Petitievoorvuurwerk.nl
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 46 t/m 60 van 122

Discussie: EU normen vuurwerk

  1. #46
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reverze Bekijk bericht

    Jij bent precies wel héél goed op de hoogte?
    Ik was benieuwd naar de EU-wetgeving en daarom had ik me er een tijdje in verdiept Omdat er bij veel mensen nog onduidelijkheid over is hoop ik dit te verminderen door mijn opgedane kennis te delen, haha Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen hier goed op de hoogte van is, vandaar ook dat ik best veel posts aan de EU-wetgeving heb gerelateerd.

    Zo kom je bijvoorbeeld tot de conclusie dat Nederland eigenlijk het meeste afwijkt van de CE-regelgeving. Zelfs Duitsland heeft op de pijlen na alles 1:1 geïmplementeerd.

  2. Deze 3 gebruikers waarderen DeejayTim voor het bericht:


  3. #47
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    20 januari 2007
    Berichten
    372
    Thanks
    108
    265 waarderingen in 113 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeejayTim Bekijk bericht
    Ik was benieuwd naar de EU-wetgeving en daarom had ik me er een tijdje in verdiept Omdat er bij veel mensen nog onduidelijkheid over is hoop ik dit te verminderen door mijn opgedane kennis te delen, haha Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen hier goed op de hoogte van is, vandaar ook dat ik best veel posts aan de EU-wetgeving heb gerelateerd.

    Zo kom je bijvoorbeeld tot de conclusie dat Nederland eigenlijk het meeste afwijkt van de CE-regelgeving. Zelfs Duitsland heeft op de pijlen na alles 1:1 geïmplementeerd.
    Dat met die pijlen geldt wel voor meerdere landen denk ik, in Scandinavië werd er sowieso al langer over een "vuurpijlenverbod" gesproken. Heb ook gezien dat in Oostenrijk de (Zink)pijlen tot 200gram, die in principe onder F3 horen te vallen, in F4 worden gezet. F3 zou je in Oostenrijk kunnen kopen met een eenvoudige cursus maar naar wat ik begrepen heb is het volgen van zo'n "F3-cursus" niet voldoende voor pijlen in de categorie 75-200gram.

    Ik heb deze ochtend gebeld met Frankrijk en zij schijnen ook een afwijkende wetgeving aangenomen te hebben met betrekking tot shells en knalvuurwerk.

  4. #48
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reverze Bekijk bericht
    Dat met die pijlen geldt wel voor meerdere landen denk ik, in Scandinavië werd er sowieso al langer over een "vuurpijlenverbod" gesproken. Heb ook gezien dat in Oostenrijk de (Zink)pijlen tot 200gram, die in principe onder F3 horen te vallen, in F4 worden gezet. F3 zou je in Oostenrijk kunnen kopen met een eenvoudige cursus maar naar wat ik begrepen heb is het volgen van zo'n "F3-cursus" niet voldoende voor pijlen in de categorie 75-200gram.

    Ik heb deze ochtend gebeld met Frankrijk en zij schijnen ook een afwijkende wetgeving aangenomen te hebben met betrekking tot shells en knalvuurwerk.
    Oké. Waarin wijken ze af binnen het knalvuurwerk in Frankrijk? Shells en dergelijke vallen binnen F4 daar, maar daarin maken ze net zoals in Zwitserland onderscheid tussen kaliber ≦4" en >4". Een certificaat "la formation de catégorie F4T2 niveau 1 geldt voor het eerstgenoemde (is vrij eenvoudig te behalen), "la formation de catégorie F4T2 niveau 2[/I] geldt voor het laatst genoemde.
    "
    Ik zag dat er bijvoorbeeld al wel FP3 smalls worden verkocht (F3) in Frankrijk. Dat van Oostenrijk en vuurpijlen is ook apart. Ik vraag me werkelijkwaar af waarom men zo'n probleem maakt van vuurpijlen.

  5. #49
    VWC-Lid MichelAngelo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 november 2009
    Berichten
    981
    Thanks
    260
    801 waarderingen in 310 posts
    Hoe zit het eigenlijk precies met fonteinen? Nu is het maximum toch 200 gram? Dat gaat naar 250 gram of heb ik dat mis?

  6. #50
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeejayTim Bekijk bericht
    Ik was benieuwd naar de EU-wetgeving en daarom had ik me er een tijdje in verdiept Omdat er bij veel mensen nog onduidelijkheid over is hoop ik dit te verminderen door mijn opgedane kennis te delen, haha Ik vind het namelijk belangrijk dat iedereen hier goed op de hoogte van is, vandaar ook dat ik best veel posts aan de EU-wetgeving heb gerelateerd.

    Zo kom je bijvoorbeeld tot de conclusie dat Nederland eigenlijk het meeste afwijkt van de CE-regelgeving. Zelfs Duitsland heeft op de pijlen na alles 1:1 geïmplementeerd.
    De laatste volzin is niet helemaal correct. Duitsland voert naast de CE-markering nog steeds een imperatieve BAM-keuring die moet worden doorstaan.

  7. #51
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichelAngelo Bekijk bericht
    Hoe zit het eigenlijk precies met fonteinen? Nu is het maximum toch 200 gram? Dat gaat naar 250 gram of heb ik dat mis?
    Afhankelijk van de type categorie (F1, F2 of F3) het volgende:

    Fonteinen F1 - Not more than 7,5 g (for indoor use: pyrotechnic composition that is based on nitrocel***ose
    with a mass fraction of not more than 12,6 % of nitrogen, with no additional oxidizing
    substances).
    Fonteinen F2 - Not more than 250 g, each whistle unit, if any, not more than 5,0 g.
    Fonteinen F3 - Not more than 1 000 g, each whistle unit, if any, not more than 20 g.

    Momenteel zijn fonteinen van categorie 2: 100 gram pyrotechnische stoffen of preparaten; knallading is niet toegestaan.

    Het bovenstaande kan anders zijn wanneer het een fontein in een cake wordt verwerkt.

  8. #52
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Fonteinen mogen een batterij vormen van 600 gram in categorie 2;
    van 3000 gram in categorie 3.

    Ze mogen ook combinaties met "shot-tubes", romeinse kaarsen, mines etc. vormen, dan geldt dat maximaal 100 gram van de 600 gram fontein mag zijn in categorie 2 en maximaal 2000 gram van de combinatie fontein mag zijn in categorie 3.

  9. #53
    VWC-Lid MichelAngelo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 november 2009
    Berichten
    981
    Thanks
    260
    801 waarderingen in 310 posts
    Dus in de Max 250 gram? In combi met schoten van enige soort zelfs Max 100 gram als ik het goed begrijp. Nu is het 200 gram toch?

  10. #54
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichelAngelo Bekijk bericht
    Dus in de Max 250 gram? In combi met schoten van enige soort zelfs Max 100 gram als ik het goed begrijp. Nu is het 200 gram toch?
    Volgens EU-normen mag er maximaal 250 gram inzitten, maar Nederland heeft dat middels de RACT beperkt tot maximaal 100 gram. De 100 gram geldt wanneer het gaat om categorie F2 fonteinen, dus een gewone fontein, zonder combinatie met een cake.

    De 200 gram geldt nu niet, dat is 100 gram bij categorie F2 fonteinen.

  11. #55
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts

    EU (CE) eisen voor categorie 1, 2 en 3.

    Ik weet niet of dit copyright schendt maar na lang twijfelen heb ik toch maar de NEN15947-5 toegevoegd. Hierin staan alle normen voor kruitinhoud per categorie, manieren van ontsteking en overige eisen in. Het zijn de normen die gelden wanneer een artikel CE-gekeurd wordt.
    De belangrijkste eisen voor categorie F1, F2 en F3 staan hierin.

    Vanaf 2017 gelden deze eisen dus voor alle EU landen. België, bijvoorbeeld, zal vanaf 2017 alleen alles volgens de eisen voor categorie 1 en 2 (F1 en F2) uit dit document toestaan.
    Momenteel gelden deze eisen in België al voor al het vuurwerk behalve grondknallers/matten.

    Of de Nederlandse aanvullende eisen (RACT, Regeling Aanwijzing Consumenten en Theatervuurwerk) in 2017 vervallen weet ik nog niet.

    EDIT toch maar niet meer gedaan omdat er Copyright op zit.
    Laatst gewijzigd door DeejayTim; 28 november 2015 om 23:51

  12. Deze 3 gebruikers waarderen DeejayTim voor het bericht:


  13. #56
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Mocht er nog interesse zijn naar de manieren van meten, maximale hellingshoeken van buizen in cakes etc. laat het mij weten. Dat is namelijk deel 4 van de NEN15947-reeks. De rest (deel 1 t/m 3) zijn niet zo belangrijk voor mensen die vuurwerk kopen. ;)

  14. #57
    VWC-Lid chromeeh's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 december 2012
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    891
    Thanks
    108
    1.640 waarderingen in 659 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeejayTim Bekijk bericht
    Mocht er nog interesse zijn naar de manieren van meten, maximale hellingshoeken van buizen in cakes etc. laat het mij weten. Dat is namelijk deel 4 van de NEN15947-reeks. De rest (deel 1 t/m 3) zijn niet zo belangrijk voor mensen die vuurwerk kopen. ;)
    Meer info altijd welkom lijkt me
    --> Vuurwerkevents.nl <--

  15. #58
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    4 september 2006
    Berichten
    285
    Thanks
    13
    212 waarderingen in 110 posts
    Er is al meer dan een jaar een ontwerp norm genaamd EN-15947:2014 in de maak. Echter deze is tot op heden nog niet in werking getreden maar dit schijnt niet lang meer te gaan duren. De norm 15947 wordt daarmee inhoudelijk veranderd; maar niets spannend heb ik vernomen.

  16. #59
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Berichten
    436
    Thanks
    215
    521 waarderingen in 210 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door !!!UPO-Maikie.^ Bekijk bericht
    Er is al meer dan een jaar een ontwerp norm genaamd EN-15947:2014 in de maak. Echter deze is tot op heden nog niet in werking getreden maar dit schijnt niet lang meer te gaan duren. De norm 15947 wordt daarmee inhoudelijk veranderd; maar niets spannend heb ik vernomen.
    Ik heb ze even bekeken maar ze zijn nagenoeg hetzelfde als de 2010 normen. Er gaat dus niks veranderen m.b.t. bijvoorbeeld kruiteisen voor CE-gekeurd vuurwerk.

  17. #60
    VWC-Lid
    Geregistreerd
    28 december 2013
    Berichten
    26
    Thanks
    2
    6 waarderingen in 5 posts
    Deze vent legt het haarfijn uit in zijn youtube video.
    https://www.youtube.com/watch?v=8jwSR7A-YQY

    De regering mag niet zijn eigen normen gaan stellen over de inhoud van het vuurwerk, ze mogen enkel een categorie uitkiezen die dan toegepast wordt. Met een beetje lobien zou het mogelijk moeten zijn om categorie 3 in Nederland te laten gelden.

  18. Deze gebruiker waardeert sjaaktrekhaak voor het bericht:


Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •