Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 16 t/m 30 van 30

Discussie: Wetgeving Spanje

  1. #16
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Vuurwerk ook voor kinderen

    Kinderen vanaf acht jaar mogen voortaan rotjes en ander licht vuurwerk aansteken in Spanje tijdens traditionele vuurwerkfeesten, maar moeten van tevoren wel voldoende zijn ingelicht over het gebruik en de eventuele gevolgen.

    Dat wordt bepaald in het nieuwe Reglement voor Vuurwerkartikelen dat afgelopen week door de Spaanse ministerraad werd goedgekeurd. Met de Hogueras in Alicante voor de deur zullen de komende weken heel wat jonge kinderen gretig gebruik maken van de nieuwe bepaling. De centrale regering eist wel dat de kinderen voldoende worden voorgelicht. Tot op heden was het afsteken van licht vuurwerk toegestaan voor kinderen in de leeftijd vanaf twaalf jaar. Voor zwaarder vuurwerk, dat meer risico’s met zich meebrengt, blijft de minimum leeftijd zestien jaar.

    http://spanje.blog.nl/noticias/2010/...-voor-kinderen

  2. Deze gebruiker waardeert moontan voor het bericht:


  3. #17
    VWC-Lid 3xh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    2 februari 2009
    Locatie
    kruitenhaag:wink:
    Berichten
    5.293
    Thanks
    14.075
    5.844 waarderingen in 1.886 posts
    ik weet niet wat ik ervan vind!
    leuk voor die kinderen... maar 8 jaar is wel erg jong!

  4. #18
    VWC-Lid Mats's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 augustus 2005
    Berichten
    323
    Thanks
    36
    20 waarderingen in 13 posts
    Als je ziet hoe dit in Valencia gaat, helemaal super.
    Ouders en opa's en oma's die met de kleintjes aan t knallen zijn, en dat zijn echt geen zware knallers maar grote knalerwten en mini rotjes, meer krijgen ze ook niet mee onder die leeftijd.
    Vind dit gewoon prachtig dat dat zo kan, en die voorlichting doet 't 'm juist, daar leren ze van, dat is iets wat hier juist ontbreekt in Nederland.

  5. Deze 3 gebruikers waarderen Mats voor het bericht:


  6. #19
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 januari 2011
    Berichten
    123
    Thanks
    2
    22 waarderingen in 15 posts
    Als ik het goed voorheb kun je in spanje dus gewoon shell kitjes kopen?

  7. #20
    VWC-Lid Babiloot's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 december 2008
    Locatie
    Ooijpolder, Gelderland
    Berichten
    1.305
    Thanks
    60
    328 waarderingen in 145 posts
    Van die kinderen zag ik langskomen, ook kleine pijltjes e.d. Ze liepen naar een tafel en kregen een tasje mee, daar stonden volwassen mensen bij tijdens het afsteken.

    Weet niet meer welk programma dat was, maar denk wel dat het goed is om het zo bij te brengen.

  8. #21
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    De wetgeving van Spanje zal deels gaan veranderen, door de CE (Europese) regelgeving (EG2007-reglement).
    Er komen of zijn al 3 categorieën voor consumenten in Spanje:
    - Categorie 1, vanaf 12 jaar (of hoger)fop-en scherts;
    - Categorie 2, vanaf 16 jaar (of hoger) klein vuurwerk;
    - Categorie 3, vanaf 18 jaar (of hoger) middel vuurwerk.

    - Categorie 4 is altijd professioneel.

    Categorie 1 is 1.4S;
    Categorie 2 is meestal 1.4G, soms 1.3G (zoals cakes met 2 gram flash per burst en singleshots);
    Categorie 3 is meestal 1.3G, soms 1.4G.

    Categorie 4 (profesioneel) is meestal 1.1G (voor knal en salute-artikelen) en soms 1.3G (voor sierpotten, grote watervallen en siershells).

    De Trueno's en rotjes en traca's t/m 0,5 gram flash per knaller of 25 gram totaal vallen onder categorie 2.
    De Trueno's en rotjes en traca's t/m 5 gram flash per knaller of 250 gram totaal vallen onder categorie 3. Echter heeft Spanje een richtlijn op maximaal 2 of 2,5 gram flash per losse knaller vanwege de veiligheidsclassificatie als 1.3G. Maar bekend is dat originele Spaanse knallers met 2 gram flash net zo goed knallen als een gemiddelde buitenlandse knaller met 6 gram flash of hoger.

  9. #22
    VWC-Lid chappie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 augustus 2011
    Berichten
    3.034
    Thanks
    1.713
    1.507 waarderingen in 867 posts
    Toch een walhalla voor de vuurwerkliefhebber lijkt mij

  10. #23
    VWC-Lid mark1600's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 december 2007
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    121
    Thanks
    31
    85 waarderingen in 29 posts
    6 september vliegen mijn vrouw en ik voor onze huwelijksreis naar Tenerife, het idee is om een avondje cat.3 cakes te gaan stoken op het strand. Ik heb al een leuke winkel gevonden en heb te vergeefs contact met ze gezocht omtrent de regels voor afsteken. (Mil petardos). Kan iemand mij meer vertellen over de huidige spaanse regels en dan in het bijzonder de regels op Tenerife?

  11. #24
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.932
    Thanks
    4.689
    6.471 waarderingen in 2.628 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark1600 Bekijk bericht
    6 september vliegen mijn vrouw en ik voor onze huwelijksreis naar Tenerife, het idee is om een avondje cat.3 cakes te gaan stoken op het strand. Ik heb al een leuke winkel gevonden en heb te vergeefs contact met ze gezocht omtrent de regels voor afsteken. (Mil petardos). Kan iemand mij meer vertellen over de huidige spaanse regels en dan in het bijzonder de regels op Tenerife?

    Ook ik heb een tijdje terug tig sites bezocht en vertaald en nergens staat het echt concreet. Het komt uiteindelijk neer op dat vuurwerk het hele jaar door gekocht en afgestoken mag worden ( op bepaalde gebieden na zoals bos etc ). En dat het daar wordt gebruikt bij het vieren van ( persoonlijke ) feesten.

    Wat je dus kan doen is dit na vragen in de vuurwerkwinkel wat zij aanraden. Ik zou persoonlijk aanvoelen of het wel of niet ergens kan en je hoort het anders vanzelf. Hooguit zou dit op een waarschuwing uitlopen of afname van je vuurwerk, maar die kans acht ik klein. Ga er ieder geval geen oud en nieuw vieren of de stooksessies van Fallas houden en dan komt het echt wel goed. Spanje is een vuurwerkland, je zal daar wel vaker s'avonds showtjes meemaken.

  12. #25
    VWC-Lid DarkSoul's schermafbeelding
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    4.393
    Thanks
    1.483
    4.770 waarderingen in 1.535 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark1600 Bekijk bericht
    6 september vliegen mijn vrouw en ik voor onze huwelijksreis naar Tenerife, het idee is om een avondje cat.3 cakes te gaan stoken op het strand. Ik heb al een leuke winkel gevonden en heb te vergeefs contact met ze gezocht omtrent de regels voor afsteken. (Mil petardos). Kan iemand mij meer vertellen over de huidige spaanse regels en dan in het bijzonder de regels op Tenerife?
    Ik heb geen ervaring met Tenerife. Maar ik ben net terug van een trip uit Spanje regio Elche/Valencia. We hebben een intensieve ontmoeting gehad met de policia nacional. Ze waren duidelijk erg slecht op de hoogte van de vuurwerkwetgeving, zelfs tijdens de nationale feestdag als je in heel de stad Elche vuurwerk hoort. De consensus is: je mag het hele jaar cat. 1, 2 en 3 afsteken. Dus traca's, trueno's en cakes mag je in principe gewoon jaarrond afsteken. Maar het wordt vooral gewaardeerd als je het tijdens officiële feesten afsteekt. Dus niet zomaar op een willekeurige nacht midden in een dorp. Maar liever op een open pleintje rond 21 uur 's avonds tijdens een feestje, bruiloft, etc. Na middernacht stoken is not done.
    Let wel op wát je stookt. Categorie 4 is stiekem nog wel eens te krijgen, maar mag absoluut niet door particulieren afgestoken worden. Koop daarom liever geen shell kitjes (áls je ze al zou kunnen vinden), of borracho's/carretilla's.

    Ik zit even rond te kijken op Tenerife in september. Het is nu nog te vroeg om de de complete programma's te vinden. Je kunt het beste vlak voor je vertrek even zien welke fiestas er zijn in die regio: https://fiestas.net/tenerife-provincia/

    Houd half september het feest Fiestas de Santísimo Cristo in La Laguna in de gaten. Vorig jaar was daar op 13, 14 en 21 september vuurwerk. Check begin september voor het programma van 2019 deze site: http://www.aytolalaguna.es/santisimo..._la_laguna.jsp

    Daarnaast is in Los Silos het feest Nuestra Señora de la Luz. Vorig jaar was daar op 7 september een vuurwerkshow en op 16 september een mascleta. Ook hier moet je vlak voor je vertrek het officiële programma voor dit jaar opzoeken: https://lossilos.es/

    Rond 15 september kun je ook in Tacoronte het feest Fiestas de Santísimo Cristo de los Dolores in de gaten houden. Kans op een avondshow.

    Zaterdagen 7 en 14 september ook Tegueste checken voor Nuestra Señora de los Remedios. Ook weer kans op vuurwerkshows.

    Zelfs als je niet naar deze vuurwerkshows toe gaat, zijn dit wel goede momenten om zelf wat af te steken. Het wordt meestal meer gewaardeerd als je zelf vuurwerk afsteekt tijdens een feest. Plus dat de vuurwerkwinkels dan vaker open zijn.
    Laten we lekker link gaan doen!

  13. Deze 2 gebruikers waarderen DarkSoul voor het bericht:


  14. #26
    VWC-Lid mark1600's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 december 2007
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    121
    Thanks
    31
    85 waarderingen in 29 posts
    Bedankt voor de info, ik ga wel in dat winkeltje vragen naar wat ik het beste doen kan. Als er een vuurwerkshow is, dan gaan we zeker kijken. Maar ben ook heel benieuwd naar de effecten van de cat.3 cakes, boeket grote en zo..
    We gaan er in ieder geval een top vakantie van maken met hopelijk ook vuurwerk

  15. #27
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.932
    Thanks
    4.689
    6.471 waarderingen in 2.628 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark1600 Bekijk bericht
    Bedankt voor de info, ik ga wel in dat winkeltje vragen naar wat ik het beste doen kan. Als er een vuurwerkshow is, dan gaan we zeker kijken. Maar ben ook heel benieuwd naar de effecten van de cat.3 cakes, boeket grote en zo..
    We gaan er in ieder geval een top vakantie van maken met hopelijk ook vuurwerk
    Cakes zijn in Spanje erg prijzig. Qua categorie 3 profiteer je meer van Traca's, Trueno's, Borrachos, salute cakes. De siercakes zou ik persoonlijk links laten liggen en niet heel veel verwachten van de cat3. In Polen bijvoorbeeld benutten ze dat veel beter ( 50mm blokken of hoge tempo 30mm blokken of compounds ).

  16. #28
    VWC-Lid mark1600's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 december 2007
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    121
    Thanks
    31
    85 waarderingen in 29 posts
    Misschien een stomme vraag, maar zit er veel verschil tussen de spaanse traca's en die er bij zena bijvoorbeeld te krijgen zijn/waren?

  17. #29
    VWC-Lid Thresher's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 november 2006
    Berichten
    2.736
    Thanks
    2.690
    1.907 waarderingen in 812 posts
    Kom al jaren in spanje en stook dan eigenlijk altijd wel wat. Vroeg in de avond op het strand of grote parking van een winkelcentra is prima, zeker niet in de buurt van weilanden of bossen, campings etc dan heb je een probleem. Zeker in de maanden juni juli en augustus hoor en zie je eigenlijk elke dag wel vuurwerk, pijltje hier knaller daar of een cake. Maar idd geen urenlang stooksessies. Heb 1 keer gezeik gehad en dat was van een franse toerist die er de ballen van snapte. Heerlijk land.

    De cakes zijn veel te duur tov wat wij gewend zijn. De lokale trueno pijlen zijn ook aanraders. Mijn persoonlijke favoriet de cohete rapaport, gilpijl met dikke knal. https://youtu.be/1kQUQl21njA
    Volg ons: https://www.youtube.com/vuurwerkpunt

  18. #30
    VWC-Lid MasterBsc's schermafbeelding
    Geregistreerd
    24 januari 2009
    Berichten
    7.932
    Thanks
    4.689
    6.471 waarderingen in 2.628 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mark1600 Bekijk bericht
    Misschien een stomme vraag, maar zit er veel verschil tussen de spaanse traca's en die er bij zena bijvoorbeeld te krijgen zijn/waren?
    Zeer groot verschil. De gene die Zena voor de CE regelgeving had was wel echt prima maar alsnog minder. Kwalitatief zijn ze echt super strak gemaakt in Spanje, dat is niet te vergelijken met de Chinese variant. En de klappers hebben denk ik 1 gram flash en de eindknal 5 gram.

    Die Zena nu heeft van Pyroshop is een lachertje vergeleken met de Spaanse. En zeker qua prijs.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •