Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 29
  1. #1
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    1 juli 2005
    Berichten
    1.486
    Thanks
    878
    848 waarderingen in 207 posts

    Plaats hier je column over vuurwerk of de decemberperiode, of reageer!

    Op verzoek van lid LMFR hierbij een column topic.


    Plaats hier je column over vuurwerk of de decemberperiode, of reageer!
    Inhoudelijk zijn er weinig spelregels: verras de leden met jouw persoonlijke humoristische, fictieve, kritische mening of anekdote. Liefst in maximaal 400 woorden.

  2. #2
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 september 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    237
    Thanks
    291
    348 waarderingen in 101 posts
    Knallende koppijnwijn

    Soms bekruipt je een onduidelijk gevoel. Zoiets van: dit komt mij ergens bekend voor. Maar dan anders… Zoals vanochtend bijvoorbeeld, toen ik de weekendboodschappen uitlaadde.

    'Feestje gehad, buurman?’, vraag ik nietsvermoedend en wijs naar zijn boodschappentas vol lege wijnflessen. De rinkelende dreun waarmee hij de tas in zijn auto plaatst, verraadt enige irritatie. ‘Man, je wilt niet weten. Wij waren aan de beurt voor ons jaarlijkse familiediner, een echte traditie. Ik wilde eens goed uitpakken en zag die luxe geschenkverpakking met acht exclusieve wijnen. Dik 200 euro aftikken, zonder korting, want het was al scherp geprijsd, zeiden ze. Maar goed, ik gisteren dus voorafgaand aan ons diner hoog opgeven en beetje bluffen bij mijn broers, echte vinologen. Nou, je raadt het al, viel zwaar tegen. Knallende koppijnwijn! En ik stond lekker voor gek!’

    ‘Volgens de slijter waren dit op hun wijnproefavond de toppers. Exclusief geïmporteerd rechtstreeks afkomstig uit de beste wijnhuizen van Frankrijk. En op het label hebben ze het over een voortreffelijk, kleurrijk boeket met verfijnde details. Een smaakexplosie om intens en langdurig van te genieten. Wie ben ik dan als bierdrinker om dat niet te geloven?’

    ‘Natuurlijk vanochtend meteen gebeld. Krijg ik te horen dat proeverijen en demonstraties nooit een 100% garantie zijn. Dat de Fransen de aangeleverde samples soms wat opleuken met extra druiven.’ Ik knik begrijpend terwijl buurman steeds harder gaat praten. ‘Of dat die arme slecht betaalde Franse arbeiders in de wijnfabriek misschien een slechte dag hadden. Want het blijft voetenwerk, dat druiven stampen. En wellicht zijn de flessen op hun kant of ondersteboven vervoerd. Of er is vocht bijgekomen tijdens het aanlengen. En het kan ook … dat uh, dat….’

    Mijn buurman kan zijn lachen niet meer inhouden. ‘Je geloofde me echt hè? Nee joh, natuurlijk was die wijn heerlijk en zou een slijter mij nooit met zulke slappe excuses afschepen. Dat zou toch bizar zijn, onwetende klanten voor een kapitaal supermarktwijn aansmeren en dan zo behandelen? Het is geen vuurwerk!’

    LMFR

  3. Deze 16 gebruikers waarderen LMFR voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  4. #3
    VWC-Lid SniperX's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 oktober 2008
    Locatie
    -
    Berichten
    1.051
    Thanks
    45
    48 waarderingen in 17 posts
    Het vuurwerkcertificaat

    Ja. Je leest het goed. Een vuurwerkcertificaat. Met een verdomd goede reden ook. Iedereen mag tussen 10.00 en 02.00 op 31 December/1 Januari vuurwerk afsteken, maar helaas wordt dit door een select groepje mensen misbruikt. Zelfs in zoverre, dat steeds meer politici pleiten voor een algeheel vuurwerkverbod. Dit moet stoppen. Het macabere idee dat 12-jarige jochies prullenbakken slopen of zelfs hele bushokjes.

    Mijn wellicht ietwat conservatieve mening is dan ook dat elke consument die vuurwerk wil afsteken, vooraf een test moet afleggen om een certificaat te behalen. Hierin zouden wat theoretische vraagstukken gesteld moeten worden om men te laten bewijzen (of in ieder geval een kans te geven) dat men capabel genoeg is, om met vuurwerk om te kunnen gaan.

    "Wat zou er in zo'n 'vuurwerktoets' moeten staan dan?" Hoor ik je denken. Tja, gewoon algemene vragen. Van weigeraars tot eventueel moeilijkere vragen over het maximaal toegestane kruitgewicht in een cake. Op deze manier bevorder je het aantal mensen dat verstandig met vuurwerk om kan gaan, ten minste, dat is mijn opinie, en daar draait deze column dan ook om.

    Want zeg nou zelf, een daling in de schade door vuurwerk zou toch geweldig zijn? Misschien zelfs minder ongelukken. Helemaal toppie dus. Kortom, een vuurwerktoets met daarbij een certificaat is een goed idee. Hoe controleren we dat dan? Nou simpel, een consument die vuurwerk afsteekt moet dit certificaat kunnen tonen. Gewoon een klein pasje of iets dergelijks, lekker simpel toch?

    ~ SniperX
    [b]Niet actief[/b]

  5. Deze 14 gebruikers waarderen SniperX voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  6. #4
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 september 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    237
    Thanks
    291
    348 waarderingen in 101 posts
    Een goedkope hobby

    Is het zonnig met regenachtige perioden, of is het regenachtig met zonnige opklaringen? Dat hangt af van wie jouw favoriete weerman is, dat sowieso. Maar zeker ook van je persoonlijke perspectief en instelling. Iets met een half vol of half leeg glas. Zo kijk ik ook aan tegen vuurwerk. Een geldverslindende traditie, of juist een goedkope liefhebberij? Ik ga voor het laatste. Zo duur is mijn hobby namelijk niet.

    Honderden euro’s in een uurtje de lucht in schieten lijkt een prijzige bezigheid. Maar dat is niet hoe je moet rekenen. Ook de voorbereiding en voorpret tellen mee: filmpjes kijken, lijstjes maken, demo’s bezoeken. Dan kom ik uit op een heel andere gemiddelde uurprijs voor mijn vuurwerkhobby. Voor slechts een paar honderd euro ben ik uren, dagen, weken onder de pannen. Vuurwerk is helemaal niet duur, sterker nog, het blijkt opeens een ontzettend goedkope hobby!

    Vergelijk dat eens met sneeuwsnobs met board voor hun kop, nicoterende junkies, woedende verzamelaars of fuivende festivalfreaks. Zij zijn met hun favoriete vrijetijdsbesteding vaak minstens zo duur uit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over shopverslaafde dames. Dat mogen zij allemaal zelf weten, daar ben ik heel ruimdenkend in.

    Natuurlijk heb je slechts maximaal 3 dagen (dit jaar 4 dagen ) je aangekochte hobbymateriaal fysiek in handen. Waarna het letterlijk in rook opgaat. Proberen ouders, wijkagent, schooljuf, vriendin, vrouw of andere wijsneuzen je hiermee verbaal klem te zetten, laat je dan nooit verleiden gevaarlijke discussies aan te gaan. Pas op voor de ‘prijs per seconde, iPad3 of weekje Landal’-argumenten, don’t go there! Houd je bij de feiten. Dus: verrassend lage hobby-uurprijs, maanden voorpret en mooie herinneringen achteraf.

    Zo lang het niet ten koste gaat van andere primaire levensbehoeften, zal ik de komende maanden nog vele uurtjes aan deze hobby besteden. Tot het moment dat ik met een vol glas champagne afscheid neem van 2012, zal ik ook wel moeten. Want mijn bestellijst is gelukkig nog steeds half leeg, en mijn portemonnee half vol.

    LMFR

  7. Deze 13 gebruikers waarderen LMFR voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  8. #5
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    15 juli 2009
    Berichten
    154
    Thanks
    14
    44 waarderingen in 17 posts
    Vuurwerk we zijn er gek op.

    Alleen het moet de laatste jaren steeds harder , groter en zwaardere , WAAROM????

    Waar is de tijd gebleven dat we tevreden waren met een sierpakket van 50 gulden en 1 brood astronauten , We hadden de hele dag lol er mee.
    Tegenwoordig zijn we net aan tevreden met een Cobra 6.
    Waar 5 op de 10 mensen helemaal niet weten hoe hard zo ding knalt en, Ja gewoon afsteken in de woonwijk , ja waar anders gezellig met ze alle om het fonteintje heen staan.

    Ik zie de nieuwe siercake`s online komen en de prijzen.
    € 175, tot € 379,95 zijn gewoon normale prijzen tegenwoordig
    We leuk dat sommige mensen die siercake`s gewoon kopen maar staan te klagen dat de nieuw winterkleding zo duur is.

    Waar is de tijd gebleven dat we een sierpakket kochten voor 50 gulden en daar heel de avond er naar keken en niet konden wachten tot we het mochten afsteken.

    Tegenwoordig moeten we de buurman overtreffen met een nog grotere , zwaardere cake

    Ja buurman, kost € 379,95 dat is wat anders dan jouw cake (je) van € 100,00,
    Volgend jaar beter buurman.

    En de importeurs van vuurwerk spelen er makkelijk op in. Want hoe groter een cake is hoe makkelijker hij verkoopt.
    En natuurlijk niet vergeten hoe groter hoe dure hij gemaakt kan worden.

    Want ja de buurman wil dit jaar natuurlijk wel de grootse siercake hebben van de straat.
    En laat nu net importeer A er 1 gemaakt hebben van 1 meter bij 2 meter word zelfs op een pallet geleverd.

    Prijs valt wel mee gelukkig € 499,00 een koopje( terwijl dochterlief al 2 weken door regen en wind moet fietsen naar der werk omdat ze de auto niet mag lenen omdat de benzine zo duur is)
    Maar dat maakt allemaal niet uit want een siercake van 1 meter bij 2 meter voor € 499,00 is een koopje en wat zal de buurt opkijken.

    En om 1 min over 12 gaat hij de lucht in wat een geweld en effecten.
    Zo 3 min over 12 klaar, Bedankt buurman wat een cake was dat.

    Ja wij hebben dit jaar alleen een sierpakketje voor € 25,00 is meer als voldoende toch
    deden we 15 jaar geleden ook heel de nacht plezier.

    Ik heb dit stukje voor de lol geschreven en bedoel er voor de rest niks mee

  9. Deze 11 gebruikers waarderen baal voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  10. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2005
    Berichten
    8.650
    Thanks
    5.120
    3.064 waarderingen in 1.426 posts
    De grootste ramp die een vuurwerkliefhebber kan overkomen. Of niet?

    Er zijn tijden van komen en er zijn tijden van gaan. Nu vind ik het echter eens tijd geworden voor het schrijven van een column. Waarom juist nu? Nou ja, ik vermoed dat een column eerder gelezen zal worden dan de vele sollicitatiebrieven die nu binnen komen bij de werknemers in Nederland.

    Het zal jullie wellicht niet ontgaan zijn, maar het is weer herfst. De herfst begint volgens de meteorologische kalender op één september, tegelijk met de start van het vuurwerkseizoen. Dat betekent dat we afscheid hebben moeten nemen van de zon, de warmte, de zomerfestivals, de dames in bikini en sinds de start van oktober ook van Skyradio summerstation. Daarvoor in de plaats hebben we koudere temperaturen gekregen, wind, regen en de eerste najaarsstorm is het land reeds gepasseerd. Ook zijn de eerste berichten van een extreem koude winter al voorbij gekomen, is de NS er als de kippen bij om te roepen dat er bij sneeuw en kou een winterregeling van kracht is en wordt er in de media al vooruitgekeken naar de Olympische Winterspelen van 2014 in Rusland.

    Allemaal leuk en aardig natuurlijk. Over het weer kan in Nederland eeuwig gepraat worden. En dat zullen vuurwerkliefhebbers ook doen. Eerst wil iedereen weer de kou voelen. Dan heeft met het over sneeuw en ten slotte gaat het over het weer gedurende de laatste dagen van het jaar. Als we het dan moeten hebben over wat het ergste is dat een vuurwerkliefhebber kan overkomen, dan worden regen en wind als nummer één en twee aangestipt.

    En dat stoort mij nu zo erg. Weet je wat het namelijk is? Regen, wind en temperatuurschommelingen heb je gedurende de periode van september tot eind december toch wel. Is op zich niet erg, het hoort erbij, maar lekker is het niet. Vooral niet als het loopneuzen, hoest, koorts en spierpijn oplevert. Kijk, tegen spierpijn en koorts kan je paracetamol slikken. Om het hoesten te verminderen is er hoestdrank uitgevonden. Alleen het tegengaan van loopneuzen en het niesen, dat wil maar niet lukken. Als je dan toch te maken krijgt met baggerweer, dan is een loopneus wel het meest irritante waar je mee te maken kan krijgen. Voor het bestrijden van een loopneus is namelijk niet echt een werkend middel. Hoe je het ook wendt of keert, die loopneus blijft terugkeren als je luchtwegen eenmaal een opdonder hebben gehad. Vooral in de avond is dit schijtirritant.

    Nu vraag je je misschien af waarom ik hier tijdens een column nu zo op in ga. Het zit namelijk zo. Oudejaarsdag 2010 stond ik ’s ochtends op en had ik overal spierpijn. Gedurende de dag werd dat erger, kreeg ik bonkende hoofdpijn en verdween de eetlust. Aan het begin van de avond was ik slapjes en uiteindelijk brak de koorts gigantisch door en moest ik noodgedwongen mijn bed op zoeken. Dé dag van het jaar. Relatief goede weersomstandigheden voor een jaarwisseling. En dan ben je gewoon ziek. Nee, niet ziek, je voelt je gewoon hondsberoerd. Na weken de discussie over het weer gevolgd te hebben, gebeden te hebben voor goed weer en dan gewoon ziek zijn. Om gek van te worden!

    De komende maanden en weken zal de discussie over de weersomstandigheden ongetwijfeld weer oplaaien. Er zullen ook nog zat vuurwerkliefhebbers ziek worden. Mijn tip? Wordt maar even flink ziek! Maar wel ruim voordat het oud en nieuw is. Ik zou bijna aanraden om nu massaal de griepprik te halen, slecht gekleed naar buiten te gaan of aan mensen die momenteel grieperig zijn te vragen of ze je niet aan kunnen steken. Een goed begin is het halve werk, zeggen ze. Nou, nu goed ziek zijn dan maar, dan kan je er straks tegenaan met oud en nieuw. Op de gezondheid allen. Saluut!

  11. Deze 14 gebruikers waarderen Jupilerfreak voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  12. #7
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    13 september 2008
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    237
    Thanks
    291
    348 waarderingen in 101 posts
    Vroeger was alles veel eenvoudiger

    Vroeger was alles veel eenvoudiger. In mijn jeugd kende mijn budget een onwrikbaar maximum, want ik had simpelweg niet meer gespaard. Het beperkte aanbod drong pas via de decemberfolders tot je door. Maar vooral: de prijzen stonden vast. Duidelijk en handig bij mijn desondanks langdurige selectieproces. Ik concentreerde me volledig op alle verschillende collecties die ik rekenkundig zou kunnen samenstellen van mijn vuurwerkgeld. Hooguit woog ik de voordelen van 10 procent voorverkoopkorting bij de fietsenmaker af tegen dat gratis extra potje bij de doe-het-zelfzaak.

    Vroeger was alles veel eenvoudiger. In de decennia voor en na de millenniumwisseling
    hadden mijn overwegingen betrekking op de factoren winkelaanbod en reisafstand. Haal ik het vereiste minimumbedrag voor de korting of het extra vuurwerk? Koop ik de toppers uit niet-aanwezige collecties ergens anders? Hoeveel kilometer omrijden tegen welke benzineprijs is nog rendabel? En komt mijn ophaalschema dan niet in de knel? Een collectie samenstellen was altijd een fijne najaarspuzzel. Hooguit verhoogde ik mijn budget om tot de beste deal te komen.

    Vroeger was alles eenvoudiger. De laatste jaren dienen zich nieuwe ontwikkelingen aan. Hadden we vroeger wel eens gehoord van geadviseerde aanbiedingsprijzen en aangeboden adviesprijzen? Of van tijdelijke kortingscodes, staffelpercentages, uitzonderlijke freakacties en uitgezonderde actieartikelen? Ik dacht van niet. Voor de prijsbewuste stoker levert het ingewikkelde, maar niet onoverkomelijke berekeningen op. Hooguit laat ik me wat sneller verleiden mijn goede voornemens te breken.

    Vroeger was alles eenvoudiger. Tot dit jaar. Anno 2012 raak ik als liefhebber de draad pas echt kwijt. Met de komst van de 25-gram-per-schot cakes en doorlontboxen vervallen oude zekerheden. 50 euro maximaal per cake, prijs per schot, gemiddelde prijs per seconde: al deze vaste uitgangspunten zijn voorgoed verleden tijd. Want wat is vanaf nu een realistische prijs, wat is goedkoop, wat is duur, wat kost kwaliteit? Het vraagstuk van de verkoopprijs betreedt definitief het gevaarlijke terrein van de hogere wiskunde. Avonden vol rekenwerk resulteren hopelijk in de ultieme vuurwerkformule.

    Vroeger was alles eenvoudiger. Maar was het vuurwerk ook leuker, of beter? Nee, natuurlijk niet! Ik ben maar wat blij met het huidige, uitgebreide vuurwerkaanbod van steeds betere kwaliteit. Ik wil graag die extra moeite doen om zelf een supercollectie samen te stellen met een voor mij passende prijs-kwaliteitverhouding. Hooguit koop ik wat meer dan gepland. Eenvoudigweg net als vroeger.

    LMFR

  13. Deze 8 gebruikers waarderen LMFR voor het bericht:


  14. #8
    VWC-Lid Bram95's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 juni 2008
    Locatie
    In de boot van de Baron
    Berichten
    1.435
    Thanks
    1.309
    688 waarderingen in 355 posts
    Een man met een missie

    Hij werd wakker, zwetend en er hing een licht urine stank in zijn slaapkamer. Zijn vrouw die net zo goed een man kon zijn maakte hem wakker en vroeg hoe het met hem ging. “Schat, schat , gaat het?” “Ach” , zei de man het was weer een droom. Weer een droom zo ging het al jaren. Deze man noemt het een droom maar het was eigenlijk meer een nachtmerrie. Dagelijks is hij een politiek gericht man, en ’s avonds is hij een man met een missie. In zijn zojuist gekocht bunker, naar aanleiding van het programma Doomsday Preppers (Nat. Geo), typt hij zijn manifest uit tot het de perfectie nabij is. Daarna beginnen de nachtmerries weer. Hoe heet deze man? Dat zeg ik nog niet.

    Deze man met een missie heeft maar één doel, het stoppen van de oorlog en dat zonder te denken wie hij beledigd en onderuit haalt en tegelijkertijd hele gezinnen in China hun primaire bron van inkomen ontneemt. Zijn “war on terror” gaat over het stoppen van onze jaarlijkse traditie die “Oud en Nieuw” heet of vuurwerktraditie iets in die richting maar de naam is niet van belang. Hij vindt het een oorlog en de dagelijkse dromen maken het onmogelijk te leven met dit concept wat elke 365 dagen eenmaal voorbijkomt. Terwijl hij dagelijks droomt van babypijlen die over je hoofd scheren en grote siercakes die in elk huis ontploffen zijn er op dat zelfde tijdstip mensen wakker die niet kunnen slapen omdat zij ook deze dromen hadden. Deze mensen zijn echter soldaten, je weet wel, de mannen die hun leven wagen voor anderen, die alles toegeworpen krijgen, geen steun krijgen en afgeschilderd worden als barbaren. Dat is wat juist die ene man bij ons doet, afschilderen als barbaren die het land willen onderwerpen aan dagelijks geweld.

    Eigenlijk ben ik veels te ver afgedwaald. Het gaat over Arno Bonte en consorten. Deze Arno Bonte doet net alsof de vuurwerktraditie een jaarlijks slagveld creëert in de Nederlandse steden. Zijn consorten waaronder een oogarts in Rotterdam, beweren zelfs dat vuurwerk voor meer oogschade heeft gezorgd dan de oorlog in Afghanistan. Nu is dat best logisch want als jij een kogel van een Kalasjnikov voor je flikker krijgt dan ben je niet blind, nee dan ben je morsdood. Als je de verhalen aan hoort begin ik medelijden te kweken voor de soldaten op de wereld. Die deze verhalen ook aan moeten horen, terwijl bij hun het een strijd om leven en dood is. In Nederland is er geen strijd, althans de gemiddelde burger die door Arno en consorten tot monddood wordt verklaard. Tenzij deze dezelfde mening deelt dan is de burger ineens 99% van de samenleving.

    Maar waar Arno niet aan denkt, is het feit dat wat wij kopen er voor zorgt dat wij het geld laten rollen. Dit in tegenstelling tot dalend consumentenvertrouwen.. Ik vind consumentenvertrouwen hetzelfde als de perfecte vrouw. Het klinkt lekker maar het is in feite een grote leugen. Dit geld zorgt voor werk en sterker nog voor een betere economie. Deze inkomsten zorgen voor extra werk en dit draagt bij aan een betere economie. Deze inkomsten zorgen voor werkgelegenheid, meer belasting en sterker nog meer brood op de plank. Denk aan dat arme Chineesje dat dankzij ons eindelijk iets kan eten omdat ons geld voor werkgelegenheid zorgt. Maar “nee” zegt meneer Bonte. “ Ik heb liever een perfect (= saai) leven dan dat mensen in het verre Oosten iets te eten hebben.” Want als wij geen Oud en Nieuw vieren gaat ons geld ergens naartoe, juist naar de bank waar naar mijn mening wel weinig Chinezen werken. Ik sluit nu even snel af. Ik vind dat al die activisten en hoe ze ook heten een keer eens aan oplossingen voor iedereen gaan denken. Ze denken nu niet verder als Meneer Jansen met zijn bange hondje, en dat terwijl hun campagne mogelijk veel mensen weerhoud van een beter leven hier ver vandaan. Ik kan er wel tegen als mijn buren 364 dagen per week geluidsoverlast maken, dus Arno kan jij niet een dag zonder stilte?
    "I came in like a crackling ball."

  15. Deze 12 gebruikers waarderen Bram95 voor het bericht:

    + Show/Hide list of the thanked


  16. #9
    VWC-Lid Pyrowork's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 oktober 2012
    Berichten
    347
    Thanks
    506
    235 waarderingen in 115 posts
    Vernielingen door illegaal vuurwerk

    Laten we eens beginnen met een ( voor menig vuurwerkliefhebber ) cliché, namelijk over vandalisme met vuurwerk. De meeste politici beginnen te gooien met willekeurige, slecht onderbouwde argumenten, beetje de wilders mentaliteit, als: "er moet een vuurwerk verbod komen!". Maar zeg nu zelf, denk je echt, al is het voor maar heel even, dat een vandalist, die illegaal vuurwerk gebruikt om schade aan te richten, kan worden gestopt door een verbod op LEGAAL vuurwerk? Oké natuurlijk snap ik dat er ook mensen zijn die gewond raken aan potten die uit elkaar vliegen enzovoort enzovoort. Maar waarom word er geen voorlichting gegeven, waarom zijn er van die rotjochies die vandalisme plegen? Dit komt ( naar mijn mening ) ook wel voor een deel door het verbod op het wat zwaardere vuurwerk ( lees nitraten / vlinders ), oké je zult de hardcore vandalist daarmee niet snel tot een HALT roepen, maar reken erop dat er ( veel ) minder vernielingen worden gepleegd. Even een voorbeeldje uit de praktijk; Ik stook al vele jaren rustig, verantwoord en veilig nitraten en vlinders af. Ik doe dit altijd op een groot stuk gras, waardoor er niemand ( ook geen 'toevallige' voetgangers ) last of gevaar van ondervindt. Toch woont tegenover mij iemand die bij de recherche werkt, deze zou mij echter zonder enkele moeite allang een boete kunnen gegeven hebben of mij naar HALT gestuurd kunnen hebben. Toch is dit nog steeds niet gebeurd, en ben ik er ook nog nooit op aangesproken. Ook steek ik elk jaar, enkele dagen voor het 10.00 uur is op 31 december, vuurwerk af. Knalvuurwerk, romeinsekaarsen en dit soort dingen ( niet té uitbundig en ook zo dat er niemand last van heeft ). Om dit alles even duidelijker te maken haal ik er even wat actueels bij. Ik hoorde laatst dat er veel overlast ontstond na het gebruiken van de wietpas. Mensen konden moeilijker aan wiet komen, sommigen zelfs helemaal niet en gingen daardoor naar het illegale circuit. Dit word dus niet gedoogd en zonder wietpas mag je dus geen wiet op zak hebben. Hierdoor ontstonden veel meer illegale praktijken, waarmee afpersing, bedreiging en 'gezichtsverbouwingen' gepaard gingen. Voordat de wiet pas werd gebruikt, was alles veel meer onder controle en daardoor veel minder overlast. Ik denk dat dit ook met vuurwerk zo zal zijn. Als je nitraten en vlinders gewoon legaal maakt, zal ik voorspellen dat het aantal vernielingen terug zal lopen.

    ( geschreven door een 16-jarige gymnasium leerling die van vuurwerk houdt )
    Laatst gewijzigd door Pyrowork; 18 oktober 2012 om 22:31

  17. Deze 7 gebruikers waarderen Pyrowork voor het bericht:


  18. #10
    VWC-Lid Bram95's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 juni 2008
    Locatie
    In de boot van de Baron
    Berichten
    1.435
    Thanks
    1.309
    688 waarderingen in 355 posts
    Leuk stukje Pyrowork.

    Ik heb nog wat tips voor je. Erg handig voor op school en het maakt jouw column leuker om te lezen. Het geeft vooral een betere eerste indruk.

    Hier zijn ze;
    - Alinea's . Zo komt het minder als een lap tekst over en het motiveert om te lezen.
    - Minder haakjes. Dit trekt je aandacht weg van het verhaal.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik denk dat je docent(e) Nederlands het hier mee eens is.
    "I came in like a crackling ball."

  19. #11
    VWC-Lid Pyrowork's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 oktober 2012
    Berichten
    347
    Thanks
    506
    235 waarderingen in 115 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram95 Bekijk bericht
    Leuk stukje Pyrowork.

    Ik heb nog wat tips voor je. Erg handig voor op school en het maakt jouw column leuker om te lezen. Het geeft vooral een betere eerste indruk.

    Hier zijn ze;
    - Alinea's . Zo komt het minder als een lap tekst over en het motiveert om te lezen.
    - Minder haakjes. Dit trekt je aandacht weg van het verhaal.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik denk dat je docent(e) Nederlands het hier mee eens is.
    Ja heel erg bedankt! Maarja ik zat te twijfelen om er alinea's in te doen, want ik zie vaak ook columns zonder alinea's. Ik zal erop letten!

  20. #12
    VWC-Lid Pyrowork's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 oktober 2012
    Berichten
    347
    Thanks
    506
    235 waarderingen in 115 posts
    De meest gelezen regionale krant, uit het zuiden!

    “Ik ben het eens met Caroline. Een algeheel verbod op vuurwerk. Vuurwerk uitsluitend centraal door gemeente en professioneel laten afsteken, zoals dat ook in andere landen gebeurd. Je mag in Nederland nog geen lege patroon huls hebben van de wapenwet, maar wel 50 kilo explosieven onder het bed van je kind leggen gedurende december. Belachelijk.”

    Dit is te vinden op de reageer pagina van ‘de Gelderlander’, een krant voor de onderkant van de samenleving die zijn teksten slecht onderbouwd en vaak zich geeneens verdiept in het onderwerp. Dat ik nou in mijn buurt word doodgegooid met drogredenen en slechte vooroordelen over vuurwerk tot daaraantoe, maar dat een krant – die zichzelf grootste en meest gelezen regionale krant van Nederland noemt – mensen gewoon bewust, al dan niet onbewust mensen verkeerde informatie geeft. Ik weet zo niet wat erger is, een krant die bewust slecht is, of eentje die het onbewust is. En deze zogenaamde krant is ook nog de meest gelezen regionale krant!

    Dit kan twee dingen betekenen: één, de krant voelt zich een zeer goede krant en heeft het gevoel dat mensen deze krant daadwerkelijk lezen, ook al zijn deze mensen hoogstwaarschijnlijk impulsieve naïeve PVV’ers. Twee, er zijn daadwerkelijk mensen die deze om gelabelde glossy voor het zuiden van het land ook echt lezen, als dat zo is vraag ik mij af wat er verkeerd is gegaan in de Nederlandse maatschappij. Dat één of andere kuise eindredacteur gewoon de artikelen, die geschreven zijn door 'god aangestelde’ redacteuren, niet checkt kan gewoon niet, en al helemaal niet als er gewoon onwaarheden in staan.
    Laatst gewijzigd door Pyrowork; 19 oktober 2012 om 14:52 Reden: Laatste zin liep niet helemaal goed

  21. Deze 4 gebruikers waarderen Pyrowork voor het bericht:


  22. #13
    VWC-Lid Bram95's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 juni 2008
    Locatie
    In de boot van de Baron
    Berichten
    1.435
    Thanks
    1.309
    688 waarderingen in 355 posts
    Leuk stukje Pyrowork! Door mijn tips ziet hij er een stuk professioneler en leuker uit

    Sociale controle

    Afgelopen week kwam er een nieuwsbericht vanuit Heerhugowaard wat ik wel merkwaardig vond. Ze willen daar namelijk een burgerwacht die mensen fotografen die aan het vernielen zijn. De ene noemt het een burgerwacht, de ander een knokploeg, maar een ding is zeker, zodra je ze een rode armband omdoet en een bruin hemd dan lijken ze wel erg veel op de SA. Ik vond het een beetje schrikbarend, dat je een burgerwacht moet maken om schade te beperken. Ten eerste werkt het toch niet, als je een foto maak is het kwaad al geschied, je wilt het toch juist voorkomen? Ten tweede werkt het concept niet meer.

    Het concept burgerwacht komt uit de tijd dat er nog een redelijke mate van sociale controle was. Je weet het wel, als jij je vriendin of vrouw voor “kwalitatief uitermate teleurstellende vrouw” uitschold dan wist na een dag de hele wijk en stad dit en accepteerden ze je pas zodra je jouw gedrag had veranderd en je excuses had aangeboden. Sociale controle is een middel wat de regering graag gebruikt. Lekker goedkoop, overal snel ter plaatse en daarom erg handig. Maar het probleem is dat het niet werkt. Vroeger was je een onderdeel van de maatschappij. Dit beperkt je gedachtegang en vrijheid maar op andere vlakken was het zeker niet verkeerd. Tegenwoordig ben je geen geheel meer, nee de maatschappij staat nu in dienst van de individualist. Door dit denken wij té veel aan ons zelf. En daardoor denken vooral de jongere mensen die dit nog moeten beheersen, uitzonderingen daargelaten, vooral aan hun zelf en niet aan de gevolgen van hun gedrag en daden. Niet te vergeten dat de huidige volwassenen hier ook een aardig potje van kunnen vanwege de grote hoeveelheid wiet en alcohol die ze in hun jonge jaren hebben geconsumeerd.

    Het is nu nog vrij onduidelijk. Maar de burgerwacht werkt niet als de mensen niet aan anderen denken, want het gedrag blijft er nog en dus is het effect van de burgerwacht miniem. In mijn ogen moeten we weer terug naar de tijd dat iedereen elkaar controleerden en dat wij in dienst waren van elkaar. Als wij elkaar zouden corrigeren zou alles een stuk makkelijker gaan dan nu, sinds alles wat de overheid doen vaak als vijandig wordt gezien. Want tenslotte leven wij allen samen. Als wij aan elkaar dachten, dan plaatsten wij ook geen shells in een schuur naast een kinderdagverblijf en vernielden wij ook geen glasbakken. Nee dan doen we dit niet want weten wat de gevolgen zijn. Wij willen dan niet dat onze buurkinderen hun voetbal verliezen door al dat glas, nee we willen dat iedereen gezellig met elkaar leeft en weinig te klagen heeft.

    Nee, dit is niet de ideale oplossing, maar het is puur een gebrek aan beter. Als wij als eerste aan anderen gingen denken, dan zou de wereld er iets beter uit zien en vooral onze naaste omgeving. Maar om dit te veranderen moet niet de maatschappij veranderen, nee iedere individualist moet veranderen. Je zou denken, “dat is toch de maatschappij?” Nee door de grote diversiteit (vele angsten, meningen, stromingen en noem maar op) zijn wij een bijeengeraapt zooitje op een vierkante kilometer. Ik roep daarom op om onze gedachtegang proberen te veranderen en meer aan anderen te denken. Om de maatschappij te veranderen, moeten wij als eerst zelf veranderen!
    "I came in like a crackling ball."

  23. Deze 8 gebruikers waarderen Bram95 voor het bericht:


  24. #14
    VWC-Lid Pyrowork's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 oktober 2012
    Berichten
    347
    Thanks
    506
    235 waarderingen in 115 posts
    Leuk bram! Eindelijk iemand die het begrijpt!

    Ik heb nu weer zin om een column te schrijven

    Maar ik heb geen idee waarover, en ik wil jullie er ook niet mee doodgooien

  25. #15
    VWC-Lid Bram95's schermafbeelding
    Geregistreerd
    5 juni 2008
    Locatie
    In de boot van de Baron
    Berichten
    1.435
    Thanks
    1.309
    688 waarderingen in 355 posts
    Probeer het anders maar een keer per week te doen, zo kan je ongeveer de halve week inspiratie opdoen voor je column en de rest van de week aan je column zelf werken en bijwerken.
    "I came in like a crackling ball."

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •