Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productieproces matten

Collapse
X
 
  • Filteren
  • Tijd
  • Toon
Clear All
nieuwe berichten

    Productieproces matten

    In dit topic zal ik jullie proberen uit te leggen hoe matten worden gemaakt. Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens matje afgestoken en waarschijnlijk vragen vele van jullie zich ook wel af hoe die dingen in godsnaam worden gemaakt. Ter verduidelijking gebruiken wij hiervoor foto’s van de fabrieken van Gunflak Ltd, producent van het merk Flower Basket.



    In feite bestaat een mat heel simpel uit 2 rijen rotjes met een lontje ertussen. De eerste productiestap is vanzelfsprekend het vervaardigen van de rotjes.

    De fabriek krijgt deze rollen rood papier aangeleverd die gebruikt worden voor de huls van de rotjes.



    Met deze machine worden de hulsen gemaakt



    Waarna ze gesorteerd worden in grote bakken



    De volgende stap is het samenbinden van de hulsen in zeshoeken. Deze zeshoeken zeggen niks over de uiteindelijke vorm van de matten. Ze worden enkel zo samengebonden omdat ze dan makkelijker te bewerken zijn.





    De eerste bewerkingsstap die moet worden uitgevoerd is het maken van de stop in de hulsen. Deze stop wordt vervaardigd uit klei.









    Als in alle zeshoeken een stop in zit moet er natuurlijk kruit in gedaan worden. De kwaliteit en het soort van het kruit bepaalt in grote mate de kwaliteit van de knaller. In Nederland wordt er blackpowder gebruikt in de matten. Deze knallen dan ook niet echt naar behoren. Op de foto gebruikt men gewoon normaal zilverkruit. Doordat de hulsen in kleine zeshoekjes zijn gebundeld is het erg makkelijk ze te vullen met kruit.





    Als alles gevuld is met kruit moet er in elke huls een lontje worden gedaan. Vroeger gebeurde dit met de hand zoals te zien op de onderstaande foto:



    Tegenwoordig zijn er echter machines voor (gelukkig voor de medewerkers)



    Op de volgende foto’s is te zien hoe de zeshoeken weer uit elkaar worden gehaalden ze worden klaargemaakt voor de laatste stap: alle losse rotjes in 2 rijen aan een centrale lont verbinden.









    Nu alle rotjes aan elkaar zijn gemaakt moeten ze natuurlijk nog worden ingepakt. Ze worden op maat gemaakt en of opgerold zoals we dat kennen van de hindoerollen en de cinese rollen of in een mooi rood papiertje ingepakt zoals we dat kennen bij de chainthunders











    Dan zijn de matten klaar om verscheept te worden naar alle landen van de wereld

    Zijn er nog vragen of opmerkingen? Zet ze in dit topic
    Laatst aangepast door Peter; 15 August 2007, 16:59. Reden: Foto's werken nu

    #2
    Dit lijkt me een leuk en leerzaam stukje, maar geen enkele foto doet het.

    De foto's doen het nu wel, bedankt voor de info, erg leuk om te lezen.
    Laatst aangepast door omepje; 15 August 2007, 17:19.
    Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

    Comment


      #3
      Bedankt Ruffneck, ik persoonlijk vind dit heel gaaf om te lezen, maar tegelijkertijd is het ook absurd hoe weinig zoiets kost als je kijkt naar de arbeid die bij 1 rol komt kijken...

      Ik heb er laatst een film van gezien op iets als Youtube, maar kan hem helaas niet meer vinden.

      Comment


        #4
        Erg leerzaam Ruffneck, heb er van genoten om het te lezen.

        Comment


          #5
          Ruffneck, bedankt voor deze bijzonder leerzame bijdrage.
          Als ik zie hoeveel tijd en moeite het maken van een mat kost kan je gewoon niet geloven dat het allemaal zo goed koop is wat wij moeten betalen.
          Ik zal daarom tijdens oud en nieuw bij het afsteken van een mat met respect aan de chinese arbeiders denken.

          Comment


            #6
            Inderdaad erg interessant om te lezen hoeveel tijd er in het maken van zo een mat gaat zitten...
            Zeker als je bedenkt dat het eindresultaat soms al binnen een tiental secondes weg is...

            Comment


              #7
              Erg leerzaam Ruffneck ik heb me altijd al afgevraagt hoe ze nou een mat maken mooi werk

              Comment


                #8
                Foto's doen het niet?
                Guess who's back?

                Comment


                  #9
                  en bij mij ook niet
                  02-2024 de nieuwe lente !? IK hoop het

                  Comment


                    #10
                    De hosting van vuurwerkpunt is niet meer actief, misschien dat ruffneck nog foto's heeft en opnieuw kan uploaden, ander houd het helaas op.

                    Comment


                      #11
                      de foto's doen het niet :( (bij mij ten minste)
                      Waar zou de wereld zijn zonder bananenijs?

                      Comment


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door joost01 Bekijk bericht
                        de foto's doen het niet :( (bij mij ten minste)
                        Zie de quote van Mike boven jouw post.
                        Laatst aangepast door Viva la Bang; 26 March 2012, 10:42.
                        Volg Vuurwerkcrew.nl ook op:

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Viva la Bang Bekijk bericht
                          Zie de quote van Marco boven jouw post.
                          Ik denk dat je Mike bedoeld aangezien Marco hier niet heeft gereageerd
                          Vuurwerk doet de duivels dansen

                          Comment


                            #14
                            ik kwam dit tegen op youtube over matjes omdat dit slaat op dit onderwerp mag het wel hier denk ik
                            kort flimpje maar spreekt voor zich
                            + YouTube Video
                            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                            bij deze begint het op 1.30
                            + YouTube Video
                            ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                            Comment

                            Working...
                            X