Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 61

Discussie: Wetgeving Frankrijk

  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    Wetgeving Frankrijk

    De wetgeving van Frankrijk m.b.t. het vuurwerk.

    Wanneer mag je afsteken:
    Op 14 Juli en 31 December.

    Verkoop:
    Gedurende het gehele jaar.

    Klasses:
    Klasse K1: Knalvuurwerk mag maximaal 3 gram kruit bevatten. Kleine fontijntjes mogen maximaal 50 gram kruit bevatten. Al het overige vuurwerk mag maximaal 10 gram kruit bevatten. Dit vuurwerk is te koop voor iedereen. Dit vuurwerk kenmerkt zich aan het feit dat het niet verder dan 0,5 meter van zijn plaats mag komen na ontsteking. Leeftijd vanaf 8 jaar.

    Klasse K2: Knalvuurwerk mag maximaal 10 gram kruit bevatten. Al het overige vuurwerk mag maximaal 100 gram kruit bevatten. Shells mogen maximaal 65mm van doorsnee zijn. Minimale effecthoogte is 12 meter. Leeftijd is vanaf 18 jaar.

    Klasse K3: Titanium salute shells mogen maximaal 45 gram kruit bevatten en mogen tevens maximaal een diameter van 50mm hebben. Overige shells mogen maximaal 105mm van doorsnee zijn. Al het overige vuurwerk mag maximaal 500 gram kruit bevatten. Minimale effecthoogte is 20 meter. Leeftijd 18 jaar en ouder.

    Klasse K4: Titanium salute shells die een grotere diameter dan 50mm hebben. Overige shells die groter dan 105mm van doorsnee zijn. Al het overige vuurwerk dat meer dan 500 gram kruit bevat. Minimale effecthoogte is 20 meter. Leeftijd 18 jaar en ouder. Al het spektakelvuurwerk wat buiten de klasses k1 tot en met k3 valt met bijzonder hoog gevaar, dit is enkel te koop voor mensen met de vergunningen en bijbehorende cursussen.

    Veiligheidsafstanden:
    Bommen, mines, bombetten: Klassen K1, K2 en K3; Diameter in millimeter x 0,8 = afstand (in meters). K4 en salutes; diameter in millimeter x 1,0 = afstand (in meters).

    Kaarsen: Diameter in millimeter x 0,5 = afstand (in meters).

    Pijlen: K1 -> stijghoogte x 0,6. K2 en K3 -> stijghoogte x 1,0. K4 -> Stijghoogte x 1,5.

    Draaizonnen: K1, K2 en K3 -> 15 meter. K4 -> 50 meter (doorverbindgevaar)

    Fontijnen, Vulkanen en watervallen: Minimaal 15 meter (hangt af van de wind en of er ontploffende effecten bij betrokken zijn).


    Wetten:
    Pyrotechnische wetten van 1990 op http://firework.online.fr/legislatio...ementation.php

    Winkels:
    Enkele populaire vuurwerksites zijn:
    www.lacroix-ruggieri.com
    www.groupef.com



    Gelieve dit NIET over te nemen zonder toestemming en/of bronvermelding.

    Wij danken Feuerwerk voor deze informatie.
    Laatst gewijzigd door Mattenfreak; 13 augustus 2007 om 19:15

  2. #2
    VWC-Lid TenJ's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 januari 2007
    Berichten
    761
    Thanks
    89
    95 waarderingen in 41 posts
    Mooi en handig topic!

    Waarom vallen de Le Tigre Bison no. 2's eigenlijk in klasse 2, terwijl ze 1,492 gram kruit per stuk hebben?

    En gelukkig dat ik ff ben opgehouden met gooien afgelopen donderdag, toen er net een politiebusje langs reed
    Youtube: http://www.youtube.com/MovieTJ

  3. #3
    VWC-Lid Pyro-rola's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 juni 2007
    Berichten
    450
    Thanks
    0
    11 waarderingen in 5 posts
    Een tijdje terug stond ik in een vuurwerkwinkeltje in Frankrijk en toen hebben we het er met die man over gehad of je nou wel mocht afsteken of niet.
    Hij zei dat je het hele jaar in Frankrijk vuurwerk mag afsteken maar dat het in sommige dorpjes verboden is.

  4. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 november 2008
    Berichten
    1
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Belgisch vuurwerk in Frankrijk?

    Ik ga deze jaarwisseling naar Parijs en ik kom natuurlijk door belgie.
    Aangezien ze in Belgie wat meer/makkelijker te vinden vuurwerk winkels hebben ben ik van plan daar wat in te slaan voor in Parijs (31dec).
    Kan iemand mij vertellen of ik dat vuurwerk uit Belgie in Frankrijk mag afsteken?
    Het gaat hier voornamelijk over een nitraatje of vlinder.
    ^^

  5. #5
    VWC-Lid Nitraat12's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 mei 2007
    Locatie
    Groningen!
    Berichten
    6.211
    Thanks
    2.183
    7.284 waarderingen in 2.561 posts
    ik ben aankomend zomer vakantie in frankrijk te vinden Ik heb wat research gedaan en de camping blijkt een show te schieten
    www.youtube.com/pyrofreakgrunn Vuurwerk in HD!

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Terwijl in Nederland de discussie over het afsteken van vuurwerk door particulieren lijkt te ontbranden, met al bijna 40.000 handtekeningen voor het eerste online burgerinitiatief, in de vorm van een petitie op www.petities.nl, is het interessant te zien hoe de situatie in Frankrijk is geregeld wat betreft vuurwerk.

    In Frankrijk is vuurwerk gedurende het gehele jaar te verkrijgen, en is er een systeem waarbij vuurwerk in categorieën, al naar gelang de sterkte, is ingedeeld. Volwassenen mogen op eigen terrein over het algemeen gewoon vuurwerk afsteken, voor andere plekken is een vergunning nodig. In Frankrijk zie je dan ook vaak dat mensen op privéfeesten, campingfeesten, dorpsfeesten en dergelijke door het hele jaar heen vuurwerk afsteken, vaak als afsluiting van een evenement. Daarbij gaat het dan voornamelijk om siervuurwerk. In de grote steden wordt meer knalvuurwerk aangetroffen, meestal ook rond de jaarwisseling of rond evenementen, manifestaties of demonstraties.
    Over het algemeen kan gezegd worden dat de gewone burger echter weinig tot geen vuurwerk afsteekt rond de jaarwisseling. De verkopen rond 14 juli laten zien dat er vooral dan vuurwerk wordt afgestoken door de Fransman. Alleen in de Elzas is er in tegenstelling tot de rest van Frankrijk de tendens dat er meer vuurwerk rond Oud en Nieuw wordt afgestoken dan rond 14 juli.

    Het televisieprogramma Combien ça coûte van 9 juli 2008 op TF1 komt voor Frankrijk wat betreft de uitgaven aan vuurwerk met een getal van 65 miljoen euro per jaar. 70 procent daarvan wordt op 13 en 14 juli verknald, waarvan zo’n 30.000 vuurwerkshows van 5.000 tot 300.000 euro per show door gemeenten wordt aangeboden. De rest wordt door particulieren afgestoken.
    65 millions d’Euros de chiffre d’affaires - Le business des feux d’artifice. 70% des feux d’artifice de l’année sont tirés pendant deux jours, les 13 et 14 juillet. Soit quelque 30 000 feux dans les communes (entre 5000 et 300 000 euros pièce) et plusieurs milliers chez des particuliers grâce au développement du Prêt-Ã*-tirer, ces kits destinés aux particuliers vendus en grandes surfaces. (http://www.coulisses-tv.fr/modules.p...ticle&sid=5438)

    http://www.horsdeprix.nl/2009/vuurwerk-in-frankrijk/

  7. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    17 december 2008
    Berichten
    26
    Thanks
    1
    Thanked 1 Time in 1 Post
    zijn er dus 4" shells(nou ja 105mm) in frankrijk te koop?
    of moet je daar wel even naar zoeken?

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    22 januari 2009
    Berichten
    21
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Hier zoiezo een site waar ze vermeld staan, weet alleen niet of je dit zo maar kan kopen als buitenlandse particulier..

    http://www.fc-artifices.com/F_frame....artifices.com/
    amstelvwb @ hotmail.com

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Berichten
    48
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts

    Lightbulb

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenJ Bekijk bericht
    Mooi en handig topic!

    Waarom vallen de Le Tigre Bison no. 2's eigenlijk in klasse 2, terwijl ze 1,492 gram kruit per stuk hebben?

    En gelukkig dat ik ff ben opgehouden met gooien afgelopen donderdag, toen er net een politiebusje langs reed
    Weet je andere kruid gegevens van andere knallers ?

    Ik heb een grote collectie aan Le Tigre knal spul.
    Volgens mij heb ik de volledige collectie , die collectie van Tigre zelf is best groot. Maar wat moet ik zeggen van Frankrijk kwa knal , dit zal ook één van de weinige landen zijn met iets wat grotere knallers , met meer dan 2 gram dus , ik heb enorm veel vuurwerk winkels gedaan. Je vind dat spul in veel winkels , ik heb veel K2 spul meegekregen toen ik nog geen 18 was als ik dat nu zo las , aja maar nu ik eraan denk mijn ouders waren mee , want was nog niet in den tijde van euro's dus kon zelf niets kopen en moest dus frans geld kunnen scoren.
    Om te zeggen dat Frankrijk een knal land is vind ik niet echt gepast , ze hebben wat hardere knal spul zeker harder dan het nederlandse maar dat is maar beperkt tot de Tigre Knallers en Chouet heb je ook nog en nu ook andere , pirats vind je er ook wel. Maar het is over het algemeen rotjes achtig spul die je er vind , ze hebben er ook grote rotjes groter dan bijvoorbeeld cobra of explod , let er wel op cobra of explod gaat wel duidelijk harder , ik heb het dan over Le Tigra Bison Nummero 6. Ik weet nog goed toen ik daar als nog redelijk klein ventje op vakantie ging waren er daar gozerds enorme petards wat kleiner dan een halve meter naar beneden van het hotel aan het gooien , ik schrok best want mijn grootste gezien knalstuk was een pirat ofzo Achteraf denk ik dat dit de Tigre Bison 6 zal geweest zijn...
    Wat ik julie wel kan zeggen Frankrijk is wel een rotjes land , iemand die echt van rotjes in verschillende maten wil moet naar Frankrijk gaan PETARD A MECHE ken ik nog uit mijn hoofd En telkens dat ik winkel binnen ging ' Feu d'artifiece ' ? Haha was toen één van de enige franse woorden dat ik kon Zo heb ik Bizon's , Mammoeth als ik me niet vergis en zelfs Lama's van chouet grescoord , ook oranje kleurige grote rotjes genaamd torpedo [ Uniek Stuk ] ! Vond het altijd fijn heb er veel geweest in Frankrijk en veel verschillende stadjes gedaan enjah het enige wat me toen dan ongeveer intereseerde is grote zoektochten houden naar vuurwerk , en geloof me ik heb er massa's gevonden !!! hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa op de duur heb je wel een vuurwerk instinct en gewoon aan de ingang van de winkel enzo kon ik al wat aan voelen of ze er gingen vuurwerk hebben ofniet Ik meen daar ook voor het eerst parachute's gekocht te hebben en was er metteen verliefd op Dat was van Tigre als ik me niet vergis , trouwens van goede kwaliteit die lichtkogel bleef zeer lang branden en zo hoort het !!! zolang tot dat hij bijna zelf op de grond belande , de meeste parachute pijlen van ergens anders brand de kogel maar paar sec. haha Bagger spul dus , die in Frankrijk waren wel top. Veel hebben we ook in de bergen gewandeld in Frankrijk en daar ging ik dan ook tussen het mooie landschap opzoek naar vuurwerk winkels als er een dorpje was na een eind stappen , en meestal vond ik er wel , rotjes in bossen afsteken heeft ook iets mysterieus vind ik. Je hebt ook van die rotjes met een label erop waar er bossen op staan , dit gaf dan ook iets extra's aan dat geheel.
    Heb er veel gewandeld door de bossen op zo van die kleine wandelpaadjes en om de aantal meter had ik de neiging om iets te laten knallen en stak er toen ook wel mini pijltjes af en fluiters , dit was soms ook op die marktjes te vinden voor een spot prijsje , die pijltjes gingen dan in het mooie berglandschap de lucht in <3
    Laatst gewijzigd door Kobratjeuh; 28 september 2009 om 03:53

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 december 2008
    Berichten
    48
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Denk dat het nu wel ongeveer duidelijk is dat een groot deel van de basis van mijn vuurwerk passie in Frankrijk ligt. Ik was ook altijd verlieft op die meter pakketten die boordevol lekkers zit met heel afwisselend spul. Dat Tigre spul was ook altijd mooi gelabeld wat me wel aanstond , mijn oog wil ook wat. Ik had al snel door dat het vuurwerk daar ' iedere ' dag te koop was. Nu ik eraan denk verkopen ze het ook in de grotere winkels. Als ze weinig vuurwerk hebben zag je meestal de Tigre petards , knallers dus. Knallers die ik toen in het begin stadia had waren Tigre E-4 en die knalden echt wel goed , waren de grote van een pirat. Hoe meer ik zocht hoe meer ik grotere rotjes tegen kwam [ Let er wel op de BISON 6 heb ik volgens mij zelf nooit gevonden vroeger en heb zoveel vuurwerk winkels gedaan ] zoveel jaren later heb ik dan nog eens een zoektocht gedaan en heb ik ze dan uiteindelijk gevonden. Heb ook meerdere malen naar calais geweest in Frankrijk , vette plaats daar met rotsen en echte fossielen in het zand [ nu vind je ze zeldzaam ] enja toen vond ik ook wel rotjes wat groter dan piccolo en die knalden ook voor hun formaat wel top , aan Calais aan die rotsen en zo waren ook nog bunkers van de Wereld Oorlog geweest , daar ging ik dan altijd in als klein ventje ik zag dan bij een bunker van die metalen buizen , mini kanon als het ware en daar stak in dan van die petards , knallers dus aan. Het was net ofdat die bunker weer gebruikt was en dat er er weer aan het vuren waren , ook wel nog appart ...
    Toen ik de kleinere rotjes had iets groter dan piccolo en toen ik in Frankrijk meer en meer winkels deed kwam ik steeds wat grotere rotjes tegen , zoals dan Tigre E-4 , dan Lama's , dan Bison 1 , 2 , 3 , .... en dan ook de Mammoeth. Wat ook grappig was , hoe groter het dier hoe groter het rotje. Let er wel op heb jaren erna nog ander Tigre Knal spul gekocht waar het leek erwel op dat de knalkwaliteit wat minder was. Het knalspul dat ik had in het begin was wel wat beter. Ik meende ook dat de bizon toen een lont had wat bestond uit 3 of 4 grijze lonten aan mekaar ' geplakt ' die bestond uit één lont. Ik meen ook dat er één was dat het lont gewoon een lusje was dat je kon aansteken , appart toch...Wat ook opmerkelijk was , was dat ze daar volgens mij NIETS van nitraten verkopen en dit is wel een appart iets vind ik... Zoals ik al zei Frankrijk is echt een Rotjes land. Heb dan ook van dat ' oud ' vuurwerk spul van vroeger van in Frankrijk toen ik klein ventje was telkens één of meerdere knallers gespaard die ik nog altijd heb , ook de bijhoorde labels/ettiketten en rode papiertjes. Volgens mij heb ik wel nog zeldzaam antiek spul Zo heb ik de Chouet Lama volgens mij die vrijwel door niemand gekent is , Chouet die vroeger nog van Frankrijk was dacht ik en die nu overgenomen is door Belgie , overgenomen door Belgie waarvan er nog niet zolang geleden een nieuwe knaller op de markt verschenen is , vind dit ook nog appart.
    Laatst gewijzigd door Kobratjeuh; 28 september 2009 om 04:27

  11. #11
    VWC-Lid thunderstruck's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 december 2009
    Berichten
    275
    Thanks
    155
    160 waarderingen in 54 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door amstel Bekijk bericht
    Hier zoiezo een site waar ze vermeld staan, weet alleen niet of je dit zo maar kan kopen als buitenlandse particulier..

    http://www.fc-artifices.com/F_frame....artifices.com/
    Leuke site . Zo te zien zijn ze gewoon te kopen. Heb niet de hele site gelezen (de pagina met verkoopvoorwaarden bestaat niet (meer)), maar er staat op de frontpage:
    "Vous trouverez chez nous tous les produits qui vous permettront de réaliser en toute sécurité votre feu d'artifice.
    Nous vous rappellons que les produits K2 et K3 ne sont pas autorisés aux mineurs."

    Oftewel: alles is veilig om "uw vuurwerkshow" te maken. En producten in Klasse 1 en 2 worden niet verkocht aan minderjarigen. Daarna geven ze nog apart aan dat professionals het beste contact met ze kunnen opnemen. Komt allemaal toch wel over alsof het op particulieren gericht is.

    Heb verder trouwens helemaal geen ervaring met Frankrijk als vuurwerkland, en heb dus geen idee of het de moeite waard is .

  12. #12
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Ik heb daarnet vernomen dat de wetgeving voor K3 en K4 vuurwerk is aangepast. Per direct zijn álle shells in Frankrijk geclassificeerd als K4. Het is dus niet meer mogelijk om shells te kopen als zijnde particulier. Indien dit nog wel zou gebeuren gebeurd dit dus illegaal.

    PDF bijgevoegd die de nieuwe regels omschrijven.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

  13. #13
    VWC-Lid deCaatje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    1 januari 2006
    Berichten
    24
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Maar dat geld tog alleen voor de Fransen zelf

    wij komen uit nederland en ik heb al een afspraak met iemand uit frankrijk waar ik gewoon 4 inchers ken ophalen hoor en niks nodig heb omtrent een of ander certificaat....

  14. #14
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 november 2007
    Berichten
    38
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Vet! Hebben jullie geen adresjes waar ik goed vuurwerk kan halen? Natuurlijk heb ik ook wel is spul in de supermarkt zien liggen maar ik wil het echte goede spul.

  15. #15
    Pyroworld RedBaron's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    3.548
    Thanks
    727
    1.476 waarderingen in 360 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deCaatje Bekijk bericht
    Maar dat geld tog alleen voor de Fransen zelf

    wij komen uit nederland en ik heb al een afspraak met iemand uit frankrijk waar ik gewoon 4 inchers ken ophalen hoor en niks nodig heb omtrent een of ander certificaat....
    Dit geld voor iedereen. Dus ook voor jou.
    [URL]WWW.PYROWORLD.NL[/URL] PW op YT: [URL]http://www.youtube.com/user/pyroworldwebsite[/URL] subscribe!

Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •