Petitievoorvuurwerk.nl
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Maximale DB?

  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts

    Maximale DB?

    De vraag is als volgt misschien dat jullie het weten


    Hoeveel DB kan je oor maximaal aan en tot hoeveel gram staat dat ongeveer. Stel je steekt een 1000 kilogram knaller af is die dan wel harder dan een 100 gram? Net als camera's en boxen kunnen die maar tot zoveel maximaal aan DB opnemen maar geld dat ook voor je oren?

    Op de verpakking van groene strijkers staat al een waarschuwing dat je oren kapot kunnen gaan maar hoe zit dat bij dat zwaardere vuurwerk en klappen je trommelvliezen in eens of krijgen ze haar scheurtjes?

    Ook ben ik benieuwd hoever DB reiken. Stel je steekt een cobra 6 af op een veld zonder bebouwing. Tot hoever hoor je die knal nog? Is dat tientallen meters of kilometers.

    Sorry dat het misschien wat medisch is maar ik vraag me af of jongens die langere tijd Cobra 6 hebben afgestoken en er dichterop stonden ook last hebben van gehoorverlies?

  2. #2
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Geluidniveau's zijn complexe materie. Aangezien de schaal van decibel logaritmisch is, wordt het er niet makkelijker op. Het menselijk gehoor heeft een bepaald bereik, wat anders is dan het bereik van andere dieren. Wat wij kunnen horen, hangt af van het aantal decibellen en de frequentie van het geluid. In onderstaande figuur zie je het menselijk gehoor en waar de pijngrens ligt. De pijngrens ligt is wisselend, afhankelijk van de frequentie.



    Nu is de pijngrens niet hetzelfde als de grens waar we gehoorschade oplopen, hoewel het wel een indicatie is. Maar zeer lage tonen (lage freq.) kunnen wél schade toedoen, terwijl ze niet pijnlijk zijn. Tegenovergestelde kan ook gelden; zeer hoge tonen kunnen pijn doen aan je oren, terwijl het geheel geen blijvende of zelfs tijdelijke schade oplevert.

    Het is moeilijk te zeggen hoeveel gram kruit er nodig is voor een bepaalde geluidsdruk in decibel. Dan hangt in zeer hoge mate af van het soort kruit. Een langzame compositie als zwart buskruit geeft een lage frequentie met een lage geluidsdruk per gram kruit. Snelle composities, zoals flash wat in illegaal knalvuurwerk zit, geven een véél snellere verbranding, wat resulteert in een veel grotere geluidsdruk. Twee gram flash kan in potentie al de maximale geluidsdruk voor legaal vuurwerk van 156 dB halen. Maar dat hoeft niet. Slechte kwaliteit flash, of wanneer de ontbranding niet ideaal verloopt (slechte kartonnen koker) doen de knal geen goed. 1000 kg flash KAN dus minder hard knallen dan 100 gram flash (hoewel dat wel heel extreem is). In één pakje nitraten hoor je zelf immers ook al verschillen, zelfs zonder speciale meetapparatuur.
    Als de geluidsbron zich buiten bevindt, en als de afmetingen van deze bron klein zijn ten opzichte van de afstand van de waarnemer, dan kan de bron beschouwd worden als een puntbron. Het geluid wordt dan afgestraald over een bolvormig oppervlak. De afgestraalde geluidenergie wordt dan verspreid over een oppervlak dat evenredig is met het kwadraat van de afstand tot de bron. (De denkbeeldige bol waar al het geluid doorheen gaat krijgt op grotere afstand een steeds groter oppervlak). Het geluidsniveau zal dan afnemen met 6 dB voor elke verdubbeling van de afstand. Een puntbron is bijvoorbeeld een stuk vuurwerk. (bovenstaande alinea van Wikipedia) Dus als een stuk vuurwerk knalt op 100 dB op 10 meter afstand, dan geeft datzelfde stuk vuurwerk een geluidsniveau van 94 dB op 20 meter. En 88 dB op 40 meter etc. Dat betekent in theorie een geluidsniveau van 16 dB (ruwe gehoordrempel) op 163.840 meter, ofwel 164,84 km. Je voelt al aan dat dit een béétje onrealistisch is. Bijvoorbeeld omdat bebouwing in steden de berekening moeilijker maken en omdat er op zo'n afstand veel omgevingsgeluid is. Maar in theorie is de berekening juist en kun je een Cobra6 (die veel harder knal dan 100 dB) op tientallen kilometers nog horen (als de wind gunstig staat - nog zo'n factor).
    Laten we lekker link gaan doen!

  3. Deze 4 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  4. #3
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts
    Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord! Hier heb ik wat aan

  5. #4
    VWC-Lid smilli's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2009
    Berichten
    2.462
    Thanks
    879
    1.554 waarderingen in 709 posts
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Darksoul!
    Ik vraag me vaak hetzelfde af als Karol, al jaren lang hoop t*fusherrie gehoord in me leven maar nooit ene (merkbare) gehoorschade opgelopen wat volgends audiciens wel al had moeten optreden.

    Zou me in ieder geval niet druk maken om cobra's hou de afstand veilig dan zal er niks mis gaan met je gehoor.
    Raaddebom.nl

  6. #5
    Banned
    Geregistreerd
    16 december 2010
    Berichten
    1.359
    Thanks
    1.230
    984 waarderingen in 473 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smilli Bekijk bericht
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Darksoul!
    Ik vraag me vaak hetzelfde af als Karol, al jaren lang hoop t*fusherrie gehoord in me leven maar nooit ene (merkbare) gehoorschade opgelopen wat volgends audiciens wel al had moeten optreden.

    Zou me in ieder geval niet druk maken om cobra's hou de afstand veilig dan zal er niks mis gaan met je gehoor.
    Wat zeg je?

  7. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Deze video geeft wellicht ook wat meer praktijkverklaring. Echter is deze test niet enorm betrouwbaar maar wel voor een groot deel (gelet op de manier van decibel meten.)

  8. Deze gebruiker waardeert DeejayTim voor het bericht:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •