen de volgende categorieën hanteren:

    Categorie 1: fop-en scherts vuurwerk | vanaf 12 jaar of ouder
    Categorie 2: kleinvuurwerk | vanaf 16 jaar of ouder
    Categorie 3: middelvuurwerk | vanaf 18 jaar of ouder
    Categorie 4: groot/profvuurwerk | vanaf 18 jaar, alleen met vergunning en gevolgde opleiding of cursus

    Daarin geldt in ieder geval:

    - Categorie 1;

    1. Niet meer dan 7,5 gram pyrotechnische stoffen voor fonteinen.
    2. Bengaals vuur mag niet meer dan 20 gram bevatten.
    3. Knalstrengen, knalerwten en dergelijke mogen totaal niet meer dan 7,5 gram kruit bevatten
    4. In deze categorie is geen knalvuurwerk toegestaan met buskruit of flashkruit.


    Dit vuurwerk is het hele jaar door te koop.

    - Categorie 2;

    1. Batterijen of combinaties
      Niet meer dan 500 gram, als dit alleen fonteinen zijn niet meer dan 600 gram.
      Niet meer dan 25 gram als het om flashknallers gaat;
      Niet meer dan 100 gram als het om buskruitknallers gaat.
    2. Knallers
      Niet meer dan 0,5 gram flash (of 1 gram slowflash) als het om flashknallers gaat;
      Niet meer dan 6 gram buskruit als het om buskruitknallers gaat.
    3. Vuurpijlen
      Niet meer dan 75 gram netto effectlading.
      Niet meer dan 2 gram flash (of 4 gram slowflash) als knallading of burst;
      Niet meer dan 10 gram buskruit als knallading of burst
    4. Singleshots
      Niet meer dan 25 gram netto effectlading.
      Niet meer dan 2 gram flash (of 4 gram slowflash) als knallading of burst;
      Niet meer dan 10 gram busruit als knal of burstlading.
    5. Mijnen
      Niet meer dan 50 gram.
      Maximaal 5 devices met niet meer dan 1 gram flash als knallading of burst.

      - Regels voor verkooptijden en leeftijdsgrenzen (hoger dan EU voorgeschreven) mogen landelijk worden bepaald.
      - Regels voor het beperken van typen vuurwerk (wel of niet te koop aanbieden) uit deze categorie mag landelijk worden geregeld.

    - Categorie 3;

    1. Batterijen of combinaties
      Niet meer dan 1000 gram, als dit alleen fonteinen zijn niet meer dan 3000 gram.
      Niet meer dan 250 gram als het om flashknallers gaat;
      Niet meer dan 1000 gram als het om buskruitknallers gaat.
    2. Knallers
      Niet meer dan 5 gram flash (of 10 gram slowflash) als het om flashknallers gaat;
      Niet meer dan 10 gram buskruit als het om buskruitknallers gaat.
    3. Vuurpijlen
      Niet meer dan 200 gram netto effectlading.
      Niet meer dan 10 gram flash (of 20 gram slowflash) als knallading of burst;
      Niet meer dan 50 gram buskruit als knallading of burst
    4. Singleshots
      Niet meer dan 40 gram netto effectlading.
      Niet meer dan 4 gram flash (of 8 gram slowflash) als knallading of burst;
      Niet meer dan 20 gram busruit als knal of burstlading.
    5. Mijnen
      Niet meer dan 250 gram.
      Maximaal 20 devices met niet meer dan 1 gram flash als knallading of burst.


    - Regels voor verkooptijden en leeftijdsgrenzen (hoger dan EU voorgeschreven) mogen landelijk worden bepaald.
    - Regels voor het beperken van typen vuurwerk (wel of niet te koop aanbieden) uit deze categorie mag landelijk worden geregeld.

    Voor de EU regels voor alle typen consumentenvuurwerk (categorie 1 t/m 3 )zie dit document: http://www.scribd.com/doc/103902776/...els-universeel

    Categorie 4 is alles boven de bovenstaande EU-eisen voor categorie 3, dus dat is dan officieel verboden voor consumenten en alleen voor prof's/vergunninghouders beschikbaar.
    Laatst gewijzigd door DeejayTim; 15 november 2013 om 12:06

  3. Deze 16 gebruikers waarderen DeejayTim voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  4. #3
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Als men dit hier in Nederland precies zo gaat hanteren dan is dat wel een huge step forward! Kan het niet geloven wat hier staat. Vuurpijlen 200grams?? Potten met 1000gr kruit? Flash knaller met 5gr kruit? Maar helaas, dit zal nooit gebeuren. :(

  5. #4
    VWC-Lid bassie1978's schermafbeelding
    Geregistreerd
    30 september 2007
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    6.452
    Thanks
    18.114
    5.931 waarderingen in 2.260 posts
    Dit is echter wel volgens de EU regels....hoe de nederlandse regels hiervoor zullen zijn tegen die tijd is nog onbekend lijkt me?

    Ik vermoed dat het vuurwerkbesluit hier wederom voor aangepast zal worden, maar dan wel met beperkingen voor deze regels. Ergens hoop ik erop dat e.e.a. toch aangepast zal worden zodat de illegale handel wederom een slag krijgt en er bij het gewone consumenten vuurwerk wederom meer mogelijk is....

    Al ben ik bang dat dit wishfull thinking zal blijven...

  6. Deze gebruiker waardeert bassie1978 voor het bericht:


  7. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Ieder EU land mag bepaalde categorieën of soorten vuurwerk verbieden of beperken. Vuurpijlen en flashknallers uit categorie 3 zullen bijvoorbeeld nooit in Nederland worden toegestaan ben ik bang.

  8. Deze gebruiker waardeert DeejayTim voor het bericht:

    3xh

  9. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Berichten
    3.721
    Thanks
    2.535
    2.817 waarderingen in 1.211 posts
    Nee, klopt. Ben ik ook bang voor. Het blijft krom. Hopelijk dat Duitsland hier soepeler in zal worden, stook ik daar wel een paar uurtjes, woon er toch 10 min. vandaan.

  10. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    31 augustus 2010
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    581
    Thanks
    278
    388 waarderingen in 184 posts
    Laten we ook eerlijk zijn, wanneer alles hier legaal word worden er wel weer dingen gemaakt die nog harder gaan. Het houd voor sommige toch nooit op.

  11. #8
    VWC-Lid sander17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    container op zee
    Berichten
    309
    Thanks
    51
    114 waarderingen in 55 posts
    Toch zou het voor Nederland mooi uitkomen als ze gewoon deze regels opvolgen.
    Die knallers hoeven alleen niet zo van mij.
    Het zal de nekslag zijn de illegale handel.
    De winkels kunnen dan gaan stunten met goede rollen !
    Wie wil er dan nog een rol van 80 euro bij de bakker ?
    Of flowerbeds ? Die hebben ze dan ook gewoon hier in de winkel en hoe groot is de kans dat zoon bak omvalt en door de straat schiet ?
    Ik zeg doen !

  12. Deze 2 gebruikers waarderen sander17 voor het bericht:


  13. #9
    VWC-Lid Reverser's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    2.525
    Thanks
    1.098
    3.124 waarderingen in 1.217 posts
    Ik vind het nog wel meevallen hoeveel we erop vooruit gaan. CAT 3 is voor 18 jaar en ouder. En ze zullen echt wel dingen gaan strepen in die lijst. In Belgie gaan ze erop achteruit met de knallers in CAT2.

    Ze zullen de regels dan ook moeten handhaven en personen die onder de 18 zijn ook spullen moeten weigeren te verkopen. En dat zal een grote gros mensen zijn. Maar CAT2 flashknallers zal altijd nog wel leuk knallen, ook met 0,5 gram flash.

  14. #10
    VWC-Lid dikkeeric's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 augustus 2006
    Berichten
    1.436
    Thanks
    2.989
    858 waarderingen in 463 posts
    Maar Belgie heeft toch weer verschillende staten die moeten meestemmen in hund land wat betreft de knallers heb ik gehoord ?
    Ik word er zo onderhand moe van al die pest regeltjes... regels bedenken om maar je baan te behouden..

    Nitraten mogen van mij legaal worden... denk dat 1" salutes ook echt wel kunnen. Maar goed.. de mensen willen altijd harder. En dat is logisch want we zoeken af en toe een uitweg om even je zorgen en gedoe met dit systeem weg te knallen. Vind het echt niet raar.

    En je zult altijd mensen houden die toch nog die delova rana kopen. Of je er nou 5 jaar voor moet zitten ofniet.
    75:15:10 - En je weet wat ik bedoel !

  15. Deze gebruiker waardeert dikkeeric voor het bericht:

    3xh

  16. #11
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts
    CE Gekeurd, stel je reist naar Polen koopt daar Kat.3 met keuring en alles mag dat door de hele Europese unie toch?

    Al ze nu overal tot kat.3 legaliseren verban je een groot stuk illegaal vuurwerk en 5 gram knal is al ruig. Cobra 6 en Cobra 7 zijn leuk net als Big Boys en daar zal ongetwijfeld wel handel in blijven zitten maar dat zal een stuk minder worden

    Ook 200 grams vuurpijlen zullen de shells verstoten. Ik zou als ik de overheid was kat.3 aannemen. dan sluit je heel veel illegale in 1 klap uit

  17. #12
    VWC-Lid Reverser's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 oktober 2013
    Berichten
    2.525
    Thanks
    1.098
    3.124 waarderingen in 1.217 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door karol Bekijk bericht
    CE Gekeurd, stel je reist naar Polen koopt daar Kat.3 met keuring en alles mag dat door de hele Europese unie toch?

    Al ze nu overal tot kat.3 legaliseren verban je een groot stuk illegaal vuurwerk en 5 gram knal is al ruig. Cobra 6 en Cobra 7 zijn leuk net als Big Boys en daar zal ongetwijfeld wel handel in blijven zitten maar dat zal een stuk minder worden

    Ook 200 grams vuurpijlen zullen de shells verstoten. Ik zou als ik de overheid was kat.3 aannemen. dan sluit je heel veel illegale in 1 klap uit
    CAT 3 is voor 18 jaar en ouder. Ik denk dat de doelgroep die knallers koopt jonger is. Dus deze kanllers mogen ze niet aan jonger dan 18 verkopen. Blijft de politie weer controleren. Ik denk niet dat je daar iets mee op schiet. En die vuurpijlen van 200 gram zie ik ook nog niet komen. Deze zijn er in de pro wereld al bijna niet. Daar zullen ze shells gebruiken en geen pijlen.

    De cakes kan ik me dan wel weer voorstellen.

  18. #13
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    België gaat - afgezien van de flashknallers - er wel op vooruit. Nu is al het siervuurwerk naar de EU-eisen voor categorie 2 al toegestaan in België. Zie bijvoorbeeld de potten die nu 500 gram mogen bevatten en 25 gram per tube (in plaats van 250 gram en 20 gram per tube). De vuurpijlen blijven hetzelfde, omdat voor categorie 2 maximaal 75 gram effect is toegestaan. Verder zijn daar de fonteinen van 100 gram naar 250 gram gegaan en de romeinse kaarsen van 25 gram naar 50 gram. Ook het kleine grut als grondbloemen en tolletjes mogen daar nu wat meer kruit bevatten.
    Verder waren er geen knallers toegestaan met meer dan 2 gram (flash)kruit. Vanaf 2017 mogen er daar dan weer wel 6-grams buskruitknallers, zoals de Kubische kanonslag en strijkers met 6 gram buskruit en matten t/m 100 gram.
    Voor flashknallers betekent dit dat de grote matten zullen verdwijnen en er alleen nog matten tot en met 25 gram flashkruit te koop zullen zijn. Ook zullen de 1,5 grams nitraten en dergelijke verdwijnen.
    Wat er nog wel te koop zal zijn, zullen bijvoorbeeld de DJF-450 kanonslagen zijn, de babyvlinders, de Nitrate-thunders van Pyrostar en de mini-Supero's, omdat die allemaal 0,5 gram flash bevatten.
    Volgens de EU zijn flashknallers met strijkkop niet toegestaan, en die zul je vanaf 2017 nergens binnen de EU meer legaal tegenkomen.
    De EU-eisen voor knalvuurwerk gaan in België per 2017 in, de EU-eisen voor non-knalvuurwerk en luchtknallers gelden daar nu al.

    Wel grappig, in België waren voor de vuurwerkwet van 2000 alle nitraten en grotere strijkers te koop vanaf 18.

  19. Deze gebruiker waardeert DeejayTim voor het bericht:


  20. #14
    VWC-Lid kwintos's schermafbeelding
    Geregistreerd
    31 augustus 2008
    Berichten
    6.423
    Thanks
    7.524
    4.870 waarderingen in 2.485 posts
    Wel jammer van die matten en rollen en het lijkt me sowieso een domme zet om knallers terug te schroeven naar 0,5 gram.Zo wakker je de illegale handel wel aan.
    Je bent geen echte vent,als je niet voor vuurwerk bent.

  21. Deze 2 gebruikers waarderen kwintos voor het bericht:


  22. #15
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    10 december 2012
    Berichten
    70
    Thanks
    0
    16 waarderingen in 12 posts
    bedankt voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden.
    is wel mooi dat Nederland er op vooruit gaat, al vind ik het
    siervuurwerk wat we op dit moment in Nederland hebben toch zeker niet tegen
    vallen!

Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •