Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 165

Discussie: Wetgeving Belgie

  1. #1
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts

    Wetgeving Belgie

    De wetgeving van België m.b.t. het vuurwerk.

    Wanneer mag je afsteken:
    Op 31 December

    Verkoop:
    Gedurende het gehele jaar (Voor belgen moet er voor knalvuurwerk aankopen een ineenstemming zijn met de burgemeester van de plaats waar deze persoon woont).

    Klasses:
    Klasse A: Feestvuurwerk. Potten zonder knallading mogen tot en met 250 gram aan kruit bevatten, potten met knallading mogen dit tot en met 150 gram. Een losse knaller mag maximaal 2,0 gram (enkel voor het effect) knallading (flash) bevatten. Fontijnen en bengaalse fakkels mogen maximaal 100 gram kruit bevatten. Raketten, zonnewielen en kaarsen mogen maximaal 75 gram aan kruit bevatten. Raketten met harde knallen mogen maximaal 50 gram aan kruit bevatten. Ratelbanden mogen maximaal 250 gram aan kruit bevatten. Al deze zaken mogen Flash bevatten. Leeftijd voor de aankoop is 16 jaar.

    Klasse B: Spektakelvuurwerk. Voor buitenlanders is dit vuurwerk in beperkte maten (geen shells en grote blokken) te krijgen (voor nederlanders is dit bijvoorbeeld met uitreksel van de Kamer van Koophandel). Belgen zelf moeten hier pyrotechnicus voor zijn en de bijbehorende opslag voor hebben. Er is hier een beperking op losse knallers deze mogen niet meer dan 600 gram zwart kruit bevatten of 220 gram PTS waarbinnen de verhouding flash 70:30 is waar de 30 van toepassing is op de flash.

    Klasse C: Theatervuurwerk. Enkel voor professionals te koop met de bijbehorende papieren.

    Overige Regels:
    De vertraging op het lont moet een vertraging tussen de 3 en 6 seconden hebben. Losse knallers mogen maximaal een geluid van 153 dB produceren en knalmatten met een lading tot en met 100 gram mogen maximaal 163 dB aan geluid produceren.

    Veiligheidsafstanden:
    Geen specifieke regels zijn hier van toepassing maar de verpakking geeft meestal de afstanden duidelijk aan.


    Wetten:
    Pyrotechnische wetten van 2000 op http://mineco.fgov.be (zoekwoord “vuurwerk”) of www.feestwinkel.be

    Winkels:
    Enkele populaire vuurwerksites zijn:
    www.alpeco.be
    www.fireworks.be
    www.feestwinkel.be
    www.vuurwerkbelgie.com



    Gelieve dit NIET over te nemen zonder toestemming en/of bronvermelding.

    Wij danken Feuerwerk voor deze informatie.

  2. #2
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Uuuhhmm Mattenfreak, mag er in Belgie niet het gehele jaar afgestoken worden ??
    Vuurwerk is een passie!

  3. #3
    Administrator Mattenfreak's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    11.100
    Thanks
    12.966
    19.586 waarderingen in 4.247 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gimberghski Bekijk bericht
    Uuuhhmm Mattenfreak, mag er in Belgie niet het gehele jaar afgestoken worden ??
    Naar mijn weten niet nee, maar aangezien Feuerwerk dit heeft gemaakt zal je even moeten wachten tot hij antwoord geeft voor zekerheid.

  4. #4
    VWC-Lid Feuerwerk's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 augustus 2005
    Berichten
    116
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Neen zeker mag dat niet, enkel op toestemming van de burgemeester
    NLE ..... Feuerwerk Pur-Natur

  5. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    1.851
    Thanks
    2
    18 waarderingen in 14 posts
    Dit bericht hing in een vuurwerk winkel in Belgie, heb er toen een foto van gemaakt:




    Mischien dat Redbaron weet te vertellen hoe dit nou precies in elkaar steekt.

    Once a pyro, always a pyro

  6. #6
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    11 juli 2005
    Berichten
    16.113
    Thanks
    2.017
    2.617 waarderingen in 1.037 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gimberghski Bekijk bericht
    Dan vind ik het wel vaag hoor, kijk hier maar eens naar de reactie van pdspds
    pdspds
    Eigenlijk moet je als je gaat afsteken naar de burgemeester gaan om een vergunning aan te vragen. Dan mag het.
    Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit die vergunning aangevraag, en nog nooit last gehad.
    In Belgie is het niet zo dat er door de politie op gelet wordt.

  7. #7
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moontan Bekijk bericht
    pdspds
    Eigenlijk moet je als je gaat afsteken naar de burgemeester gaan om een vergunning aan te vragen. Dan mag het.
    Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit die vergunning aangevraag, en nog nooit last gehad.
    In Belgie is het niet zo dat er door de politie op gelet wordt.
    Kom ik net ook achter, is het 2de bericht van hem. Kijk maar eens naar zijn 1e op pagina 1. Maargoed, domme post weer
    Vuurwerk is een passie!

  8. #8
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    18 juli 2007
    Berichten
    1.426
    Thanks
    272
    321 waarderingen in 178 posts
    oke kan iemand mij mischien hier verder helpen, ik zit dus met het volgende, hoeveel mag je als particuliere belg thuis aan vuurwerk hebben liggen? aantal kg?
    ik kan nergens een duidelijk antwoord op deze vraag vinden, dit ivm met bijv de verzerkingen bij een eventuele brand.
    het gaat natuurlijk uitsluitend om belgisch consumenten vuurwerk.

    wie kan mij verder helpen.

    gr kevin

  9. #9
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    9 september 2007
    Berichten
    14
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post
    @*kevin*: in Belgie gaat het hierbij om het nettogewicht. Een Belg mag zonder vergunning 500 gram aan PTS in bezit hebben (uitgezonderd knalvuurwerk). Dit is hier te lezen.

    Wat ik me zelf afvraag: wat is nu de maximale lading die een batterij mag bevatten per tube? Ik lees overal weer iets anders: 15 gram; 19 gram; 20 gram; 25 gram. 15 gram zal het niet zijn, aangezien er batterijen zijn die meer PTS per tube bevatten, maar wat is dan wel het maximum?

    En nog iets dat ik mij afvraag: in Belgie mogen losse knallers 153 dB produceren. Ik neem aan dat dit gecontroleerd wordt en knallers hier dan ook aan voldoen. In Nederland mag een knaller nu zelfs 156 dB produceren. Waarom zijn in Nederland dan geen knallers te koop die ook maar in de buurt komen van Belgische knallers? Met een goede huls en kwalitatief goed black powder moet toch ook een goede knal te produceren zijn. Wordt in Belgie die 153 dB-grens nu ruim overschreden, of ligt het Nederlands knalvuurwerk ver beneden de 156 dB? En in het geval van dat laatste, waarom komt er geen enkele Nederlandse importeur met fatsoenlijk knalvuurwerk op de proppen?

  10. #10
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    17
    Thanks
    0
    0 waarderingen in 0 posts
    Een beetje laat antwoord, maar voor zover ik er verstand van heb zal het grootste verschil komen doordat er op verschillende manieren gemeten wordt. Het is beiden vanaf een meter of 2, maar bij de Belgen op oorhoogte (±1m80) en in Nederland op de grond gemeten, dacht ik.

    Daarnaast is het flitspoeder wat in België wel toegestaan is vele malen krachtiger dan zwartpoeder. Ik denk dat je voor de huidige prijs en regulering in Nederland weinig anders kan dan de knallers van nu te maken.

  11. #11
    VWC-Lid aadjogfanaat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2008
    Berichten
    432
    Thanks
    14
    68 waarderingen in 42 posts
    was de wetgeving niet verandert?
    Ik hoorde zoiets dat je alleen nog vuurwerk(ongeacht wel of geen kvk vw) met een opslagvergunning kon kopen.

    Dus ik kan alleen nog naar zena/alpeco enzo als ik een opslagvergunning heb?

  12. #12
    VWC-Lid teun48's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25 maart 2008
    Locatie
    0181
    Berichten
    2.928
    Thanks
    524
    530 waarderingen in 195 posts
    Nee dat klopt niet je kan nog gewoon naar zena en alpeco. Er is alleen sprake geweest van een verbod op professioneel vuurwerk kopen door nederlanders in belgie.

  13. #13
    VWC-Lid mitchy112's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 december 2008
    Berichten
    115
    Thanks
    0
    4 waarderingen in 3 posts
    Maar zijn de vuurwerkwinkels nog in januari t/m maart open dan?
    Want heel veel winkels beginnen pas in september..

  14. #14
    VWC-Lid MGMT's schermafbeelding
    Geregistreerd
    23 november 2006
    Berichten
    1.567
    Thanks
    840
    571 waarderingen in 288 posts

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mitchy112 Bekijk bericht
    Maar zijn de vuurwerkwinkels nog in januari t/m maart open dan?
    Want heel veel winkels beginnen pas in september..
    Ik neem aan dat Zena Olen wel open is, aangezien ze een speciale stock verkoop houden.
    Vuurwerk is een passie!

  15. #15
    VWC-Lid aadjogfanaat's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 november 2008
    Berichten
    432
    Thanks
    14
    68 waarderingen in 42 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door teun48 Bekijk bericht
    Nee dat klopt niet je kan nog gewoon naar zena en alpeco. Er is alleen sprake geweest van een verbod op professioneel vuurwerk kopen door nederlanders in belgie.

    en met professioneel vuurwerk bedoel je dus geen kvk vuurwerk wat alpeco verkoopt maar de shells enzo?

Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •